Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar een ideale kleine buscamper
Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper
@ Jan: hou dat in de gaten. zal er op letten Jan.
.
En dan de Finishing Touch: de onthulling van het logo door Maya
Maakt van de VW bus een echte camper!
.
.
En dan de Finishing Touch: de onthulling van het logo door Maya
Maakt van de VW bus een echte camper!
.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper
* CONCLUSIE:
De VW bus bij toeval gekocht, niet van plan om er een camper van te maken, bedoeld om de BSA motoren er in mee te nemen, maar toch omgebouwd op aanraden van mijn vrouw en nu de motor er achter op de aanhanger
Deze VW Transporter L2H3 ervaar ik als ideale buscamper.
Kleiner dan de Fiat/Peugeot buscampers en daardoor veel behendiger.
Hij is niet te groot, kan overal komen, kan overal parkeren op een normale parkeerplek dus je rijd elke stad binnen, dit in tegenstelling tot de grote campers
Na 2 vakanties in Italië vorig jaar en vorige maand in Engeland blijkt het enorme voordeel.
In Engeland zijn veel 'one track' wegen, zeer smal, waar je dus geen full size camper tegenkomt en die missen echt heel veel van de natuur.
De bus heeft een groot 'vast' bed in want buiten zitten we aan tafel onder de luifel en anders zit mijn vrouw graag op bed met een boek en ik op de gedraaide bijrijdersstoel.
Is het slecht weer, dan kan ik in 2 minuten de tafel opzetten.
Nog wel een wens voor een grotere luifel van 3 meter met een uitval van 2.50m.
De bus is ruim, veel bergruimte, toilet aan boord, prima keuken en er mogen 6 personen in zitten (zijbanken)
Voor mensen die er hun hele familie veilig in mee willen nemen met gordels is dit dus niet de juiste bus, hij is geschikt voor 2 personen.
Nadeel van een verhoogde bus kan het parkeren zijn maar tot nu toe nog niet ervaren. Ook niet veel wind gevoeliger.
Luxe stoelen, cruise control en airco maken het rijden comfortabel en de 4 cylinder TDI met 130 pk is ruim voldoende, zelfs bij 30% stijging.
Al met al een heerlijke bus om avontuurlijk mee te reizen.
.
De VW bus bij toeval gekocht, niet van plan om er een camper van te maken, bedoeld om de BSA motoren er in mee te nemen, maar toch omgebouwd op aanraden van mijn vrouw en nu de motor er achter op de aanhanger
Deze VW Transporter L2H3 ervaar ik als ideale buscamper.
Kleiner dan de Fiat/Peugeot buscampers en daardoor veel behendiger.
Hij is niet te groot, kan overal komen, kan overal parkeren op een normale parkeerplek dus je rijd elke stad binnen, dit in tegenstelling tot de grote campers
Na 2 vakanties in Italië vorig jaar en vorige maand in Engeland blijkt het enorme voordeel.
In Engeland zijn veel 'one track' wegen, zeer smal, waar je dus geen full size camper tegenkomt en die missen echt heel veel van de natuur.
De bus heeft een groot 'vast' bed in want buiten zitten we aan tafel onder de luifel en anders zit mijn vrouw graag op bed met een boek en ik op de gedraaide bijrijdersstoel.
Is het slecht weer, dan kan ik in 2 minuten de tafel opzetten.
Nog wel een wens voor een grotere luifel van 3 meter met een uitval van 2.50m.
De bus is ruim, veel bergruimte, toilet aan boord, prima keuken en er mogen 6 personen in zitten (zijbanken)
Voor mensen die er hun hele familie veilig in mee willen nemen met gordels is dit dus niet de juiste bus, hij is geschikt voor 2 personen.
Nadeel van een verhoogde bus kan het parkeren zijn maar tot nu toe nog niet ervaren. Ook niet veel wind gevoeliger.
Luxe stoelen, cruise control en airco maken het rijden comfortabel en de 4 cylinder TDI met 130 pk is ruim voldoende, zelfs bij 30% stijging.
