De kiem voor dit verlangen is gelegd eind jaren 70, begin jaren 80 toen ik een paar keer in Scandinavië ben geweest. Overal zag je VW busjes (T2) met het reservewiel voorop en een hefdakje. Toen dacht ik: dat wil ik ook, ooit.
Toen ik voor mijn bedrijf elke maand een keer een dag een bus moest huren om goederen op te halen zag ik mijn kans. Een bus kopen voor de zaak en tegelijk als hobby gebruiken om een campertje te knutselen. Nu bleek dat nog niet echt makkelijk, want de goederen die er in moeten bestaan uit een pallet met 700 kilo papier, dat wil je liever niet met de hand in- en uitladen. Ook zag ik het niet zitten om qua camper helemaal op nul te beginnen, een bestaande camper aanpassen leek me een haalbaarder idee. Ik heb heel veel advertenties bekeken maar altijd was er wel iets waardoor die het nou net niet kon worden. Er zijn nou eenmaal niet veel campers geschikt om een pallet in te zetten.
Op een gegeven moment besloot ik dan toch ook maar de bedrijfswagen advertenties te gaan doorspitten, en daar stond ineens een hele interessante optie tussen: een lange, hoge T4 met hoge achterdeuren en reeds op camper kenteken. En de (simpele) inrichting was zo gemaakt dat de laadruimte nog steeds als laadruimte gebruikt kon worden. Hij stond aan de andere kant van het land maar hij stond me dusdanig goed aan dat ik er heen gereden ben, en ik heb hem na een korte proefrit gekocht.
Daar heb ik achteraf gezien eigenlijk best veel mazzel mee gehad, want ik had helemaal geen verstand van Transporters. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat die van na 1996 een betere carrosserie hebben (deze is van 98) of dat het verschil tussen een 2,4 en een 2,5 diesel wel wat meer is dan alleen 100 cc inhoud (deze is een 2,5 Tdi ACV). En dat de aanwezigheid van twee draaistoelen waarvan een met kluis, een keurig afgewerkt plafond met dakluik en een vrijwel nieuw gasstel in deze prijsklasse bepaald niet vanzelfsprekend waren. Die wijsheid heb ik pas later via dit prachtige forum opgedaan, waardoor ik steeds blijer met mijn bussie werd.
Deze T4 was eigenlijk perfect voor mij: de basis was goed, en er waren nog genoeg dingen aan te verbeteren om daar een hobby aan te hebben. Voor de zaak was hij direct bruikbaar, er hoefde alleen een plaat betonplex op de vloer. Die ligt los op het tapijt en pak je er zo weer uit. De stahoogte in de bus is ideaal voor een tweede manier van zakelijk gebruik: mijn vrouw is gek van brocante en restylen van meubeltjes. Regelmatig rijden we naar België en komen dan terug met de bus tot het dak volgestouwd met kastjes, stoelen en dergelijke. Hier zaten wel de zijwaarts opklapbare lattenbodems regelmatig in de weg, dus daar moest wat anders voor bedacht worden.
Eerste serie foto's: de bus zoals hij was bij aanschaf.

Maar eerst: technisch onderhoud zoals distributie, fuseekogels, remschijven en blokken, en nog wat kleine zaken. Dan is het wel lekker als-ie op de zaak staat, alle kosten lopen via de bv en gaan niet ten koste van het prive budget.
In het interieur (cabine) heb ik het volgende gedaan:
zwarte rubbermat vervangen door grijze vloerbedekking met grijze instapbakken - stoelen met armleuningen - imitatie hout op het dashboard - organiser bovenop het dashboard - beide deurpanelen met opbergvak - opbergvak onder dashboard - parrot bluetooth carkit - actieve subwoofer onder rechter stoel - binnenverlichting met leeslamp en uitschakelvertraging - vloermat uit 1 stuk
Aan de buitenkant heb ik het volgende gedaan:
wjw stickers erop - decoratie striping op zijkant en dak, elanden stickers op voorzijde dak, wieldeksels - sidebars - trekhaak - traanplaat op achterbumper - slecht geblindeerd achterruitje vervangen
Tweede serie foto's: buitenkant klaar

In de bijna vier jaar die ik hem nu heb is er ook wat roest verwijderd en spuitwerk gedaan: rand onder de dakgoot rondom, voorruitsponning (plus nieuwe ruit), voorste wielkastranden, motorkap, voorpaneel en schermen (steenslag) en voor het gezicht nog de beide bumpers in kleur. Afschrijving heb ik nauwelijks, en dat geeft weer wat ruimte voor zulke investeringen. Inmiddels is de auto meer dan 15 jaar oud en daardoor bijtellingsvriendelijk. Ook niet onbelangrijk......
Voor wat betreft het kampeergedeelte ben ik pas in het derde jaar aan de slag gegaan, voornamelijk omdat ik er toen mee naar Noorwegen ging. De bedconstructie aangepast, al het houtwerk geschilderd, gordijntjes opgehangen, verlichting boven de keuken gemaakt, raampje boven de keuken ingebouwd, 220V buitenaansluiting gemaakt, scheidingsrelais gemonteerd, omvormer/acculader met 12V stopcontacten ingebouwd, huishoudaccu ingebouwd, luifelrail gemonteerd, vers tapijt op de vloer.
Voor de grote reis een grote beurt laten uitvoeren met o.a. achterremmen en 4 nieuwe banden.
Derde serie foto's: camperdeel klaar + laadruimte indeling

Wat ik nog wil veranderen is het volgende:
instapbak schuifdeur monteren (reeds in bezit), deurpanelen met stofgedeelte zoals op de stoelen (zoek ik nog) en een ander keukenmeubel met ingebouwde koelkast (zodat de losse koelbox niet meer mee hoeft).

Een verslag van mijn reis naar Noorwegen vind je hier: http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 16&t=44190" onclick="window.open(this.href);return false;