Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Verlagingsset voor VW T5 T6 T6.1
Voor wie het verlagen dmv een schroefset wel wil maar met behoudt van maximaal comfort ? Deze set vindt inmiddels al gretig aftrek in de UK, zij het met een iets andere veer (H&R). Voor wie het wil doorlezen : https://www.steverinkbanden.nl/berichte ... t-projekt/
Voor wie het verlagen dmv een schroefset wel wil maar met behoudt van maximaal comfort ? Deze set vindt inmiddels al gretig aftrek in de UK, zij het met een iets andere veer (H&R). Voor wie het wil doorlezen : https://www.steverinkbanden.nl/berichte ... t-projekt/
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
FIY: als je meer wilt weten over het ontstaan en de ontwikkeling van deze set, lees dit maar even door:
https://tx-board.de/threads/twin-adjust ... rk.133475/
Vooral de bijdragen van forumlid Vincent3 zijn zeer interessant.
https://tx-board.de/threads/twin-adjust ... rk.133475/
Vooral de bijdragen van forumlid Vincent3 zijn zeer interessant.
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Hele mooie link Mark, bedankt. Interessant & leerzaam leesmateriaal voor als verlagen/schroefset/comfort-stug/B14 vs de rest je enigszins boeit.
Eigenlijk is het genoeg te lezen wat Vincent3 op 17.02 '20 #61 schrijft (weet je zo goed als alles)
Eigenlijk is het genoeg te lezen wat Vincent3 op 17.02 '20 #61 schrijft (weet je zo goed als alles)

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
(vervolg van di 22.09) Olietemperatuur T6.1 2.0TDI
Dankzij MarkV het Duitse T6 forum aan het ontdekken en lees daar dat oliekoeling/olietemperatuur van de T6/T6.1 dus wel een dingetje is, wat mij dus ook opgevallen was. Interessant leesvoer en er worden wel tot nadenken stemmende gedachten geopperd.
Vragen die ik heb ; Wat voor olie zit er in af fabriek ? Hoeveel olie hebben ze eigenlijk afgevuld (nog niet gemeten) ? De nadien gemonteerde bodem beschermplaat ; heeft die mss negatieve invloed op de olietemp. ? Zorgt te hoge olie temp voor minder wrijving = betere emissiewaarden = pech voor de koper maar fijn voor VW ? Geen idee maar ben wel van plan me hier in te verdiepen.
Er is kennelijk helaas nog geen pasklaar antwoord of oplossing maar dat de olie snel (te) heet wordt, en al helemaal bij hoge buitentemp of tijdens een klim danwel zwaarbeladen, is wel een feit.
De oliesensor meet ook niet daar waar de olie het het heetst word, dus de temperatuur die je afleest is wss lager dan de wérkelijke temperatuur waar de olie mee te maken krijgt ? Hier is de link naar het topic voor wie het willen volgen/lezen : https://tx-board.de/threads/zusatz-oelk ... di.137100/
Dankzij MarkV het Duitse T6 forum aan het ontdekken en lees daar dat oliekoeling/olietemperatuur van de T6/T6.1 dus wel een dingetje is, wat mij dus ook opgevallen was. Interessant leesvoer en er worden wel tot nadenken stemmende gedachten geopperd.
Vragen die ik heb ; Wat voor olie zit er in af fabriek ? Hoeveel olie hebben ze eigenlijk afgevuld (nog niet gemeten) ? De nadien gemonteerde bodem beschermplaat ; heeft die mss negatieve invloed op de olietemp. ? Zorgt te hoge olie temp voor minder wrijving = betere emissiewaarden = pech voor de koper maar fijn voor VW ? Geen idee maar ben wel van plan me hier in te verdiepen.
Er is kennelijk helaas nog geen pasklaar antwoord of oplossing maar dat de olie snel (te) heet wordt, en al helemaal bij hoge buitentemp of tijdens een klim danwel zwaarbeladen, is wel een feit.
De oliesensor meet ook niet daar waar de olie het het heetst word, dus de temperatuur die je afleest is wss lager dan de wérkelijke temperatuur waar de olie mee te maken krijgt ? Hier is de link naar het topic voor wie het willen volgen/lezen : https://tx-board.de/threads/zusatz-oelk ... di.137100/
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Graag gedaanTricolore schreef:Hele mooie link Mark, bedankt.

