Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Radio Multivan T5 2006

vragen over de T5
Plaats reactie
Drenthe-Dakar
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2016, 17:32
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Radio Multivan T5 2006

Bericht door Drenthe-Dakar »

Hoi!

Onze RNS2 uit een Multivan van 2006 heeft het opgegeven. Het DVD loopwerk doet het niet meer en ook de AUX aansluiting is niet meer in orde (alleen de rechter boxen doen t).

Nu zijn we aan het oriënteren, wat nu? De volgende opties hebben we nu, die elk behoorlijk verschillen in kosten.
1. Reparatie
2. Chinees ding van Aliexpress
3. "Sjiek" chinees ding met 2 jaar garantie, wat dat ook mag betekenen in zo'n geval
4. Frame zodat een dubbel DIN iets erin kan van een gerenommeerd merk.
(Wat wel weer erg veel geld is voor een 10 jaar oude bus)

Bij de opties 3&4 moeten we dan ook nog kiezen of we iets S100 Windows-based of Android willen hebben. En wat voor kosten komen er dan weer bij voor internetverbinding?

We zijn erg benieuwd naar jullie ervaringen, welke keuze heb je gemaakt en werkt RDS, TMC DAB en de stuurwielbediening goed? Hoe is de tuner? En versterker? (Erg belangrijk we gebruiken m veel voor het afspelen van muziek & luisterboeken).

Ik wordt erg blij van al jullie reacties. Ook de negatieve ervaringen.

Groet,
Arne & Anja
Meer Schik met een oud Brik!
(en een Multivan :-))
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Radio Multivan T5 2006

Bericht door Henk250 »

Zelf ben ik aan het oriënteren geweest voor het aanschaffen van iets wat jij ook zoekt.
Hier en daar hoor je goede verhalen over chinese wondermachine's,maar ik lees ook veel ergernis.
Aangezien ik nogal eens van huis ben en niet zonder navi,radio etc wil staan ben ik afgestapt van
het " el cheapo" concept en een Pioneer F88DAB aangeschaft.
Het kost wat,maar heb je wat,in elk land is er wel een Pioneer servicepunt oid,dit zal je met de
klonen niet snel vinden vermoedt ik.
De Pio werkt ook samen met alle originele knoppen op het stuur,achter sensoren enz.
:ikrij

Mocht je interesse hebben,ik heb een RNS315 over een weekje in de aanbieding,niet goed ,geld terug.
Ik weet niet of hij past overigens,ben er niet in thuis in het Multivan gebeuren.

Succes met je zoektocht anyway.


:toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
freek
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Radio Multivan T5 2006

Bericht door freek »

Heb 2 jaar geleden in onze multivan uit 2004 de rns2 met cd navigatie vervangen door een chinese s100 op windows mobile. En hierover ben ik nu uiterst tevreden. De rns navigatie was uiterst primitief en je kon natuurlijk ook geen smartphones aansluiten.
De s100 biedt dit allemaal wel: navigatie vanaf micro sd, bluetooth streaming van muziek, ingebouwde harde schijf en extra micro sd slot, handsfree bellen en een goede tuner. En een zeer goede geluidskwaliteit. Een tmc dongel heb ik er apart bijgekocht.
Maar: ik heb wel lang moeten prutsen om het goed te krijgen.
De draadantenne van de tmc dongel is veel te zwak. In duitsland heb ik een speciale anteneversterker gekocht waardoor de tmc nu op de radioantenne is aangesloten. Nu werkt tmc goed maar de info via tmc is beperkt (haalt het niet bij tomtom live).
Verder comuniceert de bijgeleverde canbus adapter zeer beperkt met de canbus van de auto. Hij herkent alleen het aandoen van de verlichting. Ik heb zelf een aansluiting voor de geschakelde plus gemaakt (zolang sleutel in contact zit blijft hij het doen). Stuurbediening heb ik niet maar zou ook zeker niet werken. Net als de communicatie met het display in het dashboard.
Grootste hoofdbreken was de antenne aansluiting. De multivan heeft 2 antenneaansluitingen en de s100 wordt geleverd met een dubbel fakra met versterker waardoor alles netjes blijkt te passen. Maar de ontvangst is zo uiterst beroerd. Nu blijkt dat mijn miiltivan in de achterste zijruiten (links en rechts) antennes heeft. Maar de antenne versterker bestaat uit 2 delen die met elkaar samenwerken en zorgen voor een optimaal signaal: 1 deel zit ergens achter de hemelbekleding en 1 deel zit in de RNS2. Zonder de originele RNS2 gaat dit dus nooit goed werken. De beide aansluitingen zijn dus niet van de linker en rechter antenne maar 1 is een antennesignaal en 1 is voor de communicatie tussen de 2 delen van de antenneversterker. Als je deze aansluiting negeert en alleen de echte antennedraad gebruikt is de radioontvangst eigenlijk heel behoorlijk. Er wordt nu alleen niet meer slim geschakeld tussen de linker en rechter antenne. Hoe dit bij een t5 uit 2006 is weet ik niet. De constructie die ik heb is niet lang door vw toegepast en bij latere typen waren de beide aansluitingen wel gelijkwaardig en zat de ontvangstoptimalisatie geheel in de RNS.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Drenthe-Dakar
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2016, 17:32
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Radio Multivan T5 2006

Bericht door Drenthe-Dakar »

Dank voor jullie reactie, een s100 wordt het dus niet, ik wil graag optimaal kunnen blijven gebruiken en stuurwielbediening is daarbij een must (zo fijn!). De RNS 315 past niet in ons dashboard, wij moeten er een met rechte hoeken 😜 hebben, iets groter dan dubbel din.
Van Pioneer heb ik begrepen dat er maar 1 vertegenwoordiger in NL is en een slechte telefonische helpdesk, drama om je garantie te krijgen.
Voor de komende zomer nemen we een losse Garmin mee, de aux aansluiting bleek aan het kabeltje te liggen, dus we redden ons wel even.
Daarna nog een rustig kijken, of zullen we toch zo'n Chinese met garantie doen........
Iemand daar al ervaring mee?
Meer Schik met een oud Brik!
(en een Multivan :-))
sanderdb
Berichten: 359
Lid geworden op: 02 okt 2015, 22:12

Re: Radio Multivan T5 2006

Bericht door sanderdb »

Heb zeker ervaring met de chinese varianten.
Ik moet zeggen, ze worden echt steeds beter.
Wat je nu minimaal moet hebben is :

2GB RAM meeste zijn nog 1 GB, maar dit verschil is echt merkbaar
Android versie 6.0 (dan weet je dat je een recente hebt)

Ik heb ze ook wel eens gezien voor de Multivan/Touareg, maar je komt ze nog niet veel tegen.
Voor de normale T5 zou ik de Joying radio's aanraden.
sanderdb
Berichten: 359
Lid geworden op: 02 okt 2015, 22:12

Re: Radio Multivan T5 2006

Bericht door sanderdb »

https://www.eonon.com/Android-Car-GPS/V ... A7202.html

Dit is een mooie die zou passen, heeft dus alleen 1 GB RAM ipv 2.

Ik zal volgende week als ik mijn bus terug heb wel wat dingen laten zien in mijn Project wat deze radio's allemaal kunnen.
freek
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Radio Multivan T5 2006

Bericht door freek »

Als je stuurwielbediening wilt hebben dan is de canbus compatibiliteit prioriteit nr 1. En dan ben ik benieuwd waar je uitkomt. De canbus versie in de t5 is ook veranderd. Vraag is dan of je de oude versie hebt of de nieuwe. Mijn ervaring is dat je je er goed in moet verdiepen. Het zijn namelijk de 'dozenschuivers' die het chinese soul verkopen; ze weten niet echt wst ze verkooen en van de eisen van een t5 weten ze helemaal niets. Internet bevat veel info: bv het Duitse tx board en er us ook een duutse site China RNS met veel wetenswaardigheden.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
sanderdb
Berichten: 359
Lid geworden op: 02 okt 2015, 22:12

Re: Radio Multivan T5 2006

Bericht door sanderdb »

Ik heb in Audi A4 ook deze radio zitten, deze heeft ook stuurbediening.
Er zit een app op de radio waarmee je de stuurbedieningsknopjes kunt inleren, je kunt dus zelf de acties bepalen.
freek
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Radio Multivan T5 2006

Bericht door freek »

Nogmaals: het hangt af van de canbus compatibiliteit. Die chinese radio's kennen maar 1 versie per autotype en dan moet je geluk hebben. Bij een T5 uit 2006 zou ik dit goed van te voren uitzoeken om teleurstellingen te voorkomen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5Paul
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 aug 2014, 22:33

Re: Radio Multivan T5 2006

Bericht door T5Paul »

Wat is het uiteindelijk geworden? Ik ben zelf ook aan het zoeken. En vind deze https://www.carpar.nl/product/vw-t5-and ... tooth-dvd/ wel aardig op papier. Merkloos maar zou met stuur wielbediening op een oude T5 moeten werken. Alleen jammer dat ie niet direct DAB+ ondersteunt.
Plaats reactie