Al met al een heerlijke bus om avontuurlijk mee te reizen.
.
Laatst gewijzigd door de Viking op 02 aug 2017, 21:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper
In Engeland wordt de VW L2H3 wel omgebouwd tot camper door Bilbos.
Ik kwam er een aantal tegen en met eigenaren gesproken.
Is een dure en luxe camper met vast toilet maar niet zo veel kastruimte als de onze.
In Duitsland schijnt ook een firma te zijn die ze ombouwt.
Probleem is dat ervan dit type Transporter niet veel 2e hands zijn, in Duitsland iets meer.
Bilbos heeft hefdaken die op zij open gaan
http://www.bilbos.com/bilbos-range/
.
Ik kwam er een aantal tegen en met eigenaren gesproken.
Is een dure en luxe camper met vast toilet maar niet zo veel kastruimte als de onze.
In Duitsland schijnt ook een firma te zijn die ze ombouwt.
Probleem is dat ervan dit type Transporter niet veel 2e hands zijn, in Duitsland iets meer.
Bilbos heeft hefdaken die op zij open gaan
http://www.bilbos.com/bilbos-range/
.
Laatst gewijzigd door de Viking op 17 okt 2020, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper
En dit is het - EINDE - van mijn verhaal over de bouw van onze VW T5 camper.
Ik heb er met plezier aan gewerkt, veel geleerd op het forum voor ik er aan begon.
Speciale dank aan Geert en zijn blog waar ik veel kon lezen.
Wij hopen nog vele jaren in goede gezondheid er gebruik van te kunnen maken
Iedereen nog een mooie vakantie toe gewenst en succes met het bouwen van een VW camper
Groetjes en tot ziens op het weekend in Megchelen
Wickie de Viking en Maya de Bij
.
Ik heb er met plezier aan gewerkt, veel geleerd op het forum voor ik er aan begon.
Speciale dank aan Geert en zijn blog waar ik veel kon lezen.
Wij hopen nog vele jaren in goede gezondheid er gebruik van te kunnen maken
Iedereen nog een mooie vakantie toe gewenst en succes met het bouwen van een VW camper
Groetjes en tot ziens op het weekend in Megchelen
Wickie de Viking en Maya de Bij
.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper
Wat een mooie camper is dit geworden. Het verhoogde dak geeft inderdaad wat meer mogelijkheden voor de opbergruimte ten opzichte van ons hefdak.
Complimenten voor de keurige ombouw!
gr
René
Complimenten voor de keurige ombouw!
gr
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper
Dank je Rene, we zijn er nu super trots op dat we dit zelf bedacht en gemaakt hebben.
En inderdaad voor ons (en anderen) een ideale kleine camper met alles er op en aan.
Lang leve de VW bus
En inderdaad voor ons (en anderen) een ideale kleine camper met alles er op en aan.
Lang leve de VW bus
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper
Beste Sieds,
Ook ik vind jullie bus prachtig en erg praktisch geworden. Ik hoop dat jullie er nog jaren veel plezier aan mogen beleven. Tevens bedankt voor het delen van het ombouw verhaal waar, naar ik denk, velen van ons inspiratie of ideeën door hebben gekregen.
Groeten,
Walter
Ook ik vind jullie bus prachtig en erg praktisch geworden. Ik hoop dat jullie er nog jaren veel plezier aan mogen beleven. Tevens bedankt voor het delen van het ombouw verhaal waar, naar ik denk, velen van ons inspiratie of ideeën door hebben gekregen.
Groeten,
Walter
Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper
He Walter,
Dank je.
Als we gezond blijven, dan kunnen wij er nog heel lang plezier van hebben.
Ik heb gisteren mijn zeilboot, een staal geklonken Varend monument van 81 jaar oud maar verkocht aan een jongere generatie.
18 Jaar mee gezeild, 2x deelnemer aan Sail Amsterdam, maar en een bus en een boot lukt niet en dan is de bus toch wat gemakkelijker voor mijn leeftijd.
