Aan onze T4 hebben we in de loop der jaren flink wat schade gehad. Ik heb een mogelijke oorzaak gevonden.
Wij parkeerden de auto altijd op een licht hellend vlak, met de neus naar beneden. Onlangs kwam ik er achter dat daardoor regenwater de motor in sijpelt, omdat de afvoergaatjes aan de zijkanten hoger liggen dan de bovenkant van de goot die wordt gevormd door het afdekrubber net onder de motorkap.
Moeilijk zo uit te leggen, sorry. Maar de tip is helder: nooit de auto zo parkeren dat de voorzijde lager staan dan de achterzijde.
Anders gezegd: bij parkeren op een hellend vlak ervoor zorgen dat de voorwielen hoger staan dan de achterwielen.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
tip: voorkom schade bij parkeren op hellend vlak
Re: tip: voorkom schade bij parkeren op hellend vlak
En hoe komt dat water dan in de motor ?
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: tip: voorkom schade bij parkeren op hellend vlak
dat vraag ik me ook af, Ben benieuwd.. ik kan er me niets bij voorstellen. en Wat was die schade dan??
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: tip: voorkom schade bij parkeren op hellend vlak
Nog een poging om het uit te leggen.
Het water dat op de voorruit valt, komt terecht in een gootje dat net onder de motorkap loopt. Afwatering gebeurt door afvoergaten aan de zijkant van de auto. Normaal gesproken liggen de afvoergaten op het laagste punt van het gootje.
Echter, door de kromming van het gootje, dat de gebogen vorm van de voorruit volgt, kan de situatie ontstaan dat niet de afvoergaten het laagste punt zijn, maar dat het midden van het gootje het laagste punt is. Hierdoor loopt het gootje over. Dit is het geval als de auto geparkeerd staat op een helling, en de voorwielen daardoor lager staan dan de achterwielen.
Probeer het ander gewoon eens uit. Zet de T4 neer met de voorwielen lager dan de achterwielen en gooi een paar emmers water op de voorruit. Als het water goed wegloopt is er niets aan de hand en heb ik kennelijk een bijzonder exemplaar (T4 California, 2003).
Mijn schade aan kabels en overige onderdelen door corrosie en vervolgschade loopt inmiddels in de vele duizenden euro's. Een nieuwe accu en het vervangen van flink wat kabels was nog maar het begin. Van alle andere kosten is niet aan te tonen dat het vervolgschade is, maar ik heb wel het vermoeden, anders maakt VW wel erg onbetrouwbare auto's. Regelmatig een plens water onder de motorkap is echt niet goed voor de auto.
Ik post dit om onnodige schade bij andere T4's te voorkomen. Zelf parkeer ik de auto nu anders dan voorheen.
Het water dat op de voorruit valt, komt terecht in een gootje dat net onder de motorkap loopt. Afwatering gebeurt door afvoergaten aan de zijkant van de auto. Normaal gesproken liggen de afvoergaten op het laagste punt van het gootje.
Echter, door de kromming van het gootje, dat de gebogen vorm van de voorruit volgt, kan de situatie ontstaan dat niet de afvoergaten het laagste punt zijn, maar dat het midden van het gootje het laagste punt is. Hierdoor loopt het gootje over. Dit is het geval als de auto geparkeerd staat op een helling, en de voorwielen daardoor lager staan dan de achterwielen.
Probeer het ander gewoon eens uit. Zet de T4 neer met de voorwielen lager dan de achterwielen en gooi een paar emmers water op de voorruit. Als het water goed wegloopt is er niets aan de hand en heb ik kennelijk een bijzonder exemplaar (T4 California, 2003).
Mijn schade aan kabels en overige onderdelen door corrosie en vervolgschade loopt inmiddels in de vele duizenden euro's. Een nieuwe accu en het vervangen van flink wat kabels was nog maar het begin. Van alle andere kosten is niet aan te tonen dat het vervolgschade is, maar ik heb wel het vermoeden, anders maakt VW wel erg onbetrouwbare auto's. Regelmatig een plens water onder de motorkap is echt niet goed voor de auto.
Ik post dit om onnodige schade bij andere T4's te voorkomen. Zelf parkeer ik de auto nu anders dan voorheen.
Re: tip: voorkom schade bij parkeren op hellend vlak
Wasstraatbezoek is nooit probleem: ik neem aan dat de auto dan niet scheef staat. Bij een horizontaal staande auto zijn de afvoergaten het laagste punt.
Afvoer is niet verstopt.
Rubber zorgt er inderdaad voor dat goot hoog is en houdt veel tegen. Als water tegen het rubber staat loopt het er over heen en sijpelt het er onder door.
Doe mij een plezier en test het eens, voor je deze tip als onzin bestempelt.
Ik heb dit voor mijn T4 geconstateerd. Doe je voordeel met deze tip, of niet.
Afvoer is niet verstopt.
Rubber zorgt er inderdaad voor dat goot hoog is en houdt veel tegen. Als water tegen het rubber staat loopt het er over heen en sijpelt het er onder door.
Doe mij een plezier en test het eens, voor je deze tip als onzin bestempelt.
Ik heb dit voor mijn T4 geconstateerd. Doe je voordeel met deze tip, of niet.
Re: tip: voorkom schade bij parkeren op hellend vlak
Plaats eens een foto van jou bus op die hellende parkeerplaats, kan zijn dat die zo belachelijk schuin is dat je je ook zorgen moet gaan maken om inwendige schade van je motor ivm scheef staand oliepeil.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955