Ik, mijn vrouw en onze 2 kids willen over 2,5 jaar met onze T4 1 jaar weg. Precies voordat de leerplicht van onze dochter in Duitsland begint. Aanmelding voor de school is geen probleem daar mijn vrouw zelf lerares is.
Voordat we onze reis willen maken moet er nog een hoop aan de bus gebeuren, zowel qua inrichting en uitrusting als technisch. Technisch wil ik zoveel mogelijk zelf kunnen. Ik heb echter nul ervaring met sleutelen aan auto’s. Mijn vak is elektrotechniek. Sleutelen aan (race)fietsen kan ik allemaal zelf. Die bouw ik helemaal zelf op. In huis doe ik alles zelf. Ik heb dus affiniteit met sleutelen, echter niet met auto’s. Door middel van fora als deze, wiki’s, youtube of andere informatiebronnen probeer ik zoveel mogelijk toch zelf te doen. Iets waar vaak amper tijd voor is (drukke baan, geen familie in de omgeving, sport, vrienden, kleine kinderen, etc). Maar zo af en toe probeer is weer eens zelf wat aan de bus te klussen zodat ik over 2,5 jaar hopelijk genoeg kennis heb om de bus gedurende de reis levend te houden.
Onze bus is een T4, standaard transporter uit 2003, LWB, ACV, 102 pk, GFK hoogdak met Reimo inbouw. Op het moment zo ong. 277k op de teller.
Foto’s van onze bus hebben ik in mei 2016 hier gepost: viewtopic.php?f=11&t=53156&p=380834#p380834
Sindsdien heb ik de bus al op meerder fronten een update gegeven. Het volgende is er allemaal bij gekomen qua inrichting / uitrusting:
- Electra (met grote dank aan de website van Mickel Moen, voor iedereen een aanrader!) bestaande uit:
o 120 Ah HH accu onder koelbox
o Accu monitor (Victron BMV700)
o Citryx en 35mm2 richting HH accu
o 2x2 USB oplaadpunten in de bus
o Los zonnepaneel 100wp
o Victron MPPT 75/15 solar charger
o Ctek mxs 5 acculader
o Kabels, verzekeringen, etc.
- Koelbox (Waeco CoolFreeze CDF-18)
- Fiamma F45S luifel aan het verhoogde dak, zie: viewtopic.php?f=23&t=56209&p=403643#p403643
- Coleman Unleaded 2-pits benzinebrander (overal in de wereld brandstof te krijgen)
- Coleman Pack-Away Deluxe Camp Kitchen (Aluminium buiten keuken in een koffer). Dit is tot nu toe echt de beste koop. Helaas alleen nog te verkrijgen in USA. Gelukkig hebben wij er 1 op marktplaats gevonden voor niet al te veel geld.
Technische heb ik volgende zelf aan de bus gedaan:
- EGR en inlaatspruitstuk schoongemaakt (wat een klo&^()(*(%#^te klus
- EGR afgedicht.
- Lucht en dieselfilter vervangen.
- Intercooler schoon gemaakt.
- Intercooler met tochtstrip afgedicht zodat de lucht ook echt erdoor gaat (en niet deels eromheen).
- Schroefklem op aanzuigbuis van de turbo. Die zat echt zo los, en hij trekt daardoor veel beter. Aan iedereen de tip om deel maar eens te controleren!
- H4 booster geinstalleerd in combinatie met Osram nightbreaker lampen.
- Diverse beveiligingen tegen diefstal (die ga ik hier uiteraard niet opsommen).
- Gasdrukveren van 910 kN.
- Nieuwe remschakelaar (achteruitrij lichten bleven aan).
We hebben het volgende reeds besteld om in te bouwen voor dit kampeerseizoen:
- 2x 75Wp back contact semi flexibele zonnepanelen. Zie: https://solarkontor.de/WATTSTUNDEZ-WS75 ... xibel-75Wp Het losse standaard zonnepaneel is ons te veel gedoe en gaat weer terug naar het familielid van wie het was.
