Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Slechte koude start
Slechte koude start
hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum, sinds 2 maanden in het bezit van een VW T4 '97 TDI 102pk.
Sinds het begin dat ik hem heb (behalve bij aankoop natuurlijk) start de bus soms slecht.
https://www.youtube.com/watch?v=NoDqXsGG3o0
Zie filmpje hierboven, dit is wel een redelijk extreem geval, normaal valt de accuspanning even weg, en start de bus daarna meteen.
Wat opvalt is dat de klok en dagteller daarna beide op 0 staan.
Wat ook opvalt is dat het gloeilampje bij contact aan, even kort aangaat, uitgaat, en weer voor langere tijd aangaat.
Ik hoor daarbij ook een klik bij de zekeringen (welk relais weet ik niet).
De bus loopt daarna ook onregelmatig, als ik dan weg rijd schokt de bus ook bij gas geven.
na een minuut of 2 loopt de bus dan bijna altijd weer goed.
Ik heb 1 keer gehad dat de turbo niet leek te werken, vanaf 2000 toeren krijg ik niet de boost die ik normaal heb.
Als ik de bus daarna stil zet, start deze altijd zonder het wegvallen van de accu, maar soms ben ik wel even aan het starten.
Dan slaat de bus niet 1-2-3 aan.
https://www.youtube.com/watch?v=P5fqUpdAubc
wat opvalt is dat het gloeilampje dan niet voor de tweede keer aangaat, en ik geen klik hoor.
Heeft iemand een idee in welke richting ik hier moet zoeken, of wat ik kan testen om dingen uit te sluiten?
Alvast bedankt!
Ik ben nieuw hier op het forum, sinds 2 maanden in het bezit van een VW T4 '97 TDI 102pk.
Sinds het begin dat ik hem heb (behalve bij aankoop natuurlijk) start de bus soms slecht.
https://www.youtube.com/watch?v=NoDqXsGG3o0
Zie filmpje hierboven, dit is wel een redelijk extreem geval, normaal valt de accuspanning even weg, en start de bus daarna meteen.
Wat opvalt is dat de klok en dagteller daarna beide op 0 staan.
Wat ook opvalt is dat het gloeilampje bij contact aan, even kort aangaat, uitgaat, en weer voor langere tijd aangaat.
Ik hoor daarbij ook een klik bij de zekeringen (welk relais weet ik niet).
De bus loopt daarna ook onregelmatig, als ik dan weg rijd schokt de bus ook bij gas geven.
na een minuut of 2 loopt de bus dan bijna altijd weer goed.
Ik heb 1 keer gehad dat de turbo niet leek te werken, vanaf 2000 toeren krijg ik niet de boost die ik normaal heb.
Als ik de bus daarna stil zet, start deze altijd zonder het wegvallen van de accu, maar soms ben ik wel even aan het starten.
Dan slaat de bus niet 1-2-3 aan.
https://www.youtube.com/watch?v=P5fqUpdAubc
wat opvalt is dat het gloeilampje dan niet voor de tweede keer aangaat, en ik geen klik hoor.
Heeft iemand een idee in welke richting ik hier moet zoeken, of wat ik kan testen om dingen uit te sluiten?
Alvast bedankt!
VW T5.1 GP 2012 CAAC 140pk L2H1
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Slechte koude start
Hoe lang zit de distributieriem er al op ?
Heb je de timing al eens laten uitlezen om te zien of deze correct staat ? Het komt nogal nauw bij een TDI .
Andere mogelijke boosdoeners :
-massakabel tussen batterij , chassisbalk en versnellingsbak
-oxidatie op de batt klemmen en op de aansluiting op de startmotor
-oxidatie of slecht contact achteraan op de zekeringkast
Heb je de timing al eens laten uitlezen om te zien of deze correct staat ? Het komt nogal nauw bij een TDI .
