Chewbacca schreef: 29 nov 2019, 10:14
Blijkbaar wordt ergens in het traject de lucht vochtig, of de lucht die al in de auto is is vochtig.
Kan het een lekke warmtewisselaar van de kachel zijn? Verbruik/verlies je koelvloeistof?
Dat was idd mijn idee.
Geen verlies van koelvloeistof. Geen zoetige geur. Na een lange rit vandaag (9 uur) onderweg na een paar uur enigsinds houdbaar gekregen. Onderweg veel spelen met wel airco geen airco etc. Maar alle ramen zeek het vocht van af.. Vooruit 3/4 ontdaan van vocht.. Zijraam 1/2. Ramen van de 2e zitrij (dubbele cabine bus) dropen van het vocht.
Multivan Generation schreef: 29 nov 2019, 18:36
@ Dalverian,
heb je het interieurluchtfilter al vervangen,
en zo ja, is het daarmee beter geworden?
Ja vervangen. Nee gaf geen verbetering
Ik waardeer jullie meedenken enorm!
Overigens is het met regen / mist wel erger. Morgen eens ff alle kanaaltjes van afwatering goed nakijken.
Multivan Generation schreef: 29 nov 2019, 21:22
En even een vochtvreter in de bus(niet vergeten als je gaat rijden), of een keramisch kacheltje?
Heb al een electrische ontvochtiger 24 uur in de auto gehad. Was okm niet de oplossing.
Volgens mij zie ik iets over het hoofd. Of. Moet ik het gewoon opgeven.
Ik heb een keer een lek rubber van de kofferbak gehad in een personenwagen. Daardoor lag er een plas water in de kuip van het reservewiel waardoor de auto altijd vochtig bleef. Misschien is er zoiets aan de hand? Ergens een opeenhoping van vocht?
Kan het een lekke warmtewisselaar van de kachel zijn? Verbruik/verlies je koelvloeistof?
[/quote]
Dat was idd mijn idee.
Geen verlies van koelvloeistof. Geen zoetige geur. Na een lange rit vandaag (9 uur) onderweg na een paar uur enigsinds houdbaar gekregen. Onderweg veel spelen met wel airco geen airco etc. Maar alle ramen zeek het vocht van af.. Vooruit 3/4 ontdaan van vocht.. Zijraam 1/2. Ramen van de 2e zitrij (dubbele cabine bus) dropen van het vocht.
Wat ik tot nu toe lees:
Als je een tijd in de stilstaande auto zit is er niets aan de hand; dus het komt niet van menselijk vocht (uitademing, zweet, natte kleren).
Als de airco draait is het vocht snel weg: de airco trekt het vocht uit de auto en voert dit als condens af, dat werkt dus goed.
Filter en slangen zijn in orde.
Zodra je de ventilator aanzet beslaan de ramen: Dan lijkt mij dat er ergens in het buizensysteem van de verwarming vocht zit dat door de ventilator naar binnen wordt geblazen.
Of de boel open gooien om dat na te kijken, of gewoon de airco aan laten staan tot het vocht verdwenen is.
Je kan ook proberen om met een vochtmeter te kijken of er inderdaad water in het verwarmingssysteem zit.
Water in portieren of vloerbedekking lijkt mij niet waarschijnlijk. Als je warme lucht direct op de ruit blaast dan kan dat niet van invloed zijn.
Hanz schreef: 30 nov 2019, 13:26
Wat ik tot nu toe lees:
Als je een tijd in de stilstaande auto zit is er niets aan de hand; dus het komt niet van menselijk vocht (uitademing, zweet, natte kleren).
Als de airco draait is het vocht snel weg: de airco trekt het vocht uit de auto en voert dit als condens af, dat werkt dus goed.
Filter en slangen zijn in orde.
Zodra je de ventilator aanzet beslaan de ramen: Dan lijkt mij dat er ergens in het buizensysteem van de verwarming vocht zit dat door de ventilator naar binnen wordt geblazen.
Of de boel open gooien om dat na te kijken, of gewoon de airco aan laten staan tot het vocht verdwenen is.
Je kan ook proberen om met een vochtmeter te kijken of er inderdaad water in het verwarmingssysteem zit.
Water in portieren of vloerbedekking lijkt mij niet waarschijnlijk. Als je warme lucht direct op de ruit blaast dan kan dat niet van invloed zijn.
Dat is idd de opsomming. Bedankt. Ik wil de vochtmeting idd wel proberen. Mogelijk dat het ergens in het kachel systeem loopt. Maar van waar dan. Ik denk dat het dash open moet....
Ik denk dat je bij regen eens links en rechts op de bulten van de wielbakken voor moet kijken of die niet nat zijn, het gebeurt maar al te vaak dat de kit waarmee de voorruit gelijmd zit indroogt,krimpt en lekt.
natuurlijk in de linker en rechter onderhoek van de voorruit. enige remedie die ik daarvoor ken; voorruit vervangen.
Toevallig heb ik hetzelfde probleem. Bij mij is het ook bijna niet te ontwasemen. Nu was het bij mij wel zo dat de radiator van de verwarming lekte. Dat is inmiddels verholpen maar het blijft moeizaam gaan. Nu is het misschien nog restvocht. Maar ik hoor het graag als je iets aanwijsbaar vindt....