Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
t5 kopen
t5 kopen
hoi allemaal ik wil een t5 kopen met 63 kw 86 pk
ik heb twee transporters gehad allebei 88 pk
als op de t5 chip zet is hij dan sterker dan de 2.5 tdi 88 pk
ik bedoel met trekkracht
ik denk dat de topsnelheid van t5 wel rond de 160 ligt en wat na de chip?
alvast bedankt allemaal
groeten
ik heb twee transporters gehad allebei 88 pk
als op de t5 chip zet is hij dan sterker dan de 2.5 tdi 88 pk
ik bedoel met trekkracht
ik denk dat de topsnelheid van t5 wel rond de 160 ligt en wat na de chip?
alvast bedankt allemaal
groeten
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
Heb in 2 maal met 85 pk versie mogen rijden: mis koppel en een versnelling met bijbehorende snelheid t.o.v mijn 5 cyl 130 pk. geluid maakte niet veel verschil: 130 pk lijkt iets stiller boven de 130 km/h. Boven de 140 km/h is de 130 pk stiller en veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel sneller. Plus als je met bagage heuvel op moet?? Bij Heerlen ligt een mooie heuvel waar de 85 pk toch wat moeite had met de 600 kg bagage.
Maar het gemak waarmee de 130 pk rijdt, is toch wel het grote verschil met de 4 cyl / 85 pk versie.
Mijn vrouw heeft ook gereden in de 85 pk versie maar ze vond het niks: trok niet naar haar zin. Als je de 5 cyl geprobeerd hebt wil je niks anders.
Groet EricP
Maar het gemak waarmee de 130 pk rijdt, is toch wel het grote verschil met de 4 cyl / 85 pk versie.
Mijn vrouw heeft ook gereden in de 85 pk versie maar ze vond het niks: trok niet naar haar zin. Als je de 5 cyl geprobeerd hebt wil je niks anders.
Groet EricP
Wel een beetje kort door de bocht, niet iedereen heeft 4500€ (over) voor een 5 cil.EricP schreef:Heb in 2 maal met 85 pk versie mogen rijden: mis koppel en een versnelling met bijbehorende snelheid t.o.v mijn 5 cyl 130 pk. geluid maakte niet veel verschil: 130 pk lijkt iets stiller boven de 130 km/h. Boven de 140 km/h is de 130 pk stiller en veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel sneller. Plus als je met bagage heuvel op moet?? Bij Heerlen ligt een mooie heuvel waar de 85 pk toch wat moeite had met de 600 kg bagage.
Maar het gemak waarmee de 130 pk rijdt, is toch wel het grote verschil met de 4 cyl / 85 pk versie.
Mijn vrouw heeft ook gereden in de 85 pk versie maar ze vond het niks: trok niet naar haar zin. Als je de 5 cyl geprobeerd hebt wil je niks anders.
Groet EricP
Daarnaast is het diesel verbruik misschien ook een punt om in het achterhoofd te houden.
Groet
JP
mocht je de centen hebben ga dan voor de 2.5 tdi rij zelf in een 102 pk gechipt naar 132 maar de 130 pk is veel stiller en ook nog eens zuiniger en veller
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
't is appelen met peren vergelijken, allicht kan je er dezelfde optreksnelheden uithalen maar is 't ook comfortabel rijden??
de 2.5 is nu eenmaal een blok dat zijn vermogen anders vrij geeft dan een 1.9.
Als je wat geladen hebt zal je dat gauw merken. voor mij zou een 1.9 volstaan (moest ik niet vaak een zware aanhanger zeulen) maar met die 1.9 merk je héél goed als er wat achter hangt.
Ik denk dat je teveel met prestatiecijfers goochelt en je kan je onmogeijk laten leiden door die is een tikje sneller en de andere een tikje zuiniger... als je 't ene blok constant op limiet moet rijden om 't vermogen van (bv) een 2.5 te benaderen dan zal dat zuinige ook gauw verleden tijd zijn...anderzijds is er 't verschil T5 en T4 en ook al horen T4 rijders 't niet graag ik vind de T5 merkbaar beter rijden en vooral mooier,moderner... 't is alsmaar moeilijker kiezen dus...
forums zijn eigenlijk de slechtste raadgevers maar je nog meer in de war brengen daar zijn ze erg goed in
Kijk gewoon naar je budget en naar je behoefte en dan zal je keuze ( kijk niet door een roze bril) gauw gemaakt zijn....
is slechts mijn mening hoor
de 2.5 is nu eenmaal een blok dat zijn vermogen anders vrij geeft dan een 1.9.
Als je wat geladen hebt zal je dat gauw merken. voor mij zou een 1.9 volstaan (moest ik niet vaak een zware aanhanger zeulen) maar met die 1.9 merk je héél goed als er wat achter hangt.
Ik denk dat je teveel met prestatiecijfers goochelt en je kan je onmogeijk laten leiden door die is een tikje sneller en de andere een tikje zuiniger... als je 't ene blok constant op limiet moet rijden om 't vermogen van (bv) een 2.5 te benaderen dan zal dat zuinige ook gauw verleden tijd zijn...anderzijds is er 't verschil T5 en T4 en ook al horen T4 rijders 't niet graag ik vind de T5 merkbaar beter rijden en vooral mooier,moderner... 't is alsmaar moeilijker kiezen dus...
forums zijn eigenlijk de slechtste raadgevers maar je nog meer in de war brengen daar zijn ze erg goed in

