Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rode diesel wit filteren...sterk verhaal of feit??

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Rode diesel wit filteren...sterk verhaal of feit??

Bericht door Franck846 »

Vanmiddag op mijn werk kwam het onderwerp op brandstoffprijzen die de pan uit rijzen :groteogen
Daar vertelde iemand waar ik al een tijdje mee samenwerk,dat je rode diesel(gasolie)naar wit kan filteren :groteogen

Men gaat als volgt te werk :

Je neemt een bak/pot of iets dergelijks met onderin een fijnfilter,deze bak/pot vul je met HOUTSKOOL,hieroverheen giet je de rode gasolie welke door het houtskool wordt ontdaan van zijn rode kleur,het houtskool absorbeert de kleurstof.
Deze methode bestaat al volgens zeggen al een tijdje,ikzelf heb er nog nooit van gehoord en heb toch wel een gezonde argwaan,maar je weet nooit :alarm

Is iemand op het forum bekend met dit fenomeen??Is anders toch wel een expirimentje waard :toppie
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Bericht door matje86 »

prijzen houtskool rijzen de pan uit! :bonk
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Bericht door Tinus »

Da's niet gek... :jump

Dus dan moeten we een koolstof filtertje meenemen tijdens het rode diesel tanken.... :happy
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Hahaha ... t'zou kunnen , maar ik geloof ook niet meer in de kerstman ...
Diesel heeft op zich een witte kleur , hij word rood gemaakt door een toevoeging (kleurstof) .
Hier in Belgie zitten wel enkele "specialisten" (waarvan ondertussen al enkele in de nor) die de rode terug wit kunnen maken door een scheikundig proces . Daar is een zeer uitgebreide installatie voor nodig want ze doen (deden) het allemaal in een of andere grote schuur .
Af en toe lees je hier in de krant of hoor ik op het nieuws dat ze er nog eentje gesnapt hebben ...

Maar van die koolstof ... daar had ik nog niet van gehoord...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Hee Schipper,

Hoe lang heb jij de Rijn op en af gevaren? Mooi verhaal maar ik denk niet dat het lukt. Weet je wat nog het meest frustrerende is? Die rode diesel komt uit dezelfde megatanks als onze witte. Het is bijna allemaal EN590 brandstof. Het beroerde is dat de rode kleurstof tijdens het bulktransport wordt bijgevoegd, zodat de accijns veranderd. Inkooptechnisch is het financieel gelijk, na het toevoegen wordt de rode op een ander tarief gesteld en daarvoor verkocht.

Wat is mij namelijk gebeurd: een nieuw schip met twee brandstof tanks van 2200 liter, ging op transport naar Italië. Bij de eindcontrole en het opstarten heb ik die karren van 575 PK elk ontlucht en zag ik de rode diesel.

:alarm Daar gingen bij mij de alarmbellen aan :alarm

Dit wordt hommeles dacht ik nog, dit krijgen we niet meer uit de tanks en in de pleziervaart is rode diesel niet toegestaan door de douane. Tevens zijn we tegenwoordig bij die slagvolumes en vermogens van die motoren met common-rail onder 1600bar erg scherp op de EN590 norm. Als de brandstof hier niet aan voldoet, loopt de motor geheid in elkaar.


Nu blijkt achteraf dat de getankte rode diesel precies aan de EN590 voldoet en dat deze opgehaald is met de bovenstaande truc, dus groen gebunkerd in Antwerpen en de grens over als rood. Geen hoog belastingtarief en toch goede dieselolie.

We hebben in diverse grote vishavens van Nederland de woede op de hals gehaald, om dat de bunkerstations veelal een slechtere kwaliteit brandstof aanbieden, zodat we voor een paar schepen, waar ondertussen nieuwe motoren in geplaatst moesten worden, opdracht hebben gegeven om een aparte tankwagen te laten komen met EN590 diesel. De bunkerbaas over de "rooie"...........

Maar van die rode kleur kom je niet meer af, ook niet met kolen.
Helaas........

Maar waarom waag je het er niet op?
Kom maar even langs, ik heb nog wel wat staan van alle benodigdheden.

CU
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

Dennis 449 schreef:Hee Schipper,

Hoe lang heb jij de Rijn op en af gevaren? Mooi verhaal maar ik denk niet dat het lukt. Weet je wat nog het meest frustrerende is? Die rode diesel komt uit dezelfde megatanks als onze witte. Het is bijna allemaal EN590 brandstof. Het beroerde is dat de rode kleurstof tijdens het bulktransport wordt bijgevoegd, zodat de accijns veranderd. Inkooptechnisch is het financieel gelijk, na het toevoegen wordt de rode op een ander tarief gesteld en daarvoor verkocht.