Je zult ons niet meer op de Friese meren tegenkomen, hopelijk het Jouster Skûtsjer wel weer maar Grou is SKS kampioen 2017
Twee jaar geleden had ik de eerste ideeën van Aart camperbouw gekregen en nu de foto's gestuurd, hij wilde graag dat ik een keer langskwam om naar ons ontwerp te kijken, toch leuk.
.
Dank je.
Als we gezond blijven, dan kunnen wij er nog heel lang plezier van hebben.
Ik heb gisteren mijn zeilboot, een staal geklonken Varend monument van 81 jaar oud maar verkocht aan een jongere generatie.
18 Jaar mee gezeild, 2x deelnemer aan Sail Amsterdam, maar en een bus en een boot lukt niet en dan is de bus toch wat gemakkelijker voor mijn leeftijd.
Je zult ons niet meer op de Friese meren tegenkomen, hopelijk het Jouster Skûtsjer wel weer maar Grou is SKS kampioen 2017
Twee jaar geleden had ik de eerste ideeën van Aart camperbouw gekregen en nu de foto's gestuurd, hij wilde graag dat ik een keer langskwam om naar ons ontwerp te kijken, toch leuk.
.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper
en soms heb je pech........
Donderdag om 8.30 uur APK keuring in Joure, alles was goed dus een uur later een nieuw keuringsbewijs.
Echter, ik had de laatste tijd last van een iets slippende koppeling in 3 en 4 nadat de bus een week stil had gestaan.
Na een aantal uren was het weer over.
Monteur even proef rijden en de koppeling uit proberen en conclusie was, er is iets niet helemaal goed dus dan maar een nieuwe koppeling, vliegwiel en drukgroep monteren.
Maar de monteur vond dat de versnellingsbak ook lawaai maakte, dus daar was ook iets niet goed.
Tien uur stond de bus op de brug, hele subframe er onder vandaan en nieuwe koppeling zou 13.00 uur komen.
Gereviseerde versnellingsbak was niet op voorraad dus bak deur verder naar de revisie afdeling en 14.00 was de bak gereviseerd.
Nieuwe lagers, nieuwe 3/4 en 5de versnellings tandwielen etc.
En om 17.00 stond de camper weer op z'n pootjes.
Wat een super bedrijf: Audi VW demontagebedrijf Schaap en Bron in Joure
Eigen revisie afdeling voor versnellingsbakken, alle gebruikte onderdelen op voorraad en nooit te duur.
Alhoewel, maandag maar even niet schrikken van de rekening
Donderdag om 8.30 uur APK keuring in Joure, alles was goed dus een uur later een nieuw keuringsbewijs.
Echter, ik had de laatste tijd last van een iets slippende koppeling in 3 en 4 nadat de bus een week stil had gestaan.
Na een aantal uren was het weer over.
Monteur even proef rijden en de koppeling uit proberen en conclusie was, er is iets niet helemaal goed dus dan maar een nieuwe koppeling, vliegwiel en drukgroep monteren.
Maar de monteur vond dat de versnellingsbak ook lawaai maakte, dus daar was ook iets niet goed.
Tien uur stond de bus op de brug, hele subframe er onder vandaan en nieuwe koppeling zou 13.00 uur komen.
Gereviseerde versnellingsbak was niet op voorraad dus bak deur verder naar de revisie afdeling en 14.00 was de bak gereviseerd.
Nieuwe lagers, nieuwe 3/4 en 5de versnellings tandwielen etc.
En om 17.00 stond de camper weer op z'n pootjes.
Wat een super bedrijf: Audi VW demontagebedrijf Schaap en Bron in Joure
Eigen revisie afdeling voor versnellingsbakken, alle gebruikte onderdelen op voorraad en nooit te duur.
Alhoewel, maandag maar even niet schrikken van de rekening
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper
Vreemd probleem bij mij dagrijverlichting in combinatie met het zonnepaneel.
Net 4 weken naar Italië, Kroatië geweest en toen viel mij op dat bij bewolkt weer en ondanks de vele kilometers die ik reed mijn HH accu's niet voller werden. Na 1 dag zon waren ze weer 100%.
