Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Motoren update T6.1
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Motoren update T6.1
Ik kwam dit artikel tegen.
Misschien leuk voor de geïnteresseerden?
https://www.autobild.de/artikel/motoren ... 39537.html
Groetjes Peter
Misschien leuk voor de geïnteresseerden?
https://www.autobild.de/artikel/motoren ... 39537.html
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Motoren update T6.1
Ik heb begrepen dat vanaf de 2021 modellen de motoren uitgerust zijn met een twindosing systeem , betekend dat er 2x ad bleu wordt geinjecteerd,
Dat zou dan , met waarschijnlijk ook software aanpassingen, voor een schonere motor moeten zorgen
Dat zou dan , met waarschijnlijk ook software aanpassingen, voor een schonere motor moeten zorgen
Re: Motoren update T6.1
Je motor word niet schoner hoor die produceert net zoveel troep, alleen de uitlaatgasnabehandeling verbeteren betekend lagere uitstoot.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Motoren update T6.1
Ik lees dat dit ook de biturbo motoren zijn, zijn ze inmiddels verbeterd dan?
Als ik alle ellende van die motoren voorbij zie komen.
Als je nog meer deeltjes uit de uitlaatgassen gaat halen, wordt de doorstroming van het uitlaatsysteem niet nog meer geknepen of hebben dat anders opgelost.
Wat doet Ad blue bij een motor?
Als ik alle ellende van die motoren voorbij zie komen.
Als je nog meer deeltjes uit de uitlaatgassen gaat halen, wordt de doorstroming van het uitlaatsysteem niet nog meer geknepen of hebben dat anders opgelost.
Wat doet Ad blue bij een motor?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Motoren update T6.1
Dat heb ik er ook uit begrepen. Ook dat een deel van de reiniging nog dichter bij de motor gaat plaatsvinden.
Waardoor dat eerste gedeelte effectiever wordt.
krekwakwol schreef: ↑29 jan 2021, 10:02 Als je nog meer deeltjes uit de uitlaatgassen gaat halen, wordt de doorstroming van het uitlaatsysteem niet nog meer geknepen of hebben dat anders opgelost.
Wat doet Ad blue bij een motor?
Lees je even in zou ik zeggen.
Adblue wordt bijgemengd om te reageren, is dus geen restrictie. Je doorstroming wordt dus niet nog meer geknepen..
https://eurol.com/wat-is-de-functie-van-adblue/
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Motoren update T6.1
Oké, de Ad blue is duidelijk, maar ik hoop voor de toekomstige kopers dat ze de biturbo motoren nu ook geüpdate hebben, dat de huidige problemen met olieverbruik e.d. opgelost is.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Motoren update T6.1
Ik heb mijn t6.1 met de 110kw dus 150pk motor besteld
Het probleem met de 147kw motor is volgens mij niet opgelost , de motortemperaturen lopen te hoog op daardoor slijt alles meer , daardoor halen ze geen 100.000 km zonder problemen , zoals olieverbruik of gescheurde cilinderkoppen.
Ik durf het niet aan, ik heb ook geen zijn om elke maamd bij de garage te staan. 150pk moet genoeg zijn , is het dat niet kan ik nog chippen naat 180pk.
Het probleem met de 147kw motor is volgens mij niet opgelost , de motortemperaturen lopen te hoog op daardoor slijt alles meer , daardoor halen ze geen 100.000 km zonder problemen , zoals olieverbruik of gescheurde cilinderkoppen.
Ik durf het niet aan, ik heb ook geen zijn om elke maamd bij de garage te staan. 150pk moet genoeg zijn , is het dat niet kan ik nog chippen naat 180pk.
Re: Motoren update T6.1
Goedenavond @mcs
Die 110kw 150pk heb ik ook en het is niet genoeg hoor . Maar als je die gaat optimaliseren loop je op zeker tegen het 'hoge temperatuur' probleem aan gezien het feit bij warm weer en beetje doordouwen het met de standaard setup ook al het geval is. Dus is het probleem niet op te lossen met een custom made oliekoeler, zowel bij de 146kw uitvoering als ook na kietelen van de 110kw ?? Op een van onze privé auto's was het echt een uitkomst maar weet niet hoe dit bij een T6.1 zit
Die 110kw 150pk heb ik ook en het is niet genoeg hoor . Maar als je die gaat optimaliseren loop je op zeker tegen het 'hoge temperatuur' probleem aan gezien het feit bij warm weer en beetje doordouwen het met de standaard setup ook al het geval is. Dus is het probleem niet op te lossen met een custom made oliekoeler, zowel bij de 146kw uitvoering als ook na kietelen van de 110kw ?? Op een van onze privé auto's was het echt een uitkomst maar weet niet hoe dit bij een T6.1 zit
Re: Motoren update T6.1
Hallo, tricolore
Hoe bedoel je,, dat met de standaard setup van de 150pk uitvoering het warmteprobleem er ook al is ?
