
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Camper maken, maar dan net even anders?
Re: Camper maken, maar dan net even anders?
Dank! En zo snel ook 

Re: Camper maken, maar dan net even anders?
De bedoeling is dat ik een gasdichte bun maak volgens onderstaande richtlijn:
De gasfles dient zodanig gemonteerd te worden dat een open verbinding met het interieur ontbreekt. Dit betekent dat er meestal van een gasflessenkast of gasbun gebruik gemaakt wordt. Deze gasbun behoort van voldoende brandwerend materiaal te zijn vervaardigd en dient dermate gasdicht te zijn uitgevoerd dat onder geen enkele omstandigheid lekgas het interieur in kan stromen. De gasbun behoort in de bodem een lekgas afvoer te hebben van min. 19 mm op de middellijn en in vaartuigen min. 75 mm boven de waterlijn. De uitmonding dient ook min. 500 mm van een interieur opening verwijderd te zijn. Om de gasbun te ventileren moet aan de bovenkant een niet afsluitbare ventilatie opening zijn aangebracht met de beluchting uitkomend in de buitenlucht. De gasfles behoort in de gasbun op een vlonder te staan zodat de lekgas-afvoer open blijft. Tevens moet de gasfles vast in de gasbun staan. Meer dan twee gasflessen aan boord elk van 11 kg is i.v.m. met de huidige millieuwetgeving niet toegestaan zonder hinderwet vergunning.
· De aansluiting van de gasfles naar het interieur dient via een goedgekeurde gasslang op een vaste leiding van koper of roestvrijstaal aangesloten te worden. De gasslang behoort door deugdelijke schot-doorvoeren te lopen zodat doorslijten (schavielen) uitgesloten is.
· De gasslang dient aan de norm ISO 2928, NEN 5654 of CE te voldoen en behoort iedere drie jaar te worden vervangen. De datum en genoemde gegevens moeten bij inspectie altijd zichtbaar zijn. Als de gasslang niet meer dan één meter lang is moeten een beide einden twee r.v.s. slangklemmen gemonteerd worden, vanaf één meter mogen alleen vaste koppelingen gebruikt worden. De zwarte rubberen gasslangen welke doorgaans alleen voor butaan geschikt zijn mogen niet worden voorzien van slangklemmen. Aanbevolen wordt om altijd gasslangen met vaste koppelingen te gebruiken, ook wanneer zij korter zijn dan één meter. Gasslangen mogen niet door motor-ruimten lopen.
· Gasleidingen die gebruikt worden mogen alleen van koper of r.v.s. zijn, in kampeerauto’s mag staal van goede kwaliteit gebruikt worden. Verbindingen mogen alleen met knelkoppelingen gemaakt worden, bij gebruikmaking van koperen leidingen messing koppelingen, bij stalen leidingen stalen koppelingen. Soldeer verbingen mogen alleen gemaakt worden indien er van hardsoldeer (zilver), gebruik gemaakt wordt.
· Gastoestellen moeten alle afzonderlijk van een afsluiter voorzien zijn, een verdeelblok met afsluiters welke op een goed bereikbare plaats aanwezig is waarmee iedere gasverbruiker afzonderlijk kan worden afgesloten voldoet aan de norm. Toegestaan is wanneer er één gasverbruiker aan boord is, de hoofdkraan op de gasfles als aansluitkraan te gebruiken mits deze kraan goed bereikbaar is. Het paralelkoppelen van gasflessen is toegestaan indien op elke koppelleiding een afsluiter aanwezig is.
· Gasverbruiktoestellen dienen beveiligd te zijn tegen het uitstromen van onverbrand gas, concreet betekent dit dat alle gastoestellen thermisch beveiligd moeten zijn
· Alle gastoestellen dienen aangesloten te zijn op een afvoerleiding voor verbrandingsgassen (schoorsteen). Het kooktoestel is het enige toestel dat gebruikt mag worden zonder schoorsteen. Toestellen welke uit het oog zijn onttrokken dienen toestellen te zijn van het gesloten type, dit houdt in dat de luchtaanvoer en schoorsteen een directe verbinding met de buitenlucht hebben.