Andere mogelijke boosdoeners :
-massakabel tussen batterij , chassisbalk en versnellingsbak
-oxidatie op de batt klemmen en op de aansluiting op de startmotor
-oxidatie of slecht contact achteraan op de zekeringkast
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Slechte koude start
Distributie zit er nu 40.000km op, twee jaar geleden vervangen.
Ik zal vanavond de massa eens nalopen, maar zou dat iets te maken kunnen hebben met het knipperende gloeilampje?
In ieder geval bedankt voor de reactie!
Ik zal vanavond de massa eens nalopen, maar zou dat iets te maken kunnen hebben met het knipperende gloeilampje?
In ieder geval bedankt voor de reactie!
VW T5.1 GP 2012 CAAC 140pk L2H1
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Slechte koude start
Je riem heeft nu dus zijn maximale rek wel.Luuk schreef:Distributie zit er nu 40.000km op, twee jaar geleden vervangen.
Ik zal vanavond de massa eens nalopen, maar zou dat iets te maken kunnen hebben met het knipperende gloeilampje?
In ieder geval bedankt voor de reactie!
Dus dan wordt het wel eens tijd om de brandstofpomp timing weer juist op punt te zetten,
want die is zeker iets verlopen, door de rek op de riem.
Groeten Peter
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Slechte koude start
Multivan Generation schreef:Je riem heeft nu dus zijn maximale rek wel.Luuk schreef:Distributie zit er nu 40.000km op, twee jaar geleden vervangen.
Ik zal vanavond de massa eens nalopen, maar zou dat iets te maken kunnen hebben met het knipperende gloeilampje?
In ieder geval bedankt voor de reactie!
Dus dan wordt het wel eens tijd om de brandstofpomp timing weer juist op punt te zetten,
want die is zeker iets verlopen, door de rek op de riem.
Groeten Peter
Inderdaad , vandaar dat ik het al vroeg hoe lang de riem er al op zit .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Slechte koude start
Met deze temperaturen hoort een TDI geen probleem te hebben met starten zonder voorgloeien (op voorwaarde dat de motor OK is natuurlijk)black bulli schreef:Aanvulling: op t filmpje zie ik dat je niet wacht op het uitgaan van het gele lampje rechts...Voorgloei tijd paar sec Starten met radio op behoorlijk volume helpt ook niet.En je koelvloeistof niveau staat ook bedenkelijk laag zag ik in n flits..Rij je veel korte stukjes?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Slechte koude start
Bedankt voor alle snelle reacties!
Ik probeer het deze week eens goed uit te zoeken, ik kom er op terug als ik iets gevonden heb!
Ik probeer het deze week eens goed uit te zoeken, ik kom er op terug als ik iets gevonden heb!
VW T5.1 GP 2012 CAAC 140pk L2H1
Re: Slechte koude start
Het is gelukt om het een en ander aan de bus te doen
Vanavond eens proberen of dat nu verholpen is.
Wel had ik nog een paar vragen:
1. Het slangetje wat op de egr zit, moet dat nu ergens anders aan? Of kun je die afdoppen?
2. Ik had gisteravond het gevoel dat de bus weinig vermogen had, en als ik van het gas af ging met 2500 toeren, moest ik daarna 1/2 -3/4 gas geven voordat de motor weer oppakte. Wat zou dat kunnen zijn?
- *uitlaat katalysator deel vervangen door deel zonder katalysator
- *Massa van accu/frame/versnellingsbak compleet zuiver gemaakt (was erg vuil!)
- *EGR gedemonteerd, en zelf een vervangende pijp er op gemaakt, en afdoppen buisje
Vanavond eens proberen of dat nu verholpen is.
Wel had ik nog een paar vragen:
1. Het slangetje wat op de egr zit, moet dat nu ergens anders aan? Of kun je die afdoppen?
2. Ik had gisteravond het gevoel dat de bus weinig vermogen had, en als ik van het gas af ging met 2500 toeren, moest ik daarna 1/2 -3/4 gas geven voordat de motor weer oppakte. Wat zou dat kunnen zijn?
VW T5.1 GP 2012 CAAC 140pk L2H1
Re: Slechte koude start
Bedankt voor de tip, ik zal hem bij het blok proberen los te halen!