Ik heb negen jaar een t5.2 gereden met 140 pk , en ook regelmatig in duitsland waar de snelheid op de autobahn
Vaak langdurig boven de 150km/h ligt , en nooit motortemperatuur problemen gehad.
Ik ga ervan uit dat bij VW de standaard 150pk motor zodanig gebouwd is dat deze zonder problemen functioneerd . Dit is de betrouwbaarste motor in de t6 /t6.1 naar mijn weten.
Ik vond mijn 140 pk ook voldoende vermogen hebben.
Hoe bedoel je,, dat met de standaard setup van de 150pk uitvoering het warmteprobleem er ook al is ?
Ik heb negen jaar een t5.2 gereden met 140 pk , en ook regelmatig in duitsland waar de snelheid op de autobahn
Vaak langdurig boven de 150km/h ligt , en nooit motortemperatuur problemen gehad.
Ik ga ervan uit dat bij VW de standaard 150pk motor zodanig gebouwd is dat deze zonder problemen functioneerd . Dit is de betrouwbaarste motor in de t6 /t6.1 naar mijn weten.
Ik vond mijn 140 pk ook voldoende vermogen hebben.
Re: Motoren update T6.1
Hallo @mcs,
Het viel me op dat de olietemperatuur bij warm weer hoger opliep dan me lief is. Ik persoonlijk zie graag de ideale olietemperatuur in de zomer continu tussen de 90-105 graden max. Ik ben geen fan van warmere olie omdat olie die warmer wordt (+110-125 graden) heus nog wel z'n smerende werking houdt maar kwalitatief wel veel sneller achteruit gaat en verouderd dus zeker vroegtijdiger vervangen dient te worden. Ik denk bij warm zomers weer langdurig 150 km/u draaien dat je continu rond de 117-123 graden of hoger als olietemperatuur hebt met de 110kw T6.1 (even niet verwarren met motortemp.) ? En dat is dan de gemiddelde temperatuur want de werkelijke olietemperatuur in het blok ligt hoger daar waar de olie in contact komt met de draaiende delen, maar hiervan vindt geen meting plaats. Het kan het allemaal heus wel aan maar ik zoek naar een mogelijkheid om de temperatuur lager te houden (in de zomer want nu geen enkel probleem, integendeel ).
Het viel me op dat de olietemperatuur bij warm weer hoger opliep dan me lief is. Ik persoonlijk zie graag de ideale olietemperatuur in de zomer continu tussen de 90-105 graden max. Ik ben geen fan van warmere olie omdat olie die warmer wordt (+110-125 graden) heus nog wel z'n smerende werking houdt maar kwalitatief wel veel sneller achteruit gaat en verouderd dus zeker vroegtijdiger vervangen dient te worden. Ik denk bij warm zomers weer langdurig 150 km/u draaien dat je continu rond de 117-123 graden of hoger als olietemperatuur hebt met de 110kw T6.1 (even niet verwarren met motortemp.) ? En dat is dan de gemiddelde temperatuur want de werkelijke olietemperatuur in het blok ligt hoger daar waar de olie in contact komt met de draaiende delen, maar hiervan vindt geen meting plaats. Het kan het allemaal heus wel aan maar ik zoek naar een mogelijkheid om de temperatuur lager te houden (in de zomer want nu geen enkel probleem, integendeel ).
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 25 feb 2009, 15:17
Re: Motoren update T6.1
Effe kijken op de youtube's van die AUTODOKTOREN.DE...wordt men al een stukje "wijzer/slimmer'...
alles begint met Rijstijl & Snelheid! Tuning komt niet ten goede van die 2.OL motoren!
Als 150ps of 204ps al niet voldoende is....aub!
Vergelijk het maar eens met de T1/T2/T3....34/44/50ps!...Men kwam ook overal-wereldwijd!
grt
-------
alles begint met Rijstijl & Snelheid! Tuning komt niet ten goede van die 2.OL motoren!
Als 150ps of 204ps al niet voldoende is....aub!
Vergelijk het maar eens met de T1/T2/T3....34/44/50ps!...Men kwam ook overal-wereldwijd!
grt
-------
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 25 feb 2009, 15:17
Re: Motoren update T6.1
Ja met 50pk kom je er ook .
