Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Luifel
Luifel
Beste, hopelijk kunnen jullie me weer helpen. Al vaker goede tip gekregen en gelezen. Voorvoor dank
Kunnen jullie meedenken voor een luifel te plaatsen
We hebben een t4 1994 lange wiel basis. Het gaat vooral over dat de schuifdeur open kan tijdens als het al miezert, zodat het bed, bank niet nat wordt.
Evt een langer doek om er ook onder te kunnen zitten
Voor droog te zitten overwegen we een tarp, popup partytent, coleman shelter te nemen. Ivm even weg willen met de bus jiet de gehele luifel te moeten afbreken, opbouwen. Jullie kennen het denk ik wel;)
En de spulletjes droog achter tekunnen laten
Nu denk je misschien doe niet zo moeilijk, plaats plak een strip, boor een beugel of doe iets zuignap, magnetisch maar we hebben de bus gepoedercoat dus zal hiermee de lak erafgaan, het snel gaan roesten, houd het practicum het wel op de gepoedercoate lak, kan het de druk aan met rijden, de wind etc
Graag jullie ervaring, mening, kennis
Ben zelf aan t denken over een luifel met de pootjes niet op de grond, maar tegen de bus aan. Krijg je wel weer hetzelfde hoe correct te bevestigen
Sorry kan geen leuke foto's toevoegen, gedoe met pixels
Alvast bedankt
Kunnen jullie meedenken voor een luifel te plaatsen
We hebben een t4 1994 lange wiel basis. Het gaat vooral over dat de schuifdeur open kan tijdens als het al miezert, zodat het bed, bank niet nat wordt.
Evt een langer doek om er ook onder te kunnen zitten
Voor droog te zitten overwegen we een tarp, popup partytent, coleman shelter te nemen. Ivm even weg willen met de bus jiet de gehele luifel te moeten afbreken, opbouwen. Jullie kennen het denk ik wel;)
En de spulletjes droog achter tekunnen laten
Nu denk je misschien doe niet zo moeilijk, plaats plak een strip, boor een beugel of doe iets zuignap, magnetisch maar we hebben de bus gepoedercoat dus zal hiermee de lak erafgaan, het snel gaan roesten, houd het practicum het wel op de gepoedercoate lak, kan het de druk aan met rijden, de wind etc
Graag jullie ervaring, mening, kennis
Ben zelf aan t denken over een luifel met de pootjes niet op de grond, maar tegen de bus aan. Krijg je wel weer hetzelfde hoe correct te bevestigen
Sorry kan geen leuke foto's toevoegen, gedoe met pixels
Alvast bedankt
Re: Luifel
Wij hebben een cassetteluifel Fiamma F45i met Fiamma adapters aan de Brandrup rail gemonteerd. Luifel staat in 2 minuten en kan met één persoon worden opgezet en opgeruimd. Voordeel van een F45 is dat je hem ook een klein stukje kan openzetten om te voorkomen dat de boel inregent (of sneeuwt).
Zuignappen werken prima om een luifel aan het dak vast te maken. Magneten worden van het dak losgetrokken, werken prima voor het vastmaken van een sluis naar een tent maar niet voor een luifel. Een stok in de dakgoot met klemmetjes werkt ook maar dan moet je wel uitkijken voor lakbeschadigingen.
Voor bagage en andere spullen drooghouden hebben we een tent waar de kinderen ook in slapen.
Voor plekken waar de ondergrond te hard is voor de haringen heb ik zuignappen voor aan de zijkant van de bus.
Zuignappen werken prima om een luifel aan het dak vast te maken. Magneten worden van het dak losgetrokken, werken prima voor het vastmaken van een sluis naar een tent maar niet voor een luifel. Een stok in de dakgoot met klemmetjes werkt ook maar dan moet je wel uitkijken voor lakbeschadigingen.
Voor bagage en andere spullen drooghouden hebben we een tent waar de kinderen ook in slapen.
Voor plekken waar de ondergrond te hard is voor de haringen heb ik zuignappen voor aan de zijkant van de bus.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Luifel
Een paar aandachtspuntjes: bij een cassetteluifel houd je altijd een opening tussen de luifel en het dak. Door die opening miezert het precies naar binnen als de schuifdeur open staat. Voor een vast hoogdak kan je een strip kopen om dat af te sluiten maar bij een hefdak werkt dat niet. Daar zal je dus zelf iets op moeten verzinnen.
Een bustent of ander onderkomen dat je kunt laten staan wordt over het algemeen door middel van een rail of goot aan de bus vastgemaakt. Als je dat niet doet dan heb je alsnog weer een opening tussen tent en bus, en kan je de schuifdeur weer niet open laten. Maar dan kan je wellicht iets met magneten doen.
Een bustent of ander onderkomen dat je kunt laten staan wordt over het algemeen door middel van een rail of goot aan de bus vastgemaakt. Als je dat niet doet dan heb je alsnog weer een opening tussen tent en bus, en kan je de schuifdeur weer niet open laten. Maar dan kan je wellicht iets met magneten doen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Luifel
Bij een F45 op een Brandruprail valt de hoeveelheid water die tussen luifel en rail doorkomt heel erg mee. Hoe dat bij andere adapters is weet ik niet maar de combi van luifel en rail houdt door de overlap veel tegen. Het spleetje tussen onderkant luifel en bovenkant rail is maar ongeveer 1 cm. Zie plaatje hieronder.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Luifel
Dank je alle
Voor zo ver was ik zelf ook gekomen.
Inderdaad met een luifel houd je een opening.
Wat ik vergeten ben aan te geven is dta weeen hefdak hebben. Dus geen dakrails etc op iets aan te bevestigen.
Al dat is schroeven. Enige tips om dan roest te voorkomen? Hoe af te werken
Ik had je post gelezen over de zuignappen, dank je. Slim om de bevestiging van de palen op de zuignap te monteren. Hoef je er niet altijd mee rond te rijden.
Volgemde inderdaad, de harde wind en sneeuw. We zijn wel t hele jaar kampeerders. Nieuw met camper, ervaring met tent dus even puzzelen en leren
Voor zo ver was ik zelf ook gekomen.
Inderdaad met een luifel houd je een opening.
Wat ik vergeten ben aan te geven is dta weeen hefdak hebben. Dus geen dakrails etc op iets aan te bevestigen.
Al dat is schroeven. Enige tips om dan roest te voorkomen? Hoe af te werken
Ik had je post gelezen over de zuignappen, dank je. Slim om de bevestiging van de palen op de zuignap te monteren. Hoef je er niet altijd mee rond te rijden.
Volgemde inderdaad, de harde wind en sneeuw. We zijn wel t hele jaar kampeerders. Nieuw met camper, ervaring met tent dus even puzzelen en leren
Re: Luifel
J vd Pal schreef: ↑02 nov 2020, 14:20 Bij een F45 op een Brandruprail valt de hoeveelheid water die tussen luifel en rail doorkomt heel erg mee. Hoe dat bij andere adapters is weet ik niet maar de combi van luifel en rail houdt door de overlap veel tegen. Het spleetje tussen onderkant luifel en bovenkant rail is maar ongeveer 1 cm. Zie plaatje hieronder.
Had dit ook gevonden online. Maar de bevestiging schroeven en lijmen maak ik me zorgen of dit houd met poedercoat. En de roestvorming dan
406921-406921-images_main-fiamma_f45_f35_adapter_vw_t4_brandrup-ecommerce.jpeg
Re: Luifel
Met een hefdak heb je twee opties:
1) Een adapter monteren waar de luifel op gemonteerd wordt. https://www.dewitschijndel.nl/fiamma-vw ... EYQAvD_BwE
Voordeel: goedkoper
Nadeel: water dat naar binnen loopt. Bij verwijderen van de luifel, bijvoorbeeld in de winter, blijven de adapters zitten. Verwijderen van de luifel is niet makkelijk.
2) Eerst een Brandrup rail monteren en daarna de luifel met een adapter. Rail monteren doe je zo https://www.dewitschijndel.nl/fiamma-vw ... EYQAvD_BwE Mits goed gemonteerd geen problemen met roest bij de schroefjes. Hoeft overigens tegenwoordig niet meer met schroefjes, zie viewtopic.php?f=24&t=56399&p=407719&hil ... t5#p407719
Hier de benodigde adapter https://www.obelink.nl/fiamma-f45-f35-a ... ZoQAvD_BwE
Voordeel: door de rail wordt het regenwater grotendeels tegen gehouden. Als je een bustent koopt dak kan je de rail gebruiken om de sluis aan te koppelen (als de luifel er niet op zit!) Luifel is eenvoudiger te verwijderen. Er blijven geen uitstekende adapters op de bus achter na het verwijderen van de luifel.
Nadeel: Kosten
1) Een adapter monteren waar de luifel op gemonteerd wordt. https://www.dewitschijndel.nl/fiamma-vw ... EYQAvD_BwE
Voordeel: goedkoper
Nadeel: water dat naar binnen loopt. Bij verwijderen van de luifel, bijvoorbeeld in de winter, blijven de adapters zitten. Verwijderen van de luifel is niet makkelijk.
2) Eerst een Brandrup rail monteren en daarna de luifel met een adapter. Rail monteren doe je zo https://www.dewitschijndel.nl/fiamma-vw ... EYQAvD_BwE Mits goed gemonteerd geen problemen met roest bij de schroefjes. Hoeft overigens tegenwoordig niet meer met schroefjes, zie viewtopic.php?f=24&t=56399&p=407719&hil ... t5#p407719
Hier de benodigde adapter https://www.obelink.nl/fiamma-f45-f35-a ... ZoQAvD_BwE
Voordeel: door de rail wordt het regenwater grotendeels tegen gehouden. Als je een bustent koopt dak kan je de rail gebruiken om de sluis aan te koppelen (als de luifel er niet op zit!) Luifel is eenvoudiger te verwijderen. Er blijven geen uitstekende adapters op de bus achter na het verwijderen van de luifel.
Nadeel: Kosten
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Luifel
Wat voor luifel je ook plaatst, je zult altijd moeten boren of plakken om de luifeladapters of rail aan de bus te bevestigen. Als je dat echt niet wilt dan kan je misschien ook het onderste aluminium profiel van het hefdakdoek gebruiken. Als je daar op een of andere manier oogjes of haakjes aan kunt maken dan kan je die gebruiken om een tarp of iets dergelijks af te spannen. Je hebt dan wel tentstokken en scheerlijnen nodig en op verharde ondergrond zal dit niet makkelijk gaan. Het voordeel van een dergelijke constructie is wel dat je het inregenen grotendeels tegengaat omdat het doek van de tarp onder de overstekende rand van het hefdak begint en vrij dicht op het dak. Het blijft een kwestie van creatief denken en keuzes maken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Luifel
Er is nog een derde optie: de luifel met adapters monteren op dakdragers.
Voordeel dat ie wat hoger staat, en volledig te demonteren is zonder dat er 1 gaat geboord hoeft te worden
Nadeel blijft het inregenen
Komend voorjaar hoop ik op deze manier mijn luifel aan de bus te kunnen zetten, nog even sparen
Voordeel dat ie wat hoger staat, en volledig te demonteren is zonder dat er 1 gaat geboord hoeft te worden
Nadeel blijft het inregenen
Komend voorjaar hoop ik op deze manier mijn luifel aan de bus te kunnen zetten, nog even sparen
Re: Luifel
Met een popup dak is dat een mogelijkheid met de dragers aan weerzijden van het dak. TS heeft een lang hefdak (viewtopic.php?f=12&t=64458&p=464464#p464464) en dan past een luifel op dakdragers niet.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Luifel
Chewbacca schreef: ↑03 nov 2020, 00:09 Er is nog een derde optie: de luifel met adapters monteren op dakdragers.
Voordeel dat ie wat hoger staat, en volledig te demonteren is zonder dat er 1 gaat geboord hoeft te worden
Nadeel blijft het inregenen
Komend voorjaar hoop ik op deze manier mijn luifel aan de bus te kunnen zetten, nog even sparen
We hebben een hefdak, dus dat zal helaas voor ons geen optie zijn