Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Help: Hoofdremcilinder of lucht?
Help: Hoofdremcilinder of lucht?
Probleempje, als ik met m'n bus bijv. 80 rij en ik rem met constante druk dan valt na even remmen de druk een beetje weg en zakt het pedaal wat voor dezelfde remkracht, vervolgens als ik bijna stil sta dan zakt het pedaal nog een keer om nog redelijk te kunnen remmen en zit het pedaal bijna aan de vloer...
Ik naar de garage, de 1 zegt lucht in de leiding de ander (heb ik meer vertrouwen in) zegt dat de hoofdremcilinder inwendig lek is.
Punt is namelijk dat het remvloeistof niveau niet is gedaalt, dus geen lekkage kennelijk.
Als ik dan wegrij bij bijv. een stoplicht dan remt ie de volgende keer exact weer zo"
remmen - pedaal zakt voor dezelfde remkracht - en dat ongeveer 2x zo.
Iemand die me hiermee kan helpen?? Wat het is, en wat een hoofdremcilinder zou kunnen kosten en waar ik die dan zou moeten halen?
Ik naar de garage, de 1 zegt lucht in de leiding de ander (heb ik meer vertrouwen in) zegt dat de hoofdremcilinder inwendig lek is.
Punt is namelijk dat het remvloeistof niveau niet is gedaalt, dus geen lekkage kennelijk.
Als ik dan wegrij bij bijv. een stoplicht dan remt ie de volgende keer exact weer zo"
remmen - pedaal zakt voor dezelfde remkracht - en dat ongeveer 2x zo.
Iemand die me hiermee kan helpen?? Wat het is, en wat een hoofdremcilinder zou kunnen kosten en waar ik die dan zou moeten halen?
1,8 8v Benzine Thee 4 1991
Wat gaat zoiets kosten dan?? (Prijs van een HRC en aantal uren?)Berrie en Rene schreef:Ik zou voor de zekerheid eerst gaan ontluchten ( kost bijna niets en dat kun je zelf om dingen uitsluiten.)
Begin altijd bij de verste remtang/klauw
Ik hoop dat het lucht is, een nieuwe ( andere) hoofdremcilinder wordt je niet vrolijk van.
René
Btw voor het ontluchten heb ik wel een handig slangetje met terugslag ventiel om te voorkomen dat er opnieuw lucht in komt.
Met ontluchten, moet ik dan bij elke kant het wiel eraf halen of kom ik er met gepruts wel bij??
1,8 8v Benzine Thee 4 1991
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Als je het wiel eraf haalt gaat het het makkelijkst, tenzij je over een brug beschikt, dan is het ook eenvoudig om te doen. Ik heb ook wel onder de auto gelegen om de remmen te ontluchten terwijl Berrie de rem bediende.
Ik heb nog een hoofdrem cilinder liggen van een T4 van 2000. (over ivm ombouw abs). voor 75 euro mag je die hebben.
René
Ik heb nog een hoofdrem cilinder liggen van een T4 van 2000. (over ivm ombouw abs). voor 75 euro mag je die hebben.
René
Zou je die voor mij een weekje of 2 appart willen houden??Berrie en Rene schreef:Als je het wiel eraf haalt gaat het het makkelijkst, tenzij je over een brug beschikt, dan is het ook eenvoudig om te doen. Ik heb ook wel onder de auto gelegen om de remmen te ontluchten terwijl Berrie de rem bediende.
Ik heb nog een hoofdrem cilinder liggen van een T4 van 2000. (over ivm ombouw abs). voor 75 euro mag je die hebben.
René
Ik wil je wel even al mijn gegevens mailen (naam adres tel nummer etc)
1,8 8v Benzine Thee 4 1991
- bas caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
- Locatie: Huizen ( Noord Holland )
Kun je dit iets meer gedetailleerd beschrijven (beeldend) dan ga ik het morgen gelijk controleren namelijk. Ter hoogt van waar? welk slangetje? (meest linkse / rechtse of onderste, dikste of dunste slang etc)bas caravelle schreef:Vacuum leiding vanuit de rembekrachtiger naar de vacuumpomp? Daar zit een terugslagklepje in die de boel ook wel eens beduveld. Ook de polyamideleiding zelf slijt wel eens door terhoogte van het motorblok.
Bas
Super bedankt!!!


1,8 8v Benzine Thee 4 1991
- bas caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
- Locatie: Huizen ( Noord Holland )
Ik weet dat er bij een 2.5 tdi een slang loopt vanaf de rembekrachtiger ( grote pot achter de hoofdremcilinder ) naar een vacuumpomp om de vacuum in de rembekrachtiger te regelen. Of er een dergelijke vacuumpomp op een 1.8 zit weet ik niet. Wel zal jouw rembekr. een vacuum ergens vandaan moeten halen. Verder zal er op die pot geen slang zitten, du makkelijk zoeken.
Bas
Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Re: Help: Hoofdremcilinder of lucht?
je kan controleren of je hoofdremcilinder lek is door de motor uit te zetten dan het rempedaal een paar maal in te trappen dan is alle hulp van de rembekrachtigger weg en zal het pedaal hoog blijven staan houdt er dan een konstante druk op van ongeveer 50 kilo als het pedaal wegzakt is de hoofdremcilinder lek
om je rembekrachtigger te controleren dstart je de motor terwijl je nog steeds kracht op het pedaal uit blijft oefenen als het pedaal dan wegzakt en dan iets lager weer blijft staan werkt de rembekrachttigger correct.
maar tevens moet je weten dat wanner je achter remtrommels hebt het zo kan zijn dat je automatische stelinrichtting niet kan werken dan zal je na een keer remmen het pedaal ver intrappen en bij een paar keer achter elkaar zal het pedaal hoog staan .
ook kan nog zijn bij een diesel dat de vacuumpomp inwendig lekt of versleten is danzal bij eeen keer remmen het pedaal goed aanvoelen maar buij een paar keer achter elkaar remmen het pedaal zwaar aanvoelen
ik hoop dat ik je wat wijzer heb gemaakt met al deze info
gr fredde
om je rembekrachtigger te controleren dstart je de motor terwijl je nog steeds kracht op het pedaal uit blijft oefenen als het pedaal dan wegzakt en dan iets lager weer blijft staan werkt de rembekrachttigger correct.
maar tevens moet je weten dat wanner je achter remtrommels hebt het zo kan zijn dat je automatische stelinrichtting niet kan werken dan zal je na een keer remmen het pedaal ver intrappen en bij een paar keer achter elkaar zal het pedaal hoog staan .
ook kan nog zijn bij een diesel dat de vacuumpomp inwendig lekt of versleten is danzal bij eeen keer remmen het pedaal goed aanvoelen maar buij een paar keer achter elkaar remmen het pedaal zwaar aanvoelen
ik hoop dat ik je wat wijzer heb gemaakt met al deze info
gr fredde