Wat betreft de slangen, heb geen andere los gehad dan dat kleine vacuum slangetje wat op de egr zat.
Deze heb ik afgedopt.
Ik heb ooit op het forum ergens gelezen dat ik ook een schakelaar/sensor/stekker los moet halen, kan dat het zijn?
Ik weet echter niet meer welke/wat dat was.
Iemand tips?
Wat betreft de slangen, heb geen andere los gehad dan dat kleine vacuum slangetje wat op de egr zat.
Deze heb ik afgedopt.
Ik heb ooit op het forum ergens gelezen dat ik ook een schakelaar/sensor/stekker los moet halen, kan dat het zijn?
Ik weet echter niet meer welke/wat dat was.
Iemand tips?
VW T5.1 GP 2012 CAAC 140pk L2H1
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Slechte koude start
Zag toch echt intercooler zitten.
Eerst timing checken. Dan verder kijken.
Hij klinkt niet mooi in ieder geval.
Waar woon je, dan kan iemand in jouw buurt misschien de helpende hand toereiken.
Grtzzzz René
Eerst timing checken. Dan verder kijken.
Hij klinkt niet mooi in ieder geval.
Waar woon je, dan kan iemand in jouw buurt misschien de helpende hand toereiken.
Grtzzzz René
Re: Slechte koude start
Haha ja 1 slangetje blijvend los gehaald bedoel ik ;)
De slang die aan de EGR zat was er afgeschoten, heb hem nu met een slangklem vastgezet, en nu lijkt ie te blijven zitten.
Het startprobleem met de accu die dood slaat is helaas niet met het zuiver maken van de massa opgelost. Ik had geprobeerd de startmotor te vervangen, maar kreeg 1 bout niet los. Denk dat ik komende week nog eens aan leg om die wel te vervangen, en misschien ook de dikke + kabel die van de accu af komt te vervangen. Misschien zorgt die voor de problemen?
Als ik dat gedaan heb breng ik hem eens naar de garage, ik hoorde dat in Oirschot een goede zat voor t4 ? Dan kan de timing etc nagelopen worden.
Hier wat foto's https://goo.gl/photos/69PyaQRTWTEQU6Fw9
De slang die aan de EGR zat was er afgeschoten, heb hem nu met een slangklem vastgezet, en nu lijkt ie te blijven zitten.
Het startprobleem met de accu die dood slaat is helaas niet met het zuiver maken van de massa opgelost. Ik had geprobeerd de startmotor te vervangen, maar kreeg 1 bout niet los. Denk dat ik komende week nog eens aan leg om die wel te vervangen, en misschien ook de dikke + kabel die van de accu af komt te vervangen. Misschien zorgt die voor de problemen?
Als ik dat gedaan heb breng ik hem eens naar de garage, ik hoorde dat in Oirschot een goede zat voor t4 ? Dan kan de timing etc nagelopen worden.
Hier wat foto's https://goo.gl/photos/69PyaQRTWTEQU6Fw9
VW T5.1 GP 2012 CAAC 140pk L2H1
Re: Slechte koude start
Uiteindelijk de startmotor vervangen, en toen was het slechte starten over.
Dashboard tellers vallen nu bij elke start voortaan weg, kan echter niet vinden wat dit is.
Wat betreft het slecht starten, naar garage in Oirschot gebracht, die had gezien dat brandstofpomp vervuild was, omdat er een klep bij het starten niet helemaal open ging. Oplossing: Nieuwe pomp, of wat motor reiniger gebruiken....
Dashboard tellers vallen nu bij elke start voortaan weg, kan echter niet vinden wat dit is.
Wat betreft het slecht starten, naar garage in Oirschot gebracht, die had gezien dat brandstofpomp vervuild was, omdat er een klep bij het starten niet helemaal open ging. Oplossing: Nieuwe pomp, of wat motor reiniger gebruiken....
VW T5.1 GP 2012 CAAC 140pk L2H1