De wens om een eigen campertje te bezitten bestaat al een aantal jaar. We, mijn moeder, mijn vriendin en ik, begonnen met sparen: vakantiegeld, bonus en soms een dertiende maand. Natuurlijk moest het een oldtimer worden. Daarom, na een paar jaar sparen, de advertenties doorgespit. Vaak zagen we ontzettend leuke en charmante mobielen.
We wilden graag een bus met de vintage 'charme', maar wel een Volkswagen. De T1 en T2 waren op voorhand (helaas) al een tikkie te duur. Een LT28 uit de jaren 70 was de eerste waar we bij gingen kijken. Hij wás super leuk en charmant, maar ermee rijden bleek geen sinecure. 80 kilometer per uur was te hoog gegrepen, en het ontbrak ons aan genoeg spierballen om hem fatsoenlijk een bocht door te sturen.
De T3 vinden we zeker net zo leuk. Na een aantal maanden te hebben verdiept in de motoren, de verschillen tussen de benzine en alle diesels hebben bekeken, besloten we er maar eens een proefrit aan te wagen. We vonden een mooie zelfbouwer in Emmen, een diesel. Hij liep als een zonnetje, maar haalde met moeite de 100 op de Nederlandse wegen. Gezien onze liefde voor bergen, leek dit ons geen goed huwelijk. We lazen dat de benzine toch beter met het verkeer mee kon komen, dus op naar Limburg want daar stond een mooie T3 Dehler te koop die nog wat aandacht nodig had. Ook dit was hem gewoon niet, dus op de terugweg de knoop doorgehakt: we gaan voor de T4, en gooien de 'vintage' wens grotendeels overboord.
Vervolgens een proefrit gereden met een T4 uit '95. Een niet van origineel te onderscheiden zelfbouwer met 140 PK. Dit reed al zeker een stuk moderner dan alles wat we daarvoor hadden gereden. De kilometerstand (300.000+), toch al best wat roest hier en daar, en de toch nog behoorlijke forse prijs, deed ons twijfelen en we besloten er nog een nachtje over te slapen. De middag daarna toch de knoop doorgehakt om hem te kopen. Toen ik belde gaf de verkoper aan dat er nét iemand naar hem onderweg was om hem te kijken. Hij vond het lullig om hem af te bellen, en u raadt het al, de beste man heeft hem gekocht. Wat een verschil van 10 minuutjes al kan doen.
Mijn broer is automonteur met een eigen bedrijf, en heeft een zeer gezonde afkeur tegen al die 'roestbakken'. Hij keek dus ook met een groot argwanend schuin oog naar onze zoektocht naar die 'oude' modellen. Op een dag stuurt hij een foto van zilvergrijze T5 GP uit 2013 met een behoorlijke schade aan de kop. Hij belde meteen daarna: 'Broer, ik heb een mooie bus voor je om om te bouwen'. Ik: 'O, ja ziet er mooi uit. Zal het gaan bespreken met de rest'. Hij: 'Oke, maar jullie moeten dit wel doen, ik heb hem namelijk al gekocht'.
Een zelfbouwproject was geboren.
Ons budget kon de prullenbak in, maar m'n broer had wel gelijk. Het betrof dus een VW T5 GP van de Gasunie, eind 2013, nog geen 97.000 kilometer op de teller, een 84 pk diesel, met achterklep, 'luxere stoelen' én een Webasto standkachel. We begonnen op 12 maart 2019. Hij moest af zijn op 8 augustus 2019, want dan zouden we de camper 3 weken testen in Noorwegen. We hadden als het ware 2 projecten, 1) het herstellen van de schade en 2) het ombouwen naar een camper. Aanvankelijk dacht ik dat dat tijd zat was, maar dat het kenteken op 5 augustus pas op de mat viel, geeft wel aan dat het kielekiele was.
Wat we onder andere gedaan hebben:
- Nieuwe voorruit;
- Tweedehands motorkap in kleur gevonden;
- Nieuwe voorbumper en in kleur gespoten;
- Nieuwe koplampen;
- Nieuwe ‘smokey’ achterlichten;
- Nieuwe achterbumper en in kleur gespoten;
- Panelen onder achterlichten in kleur gespoten;
- Spiegelkappen in kleur gespoten;
- Stickers verwijderd van de Gasunie;
- Aluca kasten verwijderd;
- Tussenschot verwijderd;
- Alle betimmeringen gedemonteerd, deze hebben we bekleed met stof.
- Gehele spul schoon en fris gemaakt;
- Ontdreuningsplaten aangebracht;
- Wielkasten bekleed met vilt;
- Austops slaaphefdak laten plaatsen;
- Gehele elektra kabelwerk aangelegd;
- De verstevigingsprofielen van het hefdak bekleed met vilt;
- Sportscraft draaiplateau bij de passagiersstoel gemonteerd;
- Bedrock slaapbank laten plaatsen door Aart, tevens meteen omgekeurd naar camper;
- Schuifraam gemonteerd achter de bestuurder;
- Elektra doorvoer aan de buitenzijde;
- Geïsoleerd met schapenwol en de met stof bekleedde betimmeringen teruggeplaatst;
- PVC vloer gelegd op de bestaande betonplex ondervloer;
- Het gehele meubel getekend in Autocad en laten laseren/uitsnijden;
- Meubel gemonteerd met Ikea ladesysteem en een Ikea keukenblad;
- Dometic bovenlader koelkast en kook/spoelbakcombinatie er in gemaakt;
- Raambekleden met magneetjes;
- Elektra afgemaakt, tweede accu, met 1200W omvormer en dimbare LED lampjes.
- ...
... En wat we al van jullie geleerd hebben: een zelfbouwer is nooit af!
Hierbij willen we ook nog iedereen op Weetjewel bedanken. Deze onuitputtelijke bron van kennis en ervaringen hebben ons zeker geholpen.
Er waren momenten dat we er doorheen zaten en dat ik het helemaal niet meer goed zag komen

(hier de vóór foto's:)