Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
VW T4 2.4 TDi op lpg als hulpbrandstof
VW T4 2.4 TDi op lpg als hulpbrandstof
Mijn Vw T4 1996 busje is inmiddels omgebouwd tot camper.
En moet zeggen het rijdt fantastisch, origineel was het een Caravelle,en heb de volgende zaken aangepakt :
- roest bodemplaat hersteld als ook het gemene plaatsje aan passagiers zijde.
- alles grondig onder hoge druk geimpregneerd met een soort tectiel wat ze bij legertanks gebruiken.
- zwarte computer vervangen door zilveren uitvoering en laten chippen (110kw nu)
- cruisecontrol
-Renault Espace stoelen geplaatst (met armsteunen en electrisch) zit geweldig ! (enige pluspunt van Renault ...doen ze goed)
- Omvormer zuivere sinus 3000 wat met lifepo4 accupacks.
- Opstische wijzigingen RVS Bull bars rondom, met heldere koplampen en richtingslichten.
Maar nu komt het :
De grootste wijziging komt er nu aan : Ik wil 20% LPG bijmengen en heb een installateur gevonden met veel ervaring die dit kan realiseren.
Fijn is het mega grote toename van koppel en vermogen maar ook de camper gaat veel zuiniger rijden, en dit kan wel oplopen tot 60%.
Wilde dit aanvankelijk niet aannemen maar heb me ingelezen en ga dit gewoon doen, onderbouw lpg tank.
Wordt vervolgt .....
En moet zeggen het rijdt fantastisch, origineel was het een Caravelle,en heb de volgende zaken aangepakt :
- roest bodemplaat hersteld als ook het gemene plaatsje aan passagiers zijde.
- alles grondig onder hoge druk geimpregneerd met een soort tectiel wat ze bij legertanks gebruiken.
- zwarte computer vervangen door zilveren uitvoering en laten chippen (110kw nu)
- cruisecontrol
-Renault Espace stoelen geplaatst (met armsteunen en electrisch) zit geweldig ! (enige pluspunt van Renault ...doen ze goed)
- Omvormer zuivere sinus 3000 wat met lifepo4 accupacks.
- Opstische wijzigingen RVS Bull bars rondom, met heldere koplampen en richtingslichten.
Maar nu komt het :
De grootste wijziging komt er nu aan : Ik wil 20% LPG bijmengen en heb een installateur gevonden met veel ervaring die dit kan realiseren.
Fijn is het mega grote toename van koppel en vermogen maar ook de camper gaat veel zuiniger rijden, en dit kan wel oplopen tot 60%.
Wilde dit aanvankelijk niet aannemen maar heb me ingelezen en ga dit gewoon doen, onderbouw lpg tank.
Wordt vervolgt .....
Type en schrijffouten zijn ontstaan tijdens het verzenden van dit bericht.
Re: VW T4 2.4 TDi op lpg als hulpbrandstof
Hoi,
Bedoel je niet 2.5tdi? De 102pk?
Ik ben erg benieuwd naar dit lpg verhaal, kan je het aub gedetailleerd uitleggen? Ik denk dat er velen dit met argusogen bekijken.
Bedoel je niet 2.5tdi? De 102pk?
Ik ben erg benieuwd naar dit lpg verhaal, kan je het aub gedetailleerd uitleggen? Ik denk dat er velen dit met argusogen bekijken.
Re: VW T4 2.4 TDi op lpg als hulpbrandstof
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Re: VW T4 2.4 TDi op lpg als hulpbrandstof
Het lijkt mij dat het wel degelijk is toegestaan, legio trucks gebruiken LPG om een maximale diesel verbranding te verkrijgen.
In ieder geval waard om het te proberen, .....
Spreek liever uit ervaring dat iets niet kan dan van horen zeggen dat het niet kan
In ieder geval waard om het te proberen, .....
Spreek liever uit ervaring dat iets niet kan dan van horen zeggen dat het niet kan
Type en schrijffouten zijn ontstaan tijdens het verzenden van dit bericht.
