Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 2015 2.0TDI 84pk (motor) tunning verstandig of niet?
T5 2015 2.0TDI 84pk (motor) tunning verstandig of niet?
Goedemorgen,
Wij hebben een optie genomen op een VW T5 2015 een 2.0TDI met 84pk op dit moment met 159.000 op de klok.
Deze wordt door een camper ombouw bedrijf tot camper omgebouwd voor ons. Nu zat ik te denken met het "extra" gewicht als camper.
Is het dan verstandig om deze T5 wat meer vermogen te geven? Of is dit juist niet verstandig.
ik zie tuning bedrijven die deze motorblokken naar 170PK kunnen brengen maar dat lijkt me te gek. wie heeft ervaring met het "opvoeren" van de 84PK versie.
En zouden wij dit doen wat is verstandig te doen tot maximaal hoeveelheid pk/trekkracht en welk bedrijf is een goede keuze om dit verantwoord te doen.
Groet,
Andre
Wij hebben een optie genomen op een VW T5 2015 een 2.0TDI met 84pk op dit moment met 159.000 op de klok.
Deze wordt door een camper ombouw bedrijf tot camper omgebouwd voor ons. Nu zat ik te denken met het "extra" gewicht als camper.
Is het dan verstandig om deze T5 wat meer vermogen te geven? Of is dit juist niet verstandig.
ik zie tuning bedrijven die deze motorblokken naar 170PK kunnen brengen maar dat lijkt me te gek. wie heeft ervaring met het "opvoeren" van de 84PK versie.
En zouden wij dit doen wat is verstandig te doen tot maximaal hoeveelheid pk/trekkracht en welk bedrijf is een goede keuze om dit verantwoord te doen.
Groet,
Andre
Re: T5 2015 2.0TDI 84pk (motor) tunning verstandig of niet?
Wat je het beste kunt doen is je laten voorlichten door mensen met specialistische kennis. Ik zou je vraag stellen aan bijv. JD engineering en er zullen nog wel een paar goede zijn maar met de hier genoemde heb ik meer dan uitstekende ervaring. Een telefoontje of mailtje en je weet alles 

- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5 2015 2.0TDI 84pk (motor) tunning verstandig of niet?
Laat JD engineering zitten en neem contact op met BB autotechniek..
Serieuze no nonsense tuner, zonder poeha die luistert naar klantwensen ipv er (te)veel uit te halen. Prijstechnisch ook een stuk interessanter.
Richting de 135 pk moet veilig en vooral houdbaar kunnen
Doe er je voordeel mee.
Groetjes Peter
Serieuze no nonsense tuner, zonder poeha die luistert naar klantwensen ipv er (te)veel uit te halen. Prijstechnisch ook een stuk interessanter.
Richting de 135 pk moet veilig en vooral houdbaar kunnen
Doe er je voordeel mee.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4498
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: T5 2015 2.0TDI 84pk (motor) tunning verstandig of niet?
Ik heb een T5 uit 2008 1.9TDI
Hij was ook iets in de 84PK en na tuning was die 140PK
Een hele andere T5 je word er echt happy van.
Ik ben naar JD enginering gegaan.
Ben heel erg tevreden.
Rij al jaren zo.
De tuning is zo afgesteld dat je aandrijflijn behouden blijft.
Maar 1 minpuntje, de EGR hebben ze uit geschakeld.
Met APK kijken ze in de computer, en dan zien ze heeee de EGR werkt niet.
Dan moeten ze een 4 gassen test doen, motor maakt dan heel veel toeren enz.
En dat wil je niet.
Ik heb bij G.J. Mensen tuning uit Stadskanaal de EGR in de software laten verwijderen.
Ze zuigen de T5 computer leeg, verwijderen de EGR op de laptop en jagen alles weer in de T5 computer
Mijn T5 is net APK gekeurd, kan weer een jaartje verder
Hij was ook iets in de 84PK en na tuning was die 140PK
Een hele andere T5 je word er echt happy van.
Ik ben naar JD enginering gegaan.
Ben heel erg tevreden.
Rij al jaren zo.
De tuning is zo afgesteld dat je aandrijflijn behouden blijft.
Maar 1 minpuntje, de EGR hebben ze uit geschakeld.
Met APK kijken ze in de computer, en dan zien ze heeee de EGR werkt niet.
Dan moeten ze een 4 gassen test doen, motor maakt dan heel veel toeren enz.
En dat wil je niet.
Ik heb bij G.J. Mensen tuning uit Stadskanaal de EGR in de software laten verwijderen.
Ze zuigen de T5 computer leeg, verwijderen de EGR op de laptop en jagen alles weer in de T5 computer
Mijn T5 is net APK gekeurd, kan weer een jaartje verder
Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

Re: T5 2015 2.0TDI 84pk (motor) tunning verstandig of niet?
Sommige (tune) enthousiastelingen zijn vaak heel stellig en zelfs dogmatisch in hun aanbevelingen. Ik heb geen aandelen in de organisatie van Jeroen maar ken zijn reputatie, ook zijn kwaliteiten en spreek uit persoonlijke ervaring. Ook over het werk van Hans (B&B) veel goede dingen gehoord. Dus hier staan reeds 2 goede aanbevelingen.
Succes.
Succes.
Re: T5 2015 2.0TDI 84pk (motor) tunning verstandig of niet?
Klopt dat je bij allebei in goede handen bent qua software! Grootste verschil is de prijsTricolore schreef: 23 aug 2020, 13:14 Sommige (tune) enthousiastelingen zijn vaak heel stellig en zelfs dogmatisch in hun aanbevelingen. Ik heb geen aandelen in de organisatie van Jeroen maar ken zijn reputatie, ook zijn kwaliteiten en spreek uit persoonlijke ervaring. Ook over het werk van Hans (B&B) veel goede dingen gehoord. Dus hier staan reeds 2 goede aanbevelingen.
Succes.
Die van mij gaat binnenkort weer richting Hans voor verse software, voor de 3e keer
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: T5 2015 2.0TDI 84pk (motor) tunning verstandig of niet?
De 84PK, 115PK, 140PK en volgens mij is er ook nog eentje met 100nogwat PK, zijn allen hetzelfde blok. Met originele software van Volkswagen zelf is deze dus inderdaad al te “chippen” naar 140PK. Bij mijn weten is alleen de 84PK met een vijfbak geleverd, en de overige motoren met een zesbak, maar ik kan dit mis hebben.
De 140PK is inderdaad moeiteloos te chippen naar 170PK, zelfs 180 schijnt mogelijk te zijn. Ik rijd nog origineel met mijn T5 GP Transporter 2.0 DSG 140PK, deze is ook flink verzwaard omdat het een rolstoelbus is (lift achterin, verzwaarde vloer, bestuurdersstoel draaibaar en nog een flink scala aan aanpassingen onder de motorkap). Tot en met 140KM/h heerlijk vlot, daarboven minder en je ziet bij plankgas op de Autobahn ook snel de olie temperatuur oplopen tot richting de 110 graden en aangezien ik zuinig ben op de bus heb ik dat bij een enkele keer gelaten. Top die ik er mee gehaald heb is 180 op de teller (begrensd?) en dat is zo’n 162KM/h. Maar bij lagere snelheden gaat ie als de brandweer, toen we nog een Corsa 1.2 hadden moest ik op de Gotthardpass enorm sportief rijden om nog enigszins vooruit te komen maar met de T5 met 140PK rij je heel rustig naar boven en kan je zelfs zonder problemen mensen inhalen.
Wat ik er mee wil zeggen, naar 140PK altijd direct doen (VW heeft hetzelfde gedaan met de Up! Met 60 en 75PK vermogen, zelfde software, Volvo met de 2.5 5-cilinder met 140 en 170PK, Renault met de 1.9 dCi met 80 en 100PK in de Trafic en ook met de 2.0 90 en 115PK), aangezien dat nooit kwaad kan omdat VW het zelf ook geleverd heeft. Naar 170PK zal een nog betere drivability geven, maar of het echt nodig is moet je je afvragen :).
