Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.
- Marcel van Es
Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.
Hallo
Gisteren is mijn roetfilter alvast leeg gehaald op aanraden tuning bedrijf omdat deze auto VW T5 GP een maat tuning gaat krijgen de EGR klep en koeler worden uit het systeem weg geschreven.
Vanmorgen auto van de garage naar de schade hersteller spuiter gereden sloeg mijn auto geregeld uit onder het stationeer draaien.
Wie weet wat dit kan zijn.
Mijn dank is groot.
Mvg. Marcel
Gisteren is mijn roetfilter alvast leeg gehaald op aanraden tuning bedrijf omdat deze auto VW T5 GP een maat tuning gaat krijgen de EGR klep en koeler worden uit het systeem weg geschreven.
Vanmorgen auto van de garage naar de schade hersteller spuiter gereden sloeg mijn auto geregeld uit onder het stationeer draaien.
Wie weet wat dit kan zijn.
Mijn dank is groot.
Mvg. Marcel
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Marcel van Es
- Pascal-141
Re: Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.
Bij een T5gp kun je niet zomaar ongestraft de dpf leeghalen , zonder de electronica ook meteen mee aan te passen. Er zal wel iets in noodloop gaan volgens mij.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Sorry dat ik dit zeg maar wie of welke garage haalt dit dan leeg. Iedereen met een beetje verstand van techniek weet dat dit niet zomaar gedaan kan worden zonder software aanpassing.
Soms sta ik versteld van de onwetendheid met mensen die aan auto's en bussen 'knutselen'
Soms sta ik versteld van de onwetendheid met mensen die aan auto's en bussen 'knutselen'

T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
- Marcel van Es
Ik heb u een PB tje gestuurdPascal-141 schreef:Bij een T5gp kun je niet zomaar ongestraft de dpf leeghalen , zonder de electronica ook meteen mee aan te passen. Er zal wel iets in noodloop gaan volgens mij.
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Marcel van Es
- Marcel van Es
Ik heb u een PB tje gestuurdErdem50 schreef:Sorry dat ik dit zeg maar wie of welke garage haalt dit dan leeg. Iedereen met een beetje verstand van techniek weet dat dit niet zomaar gedaan kan worden zonder software aanpassing.
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Marcel van Es
Kan gewoon hoor, de vraag is alleen wat wil je er mee bereiken. Als je steeds storingen krijgt in het roetfilter systeem eruit met die bende, waardoor hij geen drukverschil meer meet en dus niet meer in noodloop gaat. Mjah bij deze tuning zullen er alleen maar storingen terugkomen denk ik, immers het complete motor management zal moeten worden herschreven (wat nogal wat tijd en geduld vergt) Daarnaast heeft de t5 veel minder tegendruk waardoor de turbo als een malloot zal draaien en dus uiteindelijk eerder stuk loopt. Tja en dat allemaal voor die extra pk's Doe mij maar mijn oude 2.4D zonder motormanagement :D Ok 110kmh op de snelweg maar ik kom er welErdem50 schreef:Sorry dat ik dit zeg maar wie of welke garage haalt dit dan leeg. Iedereen met een beetje verstand van techniek weet dat dit niet zomaar gedaan kan worden zonder software aanpassing.

** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
- Pascal-141
Nee, de DPF leeghalen zonder ECU aanpassing kan NIET zomaar , want net daardoor krijg je dus foutmeldingen in de ECU .edwinh schreef:Kan gewoon hoor, de vraag is alleen wat wil je er mee bereiken. Als je steeds storingen krijgt in het roetfilter systeem eruit met die bende, waardoor hij geen drukverschil meer meet en dus niet meer in noodloop gaat. Mjah bij deze tuning zullen er alleen maar storingen terugkomen denk ik, immers het complete motor management zal moeten worden herschreven (wat nogal wat tijd en geduld vergt) Daarnaast heeft de t5 veel minder tegendruk waardoor de turbo als een malloot zal draaien en dus uiteindelijk eerder stuk loopt. Tja en dat allemaal voor die extra pk's Doe mij maar mijn oude 2.4D zonder motormanagement :D Ok 110kmh op de snelweg maar ik kom er welErdem50 schreef:Sorry dat ik dit zeg maar wie of welke garage haalt dit dan leeg. Iedereen met een beetje verstand van techniek weet dat dit niet zomaar gedaan kan worden zonder software aanpassing.
ECU aanpassing daarvoor is geen enkel probleem voor een chiptuner die weet wat hij doet .
My current cars:
1- wat wil je ermee bereiken: meer vermogen, vrije doorgang van het uitlaatsysteem.edwinh schreef:Kan gewoon hoor, de vraag is alleen wat wil je er mee bereiken. Als je steeds storingen krijgt in het roetfilter systeem eruit met die bende, waardoor hij geen drukverschil meer meet en dus niet meer in noodloop gaat. Mjah bij deze tuning zullen er alleen maar storingen terugkomen denk ik, immers het complete motor management zal moeten worden herschreven (wat nogal wat tijd en geduld vergt) Daarnaast heeft de t5 veel minder tegendruk waardoor de turbo als een malloot zal draaien en dus uiteindelijk eerder stuk loopt. Tja en dat allemaal voor die extra pk's Doe mij maar mijn oude 2.4D zonder motormanagement :D Ok 110kmh op de snelweg maar ik kom er welErdem50 schreef:Sorry dat ik dit zeg maar wie of welke garage haalt dit dan leeg. Iedereen met een beetje verstand van techniek weet dat dit niet zomaar gedaan kan worden zonder software aanpassing.
