Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Koppeling kwijt..... dader onbekend IS OPGELOST !!!!!
Koppeling kwijt..... dader onbekend IS OPGELOST !!!!!
Hoi allemaal,
Zit nu al 7 weken zonder bus :(
Goh.... wat mis ik mijn kofferbak
Maar goed het probleem.
Voor 6 a 7 weken terug reed ik nog gewoon met de bus,toen ik ineens niet meer kon schakelen. Het koppelingspedaal kon ik wel intrappen, maar er kwam geen reactie op de pook, dus kreeg ik de bus niet in de versnelling.
De Bus afgesleept naar m'n monteur.
Helaas begon net z'n vakantie dus de eerste 3 weken niets gebeurd.
Als eerste toen hij er weer was heeft hij een setje koppelingsplaten mee genomen met drukgroep.
Er bleek toch echter niets aan de hand te zijn met mijn eigen set, dus koppelingsplaten heeft hij weer terug gebracht.
Inmiddels heeft hij al heel wat geprobeerd zoals cilinder/zuiger zoiets vervangen op de versnellingsbak en onder het pedaal van de koppeling, waardoor het probleem opgelost leek. Helaas zat de koppeling alleen zover onderin, en had ik geen vrije slag, dat rijden onmogelijk was. Dus nog een keer alles los, en de boel weer goed ontlucht, dat hielp, de bus reed. Tot aan het keuringsstation............ Druk op de koppeling viel weer spontaan weg, waardoor je niet kunt schakelen.
Hij heeft wel weer druk op de koppelingspedaal,maar koppelt nog steeds niet, of valt zo weer weg.
De beste man is echter radeloos,en weet het niet meer.
De versnellingsbak gaat er straks wel weer onderweg of er dan toch iets gevonden kan worden wat het probleem kan zijn. Het potje met olie zit gewoon vol en lekt nergens....
Heeft iemand anders nog een idee ???
Ik had begrepen dat er in dit model geen toplager zit en dus die kan ook niet mee draaien. Ook is het niet het probleem van het "wegdraaien van de cilinder" wat opgelost kan worden door een verstevigingsplaatje aan te brengen. Dit is bij een ander type (jongere bus) wel eens het probleem.
Het betreft een T4 van 1996 met een 2.4 AAB motor, diesel.
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt.......
Zit nu al 7 weken zonder bus :(
Goh.... wat mis ik mijn kofferbak
Maar goed het probleem.
Voor 6 a 7 weken terug reed ik nog gewoon met de bus,toen ik ineens niet meer kon schakelen. Het koppelingspedaal kon ik wel intrappen, maar er kwam geen reactie op de pook, dus kreeg ik de bus niet in de versnelling.
De Bus afgesleept naar m'n monteur.
Helaas begon net z'n vakantie dus de eerste 3 weken niets gebeurd.
Als eerste toen hij er weer was heeft hij een setje koppelingsplaten mee genomen met drukgroep.
Er bleek toch echter niets aan de hand te zijn met mijn eigen set, dus koppelingsplaten heeft hij weer terug gebracht.
Inmiddels heeft hij al heel wat geprobeerd zoals cilinder/zuiger zoiets vervangen op de versnellingsbak en onder het pedaal van de koppeling, waardoor het probleem opgelost leek. Helaas zat de koppeling alleen zover onderin, en had ik geen vrije slag, dat rijden onmogelijk was. Dus nog een keer alles los, en de boel weer goed ontlucht, dat hielp, de bus reed. Tot aan het keuringsstation............ Druk op de koppeling viel weer spontaan weg, waardoor je niet kunt schakelen.
Hij heeft wel weer druk op de koppelingspedaal,maar koppelt nog steeds niet, of valt zo weer weg.
De beste man is echter radeloos,en weet het niet meer.
De versnellingsbak gaat er straks wel weer onderweg of er dan toch iets gevonden kan worden wat het probleem kan zijn. Het potje met olie zit gewoon vol en lekt nergens....
Heeft iemand anders nog een idee ???
Ik had begrepen dat er in dit model geen toplager zit en dus die kan ook niet mee draaien. Ook is het niet het probleem van het "wegdraaien van de cilinder" wat opgelost kan worden door een verstevigingsplaatje aan te brengen. Dit is bij een ander type (jongere bus) wel eens het probleem.
Het betreft een T4 van 1996 met een 2.4 AAB motor, diesel.
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt.......
Laatst gewijzigd door Busman op 05 okt 2016, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Koppeling kwijt..... dader onbekend
een "toplager" zit bovenop een veerpoot (zoals Mc Pherson systeem) , ik veronderstel dat je een "druklager" bedoeld ?
Een druklager zit er bij iedere koppeling in .
je vermeld
Een druklager zit er bij iedere koppeling in .
je vermeld
: hoe heeft hij dat dan gecontroleerd ? Even "snel de versnellingsbak gedemonteerd om de koppelingsplaten en drukgroep te bekijken ???Er bleek toch echter niets aan de hand te zijn met mijn eigen set, dus koppelingsplaten heeft hij weer terug gebracht.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Koppeling kwijt..... dader onbekend
Pascal, sommige auto's hebben echt een toplager bij de koppeling, naast een plaat, drukgroep en druklager. Dit is het lager waar het uiteinde van de price-as invalt, aan de kant van het motorblok.
Re: Koppeling kwijt..... dader onbekend
Ja dat klopt sjoers Zoiets zei m'n monteur ook . Maar in het model wat ik heb , zat het niet in.
En Pascal, hoe hij het vergeleken heeft weet ik ook niet , maar er zat in ieder geval voering ofzo zat op en was nog lang niet versleten. Er zat wel een beetje speling in ofzo,maar dit was niet erg. Het gaf alleen met optrekken iets trilling in het stuur. Als de koppeling het doet , doet hij het goed,maar zo ineens doet die ut niet meer.
Heel vreemd.
En Pascal, hoe hij het vergeleken heeft weet ik ook niet , maar er zat in ieder geval voering ofzo zat op en was nog lang niet versleten. Er zat wel een beetje speling in ofzo,maar dit was niet erg. Het gaf alleen met optrekken iets trilling in het stuur. Als de koppeling het doet , doet hij het goed,maar zo ineens doet die ut niet meer.
Heel vreemd.

- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Koppeling kwijt..... dader onbekend
Dat weet ik , dat er daar een lagertje zit , maar ik heb nog nooit dat als "toplager" gehoordSjoerds schreef:Pascal, sommige auto's hebben echt een toplager bij de koppeling, naast een plaat, drukgroep en druklager. Dit is het lager waar het uiteinde van de price-as invalt, aan de kant van het motorblok.

Maar goed , zo heeft iedereen zijn benamingen wel , zeker ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- raf_construct
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Koppeling kwijt..... dader onbekend
Ontluchten met een doorschijnend darmpje. Dan zie je onmiddellijk of er lucht op zat. Als dat het geval is, zit het probleem toch echt in één van de twee pompjes. De leiding kan je dan ook best controleren.
- raf_construct
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Koppeling kwijt..... dader onbekend
Wat ik ooit heb gehad bij een tractor was dat het scharnierpunt van de pedaal scheef was uitgelopen. Hierdoor kantelde het pedaal heel lichtbij hhet induwen, waardoor de kracht op de cilinder scheef kwam, en we op korte tijd twee cilindertjes hadden die lucht pakten.
Re: Koppeling kwijt..... dader onbekend IS OPGELOST !!!!!
Hoi allemaal,
Ten eerste bedankt voor de reacties
Het probleem is eindelijk opgelost.
Toen m'n monteur de versnellingsbak nog een keertje gedemonteerd had zag hij bij toeval een stukje ijzeren veer onder de drukgroep uitsteken.
Dit heeft hij me laten zien ( want er is nu een complete nieuwe set ingekomen ).
Toen we het iets beter wouden bekijken en met een schroevendraaier iets uit wouden drukken , schoot de veer weer terug onder de plaat.
Ik heb geprobeerd om hem er weer onderweg te krijgen om foto's voor jullie te maken , maar dat is niet gelukt.
Van de set heb ik wel foto's gemaakt en waar de witte pijl op staat is de plek waar de ijzeren veer / draad weg kwam. De laatste foto met het stukje rode draad erin was ongeveer de positie waar hij er onder weg kwam.
Heeft iemand dit al eerder gehad ??? en dat hij dus weer terug kon schieten is dus ook de oorzaak geweest dat ik de ene keer wel ,en de andere keer niet kon schakelen omdat hij er scheef onderweg schoot.
Groetjes Busman
https://www.dropbox.com/s/jbpozs0w26xcj5l/1.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/efk16iq7dbjhsm5/2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/kr06x01bog3bcjr/3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/kppsglfs3rgkcyo/4.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/84frvy9fcsbrxe8/5.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/mk5le7daeeg10uj/6.jpg?dl=0

