Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Elektrische storing T4 California 1997
Elektrische storing T4 California 1997
Ben nieuw hier op het forum, afgelopen week een T4 westfalia California gekocht van bouwjaar 1997. Onze 1e camper, een 2.5 tdi. Het is er al 1tje met een wijsneus, bus heeft wat kleine roestvorming op de bekende plekken, maar ik wil hem aanpakken en pijnpunten verhelpen.
Maar..... Er heeft zich al een probleempje aangediend: Bus heeft een paar dagen hier op de oprit gestaan, zonder verbruikers o.i.d ingeschakeld.
Toen ik het portier openende, rook ik meteen een verbrande plastic geur. Kon niet herleiden waar het weg kwam. Minpool accu losgekoppeld. Dag later maar even weer gekeken. Bus gestart zonder problemen. Alleen toerenteller werkt niet meer, accu lampje brandt en digitale display kilometerstand plus dagteller niks meer zichtbaar.
Accu laadt wel bij, gemeten op accu 13.8 volt bij draaiende motor.
Stank lijkt bij linker kant dash weg te komen, zekeringkast al bekeken maar zie niks. Wie heeft er tips, vermoed zelf instrumentenpaneel zelf....
Alvast bedankt, groet Sander
Maar..... Er heeft zich al een probleempje aangediend: Bus heeft een paar dagen hier op de oprit gestaan, zonder verbruikers o.i.d ingeschakeld.
Toen ik het portier openende, rook ik meteen een verbrande plastic geur. Kon niet herleiden waar het weg kwam. Minpool accu losgekoppeld. Dag later maar even weer gekeken. Bus gestart zonder problemen. Alleen toerenteller werkt niet meer, accu lampje brandt en digitale display kilometerstand plus dagteller niks meer zichtbaar.
Accu laadt wel bij, gemeten op accu 13.8 volt bij draaiende motor.
Stank lijkt bij linker kant dash weg te komen, zekeringkast al bekeken maar zie niks. Wie heeft er tips, vermoed zelf instrumentenpaneel zelf....
Alvast bedankt, groet Sander
Re: Elektrische storing T4 California 1997
Hallo Sander,
Het lijkt duidelijk dat het instrumentenpaneel vervangen moet worden. Maar ik denk dat nog nooit iemand hier van gehoord heeft.
Woon je toevallig in een gebied waar steenmarters rondsluipen? Misschien kun je in de motorruimte zien of er een marter geknabbeld heeft?
Groet,
Christiaan
Het lijkt duidelijk dat het instrumentenpaneel vervangen moet worden. Maar ik denk dat nog nooit iemand hier van gehoord heeft.
Woon je toevallig in een gebied waar steenmarters rondsluipen? Misschien kun je in de motorruimte zien of er een marter geknabbeld heeft?
Groet,
Christiaan
Re: Elektrische storing T4 California 1997
Bedankt voor je reactie Christiaan. In onze straat heb ik niet eerder iemand gehoord over steenmarterschade, al weet ik dat ze er wel zijn hier in de buurt.
Maar goed, om zomaar klakkeloos het instrumentenpaneel te vervangen zonder dat ik weet dat dit het probleem is......
Hoopte dat iemand deze storingen herkend, zodat ik weet in welke richting ik het zoeken moet.
Is een instrumentenpaneel trouwens zomaar uit te wisselen zonder verder in te leren?
Maar goed, om zomaar klakkeloos het instrumentenpaneel te vervangen zonder dat ik weet dat dit het probleem is......
Hoopte dat iemand deze storingen herkend, zodat ik weet in welke richting ik het zoeken moet.
Is een instrumentenpaneel trouwens zomaar uit te wisselen zonder verder in te leren?
Re: Elektrische storing T4 California 1997
Onlangs nog iets geinstalleerd? Radio bijv?
Re: Elektrische storing T4 California 1997
Nee, heb hem net een week! Vorige eigenaar is er ook niet mee bezig geweest. Hij had hem al tien jaar in bezit. Heb er bijna 150 km probleemloos mee gereden. Al even contact gehad met vorige eigenaar, hij baalde ook. Maar goed, zul je net zien....
Re: Elektrische storing T4 California 1997
Geen van de zekeringen eruit?
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Elektrische storing T4 California 1997
Hoi Jasper. De zekeringen even bij langs geweest met een spanningszoeker, geen defecte gevonden.
Wel enkele zekeringen waar helemaal geen prik op staat.
T feit dat het wel behoorlijk naar verbrand plastic ruikt, doet wel vermoeden dat er iets is wat de geest gegeven heeft. Heb de relais er ook stuk voor stuk even uitgehaald, maar geen enkele die verbrand ruikt.
Wel enkele zekeringen waar helemaal geen prik op staat.
T feit dat het wel behoorlijk naar verbrand plastic ruikt, doet wel vermoeden dat er iets is wat de geest gegeven heeft. Heb de relais er ook stuk voor stuk even uitgehaald, maar geen enkele die verbrand ruikt.
Re: Elektrische storing T4 California 1997
Hallo Sander,
Je kunt het instrumentenpaneel uitbouwen, en de printplaat bekijken. Dan zul je het snel genoeg zien denk ik.
De brand/rookschade kan naar mijn idee op 2 manieren veroorzaakt zijn:
-gewoon pech met het instrumentenpaneel: er is een component dat warm is geworden, zonder dat er kortsluiting is opgetreden. Dan kan het lang duren voordat de warmte-opbouw ophoudt. In dit geval kun je het onderdeel zo uitwisselen.
-tweede mogelijkheid is dat er spanning staat op een draad waar normaal gesproken geen spanning op hoort te staan (bijvoorbeeld signaal van toerenteller). Dit zou kunnen komen door een steenmarter. Als je het instrumentenpaneel wisselt, gaat de nieuwe ook stuk uiteraard.
Om er zeker van te zijn dat de nieuwe tellerunit niet meteen stuk gaat, zul je een en ander moeten doormeten.
Ik zou je hierbij kunnen helpen, als het niet te ver is, of misschien ligt het ergens op de route voor mij.
Je kunt het instrumentenpaneel uitbouwen, en de printplaat bekijken. Dan zul je het snel genoeg zien denk ik.
De brand/rookschade kan naar mijn idee op 2 manieren veroorzaakt zijn:
-gewoon pech met het instrumentenpaneel: er is een component dat warm is geworden, zonder dat er kortsluiting is opgetreden. Dan kan het lang duren voordat de warmte-opbouw ophoudt. In dit geval kun je het onderdeel zo uitwisselen.
-tweede mogelijkheid is dat er spanning staat op een draad waar normaal gesproken geen spanning op hoort te staan (bijvoorbeeld signaal van toerenteller). Dit zou kunnen komen door een steenmarter. Als je het instrumentenpaneel wisselt, gaat de nieuwe ook stuk uiteraard.
Om er zeker van te zijn dat de nieuwe tellerunit niet meteen stuk gaat, zul je een en ander moeten doormeten.
Ik zou je hierbij kunnen helpen, als het niet te ver is, of misschien ligt het ergens op de route voor mij.
Re: Elektrische storing T4 California 1997
Bedankt voor jullie reacties, en hartstikke bedankt voor het aanbod om eventueel langs te komen. Misschien inderdaad handig om 1 en ander door te meten eerst. Zo'n forum is zo gek nog niet
. Misschien is het verstandig dat ik sowieso het instrumentenpaneel uit ga bouwen, en onder de motorkap te controleren of ik marterschade zie. Moet het stuur eraf of is er ruimte genoeg?
Hoe zit het trouwens met de kmstand, is deze op 1 of andere manier in een ander paneel over te zetten zodat originele stand gehouden blijft?
Ik woon zelf vlakbij Hoogeveen, Drenthe.
Hoe zit het trouwens met de kmstand, is deze op 1 of andere manier in een ander paneel over te zetten zodat originele stand gehouden blijft?
Ik woon zelf vlakbij Hoogeveen, Drenthe.
Re: Elektrische storing T4 California 1997
De laadstroom is iets te laag,dus kijk eens of B+ en D+(veldspoel) van de dynamo nog goed verbonden zijn evenals de bekabeling van/naar de dynamo ,als de kontakten verroest zijn wordt de weerstand ook hoger en kan tot opwarming van kabels leiden.Kijk eens of de stripzekeringen nog goed zijn.(zwartkastje in de buurt van de accu)De smoorgeur kan zich door de ventilator roosters overal manifesteren.groetjes Pyr
Laatst gewijzigd door STEGMA op 18 okt 2019, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Elektrische storing T4 California 1997
Het stuur moet er inderdaad af. Volgens mij moet je voor de KM-stand correctie een bedrijf opzoeken die dat kan. In de nabije toekomst zal ik dit misschien ook kunnen, maar dat moet ik dus nog uitzoeken.
Re: Elektrische storing T4 California 1997
13.8 V leek mij vrij normaal maar dit is dus te laag? Hoe kan ik B+ en D+ doormeten, op weerstand?SMEGMA schreef: 18 okt 2019, 08:05 De laadstroom is te laag,dus kijk eens of B+ en D+(veldspoel) van de dynamo nog goed verbonden zijn evenals de bekabeling van/naar de dynamo ,als de kontakten verroest zijn wordt de weerstand ook hoger en kan tot opwarming van kabels leiden.Kijk eens of de stripzekeringen nog goed zijn.(zwartkastje in de buurt van de accu)De smoorgeur kan zich door de ventilator roosters overal manifesteren.groetjes Pyr
Probleem is ontstaan tijdens stilstand, dus vraag me af of dynamo t probleem is, maar meten is weten.
Nu even de tijd zien te vinden om ermee aan de slag te gaan, dat is vaak t grootste probleem.
Re: Elektrische storing T4 California 1997
Hallo Sander, ik heb je een PM gestuurd, kijk even of je hem hebt ontvangen.
Re: Elektrische storing T4 California 1997

Re: Elektrische storing T4 California 1997
Stuur hoeft niet worden gedemonteerd, je hebt wat minder bewegingsruimte,dat wel.RRider schreef: 18 okt 2019, 09:00 Het stuur moet er inderdaad af. Volgens mij moet je voor de KM-stand correctie een bedrijf opzoeken die dat kan. In de nabije toekomst zal ik dit misschien ook kunnen, maar dat moet ik dus nog uitzoeken.