Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
starten doet 'ie af en toe niet?!
Re: starten doet 'ie af en toe niet?!
Motor startte net weer niet, dus trucje met startkabel tussen accu-plus en bout op startmotor toepassen: start 'ie evenmin!
Zal 't zo nog 'ns rustig proberen.
Zal 't zo nog 'ns rustig proberen.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Re: starten doet 'ie af en toe niet?!
Je moet hem niet op de bout van de starter doen maar op het schuifjeT4-Rider schreef:startkabel tussen accu-plus en bout op startmotor toepassen
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Re: starten doet 'ie af en toe niet?!
Je kijkt wel uit wat je doet anders.....
Meestal ontstaat dit door sluiting waar hitte bij vrij komt.
http://www.mooigestel.nl/lees/31515/bes ... elsgestel-
Meestal ontstaat dit door sluiting waar hitte bij vrij komt.

http://www.mooigestel.nl/lees/31515/bes ... elsgestel-
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!
Wat een onzin.... wij doen dit al jaren zo om te testen.
Het is 12v er komt nagenoeg geen hitte vanaf (als je wilt kan je wel 10 min. doorverbinden en dan nog is het draadje gewoon vast te pakken)
Waarom zou er bij "doorverbinden" meer kans zijn op brand dan dat je via de sleutel start??? In principe doe je exact hetzelfde alleen niet via het contactslot.
Als ik het goed begrijp kunnen we voortaan dus maar beter voor de veiligheid met z'n allen de auto aanduwen?
Het is 12v er komt nagenoeg geen hitte vanaf (als je wilt kan je wel 10 min. doorverbinden en dan nog is het draadje gewoon vast te pakken)
Waarom zou er bij "doorverbinden" meer kans zijn op brand dan dat je via de sleutel start??? In principe doe je exact hetzelfde alleen niet via het contactslot.
Als ik het goed begrijp kunnen we voortaan dus maar beter voor de veiligheid met z'n allen de auto aanduwen?
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Re: starten doet 'ie af en toe niet?!
Duw jij 'ff' een automaat aan dan? :)
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: starten doet 'ie af en toe niet?!
Als je hem maar niet doorverbind, want dan fikt hij afErdem50 schreef:Duw jij 'ff' een automaat aan dan? :)

..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Re: starten doet 'ie af en toe niet?!
Wat een onzin.... wij doen dit al jaren zo om te testen.
Ik bedoel een dunne 2.5 mm draad rechtstreeks van de accu die per ongeluk rechtstreeks tegen de massa komt.
Oke voor mensen die weten wat ze doen geen probleem lijkt mij.
Maar dit voorval spreekt anders:
Ik sta voor de pont naar Zweden.
Een paar auto's voor mij 2 kerels met de bekende hamer.
Zie de ene even later naar zijn voertuig lopen ,ging over de startmotor komt terug met een stuk draad weer beiden onder de motorkap.
5 minuten later hoor ik geschreeuw en zie een grote zwarte rookwolk opstijgen, in de fik dus.
En zie dan maar te blussen in die rijen auto's
Later bleek er dus dat er rechtstreekse sluiting naar massa was ontstaan, dikke pech dus.
En wie is de Sjaak??
De gene die hulp biedt.
Het is niet iedereen gegeven hier goed mee om te gaan dus waarschuwen leek mij op zijn plaats.
Groeten Wim
Ik bedoel een dunne 2.5 mm draad rechtstreeks van de accu die per ongeluk rechtstreeks tegen de massa komt.
Oke voor mensen die weten wat ze doen geen probleem lijkt mij.
Maar dit voorval spreekt anders:
Ik sta voor de pont naar Zweden.
Een paar auto's voor mij 2 kerels met de bekende hamer.
Zie de ene even later naar zijn voertuig lopen ,ging over de startmotor komt terug met een stuk draad weer beiden onder de motorkap.
5 minuten later hoor ik geschreeuw en zie een grote zwarte rookwolk opstijgen, in de fik dus.
En zie dan maar te blussen in die rijen auto's
Later bleek er dus dat er rechtstreekse sluiting naar massa was ontstaan, dikke pech dus.

En wie is de Sjaak??
De gene die hulp biedt.