Tx-board.de is een mooie bron voor informatie, soms zelfs bijna te veel. Pagina's vol!
Er is overigens ook een "tief" versie van de Twin Adjust schroefset verkrijgbaar.
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Bij mij was de motorolie netjes tot op de max streep gevuld door de dealer bij aflevering .Tricolore schreef: 26 sep 2020, 01:24 (vervolg van di 22.09) Olietemperatuur T6.1 2.0TDI
Dankzij MarkV het Duitse T6 forum aan het ontdekken en lees daar dat oliekoeling/olietemperatuur van de T6/T6.1 dus wel een dingetje is, wat mij dus ook opgevallen was. Interessant leesvoer en er worden wel tot nadenken stemmende gedachten geopperd.
Vragen die ik heb ; Wat voor olie zit er in af fabriek ? Hoeveel olie hebben ze eigenlijk afgevuld (nog niet gemeten) ? De nadien gemonteerde bodem beschermplaat ; heeft die mss negatieve invloed op de olietemp. ? Zorgt te hoge olie temp voor minder wrijving = betere emissiewaarden = pech voor de koper maar fijn voor VW ? Geen idee maar ben wel van plan me hier in te verdiepen.
Er is kennelijk helaas nog geen pasklaar antwoord of oplossing maar dat de olie snel (te) heet wordt, en al helemaal bij hoge buitentemp of tijdens een klim danwel zwaarbeladen, is wel een feit.
De oliesensor meet ook niet daar waar de olie het het heetst word, dus de temperatuur die je afleest is wss lager dan de wérkelijke temperatuur waar de olie mee te maken krijgt ? Hier is de link naar het topic voor wie het willen volgen/lezen : https://tx-board.de/threads/zusatz-oelk ... di.137100/
En zoals ik al zei , bij mij is de olietemperatuur nog niet boven 105gr geweest , ook niet na een rit van 45km met 2,5ton aan de trekhaak .
Ik zal het ook wel opvolgen , als wat meer met aanhangers rondrijd . (Onder belasting dus).
Ik vind wel dat de oliekoeler de olie snel afkoelt , als de olie bvb op 100gr staat , koelt hij snel af tot 90gr na amper een paar minuten zonder belasting .
In mijn nieuwe Crafter heb ik dezelfde motor , en heb daar onlangs een ritje Zwarte Woud mee gedaan , een T3hoogwerker weggevoerd en een andere T3 Syncro opgehaald en meegebracht . Mijn Crafter weegt 3300kg , en aanhangwagen woog 3000kg , dus met 6300kg de bergen in het Zwarte Woud door , en bij de Crafter is de olietemp niet boven 112gr geweest , wat ik heel goed vond bij zo'n zware belasting voor het 2.0tdi blokje .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Vandaag bij 16-17 graden een flink stuk gaan cruisen. Bij 80 km/u rond 98 graden. 100-120 km/u rond 104-106 graden. Voor het eerst ook stuk harder gereden (niet langdurig) en bleef onder de 110 graden. Let wel, de temp wordt gesensord in het carter dus niet bij de draaiende delen dus werkelijke temp ligt hoger.
Nog een bezoekje gebracht vanmorgen bij de VW dealer en even samen voor het eerst gepeild. Deze stond op ruim 2/3 (aanrader is bij aflevering even direct te peilen bij thuiskomst). Later in de middag nogmaals gepeild (op vlakke vloer) en toen stond de peilstok op vol. Zeg het maar
. Min-max op peilstok is wat....0,5-0,75 lt, of meer want het blok heeft een sloot olie van 7,4 lt. in het blok ?
Feit dat je schrijft dat de temp snel terugloopt naar 90 graden is alleen maar mooi, toch ? Als ik je avontuur met de Crafter lees ; alleen maar geruststellend. Wel bizar met een 2.0TDI ! Toch vraag ik me af ditzelfde te doen met buiten temp van 25-35 graden. Wat doet de olie temp in landen waar het veel warmer is ? Als ik de ervaringen lees van de NL'ers die met hun T volgeladen bergop gaan en de olie +130 graden, hoe doen ze dat 'daar' dan ?