Ten eerste bedankt voor de reacties
Het probleem is eindelijk opgelost.
Toen m'n monteur de versnellingsbak nog een keertje gedemonteerd had zag hij bij toeval een stukje ijzeren veer onder de drukgroep uitsteken.
Dit heeft hij me laten zien ( want er is nu een complete nieuwe set ingekomen ).
Toen we het iets beter wouden bekijken en met een schroevendraaier iets uit wouden drukken , schoot de veer weer terug onder de plaat.
Ik heb geprobeerd om hem er weer onderweg te krijgen om foto's voor jullie te maken , maar dat is niet gelukt.
Van de set heb ik wel foto's gemaakt en waar de witte pijl op staat is de plek waar de ijzeren veer / draad weg kwam. De laatste foto met het stukje rode draad erin was ongeveer de positie waar hij er onder weg kwam.
Heeft iemand dit al eerder gehad ??? en dat hij dus weer terug kon schieten is dus ook de oorzaak geweest dat ik de ene keer wel ,en de andere keer niet kon schakelen omdat hij er scheef onderweg schoot.
Groetjes Busman



https://www.dropbox.com/s/jbpozs0w26xcj5l/1.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/efk16iq7dbjhsm5/2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/kr06x01bog3bcjr/3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/kppsglfs3rgkcyo/4.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/84frvy9fcsbrxe8/5.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/mk5le7daeeg10uj/6.jpg?dl=0

Laatst gewijzigd door Busman op 05 okt 2016, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Koppeling kwijt..... dader onbekend IS OPGELOST !!!!!
Helaas geen plaatjes 

Re: Koppeling kwijt..... dader onbekend IS OPGELOST !!!!!
oepsss... plaatjes wou zo niet lukken....
Dan maar kliker de klik op de link
De links van dropbox staan hierboven , heb de tekst aangepast en links erbij gezet.
snap even niet dat ik geen foto's toe kan voegen

Dan maar kliker de klik op de link

De links van dropbox staan hierboven , heb de tekst aangepast en links erbij gezet.
snap even niet dat ik geen foto's toe kan voegen