Het is niet iedereen gegeven hier goed mee om te gaan dus waarschuwen leek mij op zijn plaats.
Groeten Wim

viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!
Met dikke laarzen, handschoenen en een brandblusser paraat heb ik zonet weer een poging ondernomen, nadag de bus - in de volle zon staand, wederom niet startte (tenminste: slechts 4 van de 25 maal dat ik de sleutel omdraaide).
VD-draad op schuifje gemonteerd (middels een op maat gesneden houten knijpertje - had geen passend stekkertje), en de VD draad beetje gefixeerd zodat ik 'm niet per ongeluk van z'n knijper kon trekken), en vervolgens op de plus-pool. En ja, meteen draaide de startmotor, maar sloeg nog niet aan. Nogmaals, nu met sleutel in 't contact (had ik er bewust nog niet in): Yes! Meteen slaat de motor aan!
Hoera!
Is mijn conclusie nu juist dat de bendix/relais kapot is? En de volgende stap is het demonteren van de complete startmotor en laten reviseren?
VD-draad op schuifje gemonteerd (middels een op maat gesneden houten knijpertje - had geen passend stekkertje), en de VD draad beetje gefixeerd zodat ik 'm niet per ongeluk van z'n knijper kon trekken), en vervolgens op de plus-pool. En ja, meteen draaide de startmotor, maar sloeg nog niet aan. Nogmaals, nu met sleutel in 't contact (had ik er bewust nog niet in): Yes! Meteen slaat de motor aan!
Hoera!
Is mijn conclusie nu juist dat de bendix/relais kapot is? En de volgende stap is het demonteren van de complete startmotor en laten reviseren?
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Re: starten doet 'ie af en toe niet?!
Je bedoelt met schuifje het platte stekkertje op de spoel van de startmotor??T4-Rider schreef:Met dikke laarzen, handschoenen en een brandblusser paraat heb ik zonet weer een poging ondernomen, nadag de bus - in de volle zon staand, wederom niet startte (tenminste: slechts 4 van de 25 maal dat ik de sleutel omdraaide).
VD-draad op schuifje gemonteerd (middels een op maat gesneden houten knijpertje - had geen passend stekkertje), en de VD draad beetje gefixeerd zodat ik 'm niet per ongeluk van z'n knijper kon trekken), en vervolgens op de plus-pool. En ja, meteen draaide de startmotor, maar sloeg nog niet aan. Nogmaals, nu met sleutel in 't contact (had ik er bewust nog niet in): Yes! Meteen slaat de motor aan!
Hoera!
Is mijn conclusie nu juist dat de bendix/relais kapot is? En de volgende stap is het demonteren van de complete startmotor en laten reviseren?
Als je dit op deze wijze hebt gedaan dan is het volgende tekstje mogelijk van toepassing.
als de contactsleutel niet aan staat en je de startmotor bediend en daardoor motor rond gaat en niet aanslaat.... dit is normaal.
En met contact aan start hij dus ...mooi.
Zo te ver ik heb nu heb begrepen werkt de startmotor dus wel naar behoren

Dus de kans dat de storing voor de startmotor zit lijkt mij het onderzoeken waard.
Heb jij een multimeter en weet je hier mee om te gaan ?
Ik hoor van je.....en hou vol

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!
Wim, en iedereen hier: FANTASTISCH, alle hulp! Prachtig forum
Ik was gisteren, na het 'gelukte' experiment, al helemaal blij dat ik weer een stap verder gekomen was.
En omgaan: een beetje, ik weet dat ik 'm op DC 20V moet zetten om te checken of er genoeg volt opstaat. Moet wel goedkomen, me dunkt.
En begrijp ik 't goed dat 't nog wat anders kan zijn dan het relais? Heb nl. al een revisie-bedrijf gevraagd naar kosten (±€45) en termijn (n aeen paar uurtjes klaar).
Tijd begint helaas 'n heel klein beetje te dringen: heb volgende week woensdag m'n bus nodig voor een klus, dus voor die tijd hoop ik de klus geklaard te hebben of een garage het gedaan te laten hebben als het mij niet lukt.

Ik was gisteren, na het 'gelukte' experiment, al helemaal blij dat ik weer een stap verder gekomen was.
Heb ik! (Althans, een eenvoudig digitaal exemplaar)LAYCA schreef:Heb jij een multimeter en weet je hier mee om te gaan ?
En omgaan: een beetje, ik weet dat ik 'm op DC 20V moet zetten om te checken of er genoeg volt opstaat. Moet wel goedkomen, me dunkt.
En begrijp ik 't goed dat 't nog wat anders kan zijn dan het relais? Heb nl. al een revisie-bedrijf gevraagd naar kosten (±€45) en termijn (n aeen paar uurtjes klaar).
Tijd begint helaas 'n heel klein beetje te dringen: heb volgende week woensdag m'n bus nodig voor een klus, dus voor die tijd hoop ik de klus geklaard te hebben of een garage het gedaan te laten hebben als het mij niet lukt.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Re: starten doet 'ie af en toe niet?!
Mooi zoT4-Rider schreef:Wim, en iedereen hier: FANTASTISCH, alle hulp! Prachtig forum![]()
Ik was gisteren, na het 'gelukte' experiment, al helemaal blij dat ik weer een stap verder gekomen was.Heb ik! (Althans, een eenvoudig digitaal exemplaar)LAYCA schreef:Heb jij een multimeter en weet je hier mee om te gaan ?
En omgaan: een beetje, ik weet dat ik 'm op DC 20V moet zetten om te checken of er genoeg volt opstaat. Moet wel goedkomen, me dunkt.
En begrijp ik 't goed dat 't nog wat anders kan zijn dan het relais? Heb nl. al een revisie-bedrijf gevraagd naar kosten (±€45) en termijn (n aeen paar uurtjes klaar).
Tijd begint helaas 'n heel klein beetje te dringen: heb volgende week woensdag m'n bus nodig voor een klus, dus voor die tijd hoop ik de klus geklaard te hebben of een garage het gedaan te laten hebben als het mij niet lukt.