Dan mag zo’n regelaar met afblaas toch gebruikt worden? Immers het afgeblazen gas kan naar buiten afgevoerd worden.
Of is dit toch niet veilig genoeg voor een camperbusje?
De gasfles dient zodanig gemonteerd te worden dat een open verbinding met het interieur ontbreekt. Dit betekent dat er meestal van een gasflessenkast of gasbun gebruik gemaakt wordt. Deze gasbun behoort van voldoende brandwerend materiaal te zijn vervaardigd en dient dermate gasdicht te zijn uitgevoerd dat onder geen enkele omstandigheid lekgas het interieur in kan stromen. De gasbun behoort in de bodem een lekgas afvoer te hebben van min. 19 mm op de middellijn en in vaartuigen min. 75 mm boven de waterlijn. De uitmonding dient ook min. 500 mm van een interieur opening verwijderd te zijn. Om de gasbun te ventileren moet aan de bovenkant een niet afsluitbare ventilatie opening zijn aangebracht met de beluchting uitkomend in de buitenlucht. De gasfles behoort in de gasbun op een vlonder te staan zodat de lekgas-afvoer open blijft. Tevens moet de gasfles vast in de gasbun staan. Meer dan twee gasflessen aan boord elk van 11 kg is i.v.m. met de huidige millieuwetgeving niet toegestaan zonder hinderwet vergunning.
· De aansluiting van de gasfles naar het interieur dient via een goedgekeurde gasslang op een vaste leiding van koper of roestvrijstaal aangesloten te worden. De gasslang behoort door deugdelijke schot-doorvoeren te lopen zodat doorslijten (schavielen) uitgesloten is.
· De gasslang dient aan de norm ISO 2928, NEN 5654 of CE te voldoen en behoort iedere drie jaar te worden vervangen. De datum en genoemde gegevens moeten bij inspectie altijd zichtbaar zijn. Als de gasslang niet meer dan één meter lang is moeten een beide einden twee r.v.s. slangklemmen gemonteerd worden, vanaf één meter mogen alleen vaste koppelingen gebruikt worden. De zwarte rubberen gasslangen welke doorgaans alleen voor butaan geschikt zijn mogen niet worden voorzien van slangklemmen. Aanbevolen wordt om altijd gasslangen met vaste koppelingen te gebruiken, ook wanneer zij korter zijn dan één meter. Gasslangen mogen niet door motor-ruimten lopen.
· Gasleidingen die gebruikt worden mogen alleen van koper of r.v.s. zijn, in kampeerauto’s mag staal van goede kwaliteit gebruikt worden. Verbindingen mogen alleen met knelkoppelingen gemaakt worden, bij gebruikmaking van koperen leidingen messing koppelingen, bij stalen leidingen stalen koppelingen. Soldeer verbingen mogen alleen gemaakt worden indien er van hardsoldeer (zilver), gebruik gemaakt wordt.
· Gastoestellen moeten alle afzonderlijk van een afsluiter voorzien zijn, een verdeelblok met afsluiters welke op een goed bereikbare plaats aanwezig is waarmee iedere gasverbruiker afzonderlijk kan worden afgesloten voldoet aan de norm. Toegestaan is wanneer er één gasverbruiker aan boord is, de hoofdkraan op de gasfles als aansluitkraan te gebruiken mits deze kraan goed bereikbaar is. Het paralelkoppelen van gasflessen is toegestaan indien op elke koppelleiding een afsluiter aanwezig is.
· Gasverbruiktoestellen dienen beveiligd te zijn tegen het uitstromen van onverbrand gas, concreet betekent dit dat alle gastoestellen thermisch beveiligd moeten zijn
· Alle gastoestellen dienen aangesloten te zijn op een afvoerleiding voor verbrandingsgassen (schoorsteen). Het kooktoestel is het enige toestel dat gebruikt mag worden zonder schoorsteen. Toestellen welke uit het oog zijn onttrokken dienen toestellen te zijn van het gesloten type, dit houdt in dat de luchtaanvoer en schoorsteen een directe verbinding met de buitenlucht hebben.
Dan mag zo’n regelaar met afblaas toch gebruikt worden? Immers het afgeblazen gas kan naar buiten afgevoerd worden.
Of is dit toch niet veilig genoeg voor een camperbusje?
Re: Camper maken, maar dan net even anders?
Ik dacht dat dit de originele was die een California gebruikt werd, maar ik kan het mis hebben. Wel een verloopkraantje toepassen natuurlijk. Wanneer je de versie neemt die rechtstreeks op de fles past, sta je zo te hannesen met het ronddraaien van de fles aangezien de regelaar vast aan de slang zit. Nu is de regelaar met de moer eenvoudig vast te draaien op het verloopkraantje ná het plaatsen van de fles. Beetje afhankelijk van de je gasbun, of je die langs boven of langs de zijkant open kan doen.
https://youtu.be/Tat38RhjgZA
gr
René
gr
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
-
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
- Locatie: Swalmen
Re: Camper maken, maar dan net even anders?
Rene, waar heb je deze richtlijn gevonden/ welke richtlijnen zijn dit?Renew schreef: 16 jan 2021, 20:01 De bedoeling is dat ik een gasdichte bun maak volgens onderstaande richtlijn:
Re: Camper maken, maar dan net even anders?
Ik weet niet meer waar ik deze richtlijn gevonden heb.
Ik heb nu als ik binnen in de camper kook mijn gasfles buiten de bus staan.(wat niet zo heel veel gebeurt omdat ik bijna altijd buiten kook)
De gasfles heb dan via een Truma? Snelkoppeling aangesloten
Afgelopen zomer merkte ik dat het afkoppelen niet geheel en al fool-proof bleek te zijn, weliswaar geen ongelukken maar er was wel wat gas ontsnapt doordat de gaskraan op de fles niet goed dichtgedraaid was.
Nu wil ik dat veranderen door een interne gasbun te maken, maar dan wel volgens de voorschriften.
Ik ben dus informatie gaan verzamelen, hier op dit forum, op camperforum en bij de watersportbouw. Elke keer als ik informatie vond heb ik die gekopieerd en geplakt (zonder bron) in mijn notitieblok op de iPad.
Vandaar dat ik het niet meer zo goed weet.
Achteraf een plek zoeken voor een gasbun (of Porta potti) is niet zo handig.
In mijn geval van de gasbun is er dan net te weinig ruimte over om met hout te werken dat wordt dus RVS of aluminium, een grotere gasfles dan van campinggaz gaat ook niet lukken.
In de komende periode zal ik hier mijn verslag gaan doen van mijn werkzaamheden.
En mocht ik in de toekomst een andere bus gaan bouwen weet ik nu meer wat ik er toch wel in wil hebben.
Ik heb nu als ik binnen in de camper kook mijn gasfles buiten de bus staan.(wat niet zo heel veel gebeurt omdat ik bijna altijd buiten kook)
De gasfles heb dan via een Truma? Snelkoppeling aangesloten
Afgelopen zomer merkte ik dat het afkoppelen niet geheel en al fool-proof bleek te zijn, weliswaar geen ongelukken maar er was wel wat gas ontsnapt doordat de gaskraan op de fles niet goed dichtgedraaid was.
Nu wil ik dat veranderen door een interne gasbun te maken, maar dan wel volgens de voorschriften.
Ik ben dus informatie gaan verzamelen, hier op dit forum, op camperforum en bij de watersportbouw. Elke keer als ik informatie vond heb ik die gekopieerd en geplakt (zonder bron) in mijn notitieblok op de iPad.
Vandaar dat ik het niet meer zo goed weet.
Achteraf een plek zoeken voor een gasbun (of Porta potti) is niet zo handig.
In mijn geval van de gasbun is er dan net te weinig ruimte over om met hout te werken dat wordt dus RVS of aluminium, een grotere gasfles dan van campinggaz gaat ook niet lukken.
In de komende periode zal ik hier mijn verslag gaan doen van mijn werkzaamheden.
En mocht ik in de toekomst een andere bus gaan bouwen weet ik nu meer wat ik er toch wel in wil hebben.