Kijk gewoon naar je budget en naar je behoefte en dan zal je keuze ( kijk niet door een roze bril) gauw gemaakt zijn....

is slechts mijn mening hoor

Het grote voordeel van de 5cilinder in de T5 is vooral het hoge koppel, waardoor je schakellui kunt rijden in normaal verkeer, en niet te vergeten de 6-bak die de prestaties alleen maar verbetert.
Kost alleen een stukje meer.....
maar bij de 1.9 zit je nog steeds met een riemwissel bij groot onderhoud, als je daar rekening mee houd is het prijsverschil niet ZO groot...
Ik weet niet goed hoe het in Nederland is (schijnt anders te zijn), maar hier in België zit ESP standaard op de 5-cilinders.
Alleen als je het forum een beetje doorleest dan kan je veronderstellen dat de 1.9 iets betrouwbaarder is dan de 2.5 (zie waterpomp, oliekoeler perikkelen), wat normaal is want die motor bestaat al jaaaaren, terwijl de 5-cilinder in de T5 een halve V10 is die ze pas enkele jaren geleden hebben ontwikkeld, uitsluitend voor de T5 en touareg.
Een beetje wikken en wegen...
de topsnelheid van de 86pk is volgens onderstaande video 155 op de teller.
http://www.youtube.com/watch?v=z9ch_rpiZME
die van de 130pk is 195 volgens deze video
http://www.youtube.com/watch?v=xvbOq9cxDdY

maar bij de 1.9 zit je nog steeds met een riemwissel bij groot onderhoud, als je daar rekening mee houd is het prijsverschil niet ZO groot...
Ik weet niet goed hoe het in Nederland is (schijnt anders te zijn), maar hier in België zit ESP standaard op de 5-cilinders.
Alleen als je het forum een beetje doorleest dan kan je veronderstellen dat de 1.9 iets betrouwbaarder is dan de 2.5 (zie waterpomp, oliekoeler perikkelen), wat normaal is want die motor bestaat al jaaaaren, terwijl de 5-cilinder in de T5 een halve V10 is die ze pas enkele jaren geleden hebben ontwikkeld, uitsluitend voor de T5 en touareg.
Een beetje wikken en wegen...
de topsnelheid van de 86pk is volgens onderstaande video 155 op de teller.
http://www.youtube.com/watch?v=z9ch_rpiZME
die van de 130pk is 195 volgens deze video
http://www.youtube.com/watch?v=xvbOq9cxDdY