t-vierder schreef: 27 apr 2018, 18:51
Haha, uitlaatje ziet er goed uit. Ga je de lassen nog behandelen?
Ik volg het met belangstelling. Ik vraag me alleen af, wat is n75 of n18?
Uitlaatje is wel stoer zo met die lassen, en hij is tochb niet zichtbaar.
De n75 is een elektrisch-pneumatisch relais dat (Bij de 111kw bussen) door de ecu gestuurd word om de Watergate open of dicht te zetten, m.a.w. die regelt de turbodruk.
De n18 is hetzelfde maar die is voor de eventueele EGR klep te regelen.
Het behandelen van lassen in rvs gaat niet zozeer over het uiterlijk, maar meer over de roestbestendigheid. Het materiaal wordt tegen roest beschermd door een passief oxidehuidje. Tijdens het lassen ontstaat een actieve oxidehuid die op den duur roestvorming veroorzaakt. Om dat ongedaan te maken moet de las gebeitst en gepassiveerd worden. Maar goed, daar hoeven we ook weer niet al te dramatisch over te doen. Zolang jouw auto niet te vaak in de buurt van de zeelucht (veel zout in de lucht) komt, valt het met de roestvorming heus nogal mee. Er vallen heus niet binnen een paar jaar gaten in je uitlaat.
t-vierder schreef: 28 apr 2018, 07:41
Het behandelen van lassen in rvs gaat niet zozeer over het uiterlijk, maar meer over de roestbestendigheid. Het materiaal wordt tegen roest beschermd door een passief oxidehuidje. Tijdens het lassen ontstaat een actieve oxidehuid die op den duur roestvorming veroorzaakt. Om dat ongedaan te maken moet de las gebeitst en gepassiveerd worden. Maar goed, daar hoeven we ook weer niet al te dramatisch over te doen. Zolang jouw auto niet te vaak in de buurt van de zeelucht (veel zout in de lucht) komt, valt het met de roestvorming heus nogal mee. Er vallen heus niet binnen een paar jaar gaten in je uitlaat.
De meestgebruikte methode is 'beitsen'. Volg de link om daar iets meer over te lezen. http://www.bmn-bv.nl/beitsen-en-passiveren/
Maar om nou een hele pot met dat (behoorlijk dure) spul te kopen voor een paar lassen raad ik je niet aan. Je hebt die lassen niet zelf gemaakt vermoed ik. Degene die dit wel gedaan heeft, kan je misschien wel helpen. Of je kijkt of er een rvs-verwerkend bedrijf in je buurt is en vraagt of zij dat voor je willen doen. Maar nogmaals, met die roestvorming valt het heus wel mee.
En om ze te testen heb ik even de torsieveren vervangen door wat zwaarder uitgevoerde exemplaren. Gelijk ook de schalen en stabilisatorstang rubbers mee vervangen.
Iemand dit al meegemaakt?
Maar goed dat ik nog assen heb liggen.
Geluk was wel, ik had het lager aan de andere kant pas vervangen en toen besloten de andere kant nog niet te doen.
Dat was een goede beslissing gezien het lager in deze situatie gebarsten is.
Ik ga nog eens wat doen kwa velgen.
Wat zou optimaal zijn i.c.m. a/t banden?
De velgen die ik op het oog heb kunnen minimaal 16" zijn ivm aanlopen tegen de klauwen.
Concreet:
Wat is de grootste maat 16" at banden die passen en hoe breed zou ik de velgen laten maken? 7 of 8 " ? En hoe zit ik dan kwa et waarde...
Ik dacht aan 235/70-16 Dat zou ongeveer hetzelfde moeten zijn.
Momenteel zitten er 15" ronal penta's op met BFG A/T 235/75-15 bandjes.