Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Stugge vering 2008!
Stugge vering 2008!
Hallo allemaal,
Ik heb een combi personen uitvoering uit 2008 automaat. Veel te stugge vering, rijdt eigenlijk het lekkerst als die volledig gevuld is, leeg bonkt de auto en rijdt te stug.
Nu rij is bijna nooit gevuld of met veel gewicht. Wat is een aanrader ik wil wel zonder problemen op vakantie. verlagen is mooi maar moet wel goed blijven rijden, ik wil niet te laag. Ik moet nog wel goed een aanhanger tot 1800 kg kunnen trekken.
Tips en tricks A.U.B.
Ik heb een combi personen uitvoering uit 2008 automaat. Veel te stugge vering, rijdt eigenlijk het lekkerst als die volledig gevuld is, leeg bonkt de auto en rijdt te stug.
Nu rij is bijna nooit gevuld of met veel gewicht. Wat is een aanrader ik wil wel zonder problemen op vakantie. verlagen is mooi maar moet wel goed blijven rijden, ik wil niet te laag. Ik moet nog wel goed een aanhanger tot 1800 kg kunnen trekken.
Tips en tricks A.U.B.
Re: Stugge vering 2008!
9 persoons en 4 man er in, gewoon ff een paar balen katte grit op de achterbank, indien je niet op vakantie bent 

Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- Multivan Generation
- Berichten: 34438
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Stugge vering 2008!
Kijk naar het type veren wat je er nu onder hebt,
en dan vergelijken met bijvoorbeeld veren van een multivan..
Die zijn over het algemeen wat comfortabeler.
Succes..
Peter
en dan vergelijken met bijvoorbeeld veren van een multivan..
Die zijn over het algemeen wat comfortabeler.
Succes..
Peter
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: Stugge vering 2008!
Een setje Eibach veren kopen, dan rijdt het al stukken beter.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: Stugge vering 2008!
Ik ben zeer te spreken over H@R veren.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Re: Stugge vering 2008!
Jeroen T5 204 schreef:Een setje Eibach veren kopen, dan rijdt het al stukken beter.
Met Jeroen eens. Heb ervaring met beide. Ga je voor plat, korte veerweg en weinig bodyroll: Ga voor H&R. Wil je wel de looks en vrijwel dezelfde rijeigenschappen als standaard, met behoud van enig veercomfort: EibachAnno schreef:Ik ben zeer te spreken over H@R veren.
T5 2.5 AXD 2004 515.000km
Re: Stugge vering 2008!
H&R veren, vooral in combinatie met een dikkere stab. stang, hebben een groot nadeel.
Je kunt zoveel sneller door een bocht rijden dat je banden sneller slijten.
Je kunt zoveel sneller door een bocht rijden dat je banden sneller slijten.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Re: Stugge vering 2008!
Niet helemaal mee eens wat betreft de Eibach veren. Ik rij er zelf al jaren mee en de T5 stuurt heerlijk, maar het comfort is ver te zoeken. Ik rij ook altijd leeg (rolstoelbus). Hierdoor is het een heuse stuiterbak geworden. Verkeersdrempels zijn een drama maar het bochtenwerk is top!
Ik heb nog een set nieuwe standaard T5 veren voor je in de aanbieding.
Ik heb nog een set nieuwe standaard T5 veren voor je in de aanbieding.
- Multivan Generation
- Berichten: 34438
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Stugge vering 2008!
Als je geen kleurcoderingen aangeeft heeft de topic starter er niets aanRick schreef:Ik heb nog een set nieuwe standaard T5 veren voor je in de aanbieding.

- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Stugge vering 2008!
Verlagen = stugger / harder maken ...
als de topicstarter nu al vind dat de T5 al te stug rijd , waarom dan een verlagingsset aanraden ?
als de topicstarter nu al vind dat de T5 al te stug rijd , waarom dan een verlagingsset aanraden ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Stugge vering 2008!
Bedankt, voor jullie reactie.
Dit is mijn 3de T5. Vergeleken met de andere 2 rijdt deze t5 bus zeker minder lekker qua wegligging, bochtenwerk is echt slecht, is het zo omdat het een T5 personen vervoer bus is,andere veren onder zitten. Misschien vertaal ik dit topic niet goed, ik vind de vering gewoon niet goed(stug, bonkend, slecht bochten werk.)
Kleine uitleg, ik vind verlagen erg mooi, ik ben een echte auto freak mijn T1 spijlbus uit 1959 is ook goed verlaagd, allemaal erg mooi, maar het rijdt voor geen meter.
Deze auto moet erg goed rijden en vooral op de snelweg. Ik gebruikt de t5 uitsluitend voor lange ritten, en wil wel lekker kunnen rijden op de mooie peage & N wegen in Frankrijk, dus bochtenwerk is zeker belangrijk.
Dit is mijn 3de T5. Vergeleken met de andere 2 rijdt deze t5 bus zeker minder lekker qua wegligging, bochtenwerk is echt slecht, is het zo omdat het een T5 personen vervoer bus is,andere veren onder zitten. Misschien vertaal ik dit topic niet goed, ik vind de vering gewoon niet goed(stug, bonkend, slecht bochten werk.)
Kleine uitleg, ik vind verlagen erg mooi, ik ben een echte auto freak mijn T1 spijlbus uit 1959 is ook goed verlaagd, allemaal erg mooi, maar het rijdt voor geen meter.
Deze auto moet erg goed rijden en vooral op de snelweg. Ik gebruikt de t5 uitsluitend voor lange ritten, en wil wel lekker kunnen rijden op de mooie peage & N wegen in Frankrijk, dus bochtenwerk is zeker belangrijk.

Re: Stugge vering 2008!
Wat is de conditie van de rubbers van de stabilisatorstangen e.d.? (te) Stugge vering of niet, bonken mag natuurlijk sowieso niet.. Wanneer je schokdempers 100% zijn en de lagering van stabilatoren en draagarmen oké is heb je een veel strakkere (niet stugger maar meer stabiel) veerkarakteristiek. Kilometerstand?
Zou ik eerst eens onderzoeken voor je met (verlagings)veren aan de slag gaat. Ik rijdt 99% leeg (geen belading, maximaal twee personen). Heb bij mijn vorige T5 de Eibach + Bilstein demperset weer verruild voor een originele verenset. Ik rijdt gemiddeld 40K kilometer per jaar en dan vindt ik comfort prevaleren boven looks.
Kijk dan meteen eens even welke kleurcodering je huidige veren hebben en of dat wel de juiste zijn en of die overeenkomen met de fabrieksconfiguratie. Mogelijk zijn er (ooit eens) veel te zware veren onder gezet van een 1200kg+ uitvoering..
Zou ik eerst eens onderzoeken voor je met (verlagings)veren aan de slag gaat. Ik rijdt 99% leeg (geen belading, maximaal twee personen). Heb bij mijn vorige T5 de Eibach + Bilstein demperset weer verruild voor een originele verenset. Ik rijdt gemiddeld 40K kilometer per jaar en dan vindt ik comfort prevaleren boven looks.
Kijk dan meteen eens even welke kleurcodering je huidige veren hebben en of dat wel de juiste zijn en of die overeenkomen met de fabrieksconfiguratie. Mogelijk zijn er (ooit eens) veel te zware veren onder gezet van een 1200kg+ uitvoering..
- Multivan Generation
- Berichten: 34438
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Stugge vering 2008!
wat staat er achterop je achterklep/-deurtjes?
Transporter of iets anders..?
Er zijn Transporters met rondom ramen en een paar rijen banken, en Transporter veren,
maar caravelles en multivans hebben andere, lees comfortabeler veren.
Transporter of iets anders..?
Er zijn Transporters met rondom ramen en een paar rijen banken, en Transporter veren,
maar caravelles en multivans hebben andere, lees comfortabeler veren.
Re: Stugge vering 2008!
een combi is meestal een heel schaars uitgevoerde personenbus, dus geen caravelle of multivan veren, geen bekleding tot het dak aan de binnen kant
wordt dus gewoon een kwestie van multivan- caravelle veren er onder zetten
wordt dus gewoon een kwestie van multivan- caravelle veren er onder zetten

Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: Stugge vering 2008!
Ik heb alle originele meuk eronder weg gehaald. Rijdt nu met een schroefset van Bilstein, man wat een verademing.
Heb mijn bus straks 9 jaar en jaren rondgereden met rugklachten. Met mijn rolstoel achter het stuur gaf 0,0 comfort.
Nu met de Bilstein set geen centje pijn meer. Kost wat, heb je ook wat. Afgelopen zomer laten monteren, maar het gaat er niet meer onder weg.

Heb mijn bus straks 9 jaar en jaren rondgereden met rugklachten. Met mijn rolstoel achter het stuur gaf 0,0 comfort.
Nu met de Bilstein set geen centje pijn meer. Kost wat, heb je ook wat. Afgelopen zomer laten monteren, maar het gaat er niet meer onder weg.

VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi