Hoi,
Hoe zouden julie deze roest aanpakken? Deze zit in de onderste rolgeleiding van de schuifdeur, ik ga in elk geval de rolletjes vervangen, want deze lopen ook niet meer soepel. Maar dan blijf ik nog met de roest zitten, zo te zien is dit deel van de bus sinds 2011 niet meer onderhouden helaas....
Sommige hier op het forum zeggen het helemaal niet in te vetten want dat trekt alleen maar meer vuil aan, op zich wat voor te zeggen als je nog geen roest hebt.
Zelf het opschuren, behandelen en opnieuw in bijvoorbeeld brantho korrux zetten heeft denk ik geen enkele zin. Want dat wordt nooit mooi vlak, dus daar gaat de schuifdeur niet soepeler van lopen en waarschijnlijk is het er binnen een paar maanden weer afgesleten. Profesioneel laten zandstralen en spuiten zie ik momenteel nog niet echt zitten...
Dus wat kan ik verder in mijn geval hier nog doen? Of waarmee kan ik er toch het beste een dun beschermlaagje opzetten welke niet te veel vervuiling vasthoud en de geleiding ten goede komt?
Hieronder paar foto's naar een eerste grove schoonmaakt beurt... Zal er nog eens goed met de ontvetter doorheen gaan binnenkort als ik ook de rolgeleidingen ga vervangen.
Paar topics hierover op het T5 forum en nog veel meer voor de T4, maar niemand begint vanuit het uitgangspunt dat er al roest zit. Vooral de eerste link is erg handig.
viewtopic.php?f=13&t=60347&p=434852&hil ... ur#p434852
viewtopic.php?f=3&t=59691&p=429671&hili ... ur#p429671
viewtopic.php?f=2&t=31097&p=208527&hili ... rs#p208527
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Roest bij Rolgeleiding schuifdeur
Re: Roest bij Rolgeleiding schuifdeur
Afgaand op de foto's zou ik los zittend roest verwijderen goed droog en vetvrij maken en dan met BRUNOX Epoxy Spray Roestomvormer & Roeststop Primer behandelen en eventueel dan de lak weer opbouwen voor de kleur.
Re: Roest bij Rolgeleiding schuifdeur
Dankje wel voor de tip. Ik ga er nog even overna denken, het is een erg lastig te bereiken plaats. Dus wil bij het verwijderen van de roest en opnieuw verfen het probleem niet groter maken. Zal tzt posten hoe ik het heb opgelost.
Mocht iemand nog een ander idee hebben, sta ik daar zeker nog voor open.
Mocht iemand nog een ander idee hebben, sta ik daar zeker nog voor open.
Re: Roest bij Rolgeleiding schuifdeur
Wellicht is Ranex Rustbuster een optie.
Dit is dun vloeibaar, zou zelfs opgebracht kunnen worden met een plantenspuit/oude sprayflacon (want die kun je uiteindelijk weggooien. Ranex is zuur)
Tussendoor schoonspoelen en herhalen. Zet bus aan bestuurderskant wat hoger en schuifdeurrubber voor de zekerheid even weghalen. Dan werkt dat denk ik makkelijker.
Je zult het misschien een aantal keer moeten herhalen maar uiteindelijk hou je weer blank staal over. (Blijft ook ongeveer 6 weken beschermd)
Dan schoonspoelen, droogmaken, siliconenreiniger erover. Dan spuitbus 2K Epoxy primer erover spuiten en dan spuitbus 2K kleurlak er over.
En dan zit het weer voor jaren.
Ik heb zelf voor oppervlakkige roestplekken zeer goede ervaringen met Ranex. Maar geen aandelen.

Voorbeeld bij een andere auto van mij;
Begin; Opgeschuurd en een keer of 4 Ranex er over; Oja; en ik doe bij mijn T4 gewoon vet op rails en rollers. Ongeveer 1x per jaar maak ik de boel met remmenreiniger schoon en gaat er weer nieuw vet op.
Dit is dun vloeibaar, zou zelfs opgebracht kunnen worden met een plantenspuit/oude sprayflacon (want die kun je uiteindelijk weggooien. Ranex is zuur)
Tussendoor schoonspoelen en herhalen. Zet bus aan bestuurderskant wat hoger en schuifdeurrubber voor de zekerheid even weghalen. Dan werkt dat denk ik makkelijker.
Je zult het misschien een aantal keer moeten herhalen maar uiteindelijk hou je weer blank staal over. (Blijft ook ongeveer 6 weken beschermd)
Dan schoonspoelen, droogmaken, siliconenreiniger erover. Dan spuitbus 2K Epoxy primer erover spuiten en dan spuitbus 2K kleurlak er over.
En dan zit het weer voor jaren.
Ik heb zelf voor oppervlakkige roestplekken zeer goede ervaringen met Ranex. Maar geen aandelen.

Voorbeeld bij een andere auto van mij;
Begin; Opgeschuurd en een keer of 4 Ranex er over; Oja; en ik doe bij mijn T4 gewoon vet op rails en rollers. Ongeveer 1x per jaar maak ik de boel met remmenreiniger schoon en gaat er weer nieuw vet op.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Roest bij Rolgeleiding schuifdeur
Zijn je geleiderollen niet versleten? Volgens mij zie je op de foto's beschadigingen die ontstaan doordat de geleiderolhouder de goot raakt.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: Roest bij Rolgeleiding schuifdeur
Hoi de geleiderollen gaan we idd. ook vervangen worden, deze zijn al besteld ;-) doordat de deur steeds stroever ging lopen, kwamen we erachter.freek schreef: 22 nov 2020, 19:18 Zijn je geleiderollen niet versleten? Volgens mij zie je op de foto's beschadigingen die ontstaan doordat de geleiderolhouder de goot raakt.
Re: Roest bij Rolgeleiding schuifdeur
Dank! Naar dit soort tips was ik een beetje opzoek. Ik ga mij hier eens in verdiepen.
Vraagje tast Ranex Rustbuster ook de bestaande lak aan? Er zitten daar namelijk wat regen afvoer punten, naar niet meer bereikbare punten. Dus ik loop het risico dat daar wat Ranex Rustbuster in loopt en daarachter kan ik het niet opnieuw lakken. Wat is jouw ervaring met dit spul en je bestaande lak?
Re: Roest bij Rolgeleiding schuifdeur
Fabrieks-autolakken worden -voor zover ik ervaring heb- niet aangetast.
Het wordt in de scheepvaart bijvoorbeeld ook gebruikt om lakwerk waar roest overheen zit schoon te krijgen.
(Slijpnevel op schepen die op de werf liggen gaat snel roesten, met Ranex ziet het er weer mooi uit)
Ik heb het op verschillende oppervlakken gebruikt en daar nooit problemen mee ervaren.
(Lakwerk, maar bijvoorbeeld ook velgen)
Alleen sommige rubbersoorten en kunststoffen worden wel licht aangetast.
(als het nat is van de Ranex is het wat zachter en na afspoelen wit uitgeslagen)
Vandaar mijn opmerking over het deurrubber.
Je zou de afwateringsgaten misschien ook eerst dicht kunnen stoppen/afplakken.
En later na behandeling goed naspoelen met water dan moet het denk ik wel goedkomen.
Het wordt in de scheepvaart bijvoorbeeld ook gebruikt om lakwerk waar roest overheen zit schoon te krijgen.
(Slijpnevel op schepen die op de werf liggen gaat snel roesten, met Ranex ziet het er weer mooi uit)
Ik heb het op verschillende oppervlakken gebruikt en daar nooit problemen mee ervaren.
(Lakwerk, maar bijvoorbeeld ook velgen)
Alleen sommige rubbersoorten en kunststoffen worden wel licht aangetast.
(als het nat is van de Ranex is het wat zachter en na afspoelen wit uitgeslagen)
Vandaar mijn opmerking over het deurrubber.
Je zou de afwateringsgaten misschien ook eerst dicht kunnen stoppen/afplakken.
En later na behandeling goed naspoelen met water dan moet het denk ik wel goedkomen.

Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<