Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Motor toerental loopt stationar op naar 1000 toeren.
- satellietje
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 08:17
- Locatie: almere
Motor toerental loopt stationar op naar 1000 toeren.
Ik heb een probleem met mijn Bus. Ik heb een 1.9 T5 van 2007 met 190.000 KM omgebouwd naar Camper, met een Webasto standkachel zo oud als de auto is en een huishoud accu.
Als ik de motor start dan draait deze normaal iets meer dan 800 toeren stationair. Sinds een jaar is dat niet vanzelfsprekend meer.
Een jaar geleden begon de motor soms opeens na een seconde of 20 op te lopen naar 1000 toeren dat gebeurde toen 1 x per week. Langzaamaan is dat probleem steeds meer geworden. Als ik nu de auto start dan is dat bijna altijd oplopend naar 1000, een enkele keer ook direct na starten 1000 toeren. Een enkele keer gaat hij na aan stuk rijden weer terug naar 800 toeren maar meestal niet. Als ik na een stuk rijden de motor stop en direct weer start dan is de kans aanwezig dat hij weer netjes 800 toeren draait.
Voor de rest verbruikt hij niet meer of rijdt hij minder goed, maar het is raar.
Wat wel heel vervelend is, als de motor gestart wordt en hij draait 1000 toeren dan doet de airco het niet. Soms na een stuk rijden gaat de airco opeens koude lucht blazen dan weet ik dat het toerental stationair hersteld is, als het toerental niet hersteld dan blijft de airco uit ondanks dat het AC lampje brand.
Het “lijkt” of het probleem met warm weer erger is dan als het koud is, maar dat kan toeval zijn.
Wat ik heb gedaan:
Ik heb met Vagcom de auto uitgelezen in 800 en in 1000 toeren als uitstand, gereset en dit meerdere malen herhaald in de loop der tijd. Ik heb één foutmelding dat is dat de dynamo aangeeft dat hij te veel belast is. Dat komt waarschijnlijk door mijn 2e huishoud accu, loskoppelen lost het toeren probleem niet op.
Garage heeft er een paar keer naar gekeken, maar die kan het ook niet vinden.
Alle temperatuursensors geven de goede waarde aan. Ik heb alle stekkers in het motor gedeelte waar ik bij kon al een keer los gemaakt misschien dat er aanslag of corrosie op zat maar ook dat is het niet.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Pascal....
Als ik de motor start dan draait deze normaal iets meer dan 800 toeren stationair. Sinds een jaar is dat niet vanzelfsprekend meer.
Een jaar geleden begon de motor soms opeens na een seconde of 20 op te lopen naar 1000 toeren dat gebeurde toen 1 x per week. Langzaamaan is dat probleem steeds meer geworden. Als ik nu de auto start dan is dat bijna altijd oplopend naar 1000, een enkele keer ook direct na starten 1000 toeren. Een enkele keer gaat hij na aan stuk rijden weer terug naar 800 toeren maar meestal niet. Als ik na een stuk rijden de motor stop en direct weer start dan is de kans aanwezig dat hij weer netjes 800 toeren draait.
Voor de rest verbruikt hij niet meer of rijdt hij minder goed, maar het is raar.
Wat wel heel vervelend is, als de motor gestart wordt en hij draait 1000 toeren dan doet de airco het niet. Soms na een stuk rijden gaat de airco opeens koude lucht blazen dan weet ik dat het toerental stationair hersteld is, als het toerental niet hersteld dan blijft de airco uit ondanks dat het AC lampje brand.
Het “lijkt” of het probleem met warm weer erger is dan als het koud is, maar dat kan toeval zijn.
Wat ik heb gedaan:
Ik heb met Vagcom de auto uitgelezen in 800 en in 1000 toeren als uitstand, gereset en dit meerdere malen herhaald in de loop der tijd. Ik heb één foutmelding dat is dat de dynamo aangeeft dat hij te veel belast is. Dat komt waarschijnlijk door mijn 2e huishoud accu, loskoppelen lost het toeren probleem niet op.
Garage heeft er een paar keer naar gekeken, maar die kan het ook niet vinden.
Alle temperatuursensors geven de goede waarde aan. Ik heb alle stekkers in het motor gedeelte waar ik bij kon al een keer los gemaakt misschien dat er aanslag of corrosie op zat maar ook dat is het niet.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Pascal....
- satellietje
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 08:17
- Locatie: almere
Re: Motor toerental loopt stationar op naar 1000 toeren.
De accu is niet zolang geleden vervangen. Voltage blijft ook tijdens starten goed.
Toerental is ook niet aan het jojo'en. het is of 800 of 1000 toeren.
Voor de zekerheid ga ik hem laten doormeten, je weet maar nooit :-)
Toerental is ook niet aan het jojo'en. het is of 800 of 1000 toeren.
Voor de zekerheid ga ik hem laten doormeten, je weet maar nooit :-)
- satellietje
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 08:17
- Locatie: almere
Re: Motor toerental loopt stationar op naar 1000 toeren.
Intussen is de accu vervangen, maar het probleem is helaas niet verholpen.
- satellietje
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 08:17
- Locatie: almere
Re: Motor toerental loopt stationar op naar 1000 toeren.
