Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Stofhoes aandrijfas
Stofhoes aandrijfas
Hallo weetjewellers,
Ik heb al een heleboel topics in dit forum gelezen over het vervangen van een stofhoes op de aandrijfas. Maar ik loop tegen een probleem aan, ik krijg met geen mogelijkheid de onderste fusee kogel niet los. Onderstaande stappen heb ik uitgevoerd. Iemand een idee hoe ik deze wel los krijg?
De fusee kogel zit zo vast als een huis, geen mogelijkheid om een schroevendraaier er tussen te krijgen.
- Centrale moer van aandrijfas los draaien
- Wiel los draaien
- Krik de auto op
- Wiel demonteren
- Draai de torsie veer los, moer zit achter de tank op een draadeind (Meet de afstand op van het draadeind tot aan moer ivm uitlijning)
- Nu staat je Torsie stang niet meer onder spanning
- Draai de moer los van de schokbreker (onderste)
- Tik daarna de lange bout uit de schokbreker, Draagarm, koppelstang
- Hierna draai de onderste fusee kogel los (2 bouten 12kant 14)
- Draai de aandrijfas aan de bak los (6 bouten 12kant 10 of 12)
- Nu kun je de onderste fusee kogel los halen van de draagarm (Dikke schroeven draaier er tussen zetten)
- Nu klap je de remschijf naar boven en aan de kant en kun je de aandrijfas er uit tikken.
- Schokbreker omhoog duwen en de aandrijfas eruit halen.
- Aandrijfas in bankschroef zetten
- Hoes los halen
- Homokineet ervan tikken
- Nieuwe hoes + vet monteren
- En alles in omgekeerde volgorde weer vast zetten.
- Aantrek moment van Wielbouten = 140 Nm
Met vriendelijke autogroeten,
Remco
Ik heb al een heleboel topics in dit forum gelezen over het vervangen van een stofhoes op de aandrijfas. Maar ik loop tegen een probleem aan, ik krijg met geen mogelijkheid de onderste fusee kogel niet los. Onderstaande stappen heb ik uitgevoerd. Iemand een idee hoe ik deze wel los krijg?
De fusee kogel zit zo vast als een huis, geen mogelijkheid om een schroevendraaier er tussen te krijgen.
- Centrale moer van aandrijfas los draaien
- Wiel los draaien
- Krik de auto op
- Wiel demonteren
- Draai de torsie veer los, moer zit achter de tank op een draadeind (Meet de afstand op van het draadeind tot aan moer ivm uitlijning)
- Nu staat je Torsie stang niet meer onder spanning
- Draai de moer los van de schokbreker (onderste)
- Tik daarna de lange bout uit de schokbreker, Draagarm, koppelstang
- Hierna draai de onderste fusee kogel los (2 bouten 12kant 14)
- Draai de aandrijfas aan de bak los (6 bouten 12kant 10 of 12)
- Nu kun je de onderste fusee kogel los halen van de draagarm (Dikke schroeven draaier er tussen zetten)
- Nu klap je de remschijf naar boven en aan de kant en kun je de aandrijfas er uit tikken.
- Schokbreker omhoog duwen en de aandrijfas eruit halen.
- Aandrijfas in bankschroef zetten
- Hoes los halen
- Homokineet ervan tikken
- Nieuwe hoes + vet monteren
- En alles in omgekeerde volgorde weer vast zetten.
- Aantrek moment van Wielbouten = 140 Nm
Met vriendelijke autogroeten,
Remco
VW T4 2.5 TDI uit 2001 (364.000 kilometers op de teller)
Ford Fiesta Titanium uit 2011
Mazda 323F uit 1996
Ford Fiesta Titanium uit 2011
Mazda 323F uit 1996
- Multivan Generation
- Berichten: 34212
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Stofhoes aandrijfas
En waar heb je nu precies een probleem mee?
Wat lukt er niet?
Wat lukt er niet?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: Stofhoes aandrijfas
Ik lees ook niet geen probleem nietPancreas schreef: 29 aug 2018, 13:37 Maar ik loop tegen een probleem aan, ik krijg met geen mogelijkheid de onderste fusee kogel niet los.
- Multivan Generation
- Berichten: 34212
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Stofhoes aandrijfas
black bulli schreef: 29 aug 2018, 16:43Tja als je niet goed leest krijg je dit soort vragen..Multivan Generation schreef: 29 aug 2018, 16:16 En waar heb je nu precies een probleem mee?
Wat lukt er niet?
Dubbele ontkenning. Dus hij krijgt hem wel los..ik krijg met geen mogelijkheid de onderste fusee kogel niet los.