Re: VW T4 2.4 TDi op lpg als hulpbrandstof
Ik vind het wel gaaf. Houd ons vooral op de hoogte.
Re: VW T4 2.4 TDi op lpg als hulpbrandstof
http://www.ecomixnl.nl/over-ecomix.html
https://www.lrch.nl/forum/viewtopic.php ... 1&start=10
Berichtdoor RikH » 23 Okt 2014, 12:20
Landmarcs schreef:
Anyway, zo zonder verdere voorkennis kan ik me voorstellen dat iets minder, niet ideaal vernevelde, diesel in een dunne LPG-gas-wolk netto een veel mooiere verbranding geeft -- dat past ook bij de berichten dat LPG bijmenging veel minder roet geeft.
Dat dachten wij (andere ontwikkelaars en ik) ook. Uitgebreide tests bij TNO wezen echter uit dat dat niet het geval was. De NOx uitstoot steeg zelfs. De uitslagen waren dus onbruikbaar voor marketing doeleinden en zijn dus min of meer in de doofpot belandt. Tot zover de berichtgeving van een insider. ;)
Wat betreft het inspuiten van LPG in het spruitstuk; daar hebben we een keer een Volvo motor mee in de knoop laten vliegen. Het mengt niet genoeg en dus krijgt de ene cilinder meer LPG dan de andere. Bij een test op de vermogensbank begaf een cilinder het. Dit merkten we doordat er ineens 120 pk minder was, je praat over dik 2 liter slagvolume per cilnder. Oplossing: bij singlepoint injectie voor de turbo inspuiten (goedkoop maar is uit oogpunt van veiligheid discutabel) of multipoint injectie. Één van de systemen waar ik aan gewerkt heb heeft 1 injector per cilinder en via slangetjes wordt het gas tot in de kop geleidt en spuit het gas in op het moment dat de inlaatklep opent. Prachtig systeem maar ontzettend duur.
Landmarcs schreef:
...vervangt de LPG een deel van de diesel (zie ook het bericht over de Vialle installatie) dus is er gewoon minder diesel.
Ja en nee, het kan zo zijn maar is meestal niet het geval. Hoe zorg je ervoor dat er minder diesel ingespoten wordt bij een volgas situatie? En wat dan als het gas op is? Bij Daf (mijn specialisme zoals je wellicht weet) heb ik dat keurig opgelost en ging het inderdaad zo. Op veel andere merken bestond die mogelijkheid niet en moesten we het gassysteem zo afregelen dat bij vollast geen of nauwelijks lpg werd ingespoten, dit om vermogenstoename te voorkomen (garantie issues).
En dan nog even over het diesel inspuiten, de diesel ontbrandt direct en mengt zich niet of nauwelijks met de lucht. Het is dus zaak de verstuiver de brandstof zo fijn mogelijk te laten vernevelen. Daar zijn grenzen aan vandaar dat men met EGR en uitlaatgas nabehandeling (SCR) de uitstoot onder controle moet houden.
https://www.lrch.nl/forum/viewtopic.php ... 1&start=10
Berichtdoor RikH » 23 Okt 2014, 12:20
Landmarcs schreef:
Anyway, zo zonder verdere voorkennis kan ik me voorstellen dat iets minder, niet ideaal vernevelde, diesel in een dunne LPG-gas-wolk netto een veel mooiere verbranding geeft -- dat past ook bij de berichten dat LPG bijmenging veel minder roet geeft.