Nog een bezoekje gebracht vanmorgen bij de VW dealer en even samen voor het eerst gepeild. Deze stond op ruim 2/3 (aanrader is bij aflevering even direct te peilen bij thuiskomst). Later in de middag nogmaals gepeild (op vlakke vloer) en toen stond de peilstok op vol. Zeg het maar

Feit dat je schrijft dat de temp snel terugloopt naar 90 graden is alleen maar mooi, toch ? Als ik je avontuur met de Crafter lees ; alleen maar geruststellend. Wel bizar met een 2.0TDI ! Toch vraag ik me af ditzelfde te doen met buiten temp van 25-35 graden. Wat doet de olie temp in landen waar het veel warmer is ? Als ik de ervaringen lees van de NL'ers die met hun T volgeladen bergop gaan en de olie +130 graden, hoe doen ze dat 'daar' dan ?
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Olietemp meten in het carter is ideaal . Daar zit immers het grootste deel van de olie , en die olie daar zal dus ook de "gemiddelde" temperatuur hebben , en dat is wat je wil .Tricolore schreef: 26 sep 2020, 19:41 Vandaag bij 16-17 graden een flink stuk gaan cruisen. Bij 80 km/u rond 98 graden. 100-120 km/u rond 104-106 graden. Voor het eerst ook stuk harder gereden (niet langdurig) en bleef onder de 110 graden. Let wel, de temp wordt gesensord in het carter dus niet bij de draaiende delen dus werkelijke temp ligt hoger.
Nog een bezoekje gebracht vanmorgen bij de VW dealer en even samen voor het eerst gepeild. Deze stond op ruim 2/3 (aanrader is bij aflevering even direct te peilen bij thuiskomst). Later in de middag nogmaals gepeild (op vlakke vloer) en toen stond de peilstok op vol. Zeg het maar. Min-max op peilstok is wat....0,5-0,75 lt, of meer want het blok heeft een sloot olie van 7,4 lt. in het blok ?
Feit dat je schrijft dat de temp snel terugloopt naar 90 graden is alleen maar mooi, toch ? Als ik je avontuur met de Crafter lees ; alleen maar geruststellend. Wel bizar met een 2.0TDI ! Toch vraag ik me af ditzelfde te doen met buiten temp van 25-35 graden. Wat doet de olie temp in landen waar het veel warmer is ? Als ik de ervaringen lees van de NL'ers die met hun T volgeladen bergop gaan en de olie +130 graden, hoe doen ze dat 'daar' dan ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Keuze van winterbanden.
Ik ben zelf best wel gecharmeerd van Toyo en Bridgestone maar heb ook ervaring met Michelin en Pirelli, onder personenauto's. Maar nu een winterband voor onder de T6.1 4x4. Totaal geen ervaring mee. Nu ik het over Toyo had :
Vraag me af wie kiest voor welke winterband voor onder zijn Transporter en waarom. Ga je voor een middenklasser of zoek je topkwaliteit, of toch duidelijk voor budget ? Welke -extreme- eisen stel je aan je winterbanden, mede vanwege je (noordelijke?) bestemmingen, je werk ?
Ik ben zelf best wel gecharmeerd van Toyo en Bridgestone maar heb ook ervaring met Michelin en Pirelli, onder personenauto's. Maar nu een winterband voor onder de T6.1 4x4. Totaal geen ervaring mee. Nu ik het over Toyo had :
Vraag me af wie kiest voor welke winterband voor onder zijn Transporter en waarom. Ga je voor een middenklasser of zoek je topkwaliteit, of toch duidelijk voor budget ? Welke -extreme- eisen stel je aan je winterbanden, mede vanwege je (noordelijke?) bestemmingen, je werk ?
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Stabilisatorstangen VW T6.1
H&R Anti roll bars vandaag ontvangen. Dingen wegen aardig wat zeg
H&R Anti roll bars vandaag ontvangen. Dingen wegen aardig wat zeg

- Multivan Generation
- Berichten: 34433
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Je kunt er een workout mee doen ja.
Ze zien er overigens hetzelfde uit als die van mij.
Welke nummers staan er op de doos?