Ik heb een knopje AC waarmee ik de airco aan en en uit kan zetten. Als het toerental 800 is en ik druk de AC in dan werkt de airco prima. Bij 1000 toeren doet hij het even (minuut of zo) daarna werkt hij niet meer en wordt de lucht die naar binnen geblazen wordt niet meer gekoeld.
- satellietje
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 08:17
- Locatie: almere
Re: Motor toerental loopt stationar op naar 1000 toeren.
Weet iemand misschien waar ik dit probleem zou kunnen laten verhelpen?
Mijn eigen garage is uitgezocht en de VW weet het ook niet.
Mijn eigen garage is uitgezocht en de VW weet het ook niet.
Re: Motor toerental loopt stationar op naar 1000 toeren.
Probleem ligt vrijwel zeker aan jouw dynamo. Er zijn vele verhalen met dezelfde symptomen. Check allereerst de bekabeling van de dynamo. Anders zit je vast aan een nieuwe. Bij alle situaties die ik heb gezien is het dan opgelost. Uiteraard dient jouw start accu in goede conditie te zijn.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Re: Motor toerental loopt stationar op naar 1000 toeren.
Laadspanning eerst even meten, ook belast met verbruikers aan...
- satellietje
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 08:17
- Locatie: almere
Re: Motor toerental loopt stationar op naar 1000 toeren.
Dynamo is intussen doorgemeten.
Volledig belast met alle lichten, koelbox, blower en airco. Spanning 14.24 Volt.
Volledig belast met alle lichten, koelbox, blower en airco. Spanning 14.24 Volt.
Re: Motor toerental loopt stationar op naar 1000 toeren.
Inmiddels hebben wij hier een vergelijkbaar probleem gehad. Nadat er eerst een gerenommeerd airco bedrijf naar deze T5 (2,5tdi in dit geval) had gekeken i.v.m. het uitvallen/uitzetten van de airco kregen wij deze auto binnen. Het eerste wat mij opviel was het verhoogde toerental van de motor wat meestal veroorzaakt wordt door de dynamo via het belastingsignaal, vroeger W aansluiting. Dus nieuwe (revisie) dynamo gemonteerd waarna het probleem opgelost leek door de auto een uur te laten draaien mèt functionerende airco en normaal stationair toerental. Echter nadat de klant de auto mee had genomen kwam dit probleem meteen weer terug. Door nogmaals de complete bedrading, het hele airco systeem te kijken en de condensor incl. filter/droger te vervangen (verstopt??) was ik er van overtuigd dat het in de dynamo moest zitten. Het vervelende is dat er geen foutmelding komt wanneer je de W aansluiting losmaakt, echter het verhoogde toerental en uitvallen airco wel blijft bestaan.
Lang verhaal kort......., weer een, nu goede gebruikte dynamo gemonteerd en alles doet het nu goed.....
Jos.
Lang verhaal kort......., weer een, nu goede gebruikte dynamo gemonteerd en alles doet het nu goed.....
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- Multivan Generation
- Berichten: 34437
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Motor toerental loopt stationar op naar 1000 toeren.
Ik vind die spanning van 14.24 eigenlijk wel ietwat laag.satellietje schreef: 05 aug 2018, 10:49 Dynamo is intussen doorgemeten.
Volledig belast met alle lichten, koelbox, blower en airco. Spanning 14.24 Volt.
Ik zou eerder 14.4 volt verwachten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Motor toerental loopt stationar op naar 1000 toeren.
Toch duidt dit op een, op dit punt dan, goed functionerende dynamo. Wij meten toen ook dit soort voltages volledig belast, en met de "nieuwe" gebruikte dynamo dezelfde waardes terwijl de verdere problemen opgelost zijn.Multivan Generation schreef: 05 aug 2018, 13:03Ik vind die spanning van 14.24 eigenlijk wel ietwat laag.satellietje schreef: 05 aug 2018, 10:49 Dynamo is intussen doorgemeten.
Volledig belast met alle lichten, koelbox, blower en airco. Spanning 14.24 Volt.
Ik zou eerder 14.4 volt verwachten..
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- satellietje
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 08:17
- Locatie: almere
Re: Motor toerental loopt stationar op naar 1000 toeren.
Dus je advies is vervangen!
Ik ga de garage vragen wat een wissel gaat kosten.
Wordt vervolgd....
Ik ga de garage vragen wat een wissel gaat kosten.
Wordt vervolgd....
Re: Motor toerental loopt stationar op naar 1000 toeren.
Mocht deze uitdaging tóch blijven terugkomen is het een suggestie om de fout versus oplossing te zoeken in aansturing. Kan maar zo zijn dat er een misinterpretatie van (ECU) is (soft- en/of hardwarematig). Je hebt er boven nog wel een paar liggen Jos..
Gr. Leen

Gr. Leen
Re: Motor toerental loopt stationar op naar 1000 toeren.
Mijn t5 heeft het ook. Niet altijd
Wat kost een nieuwe dynamo??

Wat kost een nieuwe dynamo??
Groeten Maarten(RITC)
witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 08 aug 2018, 20:22
Re: Motor toerental loopt stationar op naar 1000 toeren.
Wellicht heb je er niks aan maar ik heb dit gehad met mijn Ibiza TDI. Hierbij was het een koelwatertempsensor die brak was waardoor de ecu soms dacht dat het ineens antartica was waardoor hij het toerental iets verhoogde stationair. Ik weet alleen niet meer zeker of er ook een storing in de ECU verscheen eigenlijk.