Alleen ,, we leven niet meer in 1967,,
De 150 pk motor is de motor met de minste problemen ,
Deze motor ligt ook in de passat B8 met 190pk en 400nm, er is dus een reserve ingebouwd.
Natuurlijk heeft ook alles met rijstijl, en warmrijden, te doen .
Alleen ,, we leven niet meer in 1967,,
De 150 pk motor is de motor met de minste problemen ,
Deze motor ligt ook in de passat B8 met 190pk en 400nm, er is dus een reserve ingebouwd.
Natuurlijk heeft ook alles met rijstijl, en warmrijden, te doen .
Re: Motoren update T6.1
Precies dat
de 150pk/110kw wordt idd ook met een 200pk software door VW afgeleverd. Geeft aan dat het blok echt wel wat kan en zoals opgemerkt...alles valt of staat met hoe je met de auto/bus omgaat, getuned of niet. Voorbeeldje ; we hebben een nieuwe VW 1.4TSI met turbo én compressor direct na aanschaf nieuw gekieteld naar stage 2 met 241 echte pk's op de dyno met tal van mods (Milltek, forge dumpvalve, verzwaarde koppeling, de remmerij/ophanging aangepast, luchtintake aangepast, custom made oliekoeler en nog veel meer..... echt de hele rataplan. Hoewel er giga veel problemen zijn/waren met deze motoren, hebben wij nu, na 8 jaar, nog geen enkel mankement gehad, bizar.....en echt wel geknald, ook op de ring. Nog nooit zo'n funcar gehad als deze kart . Maar : Op tijd olie wisselen ! Goed warmrijden ! Heel goede cooldown/uitrijden !
Techneuten die weten waar ze mee bezig zijn kunnen tal van kenvelden optimaliseren waarbij er echt wel veilige marges aangehouden worden m.b.t. 'behoudt' van je motor en haar onderdelen. Vaak hangt er een nevel van negativiteit om het chippen/tunen. Nergens voor nodig. Ga dan wel naar een goede tuner of naar een dealer die de software van een goed aangeschreven specialist verkoopt, hoewel ik maatwerk prefereer. Wij doen het al jaren, ook met nieuwe personen- en bestelauto's. Hier gaat serieus tijd (veel geld) inzitten (meerdere partijen dan de engineer alleen zijn hier btw zijdelings bij betrokken) om dit te ontwikkelen en sommige investeringen zijn kostbaar. Door de jaren heen zijn er inmiddels duizenden VAG motoren geoptimaliseerd (in Lochem bijv.). Alles loopt mooier, zuiniger ook en het extra vermogen maakt het geheel zo veel mooier, af. Word je blij van....ik wel.
de 150pk/110kw wordt idd ook met een 200pk software door VW afgeleverd. Geeft aan dat het blok echt wel wat kan en zoals opgemerkt...alles valt of staat met hoe je met de auto/bus omgaat, getuned of niet. Voorbeeldje ; we hebben een nieuwe VW 1.4TSI met turbo én compressor direct na aanschaf nieuw gekieteld naar stage 2 met 241 echte pk's op de dyno met tal van mods (Milltek, forge dumpvalve, verzwaarde koppeling, de remmerij/ophanging aangepast, luchtintake aangepast, custom made oliekoeler en nog veel meer..... echt de hele rataplan. Hoewel er giga veel problemen zijn/waren met deze motoren, hebben wij nu, na 8 jaar, nog geen enkel mankement gehad, bizar.....en echt wel geknald, ook op de ring. Nog nooit zo'n funcar gehad als deze kart . Maar : Op tijd olie wisselen ! Goed warmrijden ! Heel goede cooldown/uitrijden !
Techneuten die weten waar ze mee bezig zijn kunnen tal van kenvelden optimaliseren waarbij er echt wel veilige marges aangehouden worden m.b.t. 'behoudt' van je motor en haar onderdelen. Vaak hangt er een nevel van negativiteit om het chippen/tunen. Nergens voor nodig. Ga dan wel naar een goede tuner of naar een dealer die de software van een goed aangeschreven specialist verkoopt, hoewel ik maatwerk prefereer. Wij doen het al jaren, ook met nieuwe personen- en bestelauto's. Hier gaat serieus tijd (veel geld) inzitten (meerdere partijen dan de engineer alleen zijn hier btw zijdelings bij betrokken) om dit te ontwikkelen en sommige investeringen zijn kostbaar. Door de jaren heen zijn er inmiddels duizenden VAG motoren geoptimaliseerd (in Lochem bijv.). Alles loopt mooier, zuiniger ook en het extra vermogen maakt het geheel zo veel mooier, af. Word je blij van....ik wel.