Na 3 jaar en een paar dagen ga ik eindelijk weer eens proberen om wat nuttige info in mijn topic te stoppen
Eigenlijk is het info waar ikzelf en verschillende ombouwfanatics steeds tegenaan liepen/lopen. Zo las ik ook dat Erdem het probleem steeds een beetje verder van zich af heeft geschoven en tot het laatst heeft bewaard. Dat gaf mij eigenlijk ook weer dat beetje extra motivatie om mijn oplossing uit de doeken te doen. We hebben het natuurlijk over het integreren van de climatronic unit in het interieur van de T4 California, en dan met name de uitblaasopeningen tbv de gekoelde lucht.
De T4 California is standaard nooit geleverd met een climatronic achterin. Niet heel erg vreemd, want het gaat simpelweg ten koste van je slaapcomfort. Ga je met je hoofd in de rijrichting liggen dan valt het probleem nog enigzins mee want voor de benen is er meestal nog wel genoeg ruimte. Ben je lang dan kun je nog problemen krijgen met een kussen dat van het bed af kan vallen, of je zet de achterklep open enz enz..... Iedereen kan zich hier een voorstelling van maken denk ik. Wat ik altijd leuk vind, is een oplossing bedenken voor iedere vierkante cm die we nuttig willen gebruiken in onze camper.
Het 'probleem' doet zich voor bij ombouwers die van een Caravelle of Multivan met dubbele climatronic, naar een California ombouwen. Bij de Caravelle en Multivan komt de verse gekoelde lucht via de climatronic, het plenum (D-stijl), en het plafond (hemel) via de ventilatieroosters bij de passagiers achterin. Na het plaatsen van het California interieur en een hefdak, is snel duidelijk dat een hemel eigenlijk geen haalbare oplossing is, simpel weg omdat het plafond lager zal worden en de kasten achterin moeilijk bereikbaar worden. Dan is er nog de mogelijkheid om vanuit de D-stijl, via de dakkast en hangkast met geisoleerde leidingen naar de beide zijden van de dakprofielen te gaan. Je kunt daar aan weerszijden dan een rooster plaatsen. Dit betekend dat er hier en daar doorvoeringen door de kasten moeten komen en wat gaten in de bovenprofielen tbv de ventilatieroosters. Met een beetje precisie is dit wel een mooi uit te voeren oplossing.
Ik heb uiteindelijk een oplossing gemaakt die heel dicht bij de unit zelf blijft. De D-stijl bouwen we simpel gezegd om tot een geisoleerde box (plenum) en blazen dan de lucht meteen via 4 regelbare ventilatieroosters de ruimte in. De ventilatieroosters heb je over want die komen tenslotte uit de gedemonteerde hemel van je om te bouwen bus. Het enige onderdeel wat we hier een onherstelbare metamorfose gaan geven is dus de D-stijl.
Verder zal blijken dat de California daklijst die aansluit op de D-stijl niet gaat passen (te kort). Ik heb dus gewoon de Caravelle dakafwerklijst kunnen gebruiken. Ik weet verder niet of hier veel kleurverschillen optreden. Bij mij valt het niet op, of is het niet storend, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
De uitdaging was dus om de D-stijl zo aan te passen dat de rest van de onderdelen er geen hinder van zouden ondervinden.
To be continued....(en nee dit gaat geen 3 jaar duren

)