-
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
- Locatie: Swalmen
Re: Camper maken, maar dan net even anders?
ik vroeg dit omdat ik onlangs voor een bovag gaskeuring was bij een bovag /focwa camperbedrijf en deze vertelde dat een gasbun helemaal niet nodig is.
Of dit klopt weet ik niet want ook ik dacht altijd dat een bun nodig was.
Zonder gasbun met de flessen goed vastjesjord werd de gasinstallatie dus goedgekeurd.
Dus voordat je jezelf een hoop werk op de hals gaat halen informeer jezelf even bij het bedrijf wat je gasinstallatie gaat keuren want die keuring heb je nodig indien je je bus als camper wil laten verzekeren.
Of dit klopt weet ik niet want ook ik dacht altijd dat een bun nodig was.
Zonder gasbun met de flessen goed vastjesjord werd de gasinstallatie dus goedgekeurd.
Dus voordat je jezelf een hoop werk op de hals gaat halen informeer jezelf even bij het bedrijf wat je gasinstallatie gaat keuren want die keuring heb je nodig indien je je bus als camper wil laten verzekeren.
Re: Camper maken, maar dan net even anders?
Op veiling meester staan nu uitschuifbare ex leger shelter units. Denk dat jij er net gek genoeg voor bent om dat op je pick up te zetten 

Re: Camper maken, maar dan net even anders?
Weer wat verder gekomen met de gasbun.
Eerst maar een proefje gemaakt van karton. Eigenlijk had ik hierdoor ook gelijk de maat van de materiaaldikte waaruit bleek dat hout snel afviel.
De keuze was dus rvs of aluminium. Ik heb gekozen voor aluminium omdat dat een lichter materiaal was.
Helaas kan ik dat niet zelf verwerken en lassen, gelukkig zijn er wel andere heel handige mensen die dan meedenken hoe dat verder vorm te geven met welke sluiting en hoe de deksel plaatsen.
Eerst nog wat materiaal besteld om alles netjes te maken.De meeste spulletjes heb ik gevonden bij de watersporter online shop.
Wat ook nog een heel gedoe is omdat ik vaak niet wist hoe iets heette. Dan mis ik de detailhandel zeer, die dan wel weten hoe het heet en/of een andere betere oplossing voorhanden hebben.
Eerst maar een proefje gemaakt van karton. Eigenlijk had ik hierdoor ook gelijk de maat van de materiaaldikte waaruit bleek dat hout snel afviel.
De keuze was dus rvs of aluminium. Ik heb gekozen voor aluminium omdat dat een lichter materiaal was.
Helaas kan ik dat niet zelf verwerken en lassen, gelukkig zijn er wel andere heel handige mensen die dan meedenken hoe dat verder vorm te geven met welke sluiting en hoe de deksel plaatsen.
Eerst nog wat materiaal besteld om alles netjes te maken.De meeste spulletjes heb ik gevonden bij de watersporter online shop.
Wat ook nog een heel gedoe is omdat ik vaak niet wist hoe iets heette. Dan mis ik de detailhandel zeer, die dan wel weten hoe het heet en/of een andere betere oplossing voorhanden hebben.
Laatst gewijzigd door Renew op 14 feb 2021, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Camper maken, maar dan net even anders?
Vervolg:
Alles staat nu klaar om ingebouwd te worden, ik vind het nu nog te koud om onder de bus te liggen.
Hieronder wat foto’s voor een impressie van de gasbun.
Weet iemand hoe ik de foto’s recht op kan plaatsen? Of moet ik het formaat bijsnijden?
Alles staat nu klaar om ingebouwd te worden, ik vind het nu nog te koud om onder de bus te liggen.
Hieronder wat foto’s voor een impressie van de gasbun.
Weet iemand hoe ik de foto’s recht op kan plaatsen? Of moet ik het formaat bijsnijden?
- Bijlagen
-
- 25275C03-AF87-4F10-809A-C5229F414EEE.jpeg (27.08 KiB) 4116 keer bekeken
-
- 201690CC-4BC1-4773-843A-93DFDE1CECEA.jpeg (30.87 KiB) 4116 keer bekeken
-
- 3D29F862-E084-4F01-87A3-A7F932BAABD3.jpeg (30.87 KiB) 4116 keer bekeken
Re: Camper maken, maar dan net even anders?