2- met de juiste software aanpassing wat tegenwoordig door meerdere bedrijven heel goed gedaan kan worden kan je hem probleemloos wegschrijven. Als je het roetfilter leeghaald dan ook meteen software aanpassen. De computer werkt nog steeds met de waardes MET roetfilter dus meet niks en je krijgt direct motorstoringen.
3- dat de turbo sneller stukloopt door minder tegendruk is onzin, ALLE turbomotoren werken het beste met een vrije uitlaat.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Wat voor foutmelding zou die dan moeten geven.Pascal-141 schreef:Nee, de DPF leeghalen zonder ECU aanpassing kan NIET zomaar , want net daardoor krijg je dus foutmeldingen in de ECU .edwinh schreef:Kan gewoon hoor, de vraag is alleen wat wil je er mee bereiken. Als je steeds storingen krijgt in het roetfilter systeem eruit met die bende, waardoor hij geen drukverschil meer meet en dus niet meer in noodloop gaat. Mjah bij deze tuning zullen er alleen maar storingen terugkomen denk ik, immers het complete motor management zal moeten worden herschreven (wat nogal wat tijd en geduld vergt) Daarnaast heeft de t5 veel minder tegendruk waardoor de turbo als een malloot zal draaien en dus uiteindelijk eerder stuk loopt. Tja en dat allemaal voor die extra pk's Doe mij maar mijn oude 2.4D zonder motormanagement :D Ok 110kmh op de snelweg maar ik kom er welErdem50 schreef:Sorry dat ik dit zeg maar wie of welke garage haalt dit dan leeg. Iedereen met een beetje verstand van techniek weet dat dit niet zomaar gedaan kan worden zonder software aanpassing.
ECU aanpassing daarvoor is geen enkel probleem voor een chiptuner die weet wat hij doet .
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
2. hoezo meet hij niks dan?Erdem50 schreef:1- wat wil je ermee bereiken: meer vermogen, vrije doorgang van het uitlaatsysteem.edwinh schreef:Kan gewoon hoor, de vraag is alleen wat wil je er mee bereiken. Als je steeds storingen krijgt in het roetfilter systeem eruit met die bende, waardoor hij geen drukverschil meer meet en dus niet meer in noodloop gaat. Mjah bij deze tuning zullen er alleen maar storingen terugkomen denk ik, immers het complete motor management zal moeten worden herschreven (wat nogal wat tijd en geduld vergt) Daarnaast heeft de t5 veel minder tegendruk waardoor de turbo als een malloot zal draaien en dus uiteindelijk eerder stuk loopt. Tja en dat allemaal voor die extra pk's Doe mij maar mijn oude 2.4D zonder motormanagement :D Ok 110kmh op de snelweg maar ik kom er welErdem50 schreef:Sorry dat ik dit zeg maar wie of welke garage haalt dit dan leeg. Iedereen met een beetje verstand van techniek weet dat dit niet zomaar gedaan kan worden zonder software aanpassing.
2- met de juiste software aanpassing wat tegenwoordig door meerdere bedrijven heel goed gedaan kan worden kan je hem probleemloos wegschrijven. Als je het roetfilter leeghaald dan ook meteen software aanpassen. De computer werkt nog steeds met de waardes MET roetfilter dus meet niks en je krijgt direct motorstoringen.
3- dat de turbo sneller stukloopt door minder tegendruk is onzin, ALLE turbomotoren werken het beste met een vrije uitlaat.
3. deze zijn mijn inziens gemaakt voor lichte tegen druk, maar we zullen zien over 25dkm
- Multivan Generation
- Contacteer:
Ik weet niet naar welke tuner je gaat,
maar het advies om hem van te voren leeg te halen en er dan even mee rond te rijden,
lijkt me niet het juiste.
Leeghalen, meteen naar een tuner rijden met aangepaste snelheid en aan laten passen van de software kan wel.
Met een T5 dan toch, een T5 GP is misschien wat gevoeliger
Welke sensoren heb je wel weer terug aangesloten?
Ik mag toch hopen de lambdasensor weer wel..
De andere 2 zouden kunnen vervallen (die meten de druk voor en druk na het filter)
In de computer worden die waarden opgeslagen,
als die computer ineens vanuit het niets compleet andere waarden doorkrijgt,
die zelfs buiten de meetrange vallen, dan lijkt het me logisch dat het systeem de brui er aan geeft.
Wordt ook leuk bij auto's waarbij de Adblue op is.
Die zouden wellicht ook niet meer kunnen rijden.
Bij mijn leaseauto is dat zo..