- Buitenisolatie voor over het voorraam tegen de hitte. Zie: https://www.bus-ok.de/T4-Aussenisolieru ... hrerkabine
- Gasdrukveren van 1250kN. Zie: https://busschmiede.de/shop/T4-Gasdruck ... nfertigung Die van 910kN zijn mij echt te weinig. Als er twee of drie fietsen op de klep staan kan mijn vrouw de klep niet openen. Over enkele dagen gaan de 910kN dus in de verkoop...
- 1000watt 12->230 omvormer met echte sinus. Zie: https://www.solar-tronics.de/spannungsw ... ition.html
- Fatsoenlijke oprijblokken. Zie: https://www.amazon.de/dp/B00CJFUIN8/ref ... 01_TE_item Ik raad niemand aan op de allergoedkoopste te kopen. De tweede vakantie waren de onze al stuk.
- Opbergsysteem voor aan de stoel. Zie: https://www.amazon.de/dp/B01EMX7AU8/ref ... item_image
Qua inrichting en uitrusting gaan we tot de wereldreis nog het volgende nog doen:
- Planar 2D 2kW diesel verwarming inbouwen. Onder de bus in een behuizing. Ik wacht nog op de hoogtekit (komt dit jaar op markt als het goed is) zodat we ook boven 3000meter hoogte warm zitten.
- Spiritus kookveld voor binnen. Spiritus is overal in de wereld goed te verkrijgen. Dit wordt een origo 3000 of 4100 (moet nog even passen en meten wat het beste is).
- Spoelbak.
- Watertank onder de bus.
- Vuilwatertank onder de bus.
- Schuif of klapraam midden links (bij de keuken).
- GAS melder, met KO-gas functie.
- Achteruitrijcamera en LED schijnwerper voor achter
- 2 DIN radio / scherm in dashboard.
- Porta Potti. En deze inbouwen in een kleine kast die we achter de bijrijdersstoel zetten.
- Solar dousche met +/- 30Liter water. Zelf bouw oplossing met PVC buizen aan het hoogdak.
- Kantelbare fietsendrager met alubox.
- Dakkoffer.
- Luifel tent zodat als we ergens wat langer staan en slecht weer hebben, toch iets meer plaats hebben.
- Misschien een kleine houtkabeltje voor in de voortent / luifel als we in een koude omgeving zijn.
- Allerlei slimme en kleine opbergmogelijkheden. Bijvoorbeeld in de schuifdeur of voor in de instapbakken. Meer opbergmogelijkheden in het hoogdak.
- Sandblechen (hoe heet zit in het Nederlands :p .....)
- Instapbak schuifdeur met het zelfde materials afwerken als op de vloer.
Voordat we op reis gaan wil ik technische natuurlijk alles op order hebben. Het volgende moet in ieder geval gebeuren:
- Bus verhogen, nieuwe veren en schokdempers.
- Tankgeber / Vlotter / Tankelement vervangen. Bij minder als 1/4 diesel in de tank krijg ik namelijk startproblemen.
- AT banden (we hebben geen syncro, maar alsnog denk ik dat we daar beter mee af zijn dan onze huidige allweather banden.
- Extra bodemplaten (?)
- Vlak voor vertrek uiteraard nieuwe remmen, schijven, distributie, filters, olie, etc.
- Preventief alle vacuumslangen vervangen.
- Alle luchtbuizen voorzien van schroefklemmen in plaats van de standaard klemmen.
- LED schijnwerpersbalk van 300w of iets degelijks (in de middle of nowhere hebben we dat denk ik wel nodig.
- Kleppendeksel kapping vervangen.
- Heeeeel misschien ombouwen naar een syncro (?!).
Nog even over de reis. Het idee is op het moment om via Turkije, Iran, richting China en via Rusland terug. Maar misschien dat we de bus ook in een container terug vervoeren en India bezoeken. Kost een kleine 2-3k aangezien de bus zonder dakkoffer in een 40ft HQ container past (zoals super grote container ja.
Dat was het overzicht voorlopig wel even. Ik verheug mij op alle support, tips en ondersteuning. Ik zal jullie regelmatig op de hoogte houden met foto’s en tekst.