maar dat kan toch veel soepeler..
In ons geval wat dat met de schuifdeur, hij ging prima dicht,
maar soms kon het toch wat soepeler.
Als je op ebay gaat kijken dan zie je dat originele schuifdeur geleidingen voor de middenrail en onderste rail prijzig zijn.
Een reden te meer om het niet zo ver(dat je moet uitwisselen) te laten komen.
In dit topic werd er een tip vermeld over het smeren van het schuifdeur systeem.
Daarin werd in dit filmpje uitgelegd hoe dit kan uitgevoerd worden.
Nu kom je dan meteen bij het punt dat ik wil aanstippen.
De meneer in het filmpje smeert de middelste rail in met wat vet.
Nou zijn de meningen daarover verdeeld natuurlijk, maar ik smeer dat nu juist niet in met vet.
Mijn reden om dit niet te doen: de rail is van glad staal en de rollen die hierlangs lopen zijn van een hard kunststof.
Doordat je hier vet in smeert, is de kans groter dat hij vuil in blijft plakken, wat dan aan je geleidewieltjes komt.
Hierdoor wordt de diameter anders(lees: onregelmatiger) waardoor het geluid onaangenamer wordt en er juist meer slijtage gaat optreden.
Het ontwerp van de wieltjes gaat ook uit van roteren om het asje van het wieltje. Dus in mijn ogen is het belangrijker om die lagering of asjes goed te smeren en de rail netjes schoon te maken.
Voor de lagering heb ik mijn "good old" Kroonoil derailleurspray met PTFE gebruikt,
en om de rail goed schoon te maken, heb ik wat remmen reiniger op een doekje gespoten en door de rail gehaald.
Hoe kun je nu te werk gaan; een stappen plan:
- Achterlicht verwijderen door 2 kruiskop schroefjes te verwijderen, het achterlicht naar buiten te schuiven(met deurtjes achter, de rechterdeur helemaal open zetten, achterlicht naar je toe kantelen en van de stekker het lipje iets vanaf de stekker evenwijdig naar boven trekken en verwijderen. Achterlicht even op een veilige plek wegleggen.
- Bij het achterlicht is nu een Torx boutje tevoorschijn gekomen en dat kan verwijderd worden met een Torx 25 bitje en een schroevendraaier.
- Bij de C-stijl zit er ook zo'n torx boutje maar kun je er niet met een schroevendraaier bij, dus daarvoor het torx-bitje even in een 1/4 inch rateltje gestopt. Hierna de schuifdeur een klein beetje open laten staan.
- Daarna de vingers in de gleuf van de schuifdeur geleiding en de afdekking vanaf de onderzijde naar je toe trekken. Je kunt hierna de rail ook een beetje naar voren schuiven om de klemmetjes uit de afdekking te schuiven..

De afdekking is er netjes afgekomen en dat zonder kunststof wig te gebruiken en zonder lakschade.

Dan komen we waar het om te doen is, de wieltjes van de middelste schuifdeur geleiding.

Zoals ik boven reeds aangaf smeer ik de lagering en vet ik dus niet de rail in. De reden kun je ook hieronder zien.

Bovenste schuifdeur geleiderolletje ook op het asje wat gesmeerd.
Foto is voordat ik het schoongemaakt heb.

Alles gesmeerd, dus ook nog de onderste niet vergeten (geen foto's van gemaakt) dan pakken we de nieuwe clips er bij.
(let op: ik baseer mij op een GP van 2012, de modellen voor 2010 (pre-GP) kunnen andere clips gebruiken!)


Clips dus weer in de afdekking plaatsen en daarna heb ik die plaatsen waar de clips zitten aan de buitenzijde voorzien van wat tape zodat ik precies weet waar ik moet drukken..

Spreekt voor zich:


Eindresultaat:
https://www.youtube.com/watch?v=KAsWks3Z-Ms
Misschien kunnen mensen hun voordeel hiermee doen..
Groetjes Peter