Maar dan heb je al wat meldingen aan je laars gelapt, dat dan weer wel..
maar het advies om hem van te voren leeg te halen en er dan even mee rond te rijden,
lijkt me niet het juiste.
Leeghalen, meteen naar een tuner rijden met aangepaste snelheid en aan laten passen van de software kan wel.
Met een T5 dan toch, een T5 GP is misschien wat gevoeliger

Welke sensoren heb je wel weer terug aangesloten?
Ik mag toch hopen de lambdasensor weer wel..
De andere 2 zouden kunnen vervallen (die meten de druk voor en druk na het filter)
In de computer worden die waarden opgeslagen,
als die computer ineens vanuit het niets compleet andere waarden doorkrijgt,
die zelfs buiten de meetrange vallen, dan lijkt het me logisch dat het systeem de brui er aan geeft.
Wordt ook leuk bij auto's waarbij de Adblue op is.
Die zouden wellicht ook niet meer kunnen rijden.
Bij mijn leaseauto is dat zo..
Maar dan heb je al wat meldingen aan je laars gelapt, dat dan weer wel..
edwinh schreef:2. hoezo meet hij niks dan?Erdem50 schreef:1- wat wil je ermee bereiken: meer vermogen, vrije doorgang van het uitlaatsysteem.edwinh schreef:
Kan gewoon hoor, de vraag is alleen wat wil je er mee bereiken. Als je steeds storingen krijgt in het roetfilter systeem eruit met die bende, waardoor hij geen drukverschil meer meet en dus niet meer in noodloop gaat. Mjah bij deze tuning zullen er alleen maar storingen terugkomen denk ik, immers het complete motor management zal moeten worden herschreven (wat nogal wat tijd en geduld vergt) Daarnaast heeft de t5 veel minder tegendruk waardoor de turbo als een malloot zal draaien en dus uiteindelijk eerder stuk loopt. Tja en dat allemaal voor die extra pk's Doe mij maar mijn oude 2.4D zonder motormanagement :D Ok 110kmh op de snelweg maar ik kom er wel
3. deze zijn mijn inziens gemaakt voor lichte tegen druk, maar we zullen zien over 25dkm
Er zitten diverse temperatuurvoelers op en een druksensor die drukken meet. Dat zijn feiten en niet 'mijn inziens' ideeën. Geloof mij maar die ecu snapt dat allemaal niet en gaat in de stress.
Het is geen retrofit ding wat 5 jaar geleden zo een hype was maar de grootste onzin van de wereld.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Hoe kan het dat dan dat wij al 8 auto's laten rijden zonder roetfilter inhoud, waar helemaal niks gebeurt geen noodloop niks. Dat gebeurt ook niet omdat de ECU geen te hoog druk verschil meet, hij meet het verschil tussen de voorste en de voeler achter het roetfilter de druk en meet voor en achter hetzelfde en denkt dus dat het filter niet verstopt is en houd dus zijn kop.Erdem50 schreef:edwinh schreef:2. hoezo meet hij niks dan?Erdem50 schreef:
1- wat wil je ermee bereiken: meer vermogen, vrije doorgang van het uitlaatsysteem.
Er zitten diverse temperatuurvoelers op en een druksensor die drukken meet. Dat zijn feiten en niet 'mijn inziens' ideeën. Geloof mij maar die ecu snapt dat allemaal niet en gaat in de stress.
Het is geen retrofit ding wat 5 jaar geleden zo een hype was maar de grootste onzin van de wereld.
- Marcel van Es
Bedank heren voor al uw opmerkingen.
Ik heb op aan raden van het tuning bedrijf de DPF leeg laten halen.
De rede dat de motor af slaat bij stationeer draaien, is te danken aan de EGR klep die helemaal open staat.
Auto staat sinds gisteren bij de schade hersteller en is hopelijk donderdag avond klaar. Dan ga ik vrijdag naar het tuning bedrijf.
Ik hoef maar 1 stekker los te halen en ik kom dan niet meer in een noodloop terecht zodat ik vol vermogen behoud, het gloei spiraal zal blijven knipperen en het waterkraantje zal continue blijven branden. maar omdat ik de stekker eruit haalt gaat die niet in noodloop.
Gr. Marcel
Ik heb op aan raden van het tuning bedrijf de DPF leeg laten halen.
De rede dat de motor af slaat bij stationeer draaien, is te danken aan de EGR klep die helemaal open staat.
Auto staat sinds gisteren bij de schade hersteller en is hopelijk donderdag avond klaar. Dan ga ik vrijdag naar het tuning bedrijf.
Ik hoef maar 1 stekker los te halen en ik kom dan niet meer in een noodloop terecht zodat ik vol vermogen behoud, het gloei spiraal zal blijven knipperen en het waterkraantje zal continue blijven branden. maar omdat ik de stekker eruit haalt gaat die niet in noodloop.
Gr. Marcel
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Marcel van Es
Ik stop trouwens met reageren op deze 'discussie' blijkbaar is mijn ervaring met deze bussen op mijn dagelijks werk onvoldoende...........
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1