Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Startprobleem T5
- Jeroen van der Veen
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 17 apr 2009, 12:03
Re: Startprobleem T5
Het gaat echt om het starten.
Loopt naar mijn idee verder prima.
Loopt naar mijn idee verder prima.
Re: Startprobleem T5
Mijn vorige transporter, een T4 2.5 van 1998, 90.000km oud, begon onreglmatig te lopen na koude start, daarna deed ie het "gewoon". De diagnose van een vakman was na hoop gezoek uiteindelijk een versleten brandstof pomp riem, "paar tandjes weg" .... hele distributie mik toen gelijk laten doen, probleem weg. Maar moest later bij 190.000km toch ook de 5 startbougies laten vervangen voor een zelfde soort van euvel.
- Jeroen van der Veen
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 17 apr 2009, 12:03
Re: Startprobleem T5
Als ik het goed begrijp zou ik het dus bij de tandempomp moeten zoeken?
- Jeroen van der Veen
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 17 apr 2009, 12:03
Re: Startprobleem T5
Ik heb inmiddels de gloeibougies, o-ringen, brandplaatjes en brandstoffilter vervangen.
Zonder resultaat. Naarmate het kouder wordt, wordt het starten slechter.
Zat ook aan de tandempomp te denken, maar het olieniveau blijft gelijk en ook stinkt de olie niet.
Inmiddels heb ik het vermoeden dat het wel eens aan de retourklep van de oplooppomp in de tank kon liggen.
Zet ik de auto op contact dan hoor je echt een hoop geborrel.
Starten, roken en na een paar seconden goed lopen.
Zou het kunnen dat na langer stilstaan de leiding langzaam leeg loopt en de oplooppomp dus lucht het systeem indrukt bij de eerste start?
Zonder resultaat. Naarmate het kouder wordt, wordt het starten slechter.
Zat ook aan de tandempomp te denken, maar het olieniveau blijft gelijk en ook stinkt de olie niet.
Inmiddels heb ik het vermoeden dat het wel eens aan de retourklep van de oplooppomp in de tank kon liggen.
Zet ik de auto op contact dan hoor je echt een hoop geborrel.
Starten, roken en na een paar seconden goed lopen.
Zou het kunnen dat na langer stilstaan de leiding langzaam leeg loopt en de oplooppomp dus lucht het systeem indrukt bij de eerste start?
Re: Startprobleem T5
Is er ondertussen al meer nieuws?
Ik heb hetzelfde probleem en het lijkt erger te worden, ook alleen bij de koude start 's morgens. Af en toe slaat hij echt pas aan net voor de accu er geen zin meer in heeft. Als hij eenmaal loopt, loopt hij na een seconde of 3 weer prima.
Ik heb hetzelfde probleem en het lijkt erger te worden, ook alleen bij de koude start 's morgens. Af en toe slaat hij echt pas aan net voor de accu er geen zin meer in heeft. Als hij eenmaal loopt, loopt hij na een seconde of 3 weer prima.
- Jeroen van der Veen
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 17 apr 2009, 12:03
Re: Startprobleem T5
Nee, helaas.
Ik heb het opgegeven.
Alles wat ik kon bedenken gechecked en/of vervangen.
Misschien dat het de tandempomp is, maar kost weer een fortuin.
Dan maar slecht starten...
Ik heb het opgegeven.
Alles wat ik kon bedenken gechecked en/of vervangen.
Misschien dat het de tandempomp is, maar kost weer een fortuin.
Dan maar slecht starten...
Re: Startprobleem T5
Heren: Het is een al jaren bekend fenomeen bij deze generatie van de T5: tandempomp, kopprobleem en hier en daar een verstuiverkabelboomprobleem. En ja, dat kost een leuke vakantie aan geld helaas.
De illusie dat het 'dan maar slecht starten is' en het daarbij blijft is naar mijn bescheiden mening struisvogelpolitiek. Zowel bij een defecte tandempomp als wel een een defect aan de verstuiverzittingen resulteren (vroeg of laat maar vaak ongemerkt vroeg) in verschraling van de motorolie (diesellekkage naar de olie) en daardoor lager-, motor,- en turboschade..
Ik zou zeggen aan een ieder die hoop koestert op een klein probleempje: gebruik de zoekfunctie en lees je in...
De illusie dat het 'dan maar slecht starten is' en het daarbij blijft is naar mijn bescheiden mening struisvogelpolitiek. Zowel bij een defecte tandempomp als wel een een defect aan de verstuiverzittingen resulteren (vroeg of laat maar vaak ongemerkt vroeg) in verschraling van de motorolie (diesellekkage naar de olie) en daardoor lager-, motor,- en turboschade..

Ik zou zeggen aan een ieder die hoop koestert op een klein probleempje: gebruik de zoekfunctie en lees je in...
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 26 sep 2018, 22:33
Re: Startprobleem T5
@heemskerk, dankjewel voor je reactie. Ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem.
Eerst maar eens de O-ringen vervangen. En dan meteen een compressie test doen om te controleren of de zuigerveren nog goed zijn.
Weet jij welke druk normaal gesproken gehaald moet kunnen worden per cilinder?
Het betreft een AXD motor.
Groeten,
Stefan.
Eerst maar eens de O-ringen vervangen. En dan meteen een compressie test doen om te controleren of de zuigerveren nog goed zijn.
Weet jij welke druk normaal gesproken gehaald moet kunnen worden per cilinder?
Het betreft een AXD motor.
Groeten,
Stefan.
Re: Startprobleem T5
Mocht het toch op vervangen van de kop aankomen onderstaand een paar linkjes naar AMC koppen en een bedrijf wat de kop voorziet van bussen.
Geen binding mee maar heb zelf ook een AMC kop en tot op heden bevalt het prima.
https://www.ebay.de/itm/VW-Transporter- ... :rk:2:pf:0
https://www.ebay.de/itm/AMC-Zylinderkop ... :rk:3:pf:0
https://www.ebay.de/itm/AMC-Zylinderkop ... rk:18:pf:0
Geen binding mee maar heb zelf ook een AMC kop en tot op heden bevalt het prima.
https://www.ebay.de/itm/VW-Transporter- ... :rk:2:pf:0
https://www.ebay.de/itm/AMC-Zylinderkop ... :rk:3:pf:0
https://www.ebay.de/itm/AMC-Zylinderkop ... rk:18:pf:0