Wat is mij namelijk gebeurd: een nieuw schip met twee brandstof tanks van 2200 liter, ging op transport naar Italië. Bij de eindcontrole en het opstarten heb ik die karren van 575 PK elk ontlucht en zag ik de rode diesel.

:alarm Daar gingen bij mij de alarmbellen aan :alarm



Dit wordt hommeles dacht ik nog, dit krijgen we niet meer uit de tanks en in de pleziervaart is rode diesel niet toegestaan door de douane. Tevens zijn we tegenwoordig bij die slagvolumes en vermogens van die motoren met common-rail onder 1600bar erg scherp op de EN590 norm. Als de brandstof hier niet aan voldoet, loopt de motor geheid in elkaar.


Nu blijkt achteraf dat de getankte rode diesel precies aan de EN590 voldoet en dat deze opgehaald is met de bovenstaande truc, dus groen gebunkerd in Antwerpen en de grens over als rood. Geen hoog belastingtarief en toch goede dieselolie.

We hebben in diverse grote vishavens van Nederland de woede op de hals gehaald, om dat de bunkerstations veelal een slechtere kwaliteit brandstof aanbieden, zodat we voor een paar schepen, waar ondertussen nieuwe motoren in geplaatst moesten worden, opdracht hebben gegeven om een aparte tankwagen te laten komen met EN590 diesel. De bunkerbaas over de "rooie"...........

Maar van die rode kleur kom je niet meer af, ook niet met kolen.
Helaas........

Maar waarom waag je het er niet op?
Kom maar even langs, ik heb nog wel wat staan van alle benodigdheden.

CU
Hoi Dennis,

De man die met dit verhaal op de proppen kwam is niet echt het type van een hoop onzin,zodoende dit topic,en inderdaad wat jij al aangaf , gebeurd het kleuren achteraf,ik heb ditzelf ook nog gedaan in het bijzijn van de douane.

Maar soms loop of hoor je iets wat heel simpel is waarvan je van te voren denkt/dacht dat dat helemaal niet kan c.q. onmogelijk is.

Nu is het niet zo een ramp als je het houtskool al voornat voordat het bbq seizoen al is begonnen,het komt wel op.
Maar het lijkt mij een goed plan als we hier mee eens gaan klooien :toppie Ik het wel proberen :klappen
Gebruikersavatar
black caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
Locatie: limburg

Bericht door black caravelle »

rode diesel kun je alleen gebruiken om de houtskool te laten branden :bifun :bifun :bifun , filtratie haalt nooit de rode kleurstof uit de diesel en zelfs na tientallen tankbeurten witte diesel is rode diesel nog steeds te achterhalen :alarm :politie :alarm
dit vertelde een douanier me tijdens een controle van mij toyota pick-up,waarbij het monster werd genomen uit de retourleiding van de dieselpomp en niet uit de tank zoals velen denken.
groetjes black caravelle 111kW
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

black caravelle schreef:dit vertelde een douanier me.
Precies...............mij werd ook iets verteld :lach :lach :lach
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Volgens mij wordt standaard een monster uit de vulopening genomen (zo is het twee keer gecontrolleerd bij een vriend van me) en als er enige twijfel is of vanwege klep oid in de vulopening en lege tank de diesel neit bereikbaar is, dan wordt er in de motorruimte iets losgedraaid.

Ik zou daar trouwens toch wel een probleem mee hebben hoor, dat zo'n ambtenaar een beetje vanalles los loopt te draaien onder de kap van MIJN auto.....dan mag ie toekijken als ik het zelf doe voor hem..

Wat betreft het filteren.... ik heb er sterk mijn twijfels over..... kan me nog een beetje voorstellen dat de kleurstof eruit gaat, maar is het dan scheikundig niet meer aan te tonen dat het rode diesel was?? (na tig keer tanken kunnen ze het ook nog aantonen ookal zie je het rode niet meer)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Dennis 449 schreef:
Maar van die rode kleur kom je niet meer af, ook niet met kolen.
Helaas........
O jawel ,hoor .
De rode kunnen ze terug wit maken . (niet met houtskool natuurlijk)
Als ze die gaan testen in een LABO , komt het nartuurlijk wel aan het licht , maar op het oog niet hoor.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Bericht door Freelancer »

Wat is de juiste brandstof ?

Motoren die vroeger op gewone rode diesel of huisbrandolie konden draaien,zullen dat nu ongetwijfeld nog kunnen. Helaas is de samenstelling van gewone rode diesel veranderlijk en niet omschreven. Additieven aan de brandstof toevoegen zou een oplossing kunnen zijn, maar is te duur. Bovendien is men nooit zeker of dit additief in de juiste verhouding in de brandstof zit. De viscositeit, de wateropneembaarheid en het smerend vermogen bij voorbeeld, zijn niet stabiel. EN590 diesel, ook wel diesel 50 ppm of gasoil extra genaamd, biedt deze zekerheid wel.

enkele quotes van het Wetenschapsforum (.nl)

In huisbrandolie worden twee producten toegevoegd namelijk de kleurstof "red dye" en een chemisch poduct namelijk furfural. Door toevoeging van zwavelzuur wordt een complex gevormd (zowel met de kleurstof als met de furfural) die zich als een zwarte brij op de bodem zal afzetten. Het probleem is echter dat de ganse zaak enorm zuur is die door toevoeging van een overmaat natriumhydroxide kan teniet gedaan worden.