Dat dachten wij (andere ontwikkelaars en ik) ook. Uitgebreide tests bij TNO wezen echter uit dat dat niet het geval was. De NOx uitstoot steeg zelfs. De uitslagen waren dus onbruikbaar voor marketing doeleinden en zijn dus min of meer in de doofpot belandt. Tot zover de berichtgeving van een insider. ;)
Wat betreft het inspuiten van LPG in het spruitstuk; daar hebben we een keer een Volvo motor mee in de knoop laten vliegen. Het mengt niet genoeg en dus krijgt de ene cilinder meer LPG dan de andere. Bij een test op de vermogensbank begaf een cilinder het. Dit merkten we doordat er ineens 120 pk minder was, je praat over dik 2 liter slagvolume per cilnder. Oplossing: bij singlepoint injectie voor de turbo inspuiten (goedkoop maar is uit oogpunt van veiligheid discutabel) of multipoint injectie. Één van de systemen waar ik aan gewerkt heb heeft 1 injector per cilinder en via slangetjes wordt het gas tot in de kop geleidt en spuit het gas in op het moment dat de inlaatklep opent. Prachtig systeem maar ontzettend duur.
Landmarcs schreef:
...vervangt de LPG een deel van de diesel (zie ook het bericht over de Vialle installatie) dus is er gewoon minder diesel.
Ja en nee, het kan zo zijn maar is meestal niet het geval. Hoe zorg je ervoor dat er minder diesel ingespoten wordt bij een volgas situatie? En wat dan als het gas op is? Bij Daf (mijn specialisme zoals je wellicht weet) heb ik dat keurig opgelost en ging het inderdaad zo. Op veel andere merken bestond die mogelijkheid niet en moesten we het gassysteem zo afregelen dat bij vollast geen of nauwelijks lpg werd ingespoten, dit om vermogenstoename te voorkomen (garantie issues).
En dan nog even over het diesel inspuiten, de diesel ontbrandt direct en mengt zich niet of nauwelijks met de lucht. Het is dus zaak de verstuiver de brandstof zo fijn mogelijk te laten vernevelen. Daar zijn grenzen aan vandaar dat men met EGR en uitlaatgas nabehandeling (SCR) de uitstoot onder controle moet houden.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: VW T4 2.4 TDi op lpg als hulpbrandstof
... en dus?
Ik kan er vooralsnog geen soep van koken, sorry...
Misschien later wel..?
Ga je er nu verder mee experimenteren/proberen of niet?
Ik kan er vooralsnog geen soep van koken, sorry...
Misschien later wel..?
Ga je er nu verder mee experimenteren/proberen of niet?
Re: VW T4 2.4 TDi op lpg als hulpbrandstof
Ja natuurlijk gaan we dit proberen, Sander is materiaal aan het verzamelen om een proef opstelling te maken.
Niets is zo leuk om dingen te proberen waarvan iedereen denkt "dat is onmogelijk" tot dat iemand niet wist dat het onmogelijk was en het toch heeft gedaan en lukte.
Beginnen rustig aan met 10 % bijmengen en testen telkens wat een procent extra, diesel inspuiting is te regelen, dmv op maat chiptuning regelen we de brandstof terug of op !
Heb JD engineering benadert voor een testbank run en afstel ondersteuning, en Jeroen fixed die shit wel.
Niets is zo leuk om dingen te proberen waarvan iedereen denkt "dat is onmogelijk" tot dat iemand niet wist dat het onmogelijk was en het toch heeft gedaan en lukte.
Beginnen rustig aan met 10 % bijmengen en testen telkens wat een procent extra, diesel inspuiting is te regelen, dmv op maat chiptuning regelen we de brandstof terug of op !
Heb JD engineering benadert voor een testbank run en afstel ondersteuning, en Jeroen fixed die shit wel.
Type en schrijffouten zijn ontstaan tijdens het verzenden van dit bericht.
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: VW T4 2.4 TDi op lpg als hulpbrandstof
Mooi dat je wil experimenteren , maar ik vind het zonde van zo'n goede 2.5TDI motor als je die naar de klote wil helpen door gas bij diesel te willen toevoegen...
Als het om zuinigheid te doen is , dan is een Up of een Polo een betere basis dan een 20 jaar oude T4 .