De 140PK is inderdaad moeiteloos te chippen naar 170PK, zelfs 180 schijnt mogelijk te zijn. Ik rijd nog origineel met mijn T5 GP Transporter 2.0 DSG 140PK, deze is ook flink verzwaard omdat het een rolstoelbus is (lift achterin, verzwaarde vloer, bestuurdersstoel draaibaar en nog een flink scala aan aanpassingen onder de motorkap). Tot en met 140KM/h heerlijk vlot, daarboven minder en je ziet bij plankgas op de Autobahn ook snel de olie temperatuur oplopen tot richting de 110 graden en aangezien ik zuinig ben op de bus heb ik dat bij een enkele keer gelaten. Top die ik er mee gehaald heb is 180 op de teller (begrensd?) en dat is zo’n 162KM/h. Maar bij lagere snelheden gaat ie als de brandweer, toen we nog een Corsa 1.2 hadden moest ik op de Gotthardpass enorm sportief rijden om nog enigszins vooruit te komen maar met de T5 met 140PK rij je heel rustig naar boven en kan je zelfs zonder problemen mensen inhalen.
Wat ik er mee wil zeggen, naar 140PK altijd direct doen (VW heeft hetzelfde gedaan met de Up! Met 60 en 75PK vermogen, zelfde software, Volvo met de 2.5 5-cilinder met 140 en 170PK, Renault met de 1.9 dCi met 80 en 100PK in de Trafic en ook met de 2.0 90 en 115PK), aangezien dat nooit kwaad kan omdat VW het zelf ook geleverd heeft. Naar 170PK zal een nog betere drivability geven, maar of het echt nodig is moet je je afvragen :).
-
- Berichten: 919
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: T5 2015 2.0TDI 84pk (motor) tunning verstandig of niet?
170PK gewoon niet doen. En ja, heb dat zelf ondervonden :)
Re: T5 2015 2.0TDI 84pk (motor) tunning verstandig of niet?
Met een 1.9, 2.5 of 2.0?
-
- Berichten: 919
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: T5 2015 2.0TDI 84pk (motor) tunning verstandig of niet?
Die van mij was een 2.0 2013
Re: T5 2015 2.0TDI 84pk (motor) tunning verstandig of niet?
Just my two cents.....Angelo-anneveld schreef: 01 sep 2020, 08:52 170PK gewoon niet doen. En ja, heb dat zelf ondervonden :)
De pk's vertellen eigenlijk alleen maar wat de motor op z'n piek kan presteren. Eigenlijk moeten we veel meer (of altijd) praten over de prestatie van het verbeterde koppelvermogen (Nm) en bij welk toerental en beter nog, over welk toerenbereik ?
Goede engineers die een motormanagement gaan optimaliseren blijven altijd binnen de limieten van hetgeen de techniek (bijv. de turbo) aankan. Zij weten waar de verbeterpunten zitten en waar de VAG faalt of gefaald heeft.
Af fabriek is de originele software set up geschikt voor een massa publiek afgesteld voor rijden onder verschillende invloeden, kwaliteit brandstoffen, temperaturen, landen met heel andere omstandigheden dan hier in NL enz...dus een 'one size fits all' programma. Willen wij dat ook ? Nou, ik niet.
Helaas, veel 'software pakketjes voor weinig' te koop bij 'specialisten' die het aanbieden/inladen in de auto en je veel plezier wensen met je 'getunede' auto.
-
- Berichten: 919
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: T5 2015 2.0TDI 84pk (motor) tunning verstandig of niet?
Deels mee eens, verder beviel het prima. alleen mijn koppeling die reeds vervangen was, kon naar volgens mij 20.000 weer vervangen worden, vooral het vliegwiel praten we dan over
Re: T5 2015 2.0TDI 84pk (motor) tunning verstandig of niet?
