Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
01-08-18 nieuwe lading EGR vervangers
- Remco181
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
- Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
- Contacteer:
Re: EGR vervanger hier, EGR vervanger daar...gaan we weer
Ik heb dit en andere topics gelezen, maar kan er nog geen wijs uit worden.. nou kan het natuurlijk dat ik iets over het hoofd heb gezien :D
Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Re: EGR vervanger hier, EGR vervanger daar...gaan we weer
Voor mij is het gesneden koek maar ik ben absoluut niet te beroerd om het nogmaals uit te leggen. Ik leen wat foto's van T4 Wiki.
De EGR-klep ofwel uitlaatgasterugvoer-klep:
Deze klep zit ergens in je inlaattraject gemonteerd, bij de meeste modellen zit deze klep in lijn met je inlaat.
Hier bij een 88PK:

Hier bij een 102PK, deze is gelijk aan de 88PK, als je de intercooler verwijderd bij de 102PK dan zie je dit zitten:

Hier de 151PK AXG:

Deze klep krijgt via het ribbelbuisje zoals te zien op de foto's (genoemd verbindungsrohr abgaskrummer) uitlaatgassen aangevoerd. De klep wordt aangestuurd door vacuum. afhankelijk van de motorbelasting gaat te klep meer/minder open en voert zo reeds verbrande uitlaatgassen opnieuw het inlaattraject en dus de motor in, dit is toendertijd ontworpen om ze de uitstoot te verminderen/verlagen.
Je ziet bij de meeste bussen dat de kleppen helemaal verkoolt en of dichtgeslibt zitten of lek zijn. De klep zelf is qua doorstroming niet ideaal zoals te zien op eerdere foto's omdat er kleppen etc inzitten. Met de EGR-vervanger vervang je dus de complete klep en is je inlaattraject mooi vrij zonder obstakels.
De vacuumslangen welke nu niet meer nodig zijn/overblijven kunnen gewoon afgedopt worden. Het magneetventieltje kan je ontkoppelen door de stekker ervan los te gooien, deze is nu ook overbodig. De motorcomputer heeft hier geen last van, je hoeft aan de software niets te doen.
De simpele en goedkope oplossing is om het ribbelbuisje af te dichten met het zogenaamde afdichtplaatje zodat er geen uitlaatgassen het inlaatgedeelte in komen.
Iedereen is vrij om te doen waar hij zin in heeft, uiteraard hoef je dit setje niet te kopen. De ervaring leert dat bussen welke reeds de afvoer hadden afgedicht met een blindplaatje en toen bij mij de EGR-vervanger hebben gemonteerd wel degelijk verschil hebben gemerkt, uiteraard in positieve zin.
Degene die hier gaat beweren dat een blindplaatje precies hetzelfde is als de EGR vervanger nodig ik uit om KOSTELOOS bij mij op proef te komen rijden. Dus neem je bus mee en dan gaan we eerst rijden met alleen een EGR-plaatje en daarna met de EGR-vervanger. Als je dan nog niet overtuigt bent neem ik alles terug. De koffie/thee is trouwens ook 'van de zaak'
Als er nog vragen zijn uiteraard stellen, daar is het een forum voor.
De EGR-klep ofwel uitlaatgasterugvoer-klep:
Deze klep zit ergens in je inlaattraject gemonteerd, bij de meeste modellen zit deze klep in lijn met je inlaat.
Hier bij een 88PK:

Hier bij een 102PK, deze is gelijk aan de 88PK, als je de intercooler verwijderd bij de 102PK dan zie je dit zitten:

Hier de 151PK AXG:

