
Hoi weetjewellers! Mei vorig jaar hebben we een top T4 California uit '99 gekocht en heb ik me toen al even voorgesteld. Ik had meteen wat dingen die ik voor de vakantie gedaan wilde hebben, dus eind juli moest e.e.a. af zijn.
- Ramen tinten (deze aflevering ;-)
+ Div. binnenlampjes oranje gemaakt (na alle foto's van het tinten)
- Luchtgeleidingsplaat onder motorkap voor topmounted intercooler
- EGR afdoppen
- PK's meten op de rollenbank en indien nodig chippen
- Huishoud accu bleek bij eerste weekendje weg aan vervanging toe
- Klapraam keuken vervangen door schuifraam i.v.m. inbraakgevoeligheid
- Wat andere kleine zaken, zoals betere halogeentjes voor en custom kentekenplaathouder
Sleutelen, klussen aan auto's e.d. was helemaal nieuw voor mij en met een meer-dan-fulltime baan was dat flink aanpoten.

Nu pas kom ik er aan toe e.e.a. te delen met jullie!
Maar goed, de ramen tinten dus. Ik heb online veel gezocht naar hoe je dit moet doen en welke materialen je het beste kan kopen en waar. Ik wilde voor kwalitatieve folie gaan omdat dat gemakkelijker aan te brengen schijnt te zijn (krimpt beter), langer zo mooi mogelijk blijft en als het er over jaren weer af moet dit beter te doen is.
Ook wil je natuurlijk zoveel mogelijk warmtewering bij een bepaalde lichtdoorlaat. Bepaalde types folies zijn gemetaliseerd, dit draagt bij aan de hittewering maar kan wat storing geven op elektronische / radio signalen. Voor de achterruiten heb ik daarom een gemetaliseerde folie gekozen en voor de voorrruiten niet gemetaliseerd.
Wat ook wel fijn is is als er echte getallen zijn m.b.t. licht-, warmte- en UV-wering, zoals dit, dan weet je wat je koopt: https://d2dulpzpbyybdb.cloudfront.net/s ... 0Specs.pdf
De tint wordt aangegeven met hoeveel procent licht doorgelaten wordt, voor mij contra-intuïtief maar goed. Ik heb gekozen voor 20% doorlaat achter, biedt meestal meer dan voldoende privacy, maar van binnenuit is het niet te donker. Dit is ongeveer de tint die autofabriekanten af fabriek als optie aanbieden.
Voor de voorruiten heb ik 70% doorlaat gebruikt, met name met het doel om een brandende zomer zon wat buiten te houden. (geen airco) Het staat wel mooier dan dat blanke glas van de T4 en is niet zo donker dat je gedoe krijgt.
Uiteindelijk ben ik gegaan voor het merk Suntek bij Signfilm.nl. Ik heb de volgende zaken gebruikt:
- 18 meter Suntek Automotive HP 20 voor de 5 achterruiten (nog wel wat over)
- 6 meter Suntek Automotive Carbon 70 voor de voorruiten (niet gemetaliseerd, ook nog over)
- Mango Pro Pack 4 rakels
- 180 OLFA Standaard Meshouder
- AB-10S OLFA RVS 45º Mesjes Let op dat je RVS mesjes gebruikt!! Deze krassen niet op de ruit omdat rvs zachter is
- Hetelucht pistool (Action tientje)
- Plantenspuit met water en 2-3 druppeltjes dreft
- Bouwlamp
Totaal ca. € 340,- en heel wat uurtjes.

Dit zijn twee goede instructiefilmpjes m.b.t. hoe je het tinten moet doen:
Mocht toelichting nodig zijn reageer hieronder even maar voor nu is het verhaal even lang genoeg


Hier nog wat tips:
- Erg belangrijk, gebruik RVS mesjes, deze zijn zachter en krassen de ruit niet.
- Hitte gelijkmatig en spaarzaam aanbrengen, je ziet de vouwen dan een zigzag vorm aannemen en dan kan je hem met de rakel glad strijken.
Dit herhalen tot alle vouwen weg zijn, maar niet steeds op dezelfde plek.
- Bij mij ging elke ruit eerst 1 of 2 keer mis, nu was ik ook niet vaak meteen tevreden omdat het er natuurlijk wel strak op moet zitten.

- Het is fijn als je het binnen kan doen in alle rust. Ik was in de loods van mijn werk.
- Zet een lamp achter de ruit dan zie je goed wat je doet.
- Begin met de makkelijkere ruiten (zijruiten achter B stijl, dan naar achter, dan de voorruiten). Hoe boller hoe moeilijker
- De folie kan alleen krimpen in de dwarsrichting van de rol. Dit wist ik eerst niet en dan verbrand je de folie dus! (Die wordt hard en valt niet meer te bewerken)
Het kost veel tijd, vergt veel geduld maar is wel leuk om te doen, zeker wetende dat laten tinten nog veel duurder is.