Dat is niet leuk inderdaad en na zo'n ervaring snap ik ook dat je er vanzelf een beetje klaar mee bent. Heb je nog kunnen uitzoeken of ben je te weten gekomen waar het misgegaan is ? Ben nu wel nieuwsgierig naar wat er niet goed gegaan is.Angelo-anneveld schreef: 01 sep 2020, 11:29 Deels mee eens, verder beviel het prima. alleen mijn koppeling die reeds vervangen was, kon naar volgens mij 20.000 weer vervangen worden, vooral het vliegwiel praten we dan over
Maar het kan ook anders ; ik heb onder 2 andere auto's (VW en Audi) serieuze aanpassingen moeten doen waarbij ook bijv. een versterkte koppeling gemonteerd moest worden i.v.m. het toegenoemen vermogen (+450 pk/600 Nm). Nooit problemen gehad, echt helemaal niets, ja......ik heb issues met bandenslijtage



Re: T5 2015 2.0TDI 84pk (motor) tunning verstandig of niet?
Olietemperatuur 110 graden is helemaal niets om je zorgen over te maken. Ik vond dit wel leuk om te lezen http://www.hotrod.nl/PDF/olietemperatuur.pdfRadioAir schreef: 01 sep 2020, 08:10 De 84PK, 115PK, 140PK en volgens mij is er ook nog eentje met 100nogwat PK, zijn allen hetzelfde blok. Met originele software van Volkswagen zelf is deze dus inderdaad al te “chippen” naar 140PK. Bij mijn weten is alleen de 84PK met een vijfbak geleverd, en de overige motoren met een zesbak, maar ik kan dit mis hebben.
De 140PK is inderdaad moeiteloos te chippen naar 170PK, zelfs 180 schijnt mogelijk te zijn. Ik rijd nog origineel met mijn T5 GP Transporter 2.0 DSG 140PK, deze is ook flink verzwaard omdat het een rolstoelbus is (lift achterin, verzwaarde vloer, bestuurdersstoel draaibaar en nog een flink scala aan aanpassingen onder de motorkap). Tot en met 140KM/h heerlijk vlot, daarboven minder en je ziet bij plankgas op de Autobahn ook snel de olie temperatuur oplopen tot richting de 110 graden en aangezien ik zuinig ben op de bus heb ik dat bij een enkele keer gelaten. Top die ik er mee gehaald heb is 180 op de teller (begrensd?) en dat is zo’n 162KM/h. Maar bij lagere snelheden gaat ie als de brandweer, toen we nog een Corsa 1.2 hadden moest ik op de Gotthardpass enorm sportief rijden om nog enigszins vooruit te komen maar met de T5 met 140PK rij je heel rustig naar boven en kan je zelfs zonder problemen mensen inhalen.
Wat ik er mee wil zeggen, naar 140PK altijd direct doen (VW heeft hetzelfde gedaan met de Up! Met 60 en 75PK vermogen, zelfde software, Volvo met de 2.5 5-cilinder met 140 en 170PK, Renault met de 1.9 dCi met 80 en 100PK in de Trafic en ook met de 2.0 90 en 115PK), aangezien dat nooit kwaad kan omdat VW het zelf ook geleverd heeft. Naar 170PK zal een nog betere drivability geven, maar of het echt nodig is moet je je afvragen :).
Wat ik geleerd heb van jongens die er wat van af weten is dat een goede motorolie van tegenwoordig zelfs bij +130 graden nog een prima smerende werking heeft (wat niet wil zeggen dat dit ook een ideale temperatuur is maar dat het wel kan).
Wat wel in gedachte gehouden moet worden is dat wanneer je regelmatig en langdurig rijdt met zulke (+120) hoge olietemperaturen je de verversingsinterval flink moet bijstellen (wat je sowiezo al moet doen want de intervallen die ze voorschrijven zijn niet echt bevordelijk voor je motor volgens mij) want de olie verouderd veel sneller en het smeervermogen daalt evenredig. Een Custom made oliekoeler vind ik dan ook een prachtige upgrade.