Deze klep krijgt via het ribbelbuisje zoals te zien op de foto's (genoemd verbindungsrohr abgaskrummer) uitlaatgassen aangevoerd. De klep wordt aangestuurd door vacuum. afhankelijk van de motorbelasting gaat te klep meer/minder open en voert zo reeds verbrande uitlaatgassen opnieuw het inlaattraject en dus de motor in, dit is toendertijd ontworpen om ze de uitstoot te verminderen/verlagen.
Je ziet bij de meeste bussen dat de kleppen helemaal verkoolt en of dichtgeslibt zitten of lek zijn. De klep zelf is qua doorstroming niet ideaal zoals te zien op eerdere foto's omdat er kleppen etc inzitten. Met de EGR-vervanger vervang je dus de complete klep en is je inlaattraject mooi vrij zonder obstakels.
De vacuumslangen welke nu niet meer nodig zijn/overblijven kunnen gewoon afgedopt worden. Het magneetventieltje kan je ontkoppelen door de stekker ervan los te gooien, deze is nu ook overbodig. De motorcomputer heeft hier geen last van, je hoeft aan de software niets te doen.
De simpele en goedkope oplossing is om het ribbelbuisje af te dichten met het zogenaamde afdichtplaatje zodat er geen uitlaatgassen het inlaatgedeelte in komen.
Iedereen is vrij om te doen waar hij zin in heeft, uiteraard hoef je dit setje niet te kopen. De ervaring leert dat bussen welke reeds de afvoer hadden afgedicht met een blindplaatje en toen bij mij de EGR-vervanger hebben gemonteerd wel degelijk verschil hebben gemerkt, uiteraard in positieve zin.
Degene die hier gaat beweren dat een blindplaatje precies hetzelfde is als de EGR vervanger nodig ik uit om KOSTELOOS bij mij op proef te komen rijden. Dus neem je bus mee en dan gaan we eerst rijden met alleen een EGR-plaatje en daarna met de EGR-vervanger. Als je dan nog niet overtuigt bent neem ik alles terug. De koffie/thee is trouwens ook 'van de zaak'

Als er nog vragen zijn uiteraard stellen, daar is het een forum voor.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: EGR vervanger hier, EGR vervanger daar...gaan we weer
Remco,Remco181 schreef:Is er ook ergens een handleiding te vinden? Kan iemand die een beetje handig is het zelf? Of heb je speciaal gereedschap en evt een brug nodig?
Groet,
Remco
hopelijk is het zo iets duidelijker. Geen brug nodig want alles zit in het motorruim thv de cilinderkop. Een doppen en inbusset is voldoende. Een beetje sluitelaar kan dit dus prima zelf uitvoeren.
Het enige is de ribbelbuis welke met 2 moertjes op het uitlaatspruitstuk vastzit. Soms willen de tapeindjes wel eens afbreken, dan moet je helaas uitboren en een boutje/moertje plaatsen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
- Multivan Generation
- Berichten: 34437
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: EGR vervanger hier, EGR vervanger daar...gaan we weer
Ik zal morgen wel even een handleiding schrijven
Groeten Peter

Groeten Peter
- Remco181
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
- Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
- Contacteer:
Re: EGR vervanger hier, EGR vervanger daar...gaan we weer
Klinkt helemaal geweldig, bedankt voor het antwoord!
Ik ga morgen even onder de motorkap neuzen, als het me te doen lijkt wil ik ook een setje :-)
Ik ga morgen even onder de motorkap neuzen, als het me te doen lijkt wil ik ook een setje :-)
Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
- Multivan Generation
- Berichten: 34437
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: EGR vervanger hier, EGR vervanger daar...gaan we weer
De ruwe versie staat hier ter inzage, maar ben er nog aan bezigRemco181 schreef:Klinkt helemaal geweldig, bedankt voor het antwoord!
Ik ga morgen even onder de motorkap neuzen, als het me te doen lijkt wil ik ook een setje :-)