En kun je dus de de spanning meten meer hoe je nu niet te weten.

Op universeelmeter bereik binnen 12 volt dus inderdaad DC 20V kiezen,
Testpen zwart aan min accu of massa bus verbinden.
Testpen rood aan schuifstekertje van spoel startmotor. (de originele draad hierbij wel aangesloten laten)
Normaal starten met sleutel en nu FF hopen dat op dat op dit moment de startmoter niet werkt (MMM beetje tegenstrijdig

Als erop dat moment geen spanning (tijdens starten) is af te lezen op de multimeter en de startmotor doet niks?
Dan is het vrijwel zeker niet de startmotor.
Volg nu het advies van peter Multivan generations eerder in dit topic al vermeld.
citaat:
Waarom begin je niet met een contactblokje?
Is het goedkoopste en veel voorkomend.
Zit in startslot/contactsleutel gebouwd.
Gaat goedkomen

viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!
Het schuifstekkertje heb ik dus op het schuifje gestoken laten zitten bij het meten.LAYCA schreef:Testpen rood aan schuifstekertje van spoel startmotor. (de originele draad hierbij wel aangesloten laten)
De auto startte vandaag natuurlijk prima, steeds. Maar gelukkig was er nog een laat middagzonnetje die de er voor zorgde dat 'ie een paar x niet startte. En zodoende kon ik uitmeten dat er op dat moment GEEN spanning te lezen was. (voor de zekerheid wel het amperage gemeten, en dat veranderde als ik de pen van de min-pool afhaalde, dus ik had goed contact met het lastig bereikbare schuifje).
Nu dus maar het blokje bestellen. Vreemd dat de werking van dat blokje onderhevig is aan temperatuur/luchtvochtigheid.
NOGMAALS VOOR IEDEREEN: HEEL ERG BEDANKT! ik houd jullie op de hoogte.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Re: starten doet 'ie af en toe niet?!
Goed teken dus
Vreemd dat de werking van dat blokje onderhevig is aan temperatuur/luchtvochtigheid.
Als een nog net goed werkend contact koud is geleid hij nog voldoende stroom om het start relais te laten werken.
Hoe hoger de temperatuur des temeer weerstand er ontstaat.
Je gaf zelf al aan dat iedere keer bij hogere temperaturen niet gestart kon worden dus grote kans dat je deze keer raak schiet.
Succes Wim

Vreemd dat de werking van dat blokje onderhevig is aan temperatuur/luchtvochtigheid.
Als een nog net goed werkend contact koud is geleid hij nog voldoende stroom om het start relais te laten werken.
Hoe hoger de temperatuur des temeer weerstand er ontstaat.
Je gaf zelf al aan dat iedere keer bij hogere temperaturen niet gestart kon worden dus grote kans dat je deze keer raak schiet.
Succes Wim

viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!
Wat ik trouwens nog afvroeg, gisteravond: waarom kunnen we nu uitsluiten dat het relais bovenop de startmotor kapot is? die hebben we toch ook ge-by-passed met de laatste meting?
Kun je me dat uitleggen, Wim?
Niettemin is het contactblokje onderweg; zaterdag daar maar 'ns mee prutsen. :)
Kun je me dat uitleggen, Wim?
Niettemin is het contactblokje onderweg; zaterdag daar maar 'ns mee prutsen. :)
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Re: starten doet 'ie af en toe niet?!
Dank voor de heldere uitleg!
Wat ik me trouwens nog afvroeg, gisteravond: waarom kunnen we nu uitsluiten dat het relais bovenop de startmotor kapot is? Die hebben we toch ook ge-by-passed met de laatste meting?
Kun je me dat uitleggen, Wim?
Niettemin is het contactblokje onderweg; zaterdag daar maar 'ns mee prutsen. :)
Wat ik me trouwens nog afvroeg, gisteravond: waarom kunnen we nu uitsluiten dat het relais bovenop de startmotor kapot is? Die hebben we toch ook ge-by-passed met de laatste meting?
Kun je me dat uitleggen, Wim?
Niettemin is het contactblokje onderweg; zaterdag daar maar 'ns mee prutsen. :)
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.