Het viel mij op dat het ledje op de Cyrix 230 accuscheider op allarm knipperde (om de 0,25 sec.)
Gisteren bij Aqua Solar in Sneek geweest en nu blijkt dat een 200 Amp zekering voor de accuscheider stuk was.
Na reparatie alles weer oké, maar toen we de bus buiten zetten gingen mijn dagrijlampen aan en 5 sec later weer uit en dat ging zo door, ra ra
en de motor was uit.
Het Led DRL kastje wat de dagrijlampen automatisch regelt, reageert op spanning van de dynamo, dus al ik de motor uit zet gaan de DR lampen ook uit.
Doordat de zekering weer heel was en de HH accu's vol, zorgt de accuscheider dat de zonne-energie doorstroomt naar mijn startaccu en reageert het DRL kastje op die spanning en gaan mijn DR lampen knipperen
Blijft nu maar 1 oplossing over, een schakelaartje op het dashboard.
Omdat ik de DR lampjes dit voorjaar al had gemonteerd blijkt nu ook dat al die tijd de zekering voor de accuscheider al stuk was en mijn HH acccu's alleen maar door het zonnepaneel werden opgeladen en die HH accu's waren altijd vol.
Lang leve een goed zonnepaneel
Net 4 weken naar Italië, Kroatië geweest en toen viel mij op dat bij bewolkt weer en ondanks de vele kilometers die ik reed mijn HH accu's niet voller werden. Na 1 dag zon waren ze weer 100%.
Het viel mij op dat het ledje op de Cyrix 230 accuscheider op allarm knipperde (om de 0,25 sec.)
Gisteren bij Aqua Solar in Sneek geweest en nu blijkt dat een 200 Amp zekering voor de accuscheider stuk was.
Na reparatie alles weer oké, maar toen we de bus buiten zetten gingen mijn dagrijlampen aan en 5 sec later weer uit en dat ging zo door, ra ra
en de motor was uit.
Het Led DRL kastje wat de dagrijlampen automatisch regelt, reageert op spanning van de dynamo, dus al ik de motor uit zet gaan de DR lampen ook uit.
Doordat de zekering weer heel was en de HH accu's vol, zorgt de accuscheider dat de zonne-energie doorstroomt naar mijn startaccu en reageert het DRL kastje op die spanning en gaan mijn DR lampen knipperen
Blijft nu maar 1 oplossing over, een schakelaartje op het dashboard.
Omdat ik de DR lampjes dit voorjaar al had gemonteerd blijkt nu ook dat al die tijd de zekering voor de accuscheider al stuk was en mijn HH acccu's alleen maar door het zonnepaneel werden opgeladen en die HH accu's waren altijd vol.
Lang leve een goed zonnepaneel
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper
18 april gaat de bus weer uit de stalling om 20 april weer naar het camperweekend te reizen.
Vandaag even gekeken hoe de bus er bij staat en de startaccu is volledig vol gebleven, 12,5 V dankzij de eenvoudige accupoolklem met stroomonderbreker.
Echter de spanning van de HH accu's was iets lager dan 5V, dus die lopen toch leeg ondanks dat er niets van de verbruikers aan staat.
Zodra de bus weer buiten komt heb ik er geen omkijken meer naar, de zon zorgt dat de HH en Start accu volledig vol blijven.
Omdat ik nog geen speciale aansluiting heb voor de Ctek, extra kabeltje werd er bij geleverd, heb ik de acculader nu maar op de startaccu aangesloten en via de MPPT worden de HH accu's wel opgeladen.
Kan alleen niet de speciale AGM stand op de Ctek gebruiken.
Toch voor de winter maar een schakelaar plaatsen tussen de HH accu's en de verbruikers.
Het zonnepaneel en de MPPT mag nooit onderbroken worden, wordt je MPPT ontregeld.
.
Vandaag even gekeken hoe de bus er bij staat en de startaccu is volledig vol gebleven, 12,5 V dankzij de eenvoudige accupoolklem met stroomonderbreker.
