Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Luifel T4 California
Luifel T4 California
Goedenavond,
Waarschijnlijk al wel vaker besproken hier. Ik zoek een luifel voor mijn T4 westfali uit '94 (KWB).
Nu zie ik op MP een interessante Fiamma F45 te koop.
Echter lengte is 3m. Zover ik weet is 2m60 de standaard.
Maar past de 3m variant wel? Of is dit niet aan te bevelen?
Heb overigens een brandrup rail.
Alvast dank voor de reactie.
Waarschijnlijk al wel vaker besproken hier. Ik zoek een luifel voor mijn T4 westfali uit '94 (KWB).
Nu zie ik op MP een interessante Fiamma F45 te koop.
Echter lengte is 3m. Zover ik weet is 2m60 de standaard.
Maar past de 3m variant wel? Of is dit niet aan te bevelen?
Heb overigens een brandrup rail.
Alvast dank voor de reactie.
Re: Luifel T4 California
Het kan, ziet er alleen niet uit. Dan steekt de luifel aan de voor en/of achterkant uit. 

Re: Luifel T4 California
Op mijn California zit een luifel van 2.60 meter. Aan de achterkant zit deze gelijk met de achterkant van het hefdak, aan de voorkant net voorbij de B-stijl. Een luifel van 3 meter komt ruim tot aan de spoiler voor het hefdak. Bij mij zit de voorste steun op de B-stijl. Een luifel van 3 meter zou zo'n 70 cm loshangend voor deze steun uitsteken. Lijkt mij niet gunstig voor de stabiliteit tijdens het rijden. Bij een Brandrup rail kan de luifel misschien nog iets verder naar voren bevestigd worden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Luifel T4 California
Ik heb een F45 titanium van 2.80 op mijn California. Normaal zit deze met 2 steunen vast maar gezien de langere versie dan normaal (2.60) heb ik er een extra steun bijgemaakt. (achterzijde)
Voordeel is dat deze net even wat groter is dan de 2.60 (ja, die 20 cm merk je echt) en je dus minder snel naar binnen hoeft als het regent. Nadeel is dat je in de gaten moet houden om het rvp te openen omdat de arm van het scherm anders tegen de bovenkant van de deur aan komt.
Voor mij functioneert het prima.
Voordeel is dat deze net even wat groter is dan de 2.60 (ja, die 20 cm merk je echt) en je dus minder snel naar binnen hoeft als het regent. Nadeel is dat je in de gaten moet houden om het rvp te openen omdat de arm van het scherm anders tegen de bovenkant van de deur aan komt.
Voor mij functioneert het prima.
Laatst gewijzigd door Peter73 op 07 jan 2019, 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Luifel T4 California
Hanz schreef: 07 jan 2019, 11:10 Op mijn California zit een luifel van 2.60 meter. Aan de achterkant zit deze gelijk met de achterkant van het hefdak, aan de voorkant net voorbij de B-stijl. Een luifel van 3 meter komt ruim tot aan de spoiler voor het hefdak. Bij mij zit de voorste steun op de B-stijl. Een luifel van 3 meter zou zo'n 70 cm loshangend voor deze steun uitsteken. Lijkt mij niet gunstig voor de stabiliteit tijdens het rijden. Bij een Brandrup rail kan de luifel misschien nog iets verder naar voren bevestigd worden.
20170852.jpg
Zoals Hanz schreef,
op onze T4 hadden we een luifel van 270 cm en dat ging prima op een brandruprail.
300 cm is een afweging tussen extra gebruiksgemak, versus oversteek en looks.
Geeft wel meer "droog oppervlak/schaduw" onder de luifel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Luifel T4 California
Niet alleen heb je meer schaduw in de breedte, die van 300 cm heeft ook 50 cm meer uitval. Dus bij elkaar een behoorlijk groter oppervlak meer schaduw. En daardoor ook meer gewicht. De 260cm weegt 19kg, de 300cm 23kg.
Mvg,
Charles Vos
Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Luifel T4 California
Dat klopt voor een F45 wel ja.chv schreef: 07 jan 2019, 15:47 Niet alleen heb je meer schaduw in de breedte, die van 300 cm heeft ook 50 cm meer uitval. Dus bij elkaar een behoorlijk groter oppervlak meer schaduw. En daardoor ook meer gewicht. De 260cm weegt 19kg, de 300cm 23kg.
Mvg,
Charles Vos
Ik had een F35pro die beduidend lichter van gewicht is:
Lengte: 273 cm, uitval 225 cm. Gew. 13 kg, schaduwoppervlak: 5,7 m²
Lengte: 303 cm, uitval 225 cm. Gew. 14 kg, schaduwoppervlak: 6,4 m²
F45:
Lengte: 260 cm, uitval 200 cm. Gew. 19,5 kg, schaduwoppervlak: 4,9m²
Lengte: 300 cm, uitval 250 cm. Gew. 23 kg, schaduwoppervlak: 7,3m²
Groetjes peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Luifel T4 California
Mijn luifel van 2.60 m zit ook met 3 steunen vast, bij de B-stijl, bij de C-stijl en ongeveer 10 cm voor de D-stijl.Peter73 schreef: 07 jan 2019, 12:37 Ik heb een F45 titanium van 2.80 op mijn California. Normaal zit deze met 2 steunen vast maar gezien de langere versie dan normaal (2.60) heb ik er een extra steun bijgemaakt. (achterzijde)
Voordeel is dat deze net even wat groter is dan de 2.60 (ja, die 20 cm merk je echt) en je dus minder snel naar binnen hoeft als het regent. Nadeel is dat je in de gaten moet houden om het rvp te openen omdat de arm van het scherm anders tegen de bovenkant van de deur aan komt.
Voor mij functioneert het prima.
Dat probleem met het rechter voorportier heb je al heel gauw als je langer gaat dan 2.60 zoals je op de foto kan zien. Ik denk dat dit ook bij 2.70 al optreedt, maar daar kan Peter wellicht iets over zeggen.
Natuurlijk kan je de luifel wat verder naar achteren monteren maar als hij teveel uitsteekt voorbij de achterklep dan zit hij waarschijnlijk in de weg voor eventuele fietsen op een fietsenrek.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Luifel T4 California
Ik had daar geen last van, omdat onze luifel iets hoger gemonteerd zat dmv pluuke-adapters in een brandrup toprail.Hanz schreef: 07 jan 2019, 16:42 Dat probleem met het rechter voorportier heb je al heel gauw als je langer gaat dan 2.60 zoals je op de foto kan zien. Ik denk dat dit ook bij 2.70 al optreedt, maar daar kan Peter wellicht iets over zeggen.
Als je de luifel naar beneden zet, dus water aflopend, dan heb je dit natuurlijk sneller als dat je hem iets hoger zet.
Een F35pro heeft geen uitval-armen, een F45 wel(dacht ik).
Die grotere lengte in relatie tot de fietsen op een fietsendrager is wel iets om in de gaten te houden.
Groeten Peter
PS beeld met Fiamma 270 kan ik even vlug niet vinden
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Luifel T4 California
Ik heb evt nog een omnistore luifel over, die is 270cm lang als ik mij niet vergis.
Te ruil tegen een nieuwe Brandrup rail met spoiler kit of te koop voor de waarden daarvan.
Te ruil tegen een nieuwe Brandrup rail met spoiler kit of te koop voor de waarden daarvan.
Re: Luifel T4 California
Dank voor de vele reacties. Als ik het zo lees en proef gaat mijn voorkeur niet uit naar 3m.
Ga dus de zoektocht even voortzetten. Voorkeur gaat uit naar een F45 ipv F35, maar vind ze nieuw behoorlijk prijzig. Echter is tweedehands aanbod beperkt.
Dus als al er mensen zijn die iets weten hoor ik het graag.
@roelandZ, ben benieuwd naar je voorstel. Heb helaas denk ik niks om in te ruilen. Wellicht even een pb sturen.
Alvast dank voor de reactie (s).
Met vriendelijke groet, Jan
Ga dus de zoektocht even voortzetten. Voorkeur gaat uit naar een F45 ipv F35, maar vind ze nieuw behoorlijk prijzig. Echter is tweedehands aanbod beperkt.
Dus als al er mensen zijn die iets weten hoor ik het graag.
@roelandZ, ben benieuwd naar je voorstel. Heb helaas denk ik niks om in te ruilen. Wellicht even een pb sturen.
Alvast dank voor de reactie (s).
Met vriendelijke groet, Jan
Re: Luifel T4 California
In het geval van een nieuwe F45 kom je dan op een lengte van 260 (263). De 270 en 280 versies zijn er niet meer.jaass84 schreef: 07 jan 2019, 22:52 Dank voor de vele reacties. Als ik het zo lees en proef gaat mijn voorkeur niet uit naar 3m.
Ga dus de zoektocht even voortzetten. Voorkeur gaat uit naar een F45 ipv F35, maar vind ze nieuw behoorlijk prijzig. Echter is tweedehands aanbod beperkt.
Dus als al er mensen zijn die iets weten hoor ik het graag.
@roelandZ, ben benieuwd naar je voorstel. Heb helaas denk ik niks om in te ruilen. Wellicht even een pb sturen.
Alvast dank voor de reactie (s).
Met vriendelijke groet, Jan
Re: Luifel T4 California
Jan, ik heb vorig jaar op MarktPlaats succes gehad toen ik een luifel zocht. Kostte wat tijd om op een goede deal te wachten maar uiteindelijk had ik een zeer complete en weinig gebruikt F45 met zijwanden, stormbanden, rafter, steunen enz voor ca. 30% van de nieuwprijs.jaass84 schreef: 07 jan 2019, 22:52 Dank voor de vele reacties. Als ik het zo lees en proef gaat mijn voorkeur niet uit naar 3m.
Ga dus de zoektocht even voortzetten. Voorkeur gaat uit naar een F45 ipv F35, maar vind ze nieuw behoorlijk prijzig. Echter is tweedehands aanbod beperkt.
Dus als al er mensen zijn die iets weten hoor ik het graag.
@roelandZ, ben benieuwd naar je voorstel. Heb helaas denk ik niks om in te ruilen. Wellicht even een pb sturen.
Alvast dank voor de reactie (s).
Met vriendelijke groet, Jan
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Luifel T4 California
Op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Op de foto zit hij op een verlengde bus en komt nog een flink eind voor de B-stijl. Zou best eens 3 meter kunnen zijn. Heb hier geen binding mee
Op de foto zit hij op een verlengde bus en komt nog een flink eind voor de B-stijl. Zou best eens 3 meter kunnen zijn. Heb hier geen binding mee
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Luifel T4 California
Inderdaad MP goed in de gaten houden. De huidige F45 op MP is 3m en was voor mij de aanleiding om hier even te polsen of dit past.... 