Is het om extra vermogen te doen , dan zit er voldoende potentieel in de 2.5TDI motor , om héél wat extra PK's te winnen , zonder gas erbij te gooien .
mijn mening ? ... gas dient om op te koken
Just my 2 cents ...
Als het om zuinigheid te doen is , dan is een Up of een Polo een betere basis dan een 20 jaar oude T4 .
Is het om extra vermogen te doen , dan zit er voldoende potentieel in de 2.5TDI motor , om héél wat extra PK's te winnen , zonder gas erbij te gooien .
mijn mening ? ... gas dient om op te koken
Just my 2 cents ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: VW T4 2.4 TDi op lpg als hulpbrandstof
Pascal-141 schreef: ↑26 apr 2017, 14:46 Mooi dat je wil experimenteren , maar ik vind het zonde van zo'n goede 2.5TDI motor als je die naar de klote wil helpen door gas bij diesel te willen toevoegen...
Als het om zuinigheid te doen is , dan is een Up of een Polo een betere basis dan een 20 jaar oude T4 .
Is het om extra vermogen te doen , dan zit er voldoende potentieel in de 2.5TDI motor , om héél wat extra PK's te winnen , zonder gas erbij te gooien .
mijn mening ? ... gas dient om op te koken
Just my 2 cents ...
Dit is wat kort door de bocht........... De motor is niet zomaar stuk, zeker deze ACV niet. Wél hebben wij dit ook ooit eens geprobeerd met een professionele installatie en door op verschillende punten in te spuiten. Een groot nadeel vond ik dat het gas "na-ijlde". Ook hebben we er geen vermogens winst (grotere turbo incl. grotere verstuivers waren gemonteerd) of verbruikerswinst erdoor gekregen. Lijkt erop dat dit alleen bij langzaamdraaiende (vrachtwagen) motor functioneert. Toch ben ik benieuwd hoe dit gaat werken, tijd staat niet stil, op een 5 cilinder, wij hadden de 150pk 4 cilinder hiervoor als basis.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: VW T4 2.4 TDi op lpg als hulpbrandstof
Zelf ben ik eerlijk gezegd niet zo'n auto techneut als Jos dus ik kan zelf niet veel toevoegen om jullie te overtuigen dat dit een goed idee is.
Proof of the pudding is in the eating !
Gaat het mis dan moest ik maar eens op zoek naar een 150pk versie motorblok en bak.
Het gaat mij niet om het surplus aan vermogen maar stel dat ik zuiniger kan rijden en dat de motor soepeler loopt dan is het al gelukt.
Sander heeft in mijn Saab een dubbele LPG tank gebouwd in een Vialle omgeving dat zogenaamd nooit kan werken, maar ik heb nu wel een actieradius van meer dan 1000 km op een volle tankbeurt van 120 liter.
Dus reden temeer om alle vertrouwen te hebben in zijn visie.
Proof of the pudding is in the eating !
Gaat het mis dan moest ik maar eens op zoek naar een 150pk versie motorblok en bak.
Het gaat mij niet om het surplus aan vermogen maar stel dat ik zuiniger kan rijden en dat de motor soepeler loopt dan is het al gelukt.
Sander heeft in mijn Saab een dubbele LPG tank gebouwd in een Vialle omgeving dat zogenaamd nooit kan werken, maar ik heb nu wel een actieradius van meer dan 1000 km op een volle tankbeurt van 120 liter.
Dus reden temeer om alle vertrouwen te hebben in zijn visie.
Type en schrijffouten zijn ontstaan tijdens het verzenden van dit bericht.
Re: VW T4 2.4 TDi op lpg als hulpbrandstof
a silence so loud
Re: VW T4 2.4 TDi op lpg als hulpbrandstof
Zo de eerste test is achter de rug ....en beloofd veel goeds !!
De verdamper is geplaatst en een verbinding is gelegd voor de try out met de gastank die in de cabine lag.
De bus heeft al een redelijke performance door de chiptuning die door Jos is toegepast, maar de toevoeging van LPG is fenomenaal !
