Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
The next level
Re: The next level
Mooi gemaakt.
Waar ik mij wel wat zorgen overmaak is het veranderde krachtenspel in het bankje en de bevestiging hiervan. Als de gordels een keer doen wat ze moeten doen dan zijn de krachten op de rugleuning verdubbeld ten opzichte van de oude/ontworpen/goed gekeurde situatie, ook de krachten in de bevestiging van het bankje op de vloer zijn enorm toegenomen door de hefboom werking van de nu 2 in plaats van 1 gordel boven aan de rugleuning. Maar goed je zal er wel goed over hebben nagedacht.
Groeten,
Walter
Waar ik mij wel wat zorgen overmaak is het veranderde krachtenspel in het bankje en de bevestiging hiervan. Als de gordels een keer doen wat ze moeten doen dan zijn de krachten op de rugleuning verdubbeld ten opzichte van de oude/ontworpen/goed gekeurde situatie, ook de krachten in de bevestiging van het bankje op de vloer zijn enorm toegenomen door de hefboom werking van de nu 2 in plaats van 1 gordel boven aan de rugleuning. Maar goed je zal er wel goed over hebben nagedacht.
Groeten,
Walter
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Inderdaad heb ik er van te voren goed over nagedacht,
heb de bevestiging van de originele 3-zits bank op de vloer vergeleken met mijn eigen bank (montage beugels in vloer, versterkingsplaatjes onder de vloer, en poten zijn hetzelfde in aantal en vorm. Verschil is dat bij onze bank de poten verder uit elkaar staan, dus betere krachtverdeling over de vloer.
Heb op onderdeel niveau de banken van een 3-zits caravelle, een 3 zits multivan en een 2 zits bankje zoals wij en een caravelle hebben,
vergeleken, ook qua scharnieren, bout diameters en hardheid/sterkte van het materiaal, alsmede welke gordels er gebruikt worden en hoe gemonteerd.
De extra gordel heb ik onder de zitting op dezelfde plaats als de originele gordel gemonteerd met daarbij een sterkere UNF bout gebruikt,
aan de linker zijkant wordt hetzelfde gordel inklikpunt gebruikt als rechts, dus ook origineel en op dezelfde plaats.
Origineel zit de gordelgeleider met maar 4 popnagels vast, nu zitten beide gordelgeleiders op de rugleuning bijna rondom vastgelast/doorgelast.
De rugleuning is origineel ontwikkeld om 2 personen in de gordels te vervoeren,
alleen komt normaal de gordel van de linker zijde, en nu dus vanaf de rugleuning.
Er zijn allemaal nieuwe originele Volkswagen onderdelen gebruikt,
en de bouten zijn bij twijfel vervangen door exemplaren met een grotere sterkte.
En tot slot is de nieuwe opname voor de extra gordel in de rugleuning, gemaakt van 2,5 keer zo dik materiaal als origineel gebruikt wordt,
is dit materiaal nog versterkt met een extra ribbe, en worden de krachten aan boven en onderzijde verder verdeeld over de rugleuning.
Veel meer kun je niet doen in mijn ogen..
Dus ja, heb er goed over nagedacht, een aantal maanden zelfs, ook met uitzoeken en puzzelen van onderdelen er bij..
Groetjes Peter
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Veel leuke ideëen en inspiratie in dit filmpje gezien:
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 17 jun 2019, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Vanmorgen vroeg mijn roestvrijstalen instaptrede afwerking opgehaald..
Vanavond zal ik wat plaatjes maken..
EDIT: heb ik even geen zin in...
Vanavond zal ik wat plaatjes maken..
EDIT: heb ik even geen zin in...
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 27 jun 2017, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: The next level
Zoals verwacht, goed over nagedacht dus. Het is ook erg belangrijk dat dit soort dingen zeer zorgvuldig gebeurt, je vergeeft het jezelf nooit als er nare gevolgen zijn.
Groeten,
Walter
Groeten,
Walter
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
dashboardkastje klep mod..
Daarnet even vlug een aanpassing in het klep mechanisme gedaan.
Ik ergerde me er al aan bij de T4, bij de T5 is het al beter, zeker in de bovenste (vergrendel-)stand,
Maar kon nog beter.
Had het onderdeeltje al een tijdje liggen, dus voor de vakantie mocht het er even in.
Onderdelen:
- rem element 3B1 858 309 B prijs 13,83 euro
- verlengmoer M5 1 stuk
- boutje M5 x 10 2 stuks
- ring M5 1 of 2 stuks net wat je wilt
Verder nodig:
- platte schroevendraaier om de afdekkapjes te verwijderen
- inbus sleuteltje of torx-15 gebruiken.
- boormachine en boortje 5 mm
- tijd ongeveer 10 minuten
Zie het filmpje en zie en hoor het verschil.
groetjes Peter
Ik ergerde me er al aan bij de T4, bij de T5 is het al beter, zeker in de bovenste (vergrendel-)stand,
Maar kon nog beter.
Had het onderdeeltje al een tijdje liggen, dus voor de vakantie mocht het er even in.
Onderdelen:
- rem element 3B1 858 309 B prijs 13,83 euro
- verlengmoer M5 1 stuk
- boutje M5 x 10 2 stuks
- ring M5 1 of 2 stuks net wat je wilt
Verder nodig:
- platte schroevendraaier om de afdekkapjes te verwijderen
- inbus sleuteltje of torx-15 gebruiken.
- boormachine en boortje 5 mm
- tijd ongeveer 10 minuten
Zie het filmpje en zie en hoor het verschil.
groetjes Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 01 jan 2021, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Fiamma f35 pro luifel
Vanavond even vlug de luifel aan de bus gehangen.
