Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 project van bus naar camper
Re: T5 project van bus naar camper
Voor de koelbox hebben we een rails systeem gemaakt zodat je deze uit de kast kunt trekken zodra je wat nodig hebt.
Uiteindelijk, na een paar weekenden (dus enkele weken) het resultaat (ongeschilderd en nog niet afgewerkt) Door dat de webasto al gemonteerd zat, zit in de keukenkast een dubbele bodem voor de webasto. Je ziet de twee ronde zwarte lucht uitstroom openingen. De lucht aanzuig zit in de hoge kast achterin. Het luikje onder in de keukenkast geeft toegang tot de dubbel bodem en tot de webasto.. Niet dat je daardoor veel service mogelijkheden hebt, maar je kunt er nog bij...
Uiteindelijk, na een paar weekenden (dus enkele weken) het resultaat (ongeschilderd en nog niet afgewerkt) Door dat de webasto al gemonteerd zat, zit in de keukenkast een dubbele bodem voor de webasto. Je ziet de twee ronde zwarte lucht uitstroom openingen. De lucht aanzuig zit in de hoge kast achterin. Het luikje onder in de keukenkast geeft toegang tot de dubbel bodem en tot de webasto.. Niet dat je daardoor veel service mogelijkheden hebt, maar je kunt er nog bij...
Re: T5 project van bus naar camper
Nog wat meer meubel foto's.
Met de bank in slaapstand, de kussens eindigen 2 a 3 cm onder de deurtjes, waardoor deze nog open kunnen.
Met de bank in slaapstand, de kussens eindigen 2 a 3 cm onder de deurtjes, waardoor deze nog open kunnen.
Re: T5 project van bus naar camper
Na de bovenstaande foto's zijn de meubels weer volledig uit elkaar gegaan om ze 3x in de lak te zetten en alles met lijm en houten hoekverbindingen in elkaar te zetten. Als verf hebben wij Vloerlak Transparante Zijdeglans gebruikt. Op deze klus hadden we ons wel verkeken, immers alles lijkt af... Maar dan nog alles schilderen en met elkaar verlijmen was weer enkele weekenden werk...
Om het af te maken hebben we in alle kasten lampjes gemonteerd die automatisch aan gaan zodra je het deurtje open doet. Dit is echt ideaal kan ik inmiddels uit ervaring vertellen en zal ik altijd weer zo inbouwen. Het is zo fijn dat je altijd goed kunt zien wat er in de kastjes ligt en waar je naar op zoek bent. Okey de electra ervoor aanleggen is weer een weekendje werk, maar dit vinden wij het echt waard..
Naast de keukenkast hebben we een lade, welke je er eenvoudig uit kunt pakken en zo kom je bij een opbergvak onder de lade. In eerste instantie wisten we niet of we dit vak wel handig vonden en zouden gaan gebruiken. Maar de praktijk leerd dat dit 1 van onze favoriete voedsel opberg vakken is en we hem dagelijks gebruiken voor de jam, pindakaas etc. maar ook de pasta, koffie etc.
to be continued op een ander moment....
Om het af te maken hebben we in alle kasten lampjes gemonteerd die automatisch aan gaan zodra je het deurtje open doet. Dit is echt ideaal kan ik inmiddels uit ervaring vertellen en zal ik altijd weer zo inbouwen. Het is zo fijn dat je altijd goed kunt zien wat er in de kastjes ligt en waar je naar op zoek bent. Okey de electra ervoor aanleggen is weer een weekendje werk, maar dit vinden wij het echt waard..
Naast de keukenkast hebben we een lade, welke je er eenvoudig uit kunt pakken en zo kom je bij een opbergvak onder de lade. In eerste instantie wisten we niet of we dit vak wel handig vonden en zouden gaan gebruiken. Maar de praktijk leerd dat dit 1 van onze favoriete voedsel opberg vakken is en we hem dagelijks gebruiken voor de jam, pindakaas etc. maar ook de pasta, koffie etc.
to be continued op een ander moment....
Laatst gewijzigd door aveld op 08 nov 2020, 11:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: T5 project van bus naar camper
Goed bezig
Groetjes Peter

Groetjes Peter
Re: T5 project van bus naar camper
Netjes!!
Goed idee om eerst de topvloer buiten de bus te verlijmen en daarna de vloer weer in de bus te leggen!
Dat van die kastjes erin en er weer uit kan ik mij nog goed herinneren! Wat een klus is dat!
Op het eind had ik ook even geen hulp (en geduld) meer en heb ik het ook maar even gelaten, hierdoor zit mijn elektra er niet zo netjes in als wat jullie hebben gedaan.
Maar hè het is veilig en uit zicht dacht ik toen (en nu nu nog)
Wat ik ook nu merk is dat ik toch nog te weinig 12 V contactdozen er in heb gemaakt.
Wat betreft het bankje;
Hebben jullie geen last van die uit stekende scharnieren met het matrasje?
Mogelijk nog een tip: als jullie een porta potti of iets dergelijks willen gaan gebruiken houdt er nu vast rekening mee waar je hem kwijt zou willen.
Hoop dat jullie er nog lang van mogen genieten!
Goed idee om eerst de topvloer buiten de bus te verlijmen en daarna de vloer weer in de bus te leggen!
Dat van die kastjes erin en er weer uit kan ik mij nog goed herinneren! Wat een klus is dat!
Op het eind had ik ook even geen hulp (en geduld) meer en heb ik het ook maar even gelaten, hierdoor zit mijn elektra er niet zo netjes in als wat jullie hebben gedaan.
Maar hè het is veilig en uit zicht dacht ik toen (en nu nu nog)
Wat ik ook nu merk is dat ik toch nog te weinig 12 V contactdozen er in heb gemaakt.
Wat betreft het bankje;
Hebben jullie geen last van die uit stekende scharnieren met het matrasje?
Mogelijk nog een tip: als jullie een porta potti of iets dergelijks willen gaan gebruiken houdt er nu vast rekening mee waar je hem kwijt zou willen.
Hoop dat jullie er nog lang van mogen genieten!
Re: T5 project van bus naar camper
Mooi gedaan! Leuk dat je alsnog de foto's plaatst. Benieuwd naar het vervolg.
Gr
René
Gr
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
-
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: T5 project van bus naar camper
Als het vak onder de lade zo goed bevalt, waarom daar dan ook niet een lade geplaatst?
Re: T5 project van bus naar camper
Renew schreef: 07 nov 2020, 22:26
Wat betreft het bankje;
Hebben jullie geen last van die uit stekende scharnieren met het matrasje?
Mogelijk nog een tip: als jullie een porta potti of iets dergelijks willen gaan gebruiken houdt er nu vast rekening mee waar je hem kwijt zou willen.
Hoi,
We hebben geen last van de schanieren deze steken zo'n 3cm uit en we hebben een 8cm dikke lastilux koudschuim SG55 matras, welke de schanieren dus geheel bedekt. Je ligt wel met je hoofd richting de achterklep, hierdoor lig je met je benen bij de schanieren. Ga je andersom liggen, dan lig je met je lichaam en heupen op de schanieren, dan voel je ze denk ik wel door de matras heen.
Die Porta Potti komt nog wel een berichtje over... Deze hadden wij dus niet ingebouwd, in Nederland staan we toch op een camping en in scandinavië ben je wat vrijer, maar toen kwam Corona... Het was een hele puzzel die er achteraf nog netjes in te krijgen..
Re: T5 project van bus naar camper
Daar zit de bank, dat blijkt nog niet heel duidelijk uit de foto's. Hieronder even een foto waaruit het totaal plaatje beter blijkt.pwhooftman schreef: 08 nov 2020, 10:27 Als het vak onder de lade zo goed bevalt, waarom daar dan ook niet een lade geplaatst?
Re: T5 project van bus naar camper
Tijdens de bouw moet je ook al goed over de electra nadenken. Wij hadden hiervoor al diverse kabels achter de wanden weggewerkt zodat deze geheel uit het zicht weggewerkt zijn.
Boven de koelbox zit naast de gootsteen een stukje loze ruimte welke lastig te benutten was. Daarom had ik besloten daar een mini electrakastje te maken. Ook zit dit nog relatief dicht bij de 2 accu etc. Achteraf bleek deze ruimte eigenlijk wat te klein te zijn en ga ik dit de volgende keer zeker anders doen. Een extra draadje aansluiten is nu echt een hele vervelende klus... gelukkig ziet het er van buiten allemaal heel fraai uit..
Aantal van de weggewerkte kabels achter de wanden
Kabelbomen achter de wanden welke allemaal uitkomen in de kleine electrakast ruimte. Volgende keer ga ik, of een tweede electrakastje achterin maken, of meer lampjes / aansluitingen in gezamelijk bedraden ipv. veel zaken individueel af te zekeren.
Boven de koelbox zit naast de gootsteen een stukje loze ruimte welke lastig te benutten was. Daarom had ik besloten daar een mini electrakastje te maken. Ook zit dit nog relatief dicht bij de 2 accu etc. Achteraf bleek deze ruimte eigenlijk wat te klein te zijn en ga ik dit de volgende keer zeker anders doen. Een extra draadje aansluiten is nu echt een hele vervelende klus... gelukkig ziet het er van buiten allemaal heel fraai uit..
Aantal van de weggewerkte kabels achter de wanden
Kabelbomen achter de wanden welke allemaal uitkomen in de kleine electrakast ruimte. Volgende keer ga ik, of een tweede electrakastje achterin maken, of meer lampjes / aansluitingen in gezamelijk bedraden ipv. veel zaken individueel af te zekeren.
Re: T5 project van bus naar camper
Tijdens de voorbereidingen leek het allemaal mooi te passen, echter wat ik niet goed had gerealiseerd was dat zodra het aanrecht er permanent op zit.. en de voorstoel permanent op zijn plek zit.. het een hele onhandige plek is om te werken..
..
Hier zit buiten op het kastje de:
- 220Vac aardlekautomaat
- 12volt zekeringen voor alle gebruikers
- 12V sigarettenaansteker autoaansluiting voor de koelbox (met aan / uit schakelaar)
- reserve 12V sigarettenaansteker autoaansluiting
- USB lader met 2 aansluitingen
Daarbij wilde ik diverse gebruiks individueel kunnen in/uitschakelen, dus zit er een schakelaar voor:
- Kraan uit, Kraan voor aan of Douche kraan achter aan
- interieur lampen
- 220V omvormer (want deze verbruikt stroom in standby mode)
- Webasto standkachel
Binnen in het kastje zit:
- 220Vac lader,
- 220Vac omvormer,
- accu beschermer om hem niet te ver te ontladen
- aantal relais
Uiteindelijk ziet het er keurig uit, al zeg ik het zelf... Maar het is geen fijne werkplek voor aanpassingen...
..
Hier zit buiten op het kastje de:
- 220Vac aardlekautomaat
- 12volt zekeringen voor alle gebruikers
- 12V sigarettenaansteker autoaansluiting voor de koelbox (met aan / uit schakelaar)
- reserve 12V sigarettenaansteker autoaansluiting
- USB lader met 2 aansluitingen
Daarbij wilde ik diverse gebruiks individueel kunnen in/uitschakelen, dus zit er een schakelaar voor:
- Kraan uit, Kraan voor aan of Douche kraan achter aan
- interieur lampen
- 220V omvormer (want deze verbruikt stroom in standby mode)
- Webasto standkachel
Binnen in het kastje zit:
- 220Vac lader,
- 220Vac omvormer,
- accu beschermer om hem niet te ver te ontladen
- aantal relais
Uiteindelijk ziet het er keurig uit, al zeg ik het zelf... Maar het is geen fijne werkplek voor aanpassingen...
Re: T5 project van bus naar camper
Een andere stap om nog te bouwen waren de schoonwater en grijswater tanks. Om in de keukenkast geen kostbare ruimte te verliezen hebben we deze achterin geplaatst, door de hoogte van de Atrion slaapbank paste eigenlijk maar 1 type tank onder de bank.
We hebben 2x 12 liter schoonwater en 1x 12 liter grijswater. Dit is net genoeg om 2 hele dagen mee vrij te staan is onze ervaring. We koken dan een volledige maaltijd zoals pasta en drinken veel thee. Na de avondmaaltijd doen we dan ook nog een spaarzaam afwasje en af en toe was je natuurlijk je handen... Het Liefst had ik nog wat meer schoonwater meegenomen, want om 2 dagen echt vrij te staan en overdag ook voldoende te drinken, moeten we wel voorzichtig met het water omgaan. Wellicht in de toekomst een grijswater tank onder de bus...
Ik heb de keukenkraan en de douche achter een gescheide pomp gegeven. Normaal gebruiken we de 2x 12 liter schoonwater alleen voor de keukenkraan. Maar we hebben de mogelijkheid ons ook even af te spoelen achter de bus. (vaak hebben we deze optie nog niet gebruikt, want eigenlijk hebben we hiervoor te weinig water mee..)
De buitendouche aansluiting (en luifelstokken)
We hebben 2x 12 liter schoonwater en 1x 12 liter grijswater. Dit is net genoeg om 2 hele dagen mee vrij te staan is onze ervaring. We koken dan een volledige maaltijd zoals pasta en drinken veel thee. Na de avondmaaltijd doen we dan ook nog een spaarzaam afwasje en af en toe was je natuurlijk je handen... Het Liefst had ik nog wat meer schoonwater meegenomen, want om 2 dagen echt vrij te staan en overdag ook voldoende te drinken, moeten we wel voorzichtig met het water omgaan. Wellicht in de toekomst een grijswater tank onder de bus...