Afgelopen week de Gasbun geplaatst, aangesloten en gasleiding afgeperst. Alle leidingen zaten goed dicht
Gisteren is er een Autoterm kachel onder de bus geplaatst met uitblaas in de B.stijl.
Door de plaatsing van de gasbun en een Portapotti zijn er 2 deurtjes overbodig geworden, dat plaatje hout wil ik nog aanpassen.
Maar nu is de camper ook helemaal klaar en voorzien van alle gemakken.
Ik vermoed dat we dit jaar nog in Nederland rond blijven rijden, maar mocht het zo zijn dat we weer verder weg kunnen en mogen dan zijn wij er klaar voor!
Wellicht tot ziens op een mooi plekje
Blijf gelukkig en gezond!

Gisteren is er een Autoterm kachel onder de bus geplaatst met uitblaas in de B.stijl.
Door de plaatsing van de gasbun en een Portapotti zijn er 2 deurtjes overbodig geworden, dat plaatje hout wil ik nog aanpassen.
Maar nu is de camper ook helemaal klaar en voorzien van alle gemakken.
Ik vermoed dat we dit jaar nog in Nederland rond blijven rijden, maar mocht het zo zijn dat we weer verder weg kunnen en mogen dan zijn wij er klaar voor!
Wellicht tot ziens op een mooi plekje

Blijf gelukkig en gezond!
Re: Camper maken, maar dan net even anders?
Voor de liefhebbers:
De voorschriften voor het plaatsen van een gasbun weer gevonden!
Dit voorschrift is NIET nodig voor de RDW keuring voor de camper!
Wel kan er mogelijk een probleem ontstaan als er een ongeval is waarbij er een onderzoek naar de plaatsing van de gasfles in de camper wordt gedaan.
https://www.reizenin.net/blog/eisen-reg ... en-camper/
Er staat ook een linkje naar het desbetreffende wetsartikel bij.
De voorschriften voor het plaatsen van een gasbun weer gevonden!
Dit voorschrift is NIET nodig voor de RDW keuring voor de camper!
Wel kan er mogelijk een probleem ontstaan als er een ongeval is waarbij er een onderzoek naar de plaatsing van de gasfles in de camper wordt gedaan.
https://www.reizenin.net/blog/eisen-reg ... en-camper/
Er staat ook een linkje naar het desbetreffende wetsartikel bij.
Re: Camper maken, maar dan net even anders?
Evenals vele andere camperaars koken we zelden in de camper.
Meestal staan we buiten met ons campinggastoestelletje.
De oplossing van Tonke campers vind ik heel mooi. Maar met de de keuken naar buiten gedraaid is het voor ons wel een te hoge werkhoogte.
Afgelopen winter heb ik een eigen projectje bedacht.
Via kartonnen modelletjes en veel meten in de praktijk kwam ik er langzamerhand wel uit.
Omdat ik niet kan lassen heb ik het aluminium lassen uitbesteed.
Meestal staan we buiten met ons campinggastoestelletje.
De oplossing van Tonke campers vind ik heel mooi. Maar met de de keuken naar buiten gedraaid is het voor ons wel een te hoge werkhoogte.
Afgelopen winter heb ik een eigen projectje bedacht.
Via kartonnen modelletjes en veel meten in de praktijk kwam ik er langzamerhand wel uit.
Omdat ik niet kan lassen heb ik het aluminium lassen uitbesteed.
Laatst gewijzigd door Renew op 04 apr 2022, 15:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Camper maken, maar dan net even anders?
Zelf ben ik tevreden over het eindresultaat!
Nu hopen dat het in de praktijk ook gaat bevallen

Nu hopen dat het in de praktijk ook gaat bevallen

-
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
- Locatie: West-friesland
Re: Camper maken, maar dan net even anders?
Als je pannetje niet van je pitje glijd moet het wel lukken, of lijkt het maar scheef?