Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Veercomfort onvoldoende op slechte wegen
Veercomfort onvoldoende op slechte wegen
Op slechte binnenwegen in het buitenland worden gaten, overdwars richels en kinderkopjes wel erg voelbaar doorgegeven met alleen vakantiebagage en 4 inzittenden. Passagiers klagen en als bestuurder mis ik ook comfort en soeverein rijden zoals ik dat verwacht van een LWB 2002 ACV DC. Stuurt wel strak, dat dan weer wel.
Setup is zoveel mogelijk standaard OEM en nieuw en als volgt:
Veren achter 701 511 105c suplex
achter dempers Sachs 701 513 031
voordempers (Sachs) 7D0 413 031b
16 inch 215 goodyear banden (102/104)
3.6 bar rondom (was 3.8 voor)
Torsieveren hebben nieuwe rubbers
Hebben jullie tips?
Setup is zoveel mogelijk standaard OEM en nieuw en als volgt:
Veren achter 701 511 105c suplex
achter dempers Sachs 701 513 031
voordempers (Sachs) 7D0 413 031b
16 inch 215 goodyear banden (102/104)
3.6 bar rondom (was 3.8 voor)
Torsieveren hebben nieuwe rubbers
Hebben jullie tips?
Re: Veercomfort onvoldoende op slechte wegen
Je kan zachtere banden monteren met lagere load index, deze heb ik er het laatst onder gedaan: http://banden.autoweek.nl/maxxis/ap2-al ... 0h-196902/ bevallen goed. soepel en stiller dan harde transporter banden, ik doe er 2.8 - 3 bar in.(heb weinig vracht)
Of staat je bus erg laag?
peter
Of staat je bus erg laag?
peter
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Veercomfort onvoldoende op slechte wegen
Ik zou je 2 dingen willen adviseren.
Ik reed met de bandenmaat 215-60-16 met een bandenspanning van 3,2 - 3,3 bar
En ik zou je veren willen adviseren met nummer 701 511 105 L en kleurcode (licht-)grijs.
Die kunnen 650 kg hebben, maar zijn soepeler en comfortabeler.
Groeten Peter
Ik reed met de bandenmaat 215-60-16 met een bandenspanning van 3,2 - 3,3 bar
En ik zou je veren willen adviseren met nummer 701 511 105 L en kleurcode (licht-)grijs.
Die kunnen 650 kg hebben, maar zijn soepeler en comfortabeler.
Groeten Peter
Re: Veercomfort onvoldoende op slechte wegen
Bus staat op standaard hoogte. Dank voor suggestieptr1968 schreef: 08 aug 2017, 17:56 Je kan zachtere banden monteren met lagere load index, deze heb ik er het laatst onder gedaan: http://banden.autoweek.nl/maxxis/ap2-al ... 0h-196902/ bevallen goed. soepel en stiller dan harde transporter banden, ik doe er 2.8 - 3 bar in.(heb weinig vracht)
Of staat je bus erg laag?
peter
Re: Veercomfort onvoldoende op slechte wegen
Ik weet weinig of niets van de specificaties van VW, maar wel veel van bandendruk.
Kan een adviesdruk voor je banden en belading van de auto uitrekenen, met maximale reserve, waarbij comfort en grip nog acceptabel is.
De grootte van de band doet vermoeden, dat het een gewone autoband kan zijn of XL/reinforced .
Googlen geeft 215/60R16 als Loadindex 99( dan XL//) en 95(dan Standaard load ) , en zet ik er C achter dan geeft het 103 Loadindex. Dat moet dan bij jouw met 104/102 LI een 6 Plyrated /C-load /LRC band zijn die zijn maximum load kan dragen van enkellucht 900kg , bij ( AT) 3,8 bar/55psi tot 160km/u.
Dit zou een aslast van 2 x 900kg = 1800 kg kunnen voorzien, waar als je echt dat gewicht op de as hebt staan , ook die 3,8 bar nodig zou hebben.
Zoek daarom van de auto eens de MTA's en MTM op, en geef ook het leeggewicht , dan schat ik de aslasten in , en reken daarvoor de adviesdruk uit.
Denk, omdat ptr1968 banden met lagere loadindex aandraagt, dat je MTA ( max toegelaten aslast, wettelijk) duidelijk lager is .
Uitgaande van vakantiebepakking, zal die MTA achter dan wel gehaald worden of iets overschreden.
Maar dan nog zal de achteras, denk ik niet op 1800 kg uitkomen.
Maar maak me wijzer: zoek op de bandwang naar C direct achter de maten( of LT er voor, dan is het amerikaans systeem), en iets als " maximum load 900kg( single) AT 380kPa/55psi(cold)" . De MTA's en MTM zijn te vinden op een metaalachtig plaatje ergens op de auto ( onder motorkap of in een van de deurstijlen) wat er verplicht op moet zitten vanaf dacht ik 1980.
Geef die gegevens hier in dit topic, en ik ga aan de slag.
Heb de juiste druk , dan is mogelijk het comfort ook weer goed.
Groeten van een "eigenwijze zelfbenoemde bandendruk-specialist"
( ja dat is ) Peter
Kan een adviesdruk voor je banden en belading van de auto uitrekenen, met maximale reserve, waarbij comfort en grip nog acceptabel is.
De grootte van de band doet vermoeden, dat het een gewone autoband kan zijn of XL/reinforced .
Googlen geeft 215/60R16 als Loadindex 99( dan XL//) en 95(dan Standaard load ) , en zet ik er C achter dan geeft het 103 Loadindex. Dat moet dan bij jouw met 104/102 LI een 6 Plyrated /C-load /LRC band zijn die zijn maximum load kan dragen van enkellucht 900kg , bij ( AT) 3,8 bar/55psi tot 160km/u.
Dit zou een aslast van 2 x 900kg = 1800 kg kunnen voorzien, waar als je echt dat gewicht op de as hebt staan , ook die 3,8 bar nodig zou hebben.
Zoek daarom van de auto eens de MTA's en MTM op, en geef ook het leeggewicht , dan schat ik de aslasten in , en reken daarvoor de adviesdruk uit.
Denk, omdat ptr1968 banden met lagere loadindex aandraagt, dat je MTA ( max toegelaten aslast, wettelijk) duidelijk lager is .
Uitgaande van vakantiebepakking, zal die MTA achter dan wel gehaald worden of iets overschreden.
Maar dan nog zal de achteras, denk ik niet op 1800 kg uitkomen.
Maar maak me wijzer: zoek op de bandwang naar C direct achter de maten( of LT er voor, dan is het amerikaans systeem), en iets als " maximum load 900kg( single) AT 380kPa/55psi(cold)" . De MTA's en MTM zijn te vinden op een metaalachtig plaatje ergens op de auto ( onder motorkap of in een van de deurstijlen) wat er verplicht op moet zitten vanaf dacht ik 1980.
Geef die gegevens hier in dit topic, en ik ga aan de slag.
Heb de juiste druk , dan is mogelijk het comfort ook weer goed.
Groeten van een "eigenwijze zelfbenoemde bandendruk-specialist"
( ja dat is ) Peter
Re: Veercomfort onvoldoende op slechte wegen
Je moet wel beseffen dat het wel een bedrijfswagen is en blijft!
En dan ook nog met een enigzins gedateerd onderstel ontwerp.
Met wat aanpassingen is het comfort wel wat te verbeteren, maar verwacht er geen wonderen van.
En dan ook nog met een enigzins gedateerd onderstel ontwerp.
Met wat aanpassingen is het comfort wel wat te verbeteren, maar verwacht er geen wonderen van.
T5.2 140 pk 4motion
Re: Veercomfort onvoldoende op slechte wegen
Sorry dat reactie wat langer duurde. Was onderweg vanuit Italië...
Max aslast is 1510kg. Rijklaargewicht 1900 kg. MTA zegt me zo niets.
De banden hebben de volgende codering:
Goodyear efficiënt grip cargo. 215/60r160 103/101T max load 825kg C11N
Ben benieuwd hoe laag de druk kan zonder problemen te krijgen...
Max aslast is 1510kg. Rijklaargewicht 1900 kg. MTA zegt me zo niets.
De banden hebben de volgende codering:
Goodyear efficiënt grip cargo. 215/60r160 103/101T max load 825kg C11N
Ben benieuwd hoe laag de druk kan zonder problemen te krijgen...
Re: Veercomfort onvoldoende op slechte wegen
In het algemeen geldt dat hoe hoger de wang vd band, hoe meer comfort.
Maar met luchtdruk alleen kan je al een hoop doen, begin bv met 3 bar, gewoon uitproberen...
Maar met luchtdruk alleen kan je al een hoop doen, begin bv met 3 bar, gewoon uitproberen...
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Veercomfort onvoldoende op slechte wegen
@ Chalet,Chalet schreef: 10 aug 2017, 19:22 Sorry dat reactie wat langer duurde. Was onderweg vanuit Italië...
Max aslast is 1510kg. Rijklaargewicht 1900 kg. MTA zegt me zo niets.
De banden hebben de volgende codering:
Goodyear efficiënt grip cargo. 215/60r160 103/101T max load 825kg C11N
Ben benieuwd hoe laag de druk kan zonder problemen te krijgen...
neem de reactie van jadatis maar niet al te serieus.
Is teveel theoretisch gewauwel van iemand die zelf geen VW T4 bus heeft.
zie ook hier: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 1&start=30
Ik heb met exact jouw bandenmaat gereden..met een VW T4 bus..
doe er je voordeel mee..
0,1 bar verschil kan al een heel verschil geven.
Gewoon een beetje proberen..
Re: Veercomfort onvoldoende op slechte wegen
Een max aslast heb je gegeven, MTA staat voor Maximum Toegelaten Aslast.
1510 kg geef je
Je banden 825 kg maximum load AT 3,8 bar tot max snelheid 160 km/u ( niet helemaal zeker, bij C-banden ( gargo eigenlijk comercial), wil men ook wel eens voor T snelheidscode ( 190km/u) de Loadindex met 3 stapen verlagen).
Maar ik houdt het zo , want zou alleen tot hogere druk lijden.
Ingevuld maar in mijn camper-bandendruk-calculator.
Geeft met 10% reserve eerst bijgeteld, en dan met mijn extra veilige formule, afgeleid van de officiële formule die de bandenfabrikanten gebruiken.
Kom ik toch op 3,6 bar advies uit, ( tot max 160km/u)
Ik denk dat je de achteras maximum gegeven heb, maar ook als voor zo , dan zal de voor-as bij volle belading , niet aan die 1510 kg komen.
Dus voor kan het dan lager in druk, wat meer grip en comfort geeft.
Denk dat de MTM ( maximum toegelaten Massa , dus wat je totaalgewicht maximum mag zijn) de veel voorkomende 2800 kg zal zijn, en 2x 1510 kg= 3020 kg , dus iets meer dan die 2800 kg, dit is om nog wat te kunnen spelen met de verdeling van gewicht.
Echter bij volle belading zoals je op vakantie gaat, zal doordat je belading alleen in de achterste helft kan laden, de achteras wel aan zijn maximum toegelaten komen en de vooras draagt dan de rest, dus 2800-1510= 1280 kg, waarvoor een druk nodig zou zijn van 2,6 bar.
Bij een T4 , zo hebik begrepen dat je hebt, zit de bestuurder en bijrijder( ster) ongeveer 1/3 e van de wielbasis van de voor-as af, en zal daardoor te hoge druk op voor-as sneller als discomfort ervaren worden.
Maar besef dat dit inschatten van de gewichten gevaarlijk is, ik kan er ook naast zitten, en dan heb je zomaar te lage druk op een van de assen, en zal door oververhitten bij hoge snelheid , een band blijvend beschadigen, wat op den duur tot klapband kan lijden.
Ook als je daarna de druk wel omhoog brengt, de schade is al ontstaan , en is omomkeerbaar.
Maar mogelijk heb je zo een beter idee gekregen wat belangrijk is voor bandendruk.
1510 kg geef je
Je banden 825 kg maximum load AT 3,8 bar tot max snelheid 160 km/u ( niet helemaal zeker, bij C-banden ( gargo eigenlijk comercial), wil men ook wel eens voor T snelheidscode ( 190km/u) de Loadindex met 3 stapen verlagen).
Maar ik houdt het zo , want zou alleen tot hogere druk lijden.
Ingevuld maar in mijn camper-bandendruk-calculator.
Geeft met 10% reserve eerst bijgeteld, en dan met mijn extra veilige formule, afgeleid van de officiële formule die de bandenfabrikanten gebruiken.
Kom ik toch op 3,6 bar advies uit, ( tot max 160km/u)
Ik denk dat je de achteras maximum gegeven heb, maar ook als voor zo , dan zal de voor-as bij volle belading , niet aan die 1510 kg komen.
Dus voor kan het dan lager in druk, wat meer grip en comfort geeft.
Denk dat de MTM ( maximum toegelaten Massa , dus wat je totaalgewicht maximum mag zijn) de veel voorkomende 2800 kg zal zijn, en 2x 1510 kg= 3020 kg , dus iets meer dan die 2800 kg, dit is om nog wat te kunnen spelen met de verdeling van gewicht.
Echter bij volle belading zoals je op vakantie gaat, zal doordat je belading alleen in de achterste helft kan laden, de achteras wel aan zijn maximum toegelaten komen en de vooras draagt dan de rest, dus 2800-1510= 1280 kg, waarvoor een druk nodig zou zijn van 2,6 bar.
Bij een T4 , zo hebik begrepen dat je hebt, zit de bestuurder en bijrijder( ster) ongeveer 1/3 e van de wielbasis van de voor-as af, en zal daardoor te hoge druk op voor-as sneller als discomfort ervaren worden.
Maar besef dat dit inschatten van de gewichten gevaarlijk is, ik kan er ook naast zitten, en dan heb je zomaar te lage druk op een van de assen, en zal door oververhitten bij hoge snelheid , een band blijvend beschadigen, wat op den duur tot klapband kan lijden.
Ook als je daarna de druk wel omhoog brengt, de schade is al ontstaan , en is omomkeerbaar.
Maar mogelijk heb je zo een beter idee gekregen wat belangrijk is voor bandendruk.
Re: Veercomfort onvoldoende op slechte wegen
Googlen op de maten geeft geen zekerheid of dit een 6PR ( plyrated) of *PR band is.
Kom 8PR LI 103 tegen en 6PR 108, wat de betrouwbaarheid van gegevens op internet maar aan wil geven.
Want de 108 verwacht je dan bij 8PR met AT 4,5 of 4,8 bar, en de 103LI bij 6 PR AT 3,8 bar.
Zoek daarom op je bandwang naar iets als "maximum load 825 kg AT 380kPa/55psi of 450 kPa/65 psi ( cold) .
Dan is er zekerheid over de te gebruiken AT-druk.
Ook die 6 of 8 PR staat vrijwel altijd op de bandwang, maar kan ook C- of D-load zijn of LRC of LRD, wat de Amerikaanse notatie is, wat te verwachten is bij deze van origine Amerikaanse firma Goodyear.
En heb je dat metaalachtige plaatje gevonden met de MTA's en MTM ?
Noemen ze een VIN-plate .
Kom 8PR LI 103 tegen en 6PR 108, wat de betrouwbaarheid van gegevens op internet maar aan wil geven.
Want de 108 verwacht je dan bij 8PR met AT 4,5 of 4,8 bar, en de 103LI bij 6 PR AT 3,8 bar.
Zoek daarom op je bandwang naar iets als "maximum load 825 kg AT 380kPa/55psi of 450 kPa/65 psi ( cold) .
Dan is er zekerheid over de te gebruiken AT-druk.
Ook die 6 of 8 PR staat vrijwel altijd op de bandwang, maar kan ook C- of D-load zijn of LRC of LRD, wat de Amerikaanse notatie is, wat te verwachten is bij deze van origine Amerikaanse firma Goodyear.
En heb je dat metaalachtige plaatje gevonden met de MTA's en MTM ?
Noemen ze een VIN-plate .