Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Apk vraagje. .

vragen over de T4
Plaats reactie
femkeb
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 mei 2016, 13:40

Apk vraagje. .

Bericht door femkeb »

Sinds vorig jaar zijn we de enorm trotse bezitters van n T4 uit '96
Al veel plezier van gehad.
Vandaag is het busje apk gekeurd en er kwam het volgende uit:
- 4 nieuwe banden, profiel is goed maar de banden zijn 8 jaar oud en in 1 band zitten scheurtjes. .
- de uitlaat moet vanaf de middendemper vervangen worden
- remslang rechts voor moet vervangen
- de balken die de voorbumper dragen zijn doorgeroest en moeten gelast worden
Totale kosten: 1000,-

Nu hebben we zelf helemaal geen verstand van auto's en weinig vertrouwen in garages 😆
Ik ben geschrokken van de prijs en lees bv echt verschillende verhalen wanneer je banden moet vervangen en hoe snel ze slijten. Tegelijkertijd willen we natuurlijk ook gewoon veilig rijden en bv de banden niet helemaal 'op rijden'

Wat is jullie idee over het bovenstaande?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Apk vraagje. .

Bericht door Snautzer »

Jaartal zegt niets voor de apk profiel diepte, scheurtjes wel. Mocht er genoeg profiel op de andere 3 banden zitten en geen scheurtjes zou dat moeten volstaan 1 band vanaf 45 euro
Midden demper vanaf +/- 30 euro voor imitatie 1/ uur monteur 1/2 maal 45,-
remslang vanaf 10e, moet natuurlijk wel wat meer handelingen verricht worden uur voor monteur 45, -
Laswerk hangt ervan af wat er precies allemaal gelast moet worden. Halve dag lasser 45E maal 4 +/- 160,- materiaal 50.

Lijkt me tamelijk ruim genomen deze offerte.
JanpeterJ
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Apk vraagje. .

Bericht door JanpeterJ »

Voor apk afkeur moeten het echt diepe scheuren zijn.
http://www.lageautokosten.nl/apk/apk-eisen-autobanden
Voor de zekerheid toch maar liever niet.
http://www.lageautokosten.nl/banden/dro ... euren-band

Slijtage is zeer afhankelijk van het soort band.
Bestelwagen banden zijn soms van hard rubber, waardoor ze veel km kunnen hebben, maar een beetje gladheid is al merkbaar, zeker als de banden ouder worden en verharden.

Afhankelijk van je budget, zou ik twee nieuwe banden op de voorwielen monteren.
En een andere garage zoeken.. (er staan genoeg tips hier, anders even vermelden waar je woont)
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Apk vraagje. .

Bericht door Sjoerds »

Snautzer schreef: 26 apr 2017, 12:15 Jaartal zegt niets voor de apk profiel diepte, scheurtjes wel. Mocht er genoeg profiel op de andere 3 banden zitten en geen scheurtjes zou dat moeten volstaan 1 band vanaf 45 euro
Midden demper vanaf +/- 30 euro voor imitatie 1/ uur monteur 1/2 maal 45,-
remslang vanaf 10e, moet natuurlijk wel wat meer handelingen verricht worden uur voor monteur 45, -
Laswerk hangt ervan af wat er precies allemaal gelast moet worden. Halve dag lasser 45E maal 4 +/- 160,- materiaal 50.

Lijkt me tamelijk ruim genomen deze offerte.
Werkplaatstarief van 45 euro? Dat lijkt me wel een beetje optimistisch. 60-70 euro lijkt me reeeler (Profile waar ik werkte rekende zelf 85 euro per uur...)
Middendemper 30 euro? Ja, als je via Marktplaats een Chinese replica koopt, maar niet als je bij de garage gewoon een Bosal of Romax laat monteren. En er staat vanaf middendemper, dus einddemper komt er ook nog bij.
1000 euro voor deze reparaties, inclusief 4 banden is echt geen hele rare prijs. Je kunt best lager uitkomen als je kiest voor Chinese banden of naar een soort 'beungarage' gaat, maar dan vergelijk je denk ik appels met peren.

Of het ook écht allemaal nodig is om te vervangen..... Dát is de grote vraag.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Apk vraagje. .

Bericht door Hanz »

Sjoerds schreef: 28 apr 2017, 14:55
Snautzer schreef: 26 apr 2017, 12:15 Jaartal zegt niets voor de apk profiel diepte, scheurtjes wel. Mocht er genoeg profiel op de andere 3 banden zitten en geen scheurtjes zou dat moeten volstaan 1 band vanaf 45 euro
Midden demper vanaf +/- 30 euro voor imitatie 1/ uur monteur 1/2 maal 45,-
remslang vanaf 10e, moet natuurlijk wel wat meer handelingen verricht worden uur voor monteur 45, -
Laswerk hangt ervan af wat er precies allemaal gelast moet worden. Halve dag lasser 45E maal 4 +/- 160,- materiaal 50.

Lijkt me tamelijk ruim genomen deze offerte.
Werkplaatstarief van 45 euro? Dat lijkt me wel een beetje optimistisch. 60-70 euro lijkt me reeeler (Profile waar ik werkte rekende zelf 85 euro per uur...)
Middendemper 30 euro? Ja, als je via Marktplaats een Chinese replica koopt, maar niet als je bij de garage gewoon een Bosal of Romax laat monteren. En er staat vanaf middendemper, dus einddemper komt er ook nog bij.
1000 euro voor deze reparaties, inclusief 4 banden is echt geen hele rare prijs. Je kunt best lager uitkomen als je kiest voor Chinese banden of naar een soort 'beungarage' gaat, maar dan vergelijk je denk ik appels met peren.