(Buiten de kleurstoffen is er nog een ander product aanwezig welke met een lab-test kan gevonden worden.Eens het in je auto heeft gezeten kan het steeds terug gevonden worden.Je auto is als het ware aangebrand.)
( de methode van kleurstof ( furfurol op basis van carotheen) )

http://forum.belgium4x4.be/archive/inde ... -2424.html
( al sinds 2003 zijn ze over die filters bezig )

http://www.indexfiscaal.be/DBIndex/fich ... K%20000130 ( Zitting 2000-2001 Kamer van Volksvertegenwoordigers inzake Rode diesel )

http://www.dezuinigsteauto.nl/wetenswaa ... tingen.htm
( Witte Diesel - Rode Diesel - PAARSE Diesel )

Als iemand de rode diesel zou kunnen wit maken zonder residuen achter te laten, laat mij dan iets weten, de mensen die het kunnen zijn ofwel schatrijk of zitten in de 'nor'..

Mvg.
Pascal aka Freelancer.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Bericht door Freelancer »

@Pascal-141
Zijn dat deze 'gasten misschien ? :muur
Af en toe lees je hier in de krant of hoor ik op het nieuws dat ze er nog eentje gesnapt hebben ...
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=g3fstisp

Mvg.
Pascal aka Freelancer
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Lisboa

Bericht door Lisboa »

Ik wens u allen veel succes met het filteren van rode diesel!
Daarnaast moet je deze activiteiten vooral op dit soort fora zetten :bifun

Vorige week was er in Raalte een grote voertuigcontrole waarbij
:politie Politie, :politie Milieupolitie, :politie Douane, :politie Belastingdienst
en de :politie Marechaussee in ruime getale aanwezig was.

Als eerste kwam de Douane een monster van mijn tank nemen,
meneer baalde nogal: Geen Rode Diesel! :ie
Lucky Me! :happy

M'n kenteken werd gescreend door de KLPD. :ie

De politie doorzocht de laadruimte op zoek naar vuurwerk. :ie

De belastingdienst wilde weten of ik een regeling had getroffen voor prive gebruik van m'n T4. :ie

Alles was OK :happy maar ze vonden het niet zo leuk dat ik in de auto bleef zitten, het was namelijk K-T-Weer en ijskoud.
Ik :winter zei nog: 't is jullie :politie baan en hier binnen is het lekker warm :klappen

Rode diesel filteren? Ik zie het nut er niet van in en de pakkans is groot :bonk

Groeten,

:winter Luuk.
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Bericht door Freelancer »

Lisboa schreef:Ik wens u allen veel succes met het filteren van rode diesel!
Daarnaast moet je deze activiteiten vooral op dit soort fora zetten :bifun
Daar dienen fora zoals deze toch voor ik zie hier geen probleem en als U even 'Googeld' kom je alle informatie tegen zelfs van diegenen die beweren het te 'kunnen'.

Op een gestelde vraag wordt dan ook geantwoord, of deze vraag relevant is of onwettig dan zal onze Administrator wel tijdig ingrijpen en desgewenst tekst verwijderen of niet ?

Nogmaals ik zie hier geen probleem en er lopen nog draadjes over alternatieve brandstoffen zoals PPO, is dat ook wettelijk toegestaan ? :alarm

Ik ben ook al aan de kant gezet en heb geen problemen gehad, alles keurig in orde, een gezonde discussie kan leerrijk zijn of het nu wettelijk toegestaan wordt of niet laat ik in het midden alle teksten staan hier op verantwoordelijkheid van de Poster en wat de andere leden met die informatie al dan niet zouden doen is niet relevant.

Bent U ook zo sceptisch tegenover het draadje ivm diefstal van T4 en hoe het gedaan kan worden, daar staat ook dat het niet verstandig is om dat te posten, maar dit is bijlange zo erg toch niet zeker :bonk
DaSchelle schreef:Via het linker lampje van de nummerplaat verlichting kan je intern via een mooie ronde opening in het plaatwerk tot aan het klepje om de koffer van binnenuit te openen!!
Met een voorgevormde staaf heb je de klep zo open. Met een inbussleutel kom je er net niet.
Heb het zelf getest en inderdaad, in 30 seconden zit je in de bus...

Mvg.
Pascal aka Freelancer
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Volledig mee akkoord , Freelancer !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie