Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
hulp bij scheidingsrelais plaatsen
hulp bij scheidingsrelais plaatsen
even hulp gevraagd bij het plaatsen van een scheidingsrelais.
Het betreft een Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais.
Ik heb al een kabel gemaakt die vanvoor bij de batterij vertrekt naar het achterste gedeelte (binnengekomen onder chauffeurszetel).Tot aan batterij. Deze ook aangesloten. + aan + en de - aan de -. ik heb mijn scheidingsrelais geplaatst op de pluskabel, met daarachter een zekering(30amp). (zoals op de tekening). Maar ik weet echter niet wat/waar ik moet aansluiten op kleine aansluitingen van de relais (nr 85,86)
Kan iemand hier mee helpen. alvast op voorhand bedankt
mvg Guido
Het betreft een Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais.
Ik heb al een kabel gemaakt die vanvoor bij de batterij vertrekt naar het achterste gedeelte (binnengekomen onder chauffeurszetel).Tot aan batterij. Deze ook aangesloten. + aan + en de - aan de -. ik heb mijn scheidingsrelais geplaatst op de pluskabel, met daarachter een zekering(30amp). (zoals op de tekening). Maar ik weet echter niet wat/waar ik moet aansluiten op kleine aansluitingen van de relais (nr 85,86)
Kan iemand hier mee helpen. alvast op voorhand bedankt
mvg Guido
- Bijlagen
-
- victron-energy-cyrix-ct-scheidingsrelais-installatie.1474453147.jpg (2.02 KiB) 8884 keer bekeken
vw T5 2003 1,9tdi 77kw 105pk 435dkm sold.
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex)
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex)


vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg

- Multivan Generation
- Berichten: 34438
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: hulp bij scheidingsrelais plaatsen
Zie hier:dregu schreef: 22 nov 2019, 21:37 aar ik weet echter niet wat/waar ik moet aansluiten op kleine aansluitingen van de relais (nr 85,86)
Kan iemand hier mee helpen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: hulp bij scheidingsrelais plaatsen
Aansluiten op 87 en 30 zoals hierboven aangegeven.
Start assist ontraad ik te gebruiken. Zie uitleg op mijn blog. https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12/stroom-dc.html
Wat je wel kunt doen in voorkomende gevallen is hh-accu rechtstreeks met de startaccu verbinden met een startkabel.
Vorige week nog gedaan. Ik had al het gevoel, dat de startaccu minder werd. En toen was het vorige week ineens echt gedaan met de startaccu.
Startkabel op de hh-accu kant (30) van het relais geplaatst en op de + van de startaccu. Het beste is dan eventjes wachten, zodat de hh-accu de startaccu enigzins gaat laden. Daarna starten. Ging perfect. Meteen een nieuwe startaccu besteld natuurlijk.
Verder erg belangrijk. Plaats een zekering aan beide kanten van de kabel tussen de hh-accu en de startaccu. Dus twee zekeringen.
Als de kabel in het midden beschadigd raakt en kortsluiting maakt, zullen beide zekeringen eruit gaan. Heb je maar aan 1 kant gezekerd, zal de andere accu blijven leveren. Dus zowel zo dicht mogelijk bij de startaccu en bij de hh-accu zekeren.
Succes.
Start assist ontraad ik te gebruiken. Zie uitleg op mijn blog. https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12/stroom-dc.html
Wat je wel kunt doen in voorkomende gevallen is hh-accu rechtstreeks met de startaccu verbinden met een startkabel.
Vorige week nog gedaan. Ik had al het gevoel, dat de startaccu minder werd. En toen was het vorige week ineens echt gedaan met de startaccu.
Startkabel op de hh-accu kant (30) van het relais geplaatst en op de + van de startaccu. Het beste is dan eventjes wachten, zodat de hh-accu de startaccu enigzins gaat laden. Daarna starten. Ging perfect. Meteen een nieuwe startaccu besteld natuurlijk.
Verder erg belangrijk. Plaats een zekering aan beide kanten van de kabel tussen de hh-accu en de startaccu. Dus twee zekeringen.
Als de kabel in het midden beschadigd raakt en kortsluiting maakt, zullen beide zekeringen eruit gaan. Heb je maar aan 1 kant gezekerd, zal de andere accu blijven leveren. Dus zowel zo dicht mogelijk bij de startaccu en bij de hh-accu zekeren.
Succes.
Re: hulp bij scheidingsrelais plaatsen
Indien ik de kabels voor de start assist niet plaats werkt heel het systeem....? Of niet? Ik merk bij mij echter dat de HHaccu niet geladen word. Dus ik doe dan ergens iets fout?
vw T5 2003 1,9tdi 77kw 105pk 435dkm sold.
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex)
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex)


vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg

- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: hulp bij scheidingsrelais plaatsen
Ook met de massa verbonden op 86 ?
Dat mag een dun kabeltje zijn. Is er alleen voor, dat het relais kan schakelen en dus voeding krijgt.
Dat mag een dun kabeltje zijn. Is er alleen voor, dat het relais kan schakelen en dus voeding krijgt.
Re: hulp bij scheidingsrelais plaatsen
Bedankt Geert,Mickel Moen schreef: 24 nov 2019, 00:13 Ook met de massa verbonden op 86 ?
Dat mag een dun kabeltje zijn. Is er alleen voor, dat het relais kan schakelen en dus voeding krijgt.
Dat was het stukje dat ik nodig had om de relais te laten werken !
Juist nog even vlug een kabeltje geknipt en klemmetjes erop gezet. Werkt perfect nu!
Bedankt!!!
vw T5 2003 1,9tdi 77kw 105pk 435dkm sold.
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex)
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex)


vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg

Re: hulp bij scheidingsrelais plaatsen
Nog even over die zekering:
In het schema van Multivan staat max. 125 A, Geert noemt alleen maar zekering en Victron heeft het over 120A,
Mijn zekering was een keer een heel seizoen stuk, ra ra (zonnepaneel laadde wel) en daarna is er een 200A ingezet door een professioneel bedrijf.
Wat is nu juist vraag ik mij af. Ik heb wel de Cyrix 12/24 230 met led statusindicatie
Dit zou dus zelfs 225A moeten zijn volgens Victron zie ik nu op een schema.
Vanwaar dit grote verschil met de Cyrix 12/24 120? en nu vraag ik mij af waarom heb ik de 230?
Bij Multivan staat in het schema dat de acculader op de HH accu is aangesloten, 's winters in de stalling laad ik de mijn accu's af en toe op via de Startaccu en via de Cyrix relais worden de HH accu's wel geladen.
Kan toch ook?
Ik heb ook net een nieuwe accu gekocht en wilde nu eens een hele goede, kwam ik uit bij Banner accu's, volgens de ADAC de beste.
In het schema van Multivan staat max. 125 A, Geert noemt alleen maar zekering en Victron heeft het over 120A,
Mijn zekering was een keer een heel seizoen stuk, ra ra (zonnepaneel laadde wel) en daarna is er een 200A ingezet door een professioneel bedrijf.
Wat is nu juist vraag ik mij af. Ik heb wel de Cyrix 12/24 230 met led statusindicatie
Dit zou dus zelfs 225A moeten zijn volgens Victron zie ik nu op een schema.
Vanwaar dit grote verschil met de Cyrix 12/24 120? en nu vraag ik mij af waarom heb ik de 230?
Bij Multivan staat in het schema dat de acculader op de HH accu is aangesloten, 's winters in de stalling laad ik de mijn accu's af en toe op via de Startaccu en via de Cyrix relais worden de HH accu's wel geladen.
Kan toch ook?
Ik heb ook net een nieuwe accu gekocht en wilde nu eens een hele goede, kwam ik uit bij Banner accu's, volgens de ADAC de beste.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: hulp bij scheidingsrelais plaatsen
De zekering stem je altijd af op de kabel.
Daarbij is de dikte van de kabel en de totale lengte (plus en minleiding optellen) van belang.
Stem je bij verbruikers de grootte van de zekering af op de maximale stroom die er kan lopen. Dus zo klein mogelijk. Bij laders neem je juist de maximale grootte bij die kabel om de spanningsval van de weerstand van de zekering zo klein mogelijk te houden. Overigens daarbij wel het advies van Victron bij de desbetreffende Cyrix aanhouden.
Dus adviseert Victron max 120 A en mag de kabel 125A hebben, neem je 120A. Vervolgens neem je een kabeldikte die in relatie met de lengte minimaal 120A kan hebben.
Daarbij is de dikte van de kabel en de totale lengte (plus en minleiding optellen) van belang.
Stem je bij verbruikers de grootte van de zekering af op de maximale stroom die er kan lopen. Dus zo klein mogelijk. Bij laders neem je juist de maximale grootte bij die kabel om de spanningsval van de weerstand van de zekering zo klein mogelijk te houden. Overigens daarbij wel het advies van Victron bij de desbetreffende Cyrix aanhouden.
Dus adviseert Victron max 120 A en mag de kabel 125A hebben, neem je 120A. Vervolgens neem je een kabeldikte die in relatie met de lengte minimaal 120A kan hebben.
Re: hulp bij scheidingsrelais plaatsen
duidelijk Geert
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: hulp bij scheidingsrelais plaatsen
Welk type zekeringen gebruiken jullie voor de 100+A?
Maxi, automatische of wat anders?
Maxi, automatische of wat anders?
- Multivan Generation
- Berichten: 34438
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: hulp bij scheidingsrelais plaatsen
Megafuse..
Google maar..
Google maar..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: hulp bij scheidingsrelais plaatsen
Dankjewel Peter!