Echter de spanning van de HH accu's was iets lager dan 5V, dus die lopen toch leeg ondanks dat er niets van de verbruikers aan staat.
Zodra de bus weer buiten komt heb ik er geen omkijken meer naar, de zon zorgt dat de HH en Start accu volledig vol blijven.
Omdat ik nog geen speciale aansluiting heb voor de Ctek, extra kabeltje werd er bij geleverd, heb ik de acculader nu maar op de startaccu aangesloten en via de MPPT worden de HH accu's wel opgeladen.
Kan alleen niet de speciale AGM stand op de Ctek gebruiken.
Toch voor de winter maar een schakelaar plaatsen tussen de HH accu's en de verbruikers.
Het zonnepaneel en de MPPT mag nooit onderbroken worden, wordt je MPPT ontregeld.
.
Laatst gewijzigd door de Viking op 01 apr 2018, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper
2 parallelle accu’s kunnen elkaar ook ontladen.
Ben je niet bang dat je accu’s kapot zijn als ze onder de 5v zitten.
Als mijn koelbox uitstaat trekt deze ook mijn accu leeg. Ik trek daarom echt de stekker er uit.
Ben je niet bang dat je accu’s kapot zijn als ze onder de 5v zitten.
Als mijn koelbox uitstaat trekt deze ook mijn accu leeg. Ik trek daarom echt de stekker er uit.
Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper
Dus Arie, een schakelaar tussen de HH accu's en de verbruikers plaatsen is toch de oplossing.
Op het forum zie je wel vaker dat er een schakelaar tussen gezet wordt maar soms wil je proefondervindelijk toch eens zien wat er gebeurd.
Hoop inderdaad niet dat de HH accu's kapot gaan.
Vorig jaar was mijn nieuwe startaccu helemaal ontladen, vandaar nu de draaiknop, maar achteraf geen schade aan de accu.
Op het forum zie je wel vaker dat er een schakelaar tussen gezet wordt maar soms wil je proefondervindelijk toch eens zien wat er gebeurd.
Hoop inderdaad niet dat de HH accu's kapot gaan.
Vorig jaar was mijn nieuwe startaccu helemaal ontladen, vandaar nu de draaiknop, maar achteraf geen schade aan de accu.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper
Als de HH accu’s het zelfde type zijn en dezelfde capasiteit hebben en leeftijd hoeft het in theorie geen probleem te zijn om ze parallel te laten staan.
Maar ja als 1 van de accu’s slechter word kunnen ze elkaar gaan ontladen.
2 verschillende accu’s is niet ideaal maar hoeft bij regelmatig gebruik geen probleem te zijn.
Een schakelaar voor je verbruikers kan. Zou mischien een optie zijn om daar 1 hoofdstroom schakelaar voor te gebruiken. Ben je snel klaar en geen overdadige bedrading er bij.
Het is het proberen waard om de HH ook los koppelen van elkaar bij langdurige binnen stalling.
1 accu kabel los schroeven kan ook als je er redelijk bij kan. Scheelt een schakelaar.
Het gaat maar om 2x per jaar, 1x vast 1x los.
Beetje geluk is wel prettig met je accu’s zijn dure dingen.
Maar ja als 1 van de accu’s slechter word kunnen ze elkaar gaan ontladen.
2 verschillende accu’s is niet ideaal maar hoeft bij regelmatig gebruik geen probleem te zijn.
Een schakelaar voor je verbruikers kan. Zou mischien een optie zijn om daar 1 hoofdstroom schakelaar voor te gebruiken. Ben je snel klaar en geen overdadige bedrading er bij.
Het is het proberen waard om de HH ook los koppelen van elkaar bij langdurige binnen stalling.
1 accu kabel los schroeven kan ook als je er redelijk bij kan. Scheelt een schakelaar.
Het gaat maar om 2x per jaar, 1x vast 1x los.
Beetje geluk is wel prettig met je accu’s zijn dure dingen.