Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis
rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis
Dag,
Om ruimte in mijn kleine keukenkastje te besparen, zou ik de afvoer liever rechtstreeks naar buiten doen. Zo deed ik dat bij mijn T3 destijds ook: emmertje er onder en die af en toe leeg gooien. Ik heb het paneel achter het keukenblokje verwijderd. Ik zie in de bodem een paar gaten zitten waardoor ik prima een slang kan steken, maar die stuit dan op een tweede bodemplaat.
Zitten er gaten in die tweede bodem waar ik eenvoudig bij kan? En / of is er een logische plek om een gat te boren? Zo ja: waar en hoe weet ik zeker dat ik niet door iets heen boor wat schade maakt?
Dank alvast. Groet, Marc
Om ruimte in mijn kleine keukenkastje te besparen, zou ik de afvoer liever rechtstreeks naar buiten doen. Zo deed ik dat bij mijn T3 destijds ook: emmertje er onder en die af en toe leeg gooien. Ik heb het paneel achter het keukenblokje verwijderd. Ik zie in de bodem een paar gaten zitten waardoor ik prima een slang kan steken, maar die stuit dan op een tweede bodemplaat.
Zitten er gaten in die tweede bodem waar ik eenvoudig bij kan? En / of is er een logische plek om een gat te boren? Zo ja: waar en hoe weet ik zeker dat ik niet door iets heen boor wat schade maakt?
Dank alvast. Groet, Marc
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis
Reimo heeft voor in de zijwand T5 een speciale vuilwatertank.
Die heb ik er in geplaatst. Op mijn blog hoe dit gedaan is: http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/v ... rtank.html

Die heb ik er in geplaatst. Op mijn blog hoe dit gedaan is: http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/v ... rtank.html

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis
Dank voor je reactie. Ik ken die tank wel. Is inderdaad mooi, maar wel prijzig. Bovendien gebruik ik die ruimte al ergens voor. Ik zoek dus de plek waar bijvoorbeeld de kraan van deze tank doorheen gaat. Uit de omschrijving is me dat nog niet helemaal duidelijk.
Ben benieuwd of iemand daar een foto ban heeft...
Ben benieuwd of iemand daar een foto ban heeft...
Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis
Als je geen vuilwateropslag hebt IN de wagen voldoe je niet aan de eisen gesteld aan een camper. Ik had zelf ook een slang rechtstreeks naar buiten bij mijn T4, maar heb nu zo'n opvouwbare jerrycan van 10 liter.
Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis
Als je geen vuilwateropslag hebt IN de wagen voldoe je niet aan de eisen gesteld aan een camper. Ik had zelf ook een slang rechtstreeks naar buiten bij mijn T4, maar heb nu zo'n opvouwbare jerrycan van 10 liter.
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis
Zo ik ben wel benieuwd waar je deze kennis weg hebt.
Voor zover ik weet, is dit geen eis van de RDW noch van de belastingdienst.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting
Voor zover ik weet, is dit geen eis van de RDW noch van de belastingdienst.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting
een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis
In principe heb je gelijk, Geert.
Maar al je alle woorden letterlijk neemt, komen er soms rare dingen uit:
"Het werkblad is (.....), voorzien van een ingebouwde watervoorziening"
Het werkblad is voorzien van een watervoorziening?? Het keukenblok zal men bedoelen, toch?
"met een spoelbak, een kraan en een afvoer".
Ja, er staat wel niet waar die afvoer naartoe gaat, maar er staat ook niet waar het water vandaan komt...
Aangezien er in de verschillende campers verschillende opties zijn voor de schoonwatervoorraad en de vuilwateropvang,
(schoon: jerrycan of drinkwatertank, vuil: jerrycan of afvalwatertank of een combinatie van beiden) heeft men water aan- en afvoer
niet exact omschreven.
Maar het zal niet de bedoeling zijn om het afvalwater vrij uit de auto te laten stromen (je zou immers kunnen 'vergeten'
om er een bak onder te zetten)
.
Zouden die gasten het expres doen?
Ik bedoel, de zaken zò omschrijven dat men er altijd een andere uitleg aan kan geven?

Maar al je alle woorden letterlijk neemt, komen er soms rare dingen uit:
"Het werkblad is (.....), voorzien van een ingebouwde watervoorziening"
Het werkblad is voorzien van een watervoorziening?? Het keukenblok zal men bedoelen, toch?
"met een spoelbak, een kraan en een afvoer".
Ja, er staat wel niet waar die afvoer naartoe gaat, maar er staat ook niet waar het water vandaan komt...

Aangezien er in de verschillende campers verschillende opties zijn voor de schoonwatervoorraad en de vuilwateropvang,
(schoon: jerrycan of drinkwatertank, vuil: jerrycan of afvalwatertank of een combinatie van beiden) heeft men water aan- en afvoer
niet exact omschreven.
Maar het zal niet de bedoeling zijn om het afvalwater vrij uit de auto te laten stromen (je zou immers kunnen 'vergeten'
om er een bak onder te zetten)

Zouden die gasten het expres doen?
Ik bedoel, de zaken zò omschrijven dat men er altijd een andere uitleg aan kan geven?



- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis
Zou kunnen,
Maar waarom zou het niet de bedoeling zijn om het water vrij uit te laten stromen. Dat zou dan een milieu-eis zijn. Meer iets voor de RDW dan voor de belastingdienst.
Allemaal eigen interpretatie gedoe.
Voor mij is het wat er letterlijk staat. Een afvoer. Waar die naar toe moet gaan is niet omschreven. punt.
Wie twijfelt zet er bij de keuring een jerrycan in.
Maar waarom zou het niet de bedoeling zijn om het water vrij uit te laten stromen. Dat zou dan een milieu-eis zijn. Meer iets voor de RDW dan voor de belastingdienst.
Allemaal eigen interpretatie gedoe.
Voor mij is het wat er letterlijk staat. Een afvoer. Waar die naar toe moet gaan is niet omschreven. punt.
Wie twijfelt zet er bij de keuring een jerrycan in.
Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis
Even jouw blog doorgelezen, wat een werk is er aan de camper gedaan!!
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis
Leuk om te zien dat mijn vraag een discussie op gang brengt over belastingen en milieu, maar jammer genoeg geen antwoord oplevert
Als iemand toch nog een antwoord heeft... Zou leuk zijn

Als iemand toch nog een antwoord heeft... Zou leuk zijn

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis
Marcm,
Ik rijd T4, weet niks van T5. Kan je niet helpen.
Michael Moen:
Ik dacht mijn "kennis" gelezen te hebben in het volgende zinnetje.
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
en dan met name het woordje "uitneembare". Maar nu ik het nog eens lees, begin ik toch te twijfelen. Nou vraag ik me weer af wat "watervoorziening" betekent. Is dat alleen de verswatertank met kraan of toch ook de afvalwatertank?
Ik rijd T4, weet niks van T5. Kan je niet helpen.
Michael Moen:
Ik dacht mijn "kennis" gelezen te hebben in het volgende zinnetje.
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
en dan met name het woordje "uitneembare". Maar nu ik het nog eens lees, begin ik toch te twijfelen. Nou vraag ik me weer af wat "watervoorziening" betekent. Is dat alleen de verswatertank met kraan of toch ook de afvalwatertank?
Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis
Heb jij soms ook een gat in de vloer?Mickel Moen schreef:Zou kunnen,
Maar waarom zou het niet de bedoeling zijn om het water vrij uit te laten stromen. Dat zou dan een milieu-eis zijn. Meer iets voor de RDW dan voor de belastingdienst.
Allemaal eigen interpretatie gedoe.
Voor mij is het wat er letterlijk staat. Een afvoer. Waar die naar toe moet gaan is niet omschreven. punt.
Wie twijfelt zet er bij de keuring een jerrycan in.

Laat dan even aan @Marcm weten waar en hoe!

- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis
Hierboven heb ik al aangegeven, dat ik een vuilwatertank in de zijwand heb. Tevens een verwijzing naar mijn blog hoe het gedaan is. Wat verwacht je nog meer?
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis
Peter "Multivan Generation" vroeg mij nog om een foto van mijn afvoer aan de onderkant. Er is niet veel op te zien. Een slang uit een gat in de kunststof beplating. Onlangs het kraantje, wat ik er afgereden had, toen ik over de leveler knalde vervangen. Ik heb er nu geen kraan meer onder, maar sluit de slang af met een draaidopje.




- Multivan Generation
- Berichten: 34433
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis
Dank.
Ik zou mezelf voor kunnen stellen, dat zo lozen (over een tijdje) niet (meer) zou mogen.
Bij de pleziervaart bijvoorbeeld, mag je ook geen fecaliën meer zo lozen op het oppervlakte water.
In sommige gemeenten (in Nederland) mag je al je auto niet meer op straat wassen
Bij een westfalia zit het uitloop kraantje van de vuilwatertank aan de binnenzijde (volgens mij),
lijkt mezelf wat prettiger zodat je niet op de knieën op een nat grasveld moet bukken om je kraantje weer open te zetten.
Aan de andere kant, hoe vaak moet je de tank leeg laten lopen? Hij is toch behoorlijk groot.
Ik verwacht dat je van al het water wat je verbruikt, maximaal 10% in je vuilwater tankje loost.
Zou het geen mooi idee zijn, om een 12V magneetklep (met voldoende diameter) aan de onderzijde van de vuilwatertank te maken?
Druk op een schakelaar en klep open ---> water stroomt weg.
Ik weet wel niet hoe een T5 aan de onderzijde er uit ziet, maar aan je foto's te zien, zou je een klep tussen de onderzijde van het chassis en het kunststof kunnen verstoppen..
Vroeger hadden wij in onze kast 2 jerrycans staan, eentje voor schoon water en eentje voor vuil water.
Die kon je er zo uithalen.
Ook zijn de regels soms niet "eenduidig" en vrijelijk interpreteerbaar.
Ik heb een steekproef aan huis gehad en een discussie over bijvoorbeeld hoe groot de vaste opbergruimte dient te zijn.
Voldoende was het antwoord van de ambtenaar. Wat is voldoende; hoeveel liter inhoud of welke afmetingen? ---> geen antwoord..
Ik ben benieuwd wat de toekomst, meer meer harmonisering van de EU-lidstaten omtrent dit soort regelgeving, gaat brengen.
Groeten Peter
Ik zou mezelf voor kunnen stellen, dat zo lozen (over een tijdje) niet (meer) zou mogen.
Bij de pleziervaart bijvoorbeeld, mag je ook geen fecaliën meer zo lozen op het oppervlakte water.
In sommige gemeenten (in Nederland) mag je al je auto niet meer op straat wassen

Bij een westfalia zit het uitloop kraantje van de vuilwatertank aan de binnenzijde (volgens mij),
lijkt mezelf wat prettiger zodat je niet op de knieën op een nat grasveld moet bukken om je kraantje weer open te zetten.
Aan de andere kant, hoe vaak moet je de tank leeg laten lopen? Hij is toch behoorlijk groot.
Ik verwacht dat je van al het water wat je verbruikt, maximaal 10% in je vuilwater tankje loost.
Zou het geen mooi idee zijn, om een 12V magneetklep (met voldoende diameter) aan de onderzijde van de vuilwatertank te maken?
Druk op een schakelaar en klep open ---> water stroomt weg.
Ik weet wel niet hoe een T5 aan de onderzijde er uit ziet, maar aan je foto's te zien, zou je een klep tussen de onderzijde van het chassis en het kunststof kunnen verstoppen..
Vroeger hadden wij in onze kast 2 jerrycans staan, eentje voor schoon water en eentje voor vuil water.
Die kon je er zo uithalen.
Ook zijn de regels soms niet "eenduidig" en vrijelijk interpreteerbaar.
Ik heb een steekproef aan huis gehad en een discussie over bijvoorbeeld hoe groot de vaste opbergruimte dient te zijn.
Voldoende was het antwoord van de ambtenaar. Wat is voldoende; hoeveel liter inhoud of welke afmetingen? ---> geen antwoord..
Ik ben benieuwd wat de toekomst, meer meer harmonisering van de EU-lidstaten omtrent dit soort regelgeving, gaat brengen.
Groeten Peter