Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Radio matige ontvangst en wil er niet uit.

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Para
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 aug 2016, 21:12

Radio matige ontvangst en wil er niet uit.

Bericht door Jan Para »

@All

Omdat ik niet zo'n goeie ontvangst heb wil ik controleren hoe de antenne is aangesloten.
Al gelezen dat waarschijnlijk de versterker van de raam antenne geen voeding krijgt omdat er geen originele vw radio in zit die 12 volt levert op de coax kabel.
Oplossing zou een fantoom verloopstuk zijn met 12 voltaansluiting die dan 12 volt op de coax zet.

Er zit nu een Clarion NZ502E in die ik er uit wil trekken maar dat ding is een beetje eigenwijs :-).
Volgens het manual zou het er zo uit moeten zien maar dat klopt niet helemaal met de foto's.
Met een ijzerzaag blad al wat geprobeerd maar wil niet echt lukken.

Iemand nog een wereld tip om de radio er uit te krijgen zonder speciaal gereedschap.
Anders wordt het een ritje langs de garage en hopen dat ze hem er even uit wippen voor mij.

En ik neem aan dat de antenne die in de ruit zit voor de radio is en niet voor de GPS.

Groet,
Jan
Bijlagen
pic4_resultaat.jpg
pic1_resultaat.jpg
pic_resultaat.jpg
:T44EVER VW T4 California Coach K3 2002 75KW TDI 5G / 102 PK Westfalia 7DC TY2
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Radio matige ontvangst en wil er niet uit.

Bericht door Pascal-141 »

ik weet niet wat het is , maar ik heb bij 3 auto's de laatste tijd steeds vaker last van verminderde radio ontvangst . Ik vermoed dat het niet aan de ontvangst , maar aan het radiostations of zo ligt ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Radio matige ontvangst en wil er niet uit.

Bericht door thomas b »

dat zou wel kunnen, indien wij radio willen luisteren in de auto, dan zullen wij allen in afzienbare tijd onze Pioneers/Phillips/Blauwpunkt etc etc uit onze auto's moeten halen, de vuilnisbak ingooien (over milieu gesproken) en uit China en of Korea nieuwe DAB + radio's met zéér vervuilende boten laten aanslepen in bijvoorbeeld de haven van Antwerpen , waar ik onlangs nog een boete van 125 euro heb gekregen omdat ik gestopt ben alvorens de milieuzone in te rijden, mijn bus in de achteruit heb gezet, en linksaf ben geslagen......ZUM KOTSEN !!! Waar moet dit naar toe! Er wordt veel geluld over milieu, en terecht, maar boven alles staat het consumeren, en als je dat uit principe wilt beperken voor het milieu te ontlasten, dan dwingen ze je wel om te consumeren. Fm gaat uit de lucht, want er moet plaats gemaakt worden voor stofdeeltjes die uit vervuilende schepen komen, om de nieuwe DAB + radio's te kunnen leveren...... :huilen :nuts :gif
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
Jan Para
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 aug 2016, 21:12

Re: Radio matige ontvangst en wil er niet uit.

Bericht door Jan Para »

In het buitenland met vakantie ook slecht ontvangst. Met scannen soms helemaal geen zenders.
Deze week de auto van mijn vrouw geleend, Aygo, en daarvan was de ontvangst stukken beter.
Zenders de hele weg bereikbaar zonder storing.
Bovenstaande suggesties zullen toevallig zijn maar hebben denk ik niets te maken met het slechte ontvangst van de Clarion die er bij mij in zit.
Heb de bus inmiddels een jaartje en van het begin af aan vind ik de ontvangst matig. En na het lezen van berichten op deze site en de goede ontvangst andere auto verdenk ik toch mijn radio / antenne.

Groet,
Jan
:T44EVER VW T4 California Coach K3 2002 75KW TDI 5G / 102 PK Westfalia 7DC TY2
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Radio matige ontvangst en wil er niet uit.

Bericht door Hanz »

Om een radio uit zijn houder te halen zijn meestal pennen of stripjes nodig om hem te ontgrendelen. Op de foto een paarvoorbeelden.
sleutel-autoradio-loshalen-gereedschap.jpg
Als je de pennen/strips van jouw radio niet hebt dan lukt het soms ook met een paar kleine platte schroevendraaiers en anders gewoon even langs een garage om hem eruit te laten lepelen.
En de antenne in de voorruit is inderdaad voor de radio.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 386
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Radio matige ontvangst en wil er niet uit.

Bericht door Erwin L »

Heerlijk zo'n universeel systeem.......
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Radio matige ontvangst en wil er niet uit.

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou je willen adviseren om een telescopische buitenantenne te monteren. Daarmee wordt de ontvangst veel beter. Voor een T4 heb je wel specifieke antennes wat te maken heeft met de montagehoek.

Ik had op den duur hetzelfde, ben toen geswitched naar DAB en voor de FM naar een Hirschmann buitenantenne en eindelijk goede ontvangst.
Gebruikersavatar
Jan Para
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 aug 2016, 21:12

Re: Radio matige ontvangst en wil er niet uit.

Bericht door Jan Para »

Inderdaad vaker gelezen dat voor een beter ontvangst het advies een externe antenne is.
Als het niet anders is dan zij het zo maar probeer eerst nog even de raam antenne configuratie.
Vind het er ook niet zo mooi uitzien zo'n antenne aan de buitenkant.

Groet,
Jan
Bijlagen
pic.jpg
:T44EVER VW T4 California Coach K3 2002 75KW TDI 5G / 102 PK Westfalia 7DC TY2
Gebruikersavatar
Jan Para
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 aug 2016, 21:12

Re: Radio matige ontvangst en wil er niet uit.

Bericht door Jan Para »

Maar even heel speciaal gereedschap uit de keukenla gehaald en daarmee kreeg ik prima de radio er uit :-)


Blijkt dat er wel een soort fantoom ding tussen zit met een voedingskabeltje.
De vraag is of die wel werkt.

Stap 1:
Is of er spanning op het rode kabeltje komt. Ga ik binnenkort ff doen.

Stap 2:
Valt er aan de stekker die naar de raamantenne gaat nog iets te meten?


groet,
Jan
Bijlagen
klem_a.jpg
gereedschap_a.jpg
aansluiting_a.jpg
:T44EVER VW T4 California Coach K3 2002 75KW TDI 5G / 102 PK Westfalia 7DC TY2
Plaats reactie