Ik heb de keukenkraan en de douche achter een gescheide pomp gegeven. Normaal gebruiken we de 2x 12 liter schoonwater alleen voor de keukenkraan. Maar we hebben de mogelijkheid ons ook even af te spoelen achter de bus. (vaak hebben we deze optie nog niet gebruikt, want eigenlijk hebben we hiervoor te weinig water mee..)
De buitendouche aansluiting (en luifelstokken)
Re: T5 project van bus naar camper
Dan ook maar gelijk even door naar de luifel. Hiervoor hebben we de Vamoose multirails bij Aart gekocht en zelf op de bus geplaatst met SikaFlex 252. Dit was een erg spannend klusje, want je moeten gaten in de caroserie boren, die krijg je niet meer weg.... Gelukkig was ook hier youtube weer een grote vriend met veel filmpjes met uitleg...
De zelftappers misschien net iets te strak aangedraaid, aangezien de carrosserie al iets naar buiten plooit.. Let daar bij op als je deze klus ook zelf gaat doen.
De rails op de bus
En hier met de zelf gemaakte luifel van TenCate Tentdoek. De luifel vorm is geinspireerd door de Reimo Zonneluifel Mauritius.
De zelftappers misschien net iets te strak aangedraaid, aangezien de carrosserie al iets naar buiten plooit.. Let daar bij op als je deze klus ook zelf gaat doen.
De rails op de bus
En hier met de zelf gemaakte luifel van TenCate Tentdoek. De luifel vorm is geinspireerd door de Reimo Zonneluifel Mauritius.
Re: T5 project van bus naar camper
Maar toen kwam Corona en wij hadden geen porta potti voorzien in de bus... Hier hebben we toch maar een plekje voor gezocht, en ik kan niet anders zeggen dat we hier ontzettend veel plezier van hebben gehad. We wilden geen los tentje buiten de bus, aangezien we ook veel in
scandinavië gaan rond reizen. Daarom zochten we een makelijk bereikbare plek in de bus.
De enigste logische plek werd daarom onder het zit deel van de slaapbank... Na veel passen en meten, en het lenen van een porta potti bleek daar alleen het kleinste model te passen.
Ik heb in de voorplaat een deurtje gemaakt, waardoor je de porta potti eruit kunt schuiven om er gebruik van te maken. Achteraf bleek het opsplitsten van het opberg vak onder de bank een ideale oplossing, want deze ruimte is nu veel bruikbaarder geworden, met en zonder porta potti. Ook vinden we het nu prettig op langere reizen een porta potti bij ons te hebben voor de kleine behoeften... Je hoeft je geen zorgen meer te maken over de overnachtingsplek.. Als er in een volgend project plek voor is, dan bouw ik er zeker weer eentje in.
scandinavië gaan rond reizen. Daarom zochten we een makelijk bereikbare plek in de bus.
De enigste logische plek werd daarom onder het zit deel van de slaapbank... Na veel passen en meten, en het lenen van een porta potti bleek daar alleen het kleinste model te passen.
Ik heb in de voorplaat een deurtje gemaakt, waardoor je de porta potti eruit kunt schuiven om er gebruik van te maken. Achteraf bleek het opsplitsten van het opberg vak onder de bank een ideale oplossing, want deze ruimte is nu veel bruikbaarder geworden, met en zonder porta potti. Ook vinden we het nu prettig op langere reizen een porta potti bij ons te hebben voor de kleine behoeften... Je hoeft je geen zorgen meer te maken over de overnachtingsplek.. Als er in een volgend project plek voor is, dan bouw ik er zeker weer eentje in.
Re: T5 project van bus naar camper
Als laatste wil ik nog even de gordijnen delen, we wilden wel iets vrolijkers dan de standaard grijze en zwarte kleurtjes.
In eerst instantie heb ik nog geprobeerd zelf gordijnrails op maat te buigen, maar dat project slaagde niet echt... Uiteindelijk hebben gekozen voor magneet bevestiging voor de ramen achterin, en dat blijkt zeer goed te werken.
De stof is ontworpen door Colors of Ellen..
https://colorsofellen.com/nl
Voor de vooruit hangt de stof aan de jas haakjes bij de stoelen en achter de zonneklep. Ook dit systeem werkt prima weten we inmiddels uit ervaring.
In eerst instantie heb ik nog geprobeerd zelf gordijnrails op maat te buigen, maar dat project slaagde niet echt... Uiteindelijk hebben gekozen voor magneet bevestiging voor de ramen achterin, en dat blijkt zeer goed te werken.
De stof is ontworpen door Colors of Ellen..
https://colorsofellen.com/nl
Voor de vooruit hangt de stof aan de jas haakjes bij de stoelen en achter de zonneklep. Ook dit systeem werkt prima weten we inmiddels uit ervaring.