Of het ook écht allemaal nodig is om te vervangen..... Dát is de grote vraag.
Helemaal mee eens. Het is altijd verstandig om op één as twee dezelfde banden te monteren, dus je hebt het in ieder geval al over twee banden. En een fatsoenlijke band met de juiste loadindex vind je echt niet voor € 45,- Reken maar eerder op een prijs rond de € 90,-, ervan uitgaande dat je standaard 15 inch wielen onder de bus hebt. Dus twee banden incl. montage is al gauw € 200,- of meer.
En als de banden al acht jaar oud zijn en eentje al scheurtjes vertoont dan zou ik mijn volgeladen California daar niet meer aan toe vertrouwen. Het profiel is volgens de APK norm misschien nog goed (1,6 mm) maar bij 2 mm profiel is het al oppassen geblazen als je in een stevige regenbui rijdt, zeker met rubber dat na 8 jaar een stuk harder is geworden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Apk vraagje. .

Bericht door frank884 »

Sjoerds schreef: 28 apr 2017, 14:55
Snautzer schreef: 26 apr 2017, 12:15 Jaartal zegt niets voor de apk profiel diepte, scheurtjes wel. Mocht er genoeg profiel op de andere 3 banden zitten en geen scheurtjes zou dat moeten volstaan 1 band vanaf 45 euro
Midden demper vanaf +/- 30 euro voor imitatie 1/ uur monteur 1/2 maal 45,-
remslang vanaf 10e, moet natuurlijk wel wat meer handelingen verricht worden uur voor monteur 45, -
Laswerk hangt ervan af wat er precies allemaal gelast moet worden. Halve dag lasser 45E maal 4 +/- 160,- materiaal 50.

Lijkt me tamelijk ruim genomen deze offerte.
Werkplaatstarief van 45 euro? Dat lijkt me wel een beetje optimistisch. 60-70 euro lijkt me reeeler (Profile waar ik werkte rekende zelf 85 euro per uur...)
Middendemper 30 euro? Ja, als je via Marktplaats een Chinese replica koopt, maar niet als je bij de garage gewoon een Bosal of Romax laat monteren. En er staat vanaf middendemper, dus einddemper komt er ook nog bij.
1000 euro voor deze reparaties, inclusief 4 banden is echt geen hele rare prijs. Je kunt best lager uitkomen als je kiest voor Chinese banden of naar een soort 'beungarage' gaat, maar dan vergelijk je denk ik appels met peren.

Of het ook écht allemaal nodig is om te vervangen..... Dát is de grote vraag.
garage waar ik kom voor wat ik zelf niet kan, vraagt ook 60€ per uur. Met de midden en einddemper heb ik een een andere ervaring vanaf 2009 heb ik er een midden en einddemper omder zitten van Ebay.de en die is nog lang niet rot, (gaat nu al langer mee dan de originele) (is geen chinees maar een Pools product) dat hoeft echt geen Bosal of Romax te zijn = overbetaald. http://www.ebay.de/sch/Komplette-Auspuf ... 02.5%20TDI
banden heb ik vroeger wel gebruikt gekocht, maar ik heb al 3 banden gehad die rond de 10 jaar kapot gingen van ouderdom, (we rijden niet veel kilometers) dus koop je ze gebruikt? (marktplaats) let op het DOT getal ouder dan 3 a 4 jaar zou ik niet kopen afhankelijk van hoeveel km.s je per jaar rijd, rij je weinig dan jongere banden!!.. en zeker nog 7 a 8 mm profiel (anders loont zich het omleggen al niet) voorbeeld: https://www.marktplaats.nl/a/auto-diver ... =lr&pos=18 25€/stuk van week 18 uit 2016 kijk ook eens naar je reserve band misschien kan die ook mee gaan doen en een kalere/slechtere op reserve. lassen kun je beter bij een contructiebedrijfje laten doen of een handige beun evtl zonder rekening, dan bij een autogarage. dan moet het in totaal goedkoper kunnen.
Laatst gewijzigd door frank884 op 28 apr 2017, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
JanpeterJ
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Apk vraagje. .

Bericht door JanpeterJ »

MIjn uitlaat komt bij uitlaatsetje.nl (tip) weg en die weegt evenveel of zelfs iets meer dan het origineel dus zeker geen dunne troep.
79,- voor midden + einddemper inclusief montagemateriaal en monteren kan voor 60,- extra, maar tijdens de apk lag die er met 10 minuten onder.

Nog even over het woord "moet" in "de uitlaat moet vanaf de middendemper vervangen worden"
Als je de bocht met ophanghaak van de huidige einddemper afzaagt, die achter de pijp van de kat of katvervangende pijp zet zodat de gassen rechts naast de auto uitkomen is het voor de apk ok. Voor het ophangpunt moet dan wel iets van een beugel gemaakt worden, kost wel wat tijd, maar ik heb er nog één liggen. Ik heb 2 a 3 jaar zo gereden, maar het geluid gaat vervelen. :bonk

Over banden:
https://www.bandenconcurrent.nl/bandenmaten/195-70-R15/ (geen ervaring mee)
van 45,- tot 75,- en 13,- montage per band.
Bij weinig km, kan het beter zijn de goedkopere banden te nemen, die slijten meestal wat sneller waardoor ze automatisch vervangen worden voordat ze uitdrogen en verharden.
Plaats reactie