Tis bijna net een schop in je rug en zoeffff hij gaat als de brandweer !
Gemeten is 3,5 seconde sneller vanuit stilstand naar 100 kmh, en over het zuiniger verbruik hebben we nog niets kunnen meten.
Geen idee hoeveel vermogen we nu extra hebben, feit is wel dat als we 20 procent gas toevoegen we minder diesel verbruiken....
Ingesteld de verdamper tot ruim onder de pingelgrens om motorschade te voorkomen, alleen stationair lijkt het of hij niet op alle cilinders toevoeging krijgt.
Nog even gas / diesel fijnafstemmen verwachten we.
Zodra we meer info kunnen melden zal ik hiervan melding maken!
De verdamper is geplaatst en een verbinding is gelegd voor de try out met de gastank die in de cabine lag.
De bus heeft al een redelijke performance door de chiptuning die door Jos is toegepast, maar de toevoeging van LPG is fenomenaal !
Tis bijna net een schop in je rug en zoeffff hij gaat als de brandweer !
Gemeten is 3,5 seconde sneller vanuit stilstand naar 100 kmh, en over het zuiniger verbruik hebben we nog niets kunnen meten.
Geen idee hoeveel vermogen we nu extra hebben, feit is wel dat als we 20 procent gas toevoegen we minder diesel verbruiken....
Ingesteld de verdamper tot ruim onder de pingelgrens om motorschade te voorkomen, alleen stationair lijkt het of hij niet op alle cilinders toevoeging krijgt.
Nog even gas / diesel fijnafstemmen verwachten we.
Zodra we meer info kunnen melden zal ik hiervan melding maken!
Type en schrijffouten zijn ontstaan tijdens het verzenden van dit bericht.
Re: VW T4 2.4 TDi op lpg als hulpbrandstof
Hey allemaal,
Ik heb ook het idee om lpg toe te voegen.
Maar ik denk dat vloeibaar gas voor de turbo een veel beter resultaat geeft. Bij drackrace word er veel gebruik gemaakt van pre-turbo injectie maar dan met methanol of water. Dit om de lucht en de turbo te koelen. Vloeibaar gas heeft nog betere koel eigenschappen.
Nou heb ik nog een LPI installatie liggen die ik daar voor kan gebruiken. Inbouwen lukt mij wel maar heb geen idee hoe ik deze kan aansturen. Deze is natuurlijk oorspronkelijk bedoeld om benzine te vervangen en niet om aan diesel toe te voegen.
Iemand een adresje? (Randstad)
Verder zou ik het roetfilter willen leeg maken, als het goed is zal hij met toegevoegde lpg veel minder roeten.
Laat hem wel zitten ivm met de keuring. Sinds dit jaar een afkeur punt en je kan er een sanctie voor krijgen.
En natuurlijk chippen.
Ik heb ook het idee om lpg toe te voegen.
Maar ik denk dat vloeibaar gas voor de turbo een veel beter resultaat geeft. Bij drackrace word er veel gebruik gemaakt van pre-turbo injectie maar dan met methanol of water. Dit om de lucht en de turbo te koelen. Vloeibaar gas heeft nog betere koel eigenschappen.
Nou heb ik nog een LPI installatie liggen die ik daar voor kan gebruiken. Inbouwen lukt mij wel maar heb geen idee hoe ik deze kan aansturen. Deze is natuurlijk oorspronkelijk bedoeld om benzine te vervangen en niet om aan diesel toe te voegen.
Iemand een adresje? (Randstad)
Verder zou ik het roetfilter willen leeg maken, als het goed is zal hij met toegevoegde lpg veel minder roeten.
Laat hem wel zitten ivm met de keuring. Sinds dit jaar een afkeur punt en je kan er een sanctie voor krijgen.
En natuurlijk chippen.
Re: VW T4 2.4 TDi op lpg als hulpbrandstof
Al wat opgeschoten?