http://www.eldiape.com/egrreplacement/e ... ement.html
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50
Re: EGR vervanger hier, EGR vervanger daar...gaan we weer
Goede duidelijke omschrijving: pak je dan behalve het voorkomen v volroeten vh inlaatspruitstuk meer pks?
Gr johannes.
Gr johannes.
Re: EGR vervanger hier, EGR vervanger daar...gaan we weer
He grappig onderwerp, ook eens mee bezig geweest :-)
viewtopic.php?f=2&t=38172&p=265283&hili ... ns#p265283
En weer mee gestopt, vond het afzetten zonder stopklep niet fraai.
En een buis maken mèt stopklep, maar zonder egr-klep te omslachtig worden.
viewtopic.php?f=2&t=38172&p=265283&hili ... ns#p265283
En weer mee gestopt, vond het afzetten zonder stopklep niet fraai.
En een buis maken mèt stopklep, maar zonder egr-klep te omslachtig worden.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: EGR vervanger hier, EGR vervanger daar...gaan we weer
Lekker bezig Peter :)Multivan Generation schreef:De ruwe versie staat hier ter inzage, maar ben er nog aan bezigRemco181 schreef:Klinkt helemaal geweldig, bedankt voor het antwoord!
Ik ga morgen even onder de motorkap neuzen, als het me te doen lijkt wil ik ook een setje :-)![]()
http://www.eldiape.com/egrreplacement/e ... ement.html
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: EGR vervanger hier, EGR vervanger daar...gaan we weer
De meest waargenomen veranderingen is het net even eerder oppakken vd motor en het iets 'soepeler' lopen.Emissieloos schreef:Goede duidelijke omschrijving: pak je dan behalve het voorkomen v volroeten vh inlaatspruitstuk meer pks?
Gr johannes.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: EGR vervanger hier, EGR vervanger daar...gaan we weer
pluuke schreef:He grappig onderwerp, ook eens mee bezig geweest :-)
viewtopic.php?f=2&t=38172&p=265283&hili ... ns#p265283
En weer mee gestopt, vond het afzetten zonder stopklep niet fraai.
En een buis maken mèt stopklep, maar zonder egr-klep te omslachtig worden.
Dat is iets persoonlijks inderdaad die stopklep. Veel T4's bezitten geen stopklep. Alle AXG's wel overigens.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: EGR vervanger hier, EGR vervanger daar...gaan we weer
.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: EGR vervanger hier, EGR vervanger daar...gaan we weer
88/102pk set:
1- T4 Optima - Steven
2- Mot - Tom
3- Jan Groenling
4- Chris - Volksforum
5- Henkru
6- Chubaka
7-
8-
9-
10-
151pk/AXG set:
1- Niek : reeds geleverd/gemonteerd
2- Cali-generation - Joris
3- Haakje - Hans
4-
5-
1- T4 Optima - Steven
2- Mot - Tom
3- Jan Groenling
4- Chris - Volksforum
5- Henkru
6- Chubaka
7-
8-
9-
10-
151pk/AXG set:
1- Niek : reeds geleverd/gemonteerd
2- Cali-generation - Joris
3- Haakje - Hans
4-
5-
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
- Multivan Generation
- Berichten: 34437
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: EGR vervanger hier, EGR vervanger daar...gaan we weer
Gisteren is een weetjeweller langs geweest die zo'n pijpje had en geen roetkat meer.
Viel me na 50 meter al op dat die bus veel soepeler was en hing ook lekkerder aan het gas.
Viel me na 50 meter al op dat die bus veel soepeler was en hing ook lekkerder aan het gas.
Re: EGR vervanger hier, EGR vervanger daar...gaan we weer
Aanstaande woensdag heb ik 5 EGR-sets klaar voor de 88-102 en 2 EGR-sets voor de AXG.
Willen aub alle geïnteresseerden mij laten weten of ze het komen ophalen of dat het op de post moet (6,95)
Eventueel is montage ook mogelijk.
Willen aub alle geïnteresseerden mij laten weten of ze het komen ophalen of dat het op de post moet (6,95)
Eventueel is montage ook mogelijk.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1