Re: Koppeling kwijt..... dader onbekend IS OPGELOST !!!!!
Hallo,
Ik had 2 weken geleden op de snelweg dat ik ineens mijn koppelingspedaal niet meer in kon trappen en niet meer kon schakelen,ANWB heeft mij naar de Heron in A'dam Noord gesleept en daar zei de monteur dat er een nieuwe koppelingscylinder in moest 2 dagen daar gestaan,kosten 348,00 euro en toen ik hem op kwam halen zat het pedaal weer plat op de grond en kon ik weer niet schakelen,sorry,het betreft een Transporter T4 TDI van 1996 ,snapte al niet dat ze hem zo neerzetten dat hij klaar was om mee te nemen,moeten toch gemerkt hebben dat hij niet goed was,nu dan moest de andere cylinder de boosdoener zijn die bij de koppelingsplaten zat,omdat mijn koppelingsplaten ook niet helemaal tof meer waren,zijn nog nooit vernieuwd, werd dat ook meegenomen,1600 euro,is dat normaal zo duur?hij heeft er 4 dagen gestaan omdat ze steeds weer iets moesten bestellen en vandaag moest ik hem op halen en je raadt het al weer hetzelfde liedje ,ik was des duivels heb hem hard nodig,ze vertelden nu weer dat ze geen goed ontluchtingssysteem hadden en het handmatig hadden moeten doen maar morgenochtend kregen ze een nieuw apparaat en kwam het dik in orde.Is dit normaal?is het echt zo'n verschrikkelijke operatie? en zo duur?ik heb er weinig verstand van maar voor een officieele VW garage lijkt het mij knoeiwerk,wat vinden de techneuten onder jullie hiervan?is dit een normale gang van zaken?
groeten,
Fred
Ik had 2 weken geleden op de snelweg dat ik ineens mijn koppelingspedaal niet meer in kon trappen en niet meer kon schakelen,ANWB heeft mij naar de Heron in A'dam Noord gesleept en daar zei de monteur dat er een nieuwe koppelingscylinder in moest 2 dagen daar gestaan,kosten 348,00 euro en toen ik hem op kwam halen zat het pedaal weer plat op de grond en kon ik weer niet schakelen,sorry,het betreft een Transporter T4 TDI van 1996 ,snapte al niet dat ze hem zo neerzetten dat hij klaar was om mee te nemen,moeten toch gemerkt hebben dat hij niet goed was,nu dan moest de andere cylinder de boosdoener zijn die bij de koppelingsplaten zat,omdat mijn koppelingsplaten ook niet helemaal tof meer waren,zijn nog nooit vernieuwd, werd dat ook meegenomen,1600 euro,is dat normaal zo duur?hij heeft er 4 dagen gestaan omdat ze steeds weer iets moesten bestellen en vandaag moest ik hem op halen en je raadt het al weer hetzelfde liedje ,ik was des duivels heb hem hard nodig,ze vertelden nu weer dat ze geen goed ontluchtingssysteem hadden en het handmatig hadden moeten doen maar morgenochtend kregen ze een nieuw apparaat en kwam het dik in orde.Is dit normaal?is het echt zo'n verschrikkelijke operatie? en zo duur?ik heb er weinig verstand van maar voor een officieele VW garage lijkt het mij knoeiwerk,wat vinden de techneuten onder jullie hiervan?is dit een normale gang van zaken?
groeten,
Fred
Re: Koppeling kwijt..... dader onbekend IS OPGELOST !!!!!
Hoi Fred,
Das inderdaad erg balen. Ik heb m'n grote kofferbak ook zeer gemist.
Een techneut ben ik ook niet,maar ik weet wel dat er nog een verschil in het probleem zit waar ik mee zat.
Ik had nog wel druk op de koppeling,maar kon niet schakelen.
De beide cilinders vervangen heeft m'n monteur ook gedaan,en ontluchten van die dingen moet wel een ramp zijn te horen. m'n monteur had er ook een apparaat voor.
Voor het ontluchten zag ik ook op internet ( maar ik weet niet of het in jou bus zit) koppelingssystemen met hydraulisch druklager er geen apparaat gebruikt mocht worden ( Zie link )
https://www.mijngrossier.nl/ontluchten- ... -druklager
maar daar heb ik ook verder geen verstand van.
Bij mij lag het aan de drukgroep zoals ik het omschreven heb hierboven.
(Nu ik hier de bedragen lees durf ik eigenlijk niet te zeggen wat ik betaald heb voor de reparaties.
Ik heb voor alles 350 euro betaald , maar ben dan ook gigantisch gematst en er zijn geen uren in rekening gebracht . geluk bij een ongeluk en stront mazzel )
Ik hoop voor je dat met ontluchten het probleem opgelost is.
Groetjes Busman

Das inderdaad erg balen. Ik heb m'n grote kofferbak ook zeer gemist.
Een techneut ben ik ook niet,maar ik weet wel dat er nog een verschil in het probleem zit waar ik mee zat.
Ik had nog wel druk op de koppeling,maar kon niet schakelen.
De beide cilinders vervangen heeft m'n monteur ook gedaan,en ontluchten van die dingen moet wel een ramp zijn te horen. m'n monteur had er ook een apparaat voor.
Voor het ontluchten zag ik ook op internet ( maar ik weet niet of het in jou bus zit) koppelingssystemen met hydraulisch druklager er geen apparaat gebruikt mocht worden ( Zie link )
https://www.mijngrossier.nl/ontluchten- ... -druklager
maar daar heb ik ook verder geen verstand van.
Bij mij lag het aan de drukgroep zoals ik het omschreven heb hierboven.
(Nu ik hier de bedragen lees durf ik eigenlijk niet te zeggen wat ik betaald heb voor de reparaties.
Ik heb voor alles 350 euro betaald , maar ben dan ook gigantisch gematst en er zijn geen uren in rekening gebracht . geluk bij een ongeluk en stront mazzel )
Ik hoop voor je dat met ontluchten het probleem opgelost is.
Groetjes Busman

- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Koppeling kwijt..... dader onbekend IS OPGELOST !!!!!
Heb je dat laten herstellen bij een garage, of eerder bij een bakker of zo ?fredje schreef:Hallo,
Ik had 2 weken geleden op de snelweg dat ik ineens mijn koppelingspedaal niet meer in kon trappen en niet meer kon schakelen,ANWB heeft mij naar de Heron in A'dam Noord gesleept en daar zei de monteur dat er een nieuwe koppelingscylinder in moest 2 dagen daar gestaan,kosten 348,00 euro en toen ik hem op kwam halen zat het pedaal weer plat op de grond en kon ik weer niet schakelen,sorry,het betreft een Transporter T4 TDI van 1996 ,snapte al niet dat ze hem zo neerzetten dat hij klaar was om mee te nemen,moeten toch gemerkt hebben dat hij niet goed was,nu dan moest de andere cylinder de boosdoener zijn die bij de koppelingsplaten zat,omdat mijn koppelingsplaten ook niet helemaal tof meer waren,zijn nog nooit vernieuwd, werd dat ook meegenomen,1600 euro,is dat normaal zo duur?hij heeft er 4 dagen gestaan omdat ze steeds weer iets moesten bestellen en vandaag moest ik hem op halen en je raadt het al weer hetzelfde liedje ,ik was des duivels heb hem hard nodig,ze vertelden nu weer dat ze geen goed ontluchtingssysteem hadden en het handmatig hadden moeten doen maar morgenochtend kregen ze een nieuw apparaat en kwam het dik in orde.Is dit normaal?is het echt zo'n verschrikkelijke operatie? en zo duur?ik heb er weinig verstand van maar voor een officieele VW garage lijkt het mij knoeiwerk,wat vinden de techneuten onder jullie hiervan?is dit een normale gang van zaken?
groeten,
Fred

Ik kan uit jouw tekst hetvolgende afleiden :
1. Of je bent genaaid door de garage
2. Of het zijn ontzettende klungelaars
Een hydraulische koppelingscilinder (bij de pedaal) kost pakweg 120eur . Dat vervangen duurt amper 30 minuten (dus 348eur is goed doorgerekend)
Een hydraulisch druklager (bij de koppeling ) kost pakweg 95eur . Complete koppelingsset incl 2MW vliegwiel , én hydraulisch druklager kost pakweg 500eur . (Dus is 1600eur ook weer goed doorgerekend)
En 4 dagen je auto kwijt ?
Koppeling van een T4 vervangen is minder dan een dag werk .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Koppeling kwijt..... dader onbekend IS OPGELOST !!!!!
In de 20 jaar dat ik hem heb is dit nog nooit vernieuwd,heb 260000km gereden zonder problemen en dit gebeurd nu bij een heron filiaal is vwdealer in amsterdam noord.Hij zou vanmorgen om 10 uur klaar zijn maar nog niets gehoord.Ik ga Pon maar eens bellen,ik heb eens gehad bij een vw dealer dat ik nieuwe verstuivers wilde,stond er op de rekening dat ze ze eerst gecontroleerd hadden voor ze ze vervangen hadden en dit ook berekend hadden waanzin ten top ik heb Pon ingeschakeld en een flink bedrag terug gehad plus een mooie VW jas.wat zou een redelijk bedrag zijn voor deze reparatie in de garage?ik heb haast nooit iets met de bus gelukkig maar schrok hier toch ook wel van
Groeten
Fred
Groeten
Fred
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Koppeling kwijt..... dader onbekend IS OPGELOST !!!!!
Tja , geen idee wat een dealer rekent per uur , maar koppeling zou er op max 6u moeten inzitten .fredje schreef:In de 20 jaar dat ik hem heb is dit nog nooit vernieuwd,heb 260000km gereden zonder problemen en dit gebeurd nu bij een heron filiaal is vwdealer in amsterdam noord.Hij zou vanmorgen om 10 uur klaar zijn maar nog niets gehoord.Ik ga Pon maar eens bellen,ik heb eens gehad bij een vw dealer dat ik nieuwe verstuivers wilde,stond er op de rekening dat ze ze eerst gecontroleerd hadden voor ze ze vervangen hadden en dit ook berekend hadden waanzin ten top ik heb Pon ingeschakeld en een flink bedrag terug gehad plus een mooie VW jas.wat zou een redelijk bedrag zijn voor deze reparatie in de garage?ik heb haast nooit iets met de bus gelukkig maar schrok hier toch ook wel van
Groeten
Fred
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper