Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Verlies op huishoudbat.
Verlies op huishoudbat.
Even een vraagje voor de elektriciteitsspecialisten ...Alles functioneert normaal maar de bat.lopen langzaam leeg bij stilstaan ongeveer 10% per dag. Op de unit verschijnt steeds een verbruik van 0,2 amp???? Sluit ik een lamp aan dan wordt het verbruik verhoogd met 0,6 amp wat normaal is ...Waar kan die O,2 amp verlies vandaan komen ?? Ik hoor al meten is weten maar laat dat nu even het prob. zijn heb geen meter in huis laat staan de kennis maar wil wel wat info voor ik hem in de garage binnensteek.
Bedankt voor de hulp en de ideeën.
Bedankt voor de hulp en de ideeën.
Re: Verlies op huishoudbat.
Is alles nog standaard? Niet een omvormer / GPS-tracker / gas alarm / USB oplader / of iets dergelijks ingebouwd?
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Verlies op huishoudbat.
Alles is nog standaard betreft een 2016 uitvoering (laatste reeks T5). Heb wel een zekering nr 16 als ik het nog herinner moeten vervangen zat toen 16aMp in en moest een 30 zijn ...was origineel verkeerd gestoken . Had dit ontdekt toen de koelkast niet meer werkte toen alles aan het net was aangesloten, nu is dit terug in orde.
Re: Verlies op huishoudbat.
0,2 amp is ongeveer wat de unit zelf verbruikt... Unit uitzetten als je hem niet nodig hebt helpt!
Maar als 0,2 amp je batterijen met 10% per dag leegtrekt, zijn je huishoudbatterijen misschien niet meer zo heel goed?
Of de zekering tussen de eerste en tweede huishoudbatterij is stuk, zodat je er in feite maar 1 hebt?
Overigens, de %-aanduiding in de CU is niet zo heel betrouwbaar, hoor... Die wordtdoor de CU min-of-meer geschat op basis van de restspanning en het momentane verbruik, waarbij een niet helemaal goede aarding van de meetweerstand (veel over te vinden hier) tot hele rare resultaten kan leiden. Je kunt in het algemeen beter naar de spanning kijken om een indruk van je batterijcapaciteit te krijgen.
Maar als 0,2 amp je batterijen met 10% per dag leegtrekt, zijn je huishoudbatterijen misschien niet meer zo heel goed?
Of de zekering tussen de eerste en tweede huishoudbatterij is stuk, zodat je er in feite maar 1 hebt?
Overigens, de %-aanduiding in de CU is niet zo heel betrouwbaar, hoor... Die wordtdoor de CU min-of-meer geschat op basis van de restspanning en het momentane verbruik, waarbij een niet helemaal goede aarding van de meetweerstand (veel over te vinden hier) tot hele rare resultaten kan leiden. Je kunt in het algemeen beter naar de spanning kijken om een indruk van je batterijcapaciteit te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Verlies op huishoudbat.
Bedankt al voor de input; De zekering tussen de twee huishoudbat. waar bevindt zich die zodat ik dat ook al kan uitschakelen...? 

-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Verlies op huishoudbat.
Bij een california ( als bij mij, 2012) ziet die op de +pool bij de accu die onder de watertank.jovdt schreef: 04 jul 2019, 15:18 Bedankt al voor de input; De zekering tussen de twee huishoudbat. waar bevindt zich die zodat ik dat ook al kan uitschakelen...?![]()
https://shop.vwcamper.de/zubehoer/borde ... ttbatterie
https://ajwr.home.xs4all.nl/Tips%20voor ... ringen.htm
(even naar onder scrollen)
\JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Verlies op huishoudbat.
Hoeveel gebruikt de meet-shunt eigenlijk per dag?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Verlies op huishoudbat.
Nou ja, het geheel van de unit gebruikt dus 0,2 Ah per uur voor zichzelf. Wij hebben in ons huishoudcircuit 2 x 80 Ah huishoudbatterijen. Als je niet verder dan 50% wilt ontladen heb je dus ca. 80 Ah bruikbare capaciteit om te verbruiken. Daar zou de CU dus 80/0,2 = 400 uur mee vooruit moeten kunnen. Dat is ruim 16 etmalen, of ruim twee weken. En dan zou 1 etmaal alleen de CU aan 1/16 = ca. 6% van de bruikbare capaciteit verbruiken. Zo bekeken is die 10% verbruik in de oorspronkelijke post misschien niet eens zo vreemd...
Maar met welke grenswaarden (ondergrens restcapaciteit, totale capaciteit huishoudcircuit) de software in de CU rekent om tot het percentage te komen zou ik niet weten, ook niet hoe nauwkeurig de meet-shunt meet. Daarom kijken wij nooit naar het percentage, dat is op vele forums al gedocumenteerd als weinig betrouwbaar voor de actuele staat van je huishoudcircuit, maar naar het voltage om een indruk van de staat van ons huishoudcircuit te krijgen. Ook omdat de diverse afschakelwaarden (voor koelkast, standkachel) bepaald zijn in restvoltage dat de CU meet, niet in het percentage.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Verlies op huishoudbat.
Even een algemene regel mbt de START-accu in een auto. Als de auto uit staat mag er maximaal 0,05a verbruikt worden, hogere waardes zien we als lekstroom.
Wel een kanttekening bij auto’s met canbus, zeg T5 en nieuwer, pas gaan meten als de auto in ‘rust’ gaat. Dus auto op slot en minimaal 15minuten wachten en dan gaan meten, dan gaat alles in rust, zeg slaapstand en zakt het verbruik naar een meetbare waarde.
We hebben het nu over de huishoudaccu’s: als deze met alles uitgeschakeld ook 0,2a trekken vind ik dit aan de hoge kant.
Wel een kanttekening bij auto’s met canbus, zeg T5 en nieuwer, pas gaan meten als de auto in ‘rust’ gaat. Dus auto op slot en minimaal 15minuten wachten en dan gaan meten, dan gaat alles in rust, zeg slaapstand en zakt het verbruik naar een meetbare waarde.
We hebben het nu over de huishoudaccu’s: als deze met alles uitgeschakeld ook 0,2a trekken vind ik dit aan de hoge kant.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Verlies op huishoudbat.
Even voor de duidelijkheid van het beeld: die 0,2 A is dus niet een lekstroom met alles uitgeschakeld, maar het verbruik met de CU ingeschakeld. Dat computertje is een 0,2 A x 12 V = 2,4 W verbruiker... Best veel ja, voor zo'n stom ding, maar het is niet anders.Erdem50 schreef: 05 jul 2019, 14:23 We hebben het nu over de huishoudaccu’s: als deze met alles uitgeschakeld ook 0,2a trekken vind ik dit aan de hoge kant.
Ter vergelijking: een Raspberry Pi 3 vraagt bij niksdoen ca 2,55 W, maar dan heb je ook wel meer computer!
Het schijnt dat de 6.1 California een nieuw model CU krijgt. Misschien ook zuiniger?
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Verlies op huishoudbat.
Hartelijk bedankt hier ben ik iets mee.Beckontheroad schreef: 04 jul 2019, 16:03Bij een california ( als bij mij, 2012) ziet die op de +pool bij de accu die onder de watertank.jovdt schreef: 04 jul 2019, 15:18 Bedankt al voor de input; De zekering tussen de twee huishoudbat. waar bevindt zich die zodat ik dat ook al kan uitschakelen...?![]()
https://shop.vwcamper.de/zubehoer/borde ... ttbatterie
https://ajwr.home.xs4all.nl/Tips%20voor ... ringen.htm
(even naar onder scrollen)
\JB
