Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelkast deed het niet...

vragen over de T4
Plaats reactie
creepenrietje
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:19

Koelkast deed het niet...

Bericht door creepenrietje »

Goedemorgen

Ten eerste. De beste wensen voor 2017!!

We zijn even bezig geweest om onze bus te verkopen, dit omdat ik een andere functie kreeg op mijn werk en nu zelf moest rijden.
Dit probleem is intussen opgelost en nu willen we de probleempjes van onze bus gaan oplossen.

Afgelopen zomer in Frankrijk was het lekker warm en de koelkast werkte uitstekend. Nadat we even waren cruisen wilde de koelkast niet meer
aanslaan, niet op 12 volt en niet aan de paal (de westfalia lader werkt niet, had een normale acculader mee)
De rest van de vakantie heeft de koelkast niet meer gewerkt.
Pas onderweg naar huis tijdens een stop weer even geprobeerd en... hij werkte weer. nadien de bus niet veel gebruikt, maar als ik de koelkast
nu aanzet slaat hij ook aan.

Wat kan dit geweest zijn?
creepenrietje
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:19

Re: Koelkast deed het niet...

Bericht door creepenrietje »

Kan er op de een of andere manier lucht in gezeten hebben?
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Koelkast deed het niet...

Bericht door Zwartbusje »

Klinkt als toch te weinig spanning. Ik had vroeger een boot met dezelfde kwaal. De koelkast start dan pas bij 13 volt of meer. Een nieuwe accu deed bij mij wonderen. Maar ik hoor graag nog reakties van de technici
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Koelkast deed het niet...

Bericht door Egbert&Manon »

creepenrietje schreef:Kan er op de een of andere manier lucht in gezeten hebben?
Nee.

Zal electrisch probleem zijn.
Gebruik de zoekfunctie eens en je zal heel veel info vinden.

Bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=2&t=55536

of: viewtopic.php?f=2&t=50335&p=382654&hili ... ox#p382654



Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
creepenrietje
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:19

Re: Koelkast deed het niet...

Bericht door creepenrietje »

Bedankt, vooral het tweede topic lijkt mijn probleem. Nu wachten op warmer weer en dan testen of even naar Henk cruisen....
Riebur
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2012, 17:20

Re: Koelkast deed het niet...

Bericht door Riebur »

Gaat het hier om een 12V koelkast? of om een absorptie koelkast. Indien het om een 12V compressorkast gaat heb ik op een camperforum mijn oplossing ca. 5 -6 jr. geleden beschreven. Het betreft een koelkast in een VW T4 Californië Exclusieve. Sinds die tijd werkt de koelkast uitstekend.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Koelkast deed het niet...

Bericht door Egbert&Manon »

Westfalia heeft NOOIT een absorptiekoelkast.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
creepenrietje
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:19

Re: Koelkast deed het niet...

Bericht door creepenrietje »

Riebur schreef:Gaat het hier om een 12V koelkast? of om een absorptie koelkast. Indien het om een 12V compressorkast gaat heb ik op een camperforum mijn oplossing ca. 5 -6 jr. geleden beschreven. Het betreft een koelkast in een VW T4 Californië Exclusieve. Sinds die tijd werkt de koelkast uitstekend.
Heb je een link hier naar toe?
Riebur
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2012, 17:20

Re: Koelkast deed het niet...

Bericht door Riebur »

De link naar het artikel heb ik nog niet gevonden, wel het verhaal.