We hebben hiervoor de (super) Pluuke luifelsteunen voor de brandrup rail gebruikt.
Dat was een tweemalige serie destijds, en daar bleef het bij.
Het is al jaren geleden dat Patrick (gebruikersnaam Pluuke) deze steunen voor zichzelf ontwikkelde,
en later nog een extra serie gemaakt heeft..
Ze zijn dus niet meer verkrijgbaar !
We zijn blij dat we destijds een setje hebben kunnen bemachtigen voor onze T4,
en die gaan en kunnen we hergebruiken met weliswaar een kleine aanpassing voor de T5-GP.
We hebben een 270 cm lengte en dat gaat prima voor een lange wielbasis T5.
Eerste passing:
Mag nog ietsje naar achteren.
Dat rood mag nog wel iets aan gebeuren
We schatten ongeveer 1 cm hoger als het dak, dus dat valt mee
Die tekst gaat er binnenkort af.. we hebben andere plannen.
Maar voor een eerste indicatie was het niet verkeerd,
en voor Jan2009, deze hoeven we niet meer te wrappen
Morgen weer iets anders..
Binnenkort:
gas aanleggen
aanpassing originele bluetooth car kit voor betere spraak-weergave
We hebben hiervoor de (super) Pluuke luifelsteunen voor de brandrup rail gebruikt.
Dat was een tweemalige serie destijds, en daar bleef het bij.
Het is al jaren geleden dat Patrick (gebruikersnaam Pluuke) deze steunen voor zichzelf ontwikkelde,
en later nog een extra serie gemaakt heeft..
Ze zijn dus niet meer verkrijgbaar !
We zijn blij dat we destijds een setje hebben kunnen bemachtigen voor onze T4,
en die gaan en kunnen we hergebruiken met weliswaar een kleine aanpassing voor de T5-GP.
We hebben een 270 cm lengte en dat gaat prima voor een lange wielbasis T5.
Eerste passing:
Mag nog ietsje naar achteren.
Dat rood mag nog wel iets aan gebeuren
We schatten ongeveer 1 cm hoger als het dak, dus dat valt mee
Die tekst gaat er binnenkort af.. we hebben andere plannen.
Maar voor een eerste indicatie was het niet verkeerd,
en voor Jan2009, deze hoeven we niet meer te wrappen
Morgen weer iets anders..
Binnenkort:
gas aanleggen
aanpassing originele bluetooth car kit voor betere spraak-weergave
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 01 jan 2021, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: The next level
Leest weer lekker weg, Peter
Maar over kit gesproken; wat zie ik daar bij de dakspoiler?
Maar over kit gesproken; wat zie ik daar bij de dakspoiler?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Rechtsvoor, de grijze kit zit tot op de voorruit?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
scharnieren anders monteren
Nadat dit niet toepasbaar was in de auto:
Hebben we besloten om ongeboorde RVS scharnieren te gebruiken:
Zelf op onze maat gaatjes boren, dus eerst even centeren.
Profiel en scharnier in de sika primer gezet:
Scharnier met sika 260 gelijmd/gekit tegen het aluminium profiel:
Nadien even vlug schoongemaakt.
Binnenkort gaan er 3 vrouwen mee op vakantie dus dan is een portapotti wel erg handig.
Vorig jaar op de caravan salon in Düsseldorf een goede demonstratie gehad op de stand en we wisten welke we wilden hebben.
Dus deze is het geworden:
Kan mooi in de kast en daaronder de acculader gemonteerd:
Kleppen voor de kast gemonteerd:
Even een diepte instelling gemaakt, heel simpel maar wel doeltreffend.
Voor de vakantie is het even prima.
Zo, dit kunnen we ook weer van het lijstje strepen.
Speciale kniptang om slang, pijp en rubber te knippen.
Vandaag is er nog iets anders binnen gekomen, custom-made voor ons
Fraai detail
In de auto toch weer extra opbergruimte:
En de standkachel weer eens getest. Moet eigenlijk 1 keer / maand !
Maar nu met de afstandsbediening
Hebben we besloten om ongeboorde RVS scharnieren te gebruiken:
Zelf op onze maat gaatjes boren, dus eerst even centeren.
Profiel en scharnier in de sika primer gezet:
Scharnier met sika 260 gelijmd/gekit tegen het aluminium profiel:
Nadien even vlug schoongemaakt.
Binnenkort gaan er 3 vrouwen mee op vakantie dus dan is een portapotti wel erg handig.
Vorig jaar op de caravan salon in Düsseldorf een goede demonstratie gehad op de stand en we wisten welke we wilden hebben.
Dus deze is het geworden:
Kan mooi in de kast en daaronder de acculader gemonteerd:
Kleppen voor de kast gemonteerd:
Even een diepte instelling gemaakt, heel simpel maar wel doeltreffend.
Voor de vakantie is het even prima.
Zo, dit kunnen we ook weer van het lijstje strepen.
Speciale kniptang om slang, pijp en rubber te knippen.
Vandaag is er nog iets anders binnen gekomen, custom-made voor ons
Fraai detail
In de auto toch weer extra opbergruimte:
En de standkachel weer eens getest. Moet eigenlijk 1 keer / maand !
Maar nu met de afstandsbediening
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 01 jan 2021, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Mooie vorderingen! Ik ga zeker een aantal van je ideeën overnemen. Opbergruimte aan de stoel ziet er fleurig uit! Heb je de porta porti ook getest met water erin? Ik vind hem best wel zwaar om te verschuiven. Laat staan om hem elke keer in een kastje te moeten zetten... Water boven elektrische apparatuur is vaak een slechte combinatie had dit niet andersom gekunt?
Verder veel lof voor je creatieve oplossingen!
Verder veel lof voor je creatieve oplossingen!
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------