Sinds een half jaartje heb ik een Westfalia T4 met 2.4 liter AAB motor. Na wat onderhoud loopt de motor nu prettig - het gestamp en toerentalverschillen bij stationair draaien wat hij eerder had is er nu uit. De cilinderkop is ongeveer 10.000 km terug vervangen, want daar bleek een breuk in te zitten. In totaal is er zo'n 240.000 km mee gereden. Ik rijd er nog steeds behoorlijk voorzichtig mee, probeer me zo rond de 100 km/uur te houden, en de toerenteller komt dan ook maar zelden boven de 3000 toeren / minuut. Dus dat ik de motor nou zo belast? Nee, niet bepaald. Het dieselverbruik bij 100 km/uur zit zo rond de 1:10, maar het olieverbruik is aan de hoge kant: pakweg 1 liter 10W40 op 700 km. Ik zie geen enkele lekkage, de uitlaatgassen kleuren ook niet donker ofzo, dus zie niet direkt een reden waarom het verbruik zo hoog zou kunnen zijn. Heeft iemand hier ideeën over wat het zou kunnen zijn en wat er mogelijk aan te doen is? Zou je de motor opnieuw helemaal laten checken of reviseren of dit verbruik gewoon accepteren? Suggesties?
Bedankt!
Herbert
Ik had dit topic al eerder op de verkeerde plek geopend. Daar ga ik het nu sluiten. In ieder geval gaf Odorf me al de volgende bruikbare reactie:
odorf schreef: 28 mar 2017, 16:00 Beste Herbert,
Zulke (motor)technische vragen passen beter in het onderwerp T4.
Krijg je sneller en gerichter antwoord denk ik.
Dit topic is meer voor camperspecifieke onderwerpen.
En ik zou in de onderwerpsregel specifiek Olieverbruik benoemen.
Het olieverbruik;
1liter op 700 km is bijzonder hoog. Het kan dat de zuigerveren zijn versleten,
maar het lijkt me ook dat bij zulke klachten -vrees ik- het blok veel meer heeft gelopen dan de 240.000 die je weergeeft.
Wat je kunt proberen is of een dikkere olie 15W40, (eventueel kwam ik 20W50 nog tegen) het probleem oplost.
Dikkere olie voorkomt dat de (warme) olie langs de zuigerveren loopt en verbrand wordt. Want dat is wat ik denk wat er nu gebeurt.
Is denk ik ook de meest eenvoudige oplossing om uit te sluiten of dit het is.
Odorf