Dus black bulli, misschien de stilte maar weer eens wat harder zetten ?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Stofhoes aandrijfas
stelletje mafkezen, in ieder geval is die onderste fusee kogel niet los. Inmiddels de bovenste los gehaald en zo de aandrijfas eruit gekregen.
Nu wel een ander dingetje, nu is de houder van de torsie veer compleet uit de bodemplaat. Eens even kijken hoe ik dat ga oplossen, aangezien de moer er niet verder af wil.
Nu wel een ander dingetje, nu is de houder van de torsie veer compleet uit de bodemplaat. Eens even kijken hoe ik dat ga oplossen, aangezien de moer er niet verder af wil.
VW T4 2.5 TDI uit 2001 (364.000 kilometers op de teller)
Ford Fiesta Titanium uit 2011
Mazda 323F uit 1996
Ford Fiesta Titanium uit 2011
Mazda 323F uit 1996
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Stofhoes aandrijfas
De wielmoeren moet je vast zetten met minimaal 160nm (en zeker aangeraden 180nm) , om te vermijden dat binnenkort een van je wielen je voorbij komt tijdens het rijden.
De bout van de torsiestang zit bovenaan in een dwarsbalk , die "hangt" er gewoon in , door de bout een halve toer te draaien haakt het terug erin. Wel opletten dat je de "T" op de bout op de goede manier in de zitting hangt .
De bout van de torsiestang zit bovenaan in een dwarsbalk , die "hangt" er gewoon in , door de bout een halve toer te draaien haakt het terug erin. Wel opletten dat je de "T" op de bout op de goede manier in de zitting hangt .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34212
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Stofhoes aandrijfas
En als iets niet los wil dan kan ik je innotec deblockoil adviseren. Inspuiten, 10 minuten laten inwerken en dan beetje los draaien, inspuiten, beetje vastdraaien, inspuiten, los draaien en klaar..
Boutjes van onderste fuseekogels nieuwe voor nemen..
Draadeinden van torsie veren voorzien van wat vet..
Succes
Boutjes van onderste fuseekogels nieuwe voor nemen..
Draadeinden van torsie veren voorzien van wat vet..
Succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Stofhoes aandrijfas
Je moet er toch een schroevendraaier of zoiets tussen zetten zoals je al schreef.
Waar de twee bouten uit komen is een soort van een plaatje, tussen het huis en het plaatje wat weer aan de fusee vast zit, daar een schroevendraaier tussen rammen.
Kan wel wat vast geroest zitten, ik doe er altijd wat vet tussen.
Rob
Waar de twee bouten uit komen is een soort van een plaatje, tussen het huis en het plaatje wat weer aan de fusee vast zit, daar een schroevendraaier tussen rammen.
Kan wel wat vast geroest zitten, ik doe er altijd wat vet tussen.
Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Re: Stofhoes aandrijfas
Dat met die arm heb ik ook een keer gehad, komt goed wijst zich zelf.
Rob
Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Re: Stofhoes aandrijfas
Bestuurderskant is inmiddels gelukt, nu de rechterkant nog. Ben benieuwd of deze makkelijker gaat of dat deze kant net zo vast zit.
VW T4 2.5 TDI uit 2001 (364.000 kilometers op de teller)
Ford Fiesta Titanium uit 2011
Mazda 323F uit 1996
Ford Fiesta Titanium uit 2011
Mazda 323F uit 1996
- Multivan Generation
- Berichten: 34212
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Stofhoes aandrijfas
Spuit het van te voren even goed in..
Dat kan je wat ergernis besparen.
Dat kan je wat ergernis besparen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Stofhoes aandrijfas
Grote bout in het midden van het wiel, 150Nmtr + 90* ipv 140Nmtr zoals jij schreef.
Groet, Bart
Re: Stofhoes aandrijfas
Bericht is gecopieerd en gepastaat.busbart schreef: 31 aug 2018, 19:25 Grote bout in het midden van het wiel, 150Nmtr + 90* ipv 140Nmtr zoals jij schreef.
VW T4 2.5 TDI uit 2001 (364.000 kilometers op de teller)
Ford Fiesta Titanium uit 2011
Mazda 323F uit 1996
Ford Fiesta Titanium uit 2011
Mazda 323F uit 1996
Re: Stofhoes aandrijfas
Beetje zeurderig, maar die bout moet ook altijd vernieuwd worden, rek bout, mag je naar één keer gebruiken.
Nu zal het wiel er niet gelijk af lopen, denk ik, en hoop ik ook, want ik heb hem ook nog niet vernieuwd
Rob
Nu zal het wiel er niet gelijk af lopen, denk ik, en hoop ik ook, want ik heb hem ook nog niet vernieuwd
Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.