Sinds oktober vorig jaar zijn we het avontuur aangegaan om een buscamper te mogen bezitten. Het is een T4 uit 1992 geworden. Het is voor ons een eerste kennismaking hiermee, na jaren camperen met tent en caravan. Tot nu toe bevalt het prima, maar de echte test zal met de zomervakantie gedaan worden door een rondtocht in Frankrijk.
Nu maak ik me een beetje zorgen om een eventuele diefstal van de camper. Volgens diverse personen die ik hierover gesproken heb is een oudere T4 niet zo diefstalgevoelig, maar volgens mij is het niet zo moeilijk om deze te stelen, de sloten lijken me makkelijk te kraken en er is verder geen (elektronische) diefstalbeveiliging aanwezig. Misschien staat deze bus niet hoog op de lijst van dieven maar zal een gelegenheidsdief deze wel gewoon meenemen als het mogelijk is. Je zult er maar staan straks, ergens zonder bus in Frankrijk. Of zelfs hier, hij staat op de oprit en (wonende in Zuid Limburg) de bus is binnen 10 minuten in het buitenland.
Ik kan hier lokaal een Bearlock laten plaatsen voor 625 euro. Dat lijkt me een redelijke prijs, maar toch nog wel een investering voor een relatief oude bus. Ook omdat we nog niet precies weten hoe het ons bevalt. Misschien niet, dan gaat die weg en dan is het maar afwachten of je de investering ook weer terug krijgt. Of misschien bevalt het juist heel goed en gaan we voor een nieuwere kijken aan het eind van het jaar? Maar kan ook dat we deze gewoon houden.
Dus, wat zouden jullie doen, Bearlock monteren of niet? Of kiezen voor een andere (goedkopere) diefstalbeveiliging (hoewel zoiets als een stuurslot, of wielklem volgens mij altijd in de weg zit). Met een Bearlock zal ik me al minder druk maken, hoewel het natuurlijk dan nog altijd mogelijk is dat de bus leeg gehaald wordt.
Ahhh, ik weet het niet meer

Bedankt alvast.