Problemen Westfalia koelbox standaard aanwezig in een VW camper california exclusive bwjr 2003.
Onderweg hield de koelbox op met koelen. De sticker in de koelruimte gaf aan dat het om een type 1140-1 gaat. Een vervangende koelkast is nogal prijzig. Gegevens van deze koelbox vrijwel niet te vinden, dus zelf maar op onderzoek uitgegaan. De koelcompressor is van het merk Danfoss type BD35F, dit is een toerental geregelde compressor waarmee de koelcapaciteit geregeld wordt. De 12V synchrone 3 fasen draaistroommotor wordt frequentie gestuurd, vermoed ik. De Danfoss elektronische aansturing van de compressor heeft de type aanduiding 101N0210 en is door een schroefje aan de zijkant los te maken van de compressor. Nu kon ik de wikkelingen van de motor doormeten; 3 x 0,3 ohm! Leek mij goed.
Om de fout te lokaliseren heb ik de stuurfuncties vanuit het bedieningspaneel - zich bevindende bij de binnenspiegel bij de voorruit- losgekoppeld, door de connector bij de compressor los te maken. Vervolgens het standaardschema van Danfoss (pdf) toegepast door een verbinding te maken tussen C en T van de aandrijfunit compressor, als ware dit een aan/uit thermostaat . En zie, de compressor ging weer zachtjes ronken, tot mijn tevredenheid. Nu de loopstroom gemeten door de "thermostaat" deze bedraagt 4,8 mA en is ook correct. Stroomrichting is van C naar T. Hierna de 'final test' uitgevoerd door de verbinding tussen T en het bedieningspaneel weer te maken en vervolgens op dit paneel het commando te geven “ koelbox aan”. Er gebeurde echter niets! Nu weer de stroom gemeten vanuit het bedieningspaneel, deze is dan ongeveer 15mA; veel te hoog en bovendien in de verkeerde richting. Conclusie: het bedieningspaneel is defect of de NTC voeler in de koelbox; weerstand bij kamertemp. ongeveer 235 ohm.
Normaliter gaat dit NTC signaal gaat rechtstreeks naar het bedieningspaneel en wordt daar vergeleken met het ingestelde setpoint. Het resulterende signaal wordt teruggevoerd naar de Danfoss unit aansluiting T.
Voorlopige? oplossing:
In de ruimte bij de compressor bouw ik een Velleman thermostaat module type VM137 in en ga buiten het bedieningspaneel om. De bijgeleverde NTC plaats ik op de plaats van de oorspronkelijke NTC. De relaiscontacten van deze module verbinden dan C en T van de Danfoss unit; eventueel deze verbinding voorzien v.e. weerstand zoals de pdf van Danfoss aangeeft voor max. capaciteit.
Ik hoop met dit relaas anderen te kunnen helpen met soortgelijke koelkast problemen, anderzijds heb ik nog de volgende vragen waar anderen mij misschien mee kunnen helpen. Is de waarde van de NTC juist? deze verandert namelijk wel bij temperatuur variatie. Wie kan aan een elektronisch schema van het bedieningspaneel komen?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Koelkast deed het niet...

Bericht door Egbert&Manon »

De oudere types hebben een oudere koelbox.
Bovenstaande is hier niet van toepassing voor een koelkast met R12 koudemiddel.
viewtopic.php?f=2&t=47022&hilit=r12+koudemiddel
viewtopic.php?f=2&t=50906&hilit=e153
probeer de zoekfunctie, er staat heel veel info van Henk en mij

Henk probeert met de originele elektronica alles weer werkend te krijgen.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Koelkast deed het niet...

Bericht door HenkK »

Hallo Riebur,
De combinatie BD35F compressor met regelunit 102N0210 is nooit bedoeld voor aansturing vanuit je cabinedisplay. De 102N0200 werkt op basis van het sluiten van de C en T aansluiting, dus aan\uit en met een weerstand is het toerental nog een stap te regelen. Een BD35F compressor is inderdaad een 3 fase gelijkstroommotor zonde een ingebouwde hallsensor
Het Display geeft een uitgang spanning van 7 – 12 VDC en werkt prima met een BD25 compressor en een 102N3017 of 3035 regelaar.
Danfoss heeft een speciaal weerstand blokje om toch een aansturing mogelijk te maken en wordt op de klemmen C, T en D geklemd en de T aansluiting erop aangesloten.
Je weerstand waarde van de koelkast NTC klopt aardig en is normaal 470 Ohm bij 21oC. Er is geen elektronisch schema van het display beschikbaar.
De genoemde Velleman of elke andere externe oplossing kan prima werken.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Plaats reactie