Ze zien er overigens hetzelfde uit als die van mij.
Welke nummers staan er op de doos?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Nu ga je ook een grote verandering waarnemen.
Deze Stabis zijn echt top.
Wanneer je klaar bent met alles en je wil je bus echt een keer 100% uit gelijnd hebben dan heb ik hier in het noorden wel een Top adres
Deze Stabis zijn echt top.
Wanneer je klaar bent met alles en je wil je bus echt een keer 100% uit gelijnd hebben dan heb ik hier in het noorden wel een Top adres
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Doos 'is niet meer'. Heb wel dit nr. van deze H&R Anti roll bar set voor de T6.1 voor je :Multivan Generation schreef: 01 okt 2020, 06:54 Je kunt er een workout mee doen ja.
Ze zien er overigens hetzelfde uit als die van mij.
Welke nummers staan er op de doos?
Vandaag busje voor het eerst mee naar DE en dus wat meer ruimte gekregen om eens flink door te rijden. Remmerij (BBK upgrade) die eronder zit een paar keer eens flink moeten testen en die zijn heerlijk hoor, mooi gevoel in het pedaal en je voelt dat je heel snel stil kan komen te staan, er zit dus echt dikke power in deze remmerij van ALCON en doet qua 1e indruk wat mij betreft niet onder voor Brembo. Langdurig veel en hard remmen niet getest overigens. Vandaag in de regen kwam tot 2 keer toe een achterligger daar ook achter. Bij het inhalen later moest een 'bijrijder toch eens goed kijken wat dit nou eigenlijk voor 'busje' was


Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Winterbanden keuze voor onze VW Transporter T6.1
Ik heb nog nooit eerder op Nokian gereden en wil dat het er nu een keer van komt en ga ze nu gewoon een keer echt uitproberen. Eind volgende week worden de Nokian WR Snowproof P in 275/35/20 102W XL gemonteerd. Duurdere banden zegt wel wat - natuurlijk - maar niet alles, en deze Nokian banden zijn beduidend lager geprijst. Ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen.
Eerlijk gezegd wil ik gewoon eens zien hoe deze Nokian banden het doen tegen de gevestigde orde in de winterbanden top 3. Ook de Vredestein Wintrac Pro en in het bijzonder de Hankook Winter I cept evo 2 W320 hadden mijn belangstelling. Ik ben zelf heel enthousiast over de Bridgestone Blizzaks serie maar niet leverbaar in mijn maat net als de Toyo. Michelin is dik in orde net als Pirelli en Continental is mij met reden nog nooit goed bevallen (en dat is natuurlijk heel persoonlijk) en die zijn echt definitief sinds lang uit mijn wensenlijstje.
Ik heb nog nooit eerder op Nokian gereden en wil dat het er nu een keer van komt en ga ze nu gewoon een keer echt uitproberen. Eind volgende week worden de Nokian WR Snowproof P in 275/35/20 102W XL gemonteerd. Duurdere banden zegt wel wat - natuurlijk - maar niet alles, en deze Nokian banden zijn beduidend lager geprijst. Ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen.
Eerlijk gezegd wil ik gewoon eens zien hoe deze Nokian banden het doen tegen de gevestigde orde in de winterbanden top 3. Ook de Vredestein Wintrac Pro en in het bijzonder de Hankook Winter I cept evo 2 W320 hadden mijn belangstelling. Ik ben zelf heel enthousiast over de Bridgestone Blizzaks serie maar niet leverbaar in mijn maat net als de Toyo. Michelin is dik in orde net als Pirelli en Continental is mij met reden nog nooit goed bevallen (en dat is natuurlijk heel persoonlijk) en die zijn echt definitief sinds lang uit mijn wensenlijstje.
Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project
Misschien heb je helemaal gelijk alhoewel bijv. de Bulli niet echt meer op een aannemersbus lijkt ? Ook de aftermarket zorgt ervoor dat je veel kunt verbeteren aan de Transporter waardoor het imho qua rij-eigenschappen/performance meer op een SUV is gaan lijken dan een bus, alleen de acceleratie/snelheid...... Gewoon jammer dat je qua motorkeuze -af dealer- niet veel meer kunt, het had ander de kers op de taart geweest hoor.