Allen,
Motor: 1.9TD T4
Graag jullie hulp bij volgend probleem :
Aangezien de thermostaat bleef hangen (temperatuur daalde op de binnenwegen, snelweg was OK) heb ik de thermostaat + temp. schakelaar ventilatoren vervangen. Alsook nieuwe G11 blauwe koelvloeistof zoals voorgeschreven.
Nu nadat ik deze vervangen heb loopt de motortemperatuur iets te hoog op.
- Stationair / binnenwegen = horizontaal;
- snelweg = iets boven horizontaal;
- Helling op snelweg in de ardennen = +- midden van 2e en 3e streep.
Het valt me dus m.a.w. op wanneer de motor belast wordt, deze vrij gemakkelijk stijgt terwijl deze dat nooit deed met de kapotte thermostaat.
Toen stond deze altijd horizontaal en bewoog niet.
Alsook na 1x rijden kleurt de koelvloeistof niet meer helder blauw.
Na deze vaststellingen heb ik de auto naar de garage gebracht, zij melden mij dat het geen kwaad kan en de temperatuur niet boven de 100°C komt.
Temperatuur stijgt door verontreinigingen in de kleine kanalen in de radiator. We hebben er niets aan gedaan.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn, op wat ik moet laten testen? Ik heb er momenteel niet vertrouwen in aangezien ik altijd naar de bergen ga ermee.
Wat is de normale stand van de wijzer ?
Alvast bedankt, Stijn
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Motortemperatuur T4 1.9 TD
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Motortemperatuur T4 1.9 TD
Hebben ze een VW originele tempschakelaar geplaatst? Er zijn er meerdere in omloop en die hebben soms een andere schakeltemperatuur.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D 

-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 15 apr 2017, 21:44
Re: Motortemperatuur T4 1.9 TD
Zelf geplaatst met correcte artikelnummer.
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Motortemperatuur T4 1.9 TD
Oude radiator kan inwendig dichtslibben , met verminderd koelvermogen tot gevolg .
Buitenzijde vd radiator oxideerd en slibt dicht door vervuiling , = verminderd koelvermogen.
Lamellen vd ventilatoren durven wel eens vast komen te zitten , dan koelt het ook niet voldoende natuurlijk.
De oliekoeler (waar je oliefilter tegengeschroefd zit) kan ook voor problemen zorgen. En als je olie te heet word , gaat de watertemperatuur natuurlijk ook omhoog .
Hoelang zit de waterpomp er al op ? Die verslijten namelijk ook ...
Mijn tips:
-haal het bi-metaal tegen de radiator eruit , zet de lamellen volledig open en fixeer ze met bvb tie-raps .
-verwijder de grille , en blaas de radiator eens goed door met persluchtpistool , je zal verbaasd zijn wat daar allemaal uitkomt na al die jaren.
-controleer of de ventilatoren nog wel aanslaan , door je T4 goed warm te rijden (Werking van die nw sensor controleren)
Buitenzijde vd radiator oxideerd en slibt dicht door vervuiling , = verminderd koelvermogen.
Lamellen vd ventilatoren durven wel eens vast komen te zitten , dan koelt het ook niet voldoende natuurlijk.
De oliekoeler (waar je oliefilter tegengeschroefd zit) kan ook voor problemen zorgen. En als je olie te heet word , gaat de watertemperatuur natuurlijk ook omhoog .
Hoelang zit de waterpomp er al op ? Die verslijten namelijk ook ...
Mijn tips:
-haal het bi-metaal tegen de radiator eruit , zet de lamellen volledig open en fixeer ze met bvb tie-raps .
-verwijder de grille , en blaas de radiator eens goed door met persluchtpistool , je zal verbaasd zijn wat daar allemaal uitkomt na al die jaren.
-controleer of de ventilatoren nog wel aanslaan , door je T4 goed warm te rijden (Werking van die nw sensor controleren)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 15 apr 2017, 21:44
Re: Motortemperatuur T4 1.9 TD
Lamellen reeds gefixeerd
Schakelaar ventilatoren is vervangen dus ventilatoren werken in beide standen.
Hoe kan ik best de radiator controleren of deze effectief versleten is? Ik heb een temperatuur meettoestel met laser ter beschikking.
Ik heb een temperatuurmeter met laser ter beschikking.
Laatst had ik gecontroleerd na een rit:
Schakelaar ventilatoren is vervangen dus ventilatoren werken in beide standen.
Hoe kan ik best de radiator controleren of deze effectief versleten is? Ik heb een temperatuur meettoestel met laser ter beschikking.
Ik heb een temperatuurmeter met laser ter beschikking.
Laatst had ik gecontroleerd na een rit: