Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bedrijfstemperatuur 2.4D '93

vragen over de T4
Plaats reactie
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Bedrijfstemperatuur 2.4D '93

Bericht door EibboR »

Omdat mijn aanduiding op het dashboard steeds laag blijft hangen en uit andere topics al geleerd heb dat een kapotte temperatuursensor aan de basis zou kunnen liggen, vroeg ik me af waar en welke sensor in de motor zit.

Dank!
Beckontheroad
Berichten: 2139
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4D '93

Bericht door Beckontheroad »

De vraag is wat is laag, en reageert de wijzer wel als je eens wat forser doorrijdt?
Bij mij stond ie altijd op ca 1/3. Bij zwaarder belasten liep die tot net over de helft op om daarna weer te zakken bij lagere belasting.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4D '93

Bericht door Hanz »

Misschien hier eens even snuffelen:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G2_(K% ... uranzeige)
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4D '93

Bericht door EibboR »

Ik rij er sinds september mee, geregeld wat autosnelweg en heb de wijzer nog nooit halfweg gezien. Hoger dan het eerste lijntje komt die niet...
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4D '93

Bericht door Hella »

Ook mijn T4 California (1991 aab) komt bij normaal rijden op de temperatuurmeter niet hoger dan ca 70 graden. Bij warm weer in de heuvels / bergen loopt de temp op tot ca 90 graden. In een zomerse file is het voorgekomen dat de meter 100 graden aangaf.
Vond dat toen te hoog ook omdat de ventilatoren (nog) niet aansloegen. Dat gebeurde wel na een tik op alle 3 de relais links boven de radiator.
Heb toen maar gelijk alle 3 de relais vervangen. En sedertdien komt de temp niet meer boven de hiervoor genoemde waarden.
Dus uitgaande van een goede radiator zul je naast de controle (en periodiek smeren) om te zien of lamellen op tijd en volledig openen moet je zeker ook kijken (in mijn geval na 24 jaar) naar een correcte werking van de relais.
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4D '93

Bericht door EibboR »

Dus ik mag er dan vanuit gaan dat de temperatuur die ik aflees dan toch correct is en ik hoef me geen zorgen te maken?

Nog andere ervaringen?
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4D '93

Bericht door RobMG »

De temperatuurmeter in mijn T4 uit 96 AAB komt vrij snel op 90 gr en blijft daar ook op staan. Ook bij warmer weer en heuvels op (nog geen bergen gereden met warm weer), blijft de temperatuur keurig op deze 90 graden.
De beschrijving van de TS doet mij denken aan een defecte thermostaat ( blijft bij defect normaliter openstaan). Wellicht de moeite waard om even te controleren?
Groet, Rob
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4D '93

Bericht door EibboR »

Kapotte thermostaat of temperatuursensor?
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4D '93

Bericht door EibboR »

EibboR schreef:Kapotte thermostaat of temperatuursensor?
?
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4D '93

Bericht door EibboR »

Als ik in de bus mijn verwarming uit zet dan klimt de meter wel?!
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Bedrijfstemperatuur 2.4D '93

Bericht door Noorfalia »

EibboR schreef:Als ik in de bus mijn verwarming uit zet dan klimt de meter wel?!
Dat is wel te verklaren. Als de kachel aan staat vergroot je het koelcircuit. Het koelwater gaat door de extra leidingen en staat warmte af aan de kachelradiator. Als je busje ook nog een extra kachel heeft voor de achterpassagiers heb je dat effect ook nog eens dubbel.

Om die reden was het advies ook altijd dat je bij oververhitting van de motor de kachel vol open moet zetten = extra koeling.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Plaats reactie