Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
parkeer sensoren in de bumper bouwen
- vogelaarrb
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 19 sep 2007, 22:30
- Locatie: Rotterdam
parkeer sensoren in de bumper bouwen
hoi,
Ik wil beginnen met het inbouwen van parkeer sensoren in mijn T4 uit 99.
Ik heb hier gelezen dat je gewoon een gat kunt boren in de bumper en dat je dan piepschuim tegenkomt waar je met een normale boor schuin een gat naar beneden kunt boren!
Nu mijn vraag klopt dit ook voor mijn wagen ( er staat geen model bij de info) en kom je dan niet de stalen balk tegen of ben je verplicht de gehele bumper te demonteren?
Ik hoop dat iemand mijn kan wijs maken hoe ik dit het beste kan doen.
Mvg Ron
Ik wil beginnen met het inbouwen van parkeer sensoren in mijn T4 uit 99.
Ik heb hier gelezen dat je gewoon een gat kunt boren in de bumper en dat je dan piepschuim tegenkomt waar je met een normale boor schuin een gat naar beneden kunt boren!
Nu mijn vraag klopt dit ook voor mijn wagen ( er staat geen model bij de info) en kom je dan niet de stalen balk tegen of ben je verplicht de gehele bumper te demonteren?
Ik hoop dat iemand mijn kan wijs maken hoe ik dit het beste kan doen.
Mvg Ron
de bumper demonteren is niet veel werk, en je kan alles netter afwerken.
Voorkant:
-nummerplaat eraf, 2 bouten die erachter zitten losdraaien (maat 12 of 13)
-bij de wielkast aan beide kanten de torx bouten en schroeven losdraaien.
-nu kun je hem er voorzichtig afhalen.
achterkant:
-verwijder mistlicht (met platte schroevendraaien loswippen) en stekker loshalen.
-torx bouten bij wielkast losmaken
-achterlichten erafhalen (van binnenuit kapje lashalen zoals je de lampen vervangt, dan de 3 moeren (maat 10) waarmee de lichten vastzitten losmaken.
-onder de auto achter de bumper zit de bumperbalk vast met 4 bouten, 2 links 2 rechts. Maat 18 uit mijn hoofd. Ook deze loshalen. (even onder de auto liggen en je ziet 2 balken lopen, hierin zit de bumperbalk geschoven.
-nu kun je de bumper achteruit trekken en de rest van de torx schroeven losmaken.
Wel handig om te doen bij monteren: even het draadje van je mistachterlicht naar boven halen voordat je de bumper terugschuift de balk in...
Succes
Voorkant:
-nummerplaat eraf, 2 bouten die erachter zitten losdraaien (maat 12 of 13)
-bij de wielkast aan beide kanten de torx bouten en schroeven losdraaien.
-nu kun je hem er voorzichtig afhalen.
achterkant:
-verwijder mistlicht (met platte schroevendraaien loswippen) en stekker loshalen.
-torx bouten bij wielkast losmaken
-achterlichten erafhalen (van binnenuit kapje lashalen zoals je de lampen vervangt, dan de 3 moeren (maat 10) waarmee de lichten vastzitten losmaken.
-onder de auto achter de bumper zit de bumperbalk vast met 4 bouten, 2 links 2 rechts. Maat 18 uit mijn hoofd. Ook deze loshalen. (even onder de auto liggen en je ziet 2 balken lopen, hierin zit de bumperbalk geschoven.
-nu kun je de bumper achteruit trekken en de rest van de torx schroeven losmaken.
Wel handig om te doen bij monteren: even het draadje van je mistachterlicht naar boven halen voordat je de bumper terugschuift de balk in...
Succes
- vogelaarrb
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 19 sep 2007, 22:30
- Locatie: Rotterdam
- vogelaarrb
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 19 sep 2007, 22:30
- Locatie: Rotterdam
bedankt Rob voor je vertrouwen maar ben om 1100uur toch maar naar de garage gegaan voor 150 euro bouwen ze het voor me in.
Ook moest er rekening gehouden worden met het plaatsen ivm trekhaak en wilde ik een schakelaar tussen de voorste sensoren.
ben vorige week ook twee dagen alleen bezig geweest voor het inbouwen van mijn audio dat leek helemaal het GEB wel heb toen ook goed moetten zoeken waar ik alle kabel moest verstoppen!
maar we zien het wel morgen ga ik hem ophalen nogmaals bedankt voor je info!!!!!
gr Ron
Ook moest er rekening gehouden worden met het plaatsen ivm trekhaak en wilde ik een schakelaar tussen de voorste sensoren.
ben vorige week ook twee dagen alleen bezig geweest voor het inbouwen van mijn audio dat leek helemaal het GEB wel heb toen ook goed moetten zoeken waar ik alle kabel moest verstoppen!
maar we zien het wel morgen ga ik hem ophalen nogmaals bedankt voor je info!!!!!
gr Ron
Ik denk dat je mijn stukje hebt gelezen.
Die stalen balk zit erachter, en daarom moet je ook schuin naar onder boren.
Dus eerst een gat voor de sensor zelf, en vervolgens een gat schuin naar onderen. Tussen de kunstof bumper en die stalen balk zit dat piepschuim.
Zou je dus het gat voor de sensor dieper boren, kom je in die stalen balk uit.
Ga je naar onderen, kom je bij het onderstuk van de kunstofbumper uit, en kan je je draden mooi tussen dat onderste deel en het piepschuim verstoppen.
Van de trekhaak heb je geen last, als je de vier sensoren over de hele breedte van de bumper verdeelt.
Voorsensoren zaten ook in de set, maar die heb ik niet ingebouwd.
Aan de voorzijde manouevreer je krapper op het oog, daar de sensoren bij 30cm al een continue geluid geven.
De bus waar ik het bij gedaan had was een T4 2,5Tdi uit jan-1999.
Die stalen balk zit erachter, en daarom moet je ook schuin naar onder boren.
Dus eerst een gat voor de sensor zelf, en vervolgens een gat schuin naar onderen. Tussen de kunstof bumper en die stalen balk zit dat piepschuim.
Zou je dus het gat voor de sensor dieper boren, kom je in die stalen balk uit.
Ga je naar onderen, kom je bij het onderstuk van de kunstofbumper uit, en kan je je draden mooi tussen dat onderste deel en het piepschuim verstoppen.
Van de trekhaak heb je geen last, als je de vier sensoren over de hele breedte van de bumper verdeelt.
Voorsensoren zaten ook in de set, maar die heb ik niet ingebouwd.
Aan de voorzijde manouevreer je krapper op het oog, daar de sensoren bij 30cm al een continue geluid geven.
De bus waar ik het bij gedaan had was een T4 2,5Tdi uit jan-1999.
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Maar Roest Rust Niet
- vogelaarrb
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 19 sep 2007, 22:30
- Locatie: Rotterdam
Dat zal dan inderdaad jouw stukje tekst geweest zijn!
We hebben er een van het zelfde bouwjaar en haast dezelfde maand!
Jjammer dat ik wat snel ben geweest met het wegbrengen van de bus zag er tegenop om alleen die bumpers te verwijderen zeker nu het niet altijd lekker weer is!
Dan wordt het z'n haast klus maar we zien morgen wel wat ze er van gebakken hebben!
toch bedankt voor alle reactie's
gr Ron
We hebben er een van het zelfde bouwjaar en haast dezelfde maand!
Jjammer dat ik wat snel ben geweest met het wegbrengen van de bus zag er tegenop om alleen die bumpers te verwijderen zeker nu het niet altijd lekker weer is!
Dan wordt het z'n haast klus maar we zien morgen wel wat ze er van gebakken hebben!
toch bedankt voor alle reactie's
gr Ron
- vogelaarrb
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 19 sep 2007, 22:30
- Locatie: Rotterdam
Nou vandaag opgehaald effe wennen z'n ding maar gaat verder prima
Heb alleen als ik de vrij baan heb ook signaal zal de stoep wel wezen?
denk dat ik daarmee zal moeten leven!?
gr Ron
Heb alleen als ik de vrij baan heb ook signaal zal de stoep wel wezen?
denk dat ik daarmee zal moeten leven!?
gr Ron
Laatst gewijzigd door vogelaarrb op 06 okt 2007, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- vogelaarrb
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 19 sep 2007, 22:30
- Locatie: Rotterdam
Dan hebben ze hem verkeerd aangesloten.
De achteruitrij sensoren horen pas ingeschakeld te worden als de achteruitrijlichten branden.
Dat kan je makkelijk zelf controleren:
- Ze het contact aan (motor uiteraard niet starten).
- Zet de versnelling in z'n achteruit.
- Stap uit, loop naar achteren, iets voorbij de bus, en loop vervolgens recht achter de bus naar de achterkant toe. Nu zou je de pieptoon moeten horen, en moeten horen veranderen.
- Herhaal deze actie, maar nu met de versnelling in neutraal. Hoor je de pieptoon nog, dan hebben die garagerukkers het kastje op een permanente voeding aangesloten.
Als dat zo is, trek je de rode draad (voeding) los, en bij de achterlichtunit trek je de stekker los van de achteruitrij lampen. Zet de auto met contact aan in zijn achteruit, en meet waar je 12V hebt. Zet het contact weer uit, en controleer of je op die pin nu GEEN 12V meer meet. Maak het draadje een stukje blank, en buig het in het openingetje van de stekker, en stop die vervolgens weer terug.
de zwarte draad (min) kan gewoon ergens op de massa van de auto worden aangesloten.
Overigens horen de voorsensoren pas te gaan werken als je je rempedaal hebt ingetrapt. Dat was bij mij de gele draad.
Kijk voor alle zekerheid ook in de handleiding die erbij zat.
Het gebruik van de sensoren is, als je je verstand er bij houdt, prima te noemen. Zodra je achteruit rijd, worden de sensoren geactiveert, en kan je prima manoeuvreren. Kleine dingen zoals lang gras, en stengeltje, een overhangend takje, stoeprand, etc wordt ook gedetecteerd, maar je spiegels helpen je meestal wel met de verklaring.
Als je altijd moeite hebt gehad met achteruit inparkeren, wil het gebruik van de sensoren niet zeggen dat je dat nu in een vloeiende beweging wel kan.
Het insturen blijft aan kunst, de sensoren helpen je alleen met het bepalen van de beschikbare ruimte.
Zag hier laats nog iemand achteruit inparkeren (zonder sensoren), en die had aan twee keer de lengte van zijn auto al tekort.
Succes,
Eric
De achteruitrij sensoren horen pas ingeschakeld te worden als de achteruitrijlichten branden.
Dat kan je makkelijk zelf controleren:
- Ze het contact aan (motor uiteraard niet starten).
- Zet de versnelling in z'n achteruit.
- Stap uit, loop naar achteren, iets voorbij de bus, en loop vervolgens recht achter de bus naar de achterkant toe. Nu zou je de pieptoon moeten horen, en moeten horen veranderen.
- Herhaal deze actie, maar nu met de versnelling in neutraal. Hoor je de pieptoon nog, dan hebben die garagerukkers het kastje op een permanente voeding aangesloten.
Als dat zo is, trek je de rode draad (voeding) los, en bij de achterlichtunit trek je de stekker los van de achteruitrij lampen. Zet de auto met contact aan in zijn achteruit, en meet waar je 12V hebt. Zet het contact weer uit, en controleer of je op die pin nu GEEN 12V meer meet. Maak het draadje een stukje blank, en buig het in het openingetje van de stekker, en stop die vervolgens weer terug.
de zwarte draad (min) kan gewoon ergens op de massa van de auto worden aangesloten.
Overigens horen de voorsensoren pas te gaan werken als je je rempedaal hebt ingetrapt. Dat was bij mij de gele draad.
Kijk voor alle zekerheid ook in de handleiding die erbij zat.
Het gebruik van de sensoren is, als je je verstand er bij houdt, prima te noemen. Zodra je achteruit rijd, worden de sensoren geactiveert, en kan je prima manoeuvreren. Kleine dingen zoals lang gras, en stengeltje, een overhangend takje, stoeprand, etc wordt ook gedetecteerd, maar je spiegels helpen je meestal wel met de verklaring.
Als je altijd moeite hebt gehad met achteruit inparkeren, wil het gebruik van de sensoren niet zeggen dat je dat nu in een vloeiende beweging wel kan.
Het insturen blijft aan kunst, de sensoren helpen je alleen met het bepalen van de beschikbare ruimte.
Zag hier laats nog iemand achteruit inparkeren (zonder sensoren), en die had aan twee keer de lengte van zijn auto al tekort.
Succes,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Maar Roest Rust Niet