Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

rook bij koude motor

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

rook bij koude motor

Bericht door de smederij »

hallo lezers
heb al een tijdje last van rook bij koude motor.
starten en even stationair laten lopen dan rookt hij blauwig diesel lucht bij wegrijden
is ook na een paar honderd meter over.
koud en iets doortrekken soms zwart.
warm loopt hij meer dan prima vlot en soepel
distributie is pas vervangen en dacht dat het aan de afstelling lag .
vandaar dat ik even gewacht heb met zoeken

2.5 tdi 102 pk bjr 97 niet getuned 482000 km en rijd er wekelijks een 800 km mee.
lmm meter heb ik pas ook vervangen
onderhoud doe ik doorlopend
naar mijn weten nog de eerste verstuivers en turbo .

wie heeft er in het kort kort een idee waar ik het zoeken moet
alvast bedankt :werkaanT4 gr ronald
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: rook bij koude motor

Bericht door koensch »

ik heb iets vergelijkbaars.

mijn EGR is afgesloten, katvervanger, niet gechipt en ook originele verstuivers en meer dan 5ton op de klok.

reactie van de dealer (monteur heef de auto een dag meegehad): "auto rookt niet meer dan gebruikelijk voor dit soort auto van deze leeftijd"

het zou kunnen verbeteren met gereviseerde verstuivers, maar de 1-traps verstuivers (AJT) zijn niet/nauwelijks meer verkrijgbaar. voor mij zou dat een algehele revisie van het brandstofsysteem worden en ik ben er nog niet uit of ik die investering nog moet doen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: rook bij koude motor

Bericht door frank884 »

je schrijft dat de distibutie pas is vervangen.. ik denk dat het inspuittijdstip niet 100% goed staat
dat komt zich heel precies.ben eerst ook bij een seat garage geweest (die zich bosch service noemt).. ik erken die punten.. en bij mij starte die ook slecht in de winter (nu niet aan de orde) ik dacht ook kan niet want (seat = vw) maar dat is toch specialistenwerk...
http://www.elektrodiesel.nl/diensten.html heeft die goed gezet,hij stond er zo langs dat de laptop hem niet eens kon zien in het begin. rookt niks meer, start echt direct, blok is veel feller,merkte ik direct toen ik daar wegreed.. 334000 km en ook eerste verstuivers. (denk niet dat het aan verstuivers ligt bij de ACV)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2731
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: rook bij koude motor

Bericht door Erdem50 »

Als je bij dit soort modellen de distributie wisselt en je kan de pomp niet juist op tijd zetten, dynamisch, dan moet je er niet aan beginnen is mijn mening.

Om op deze klacht terug te komen, dit zijn de verstuivers. Klacht met koude motor had ik ook mijn AHY, zijn ook 2-traps verstuivers net als de ACV. Na revisie is dit verdwenen, wel wat zwarte rook maar niet overdreven, is dan wel getuned.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: rook bij koude motor

Bericht door de smederij »

allen dank voor de snelle reactie

de distributie is gedaan door een garage met kennis van zaken ook op dit forum bekend
dus de afstelling en kennis twijfel ik niet aan .
het is altijd tik en lopen.ook met oude riem
alleen koud draait hij altijd wel iets hoger in zn toeren heb ik verder geen last van en weet ook niet of dit zo hoort
egr en roetkat zijn al weg

ik laat de verstuivers testen en zo nodig reviseren (iemand toevallig een setje liggen gereviseerd of niet)
de gloeiers vervang ik ook gelijk (hoelang gaan deze mee? zitten er nu ruim 1 ton in)
ik laat ook even weten als dit alles gedaan is en wat het resultaat is kan even duren

alvast dank voor de reacties
gr ronald :werkaanT4
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: rook bij koude motor

Bericht door de smederij »

hallo lezers

we zijn weer even verder en zal mijn bevindingen tot nu toe even melden wat betreft de rook .
ik had me wat ingelezen op diversen forums betreft dit onderwerp en zag tijden het rijden met een uitleeskastje dat de koelvloeistof temperatuur schommelde eerst 70 dan weer 50 dan weer 60 graden met sprongen niet stabiel dus.
dus besloten diversen temperatuursensoren te vervangen.

2 x koelvloeistof sensor in de flens voor aan het blok ( er zat wel verschil in de waardes oud en nieuw)
1 x interkoeler sensor ( nagenoeg geen verschil gemeten )
5 x gloeipitten (oude bleken niet kapot te zijn)

resultaat een veel vlotter rijdende bus en minder rook bij koude motor

groet ronald :werkaanT4
Plaats reactie