
Afgelopen weekend op de camperplaats het voor jullie welbekende probleem in de acculader mogen ervaren. Flinke rookontwikkeling, helaas waren wij ten tijde van het doorbranden/ploffen aan de wandel en werd pas na een tijdje ontdekt dat de stank uit onze afgesloten bus kwam. Bij aankomst een enorme walm bij het openen van de bus. Gelijk de koelkast uitgezet en de walstroom eraf (aardlek van de camping gelukkig in werking getreden). Er waaiden ook allerlei bbqgasluchten voorbij en ik wist niet wat de bron van de rook was, dus ook de gasfles ontkoppeld. De boel achter leeggehaald en eerste verdachte de hhaccu bekeken, deze gaf 12.6 volt op het display en bij nameten op de accu hetzelfde. Ondertussen via het forum ontdekt dat het de acculader kon zijn. Achter de kookplaat enorme stank en roet, ook van kledingkast tot en met de bestekla roet. Schuimrubber aan de binnenkant van de 230v aansluiting was ook bruin uitgeslagen.
Vraag 1: kan de bedrading van de 230v aansluiting naar de acculader (of andersom eigenlijk..) zijn doorgebrand ?
Bij het bekijken van de acculader wel duidelijk dat deze was doorgebrand, maar hier eigenlijk niet eens de sterkste geur. (ik zal nog wat foto's plaatsen).
Ik heb al even contact gehad met forumlid Henk over een revisie. Helaas is ook de aansluitkabel op de bus een beetje gesmolten en krijg ik zelf de lader er niet uit. Ik krijg dat zespolige stekkertje niet los, de linker (engelse?) stekker wel los.
Vraag 2: als ik de walstroom niet meer aansluit hoef ik me geen zorgen te maken om nieuwe brandjes?
Of kan iets op een of andere manier nog kwaad, bijv. dat die lader met die zespolige stekker zit aangesloten? Of wordt de huishoudaccu toch op een of andere manier negatief beïnvloed door dit gedoe?
Omdat ik vanwege de gesmolten aansluiting een eventueel gereviseerde accu niet zou kunnen aansluiten en omdat ik het uitgebreider wil laten checken en vervangen, wil ik toch een expert inschakelen.
Vraag 3: Weten jullie een goed adres voor het nakijken en vervangen van electra?
Ik woon in Zaanstad en heb gekeken naar camper/caravanbedrijven, maar ik denk toch dat een volkswagencamperbusjesexpert hier sneller/beter mee is, wat denken jullie? Ik kwam bijvoorbeeld Lars van Son, Camperexperience en Poptop tegen als bedrijven waar checks en onderhoud gedaan kunnen worden. Iemand ervaring? En iemand al eens qua electra alles laten nakijken en bekabeling en dergelijke laten vervangen? Waar moet ik aan denken qua duur en kosten? De acculader zelf had ik al superveel informatie over gevonden hier, hulde aan het forum.
Vraag 4: is het misschien slim om qua electra meer dingen preventief te (laten) vervangen, de aardlek, bekabeling, zekeringen? Of slaat dit nergens op? De schrik zit er wel in natuurlijk. Ook vraag ik me af of de koelbox geen schade heeft opgelopen, het schuim dat er onderuit piept is nogal bruin, maar hij doet het wel nog goed..).
Overigens hebben we nu bijna elke trip (we hebben de bus nu 2 maanden) wel een probleem gehad: centrale deurvergrendeling zonder reden de bus op slot (wij 's avonds laat buitengesloten), startaccu stuk (ondanks duuuuure onderhoudsbeurt vlak ervoor waar deze zou zijn doorgemeten), monteur die adviseerde niet meer verder te rijden en de bus te laten afslepen vanwege tik in de motor (was de vacuumpomp), en dan nu het brandje. Desondanks ben ik helaas gek op die malle bus. Ooit zal ik de bus op orde hebben en zullen we een zorgeloos tripje hebben...Mijn idee is nu om alleen maar gebruik te maken van de compressorkoelbox tijdens het rijden en kort ervoor en erna om de hh-accu niet continu leeg te trekken. Met een solarlampje, stekkerblokje en losse koelbox kunnen we dit jaar wel voort camperen en dan gaan we komend jaar weer aan de slag om de bus weer tip-top te krijgen.