Tegen slagen horen er ook bij helaas. Afgelopen zomer in Zweden ging de EGR klep kapot.
Waarschijnlijk kwam dit door de kou in combinatie met de bekende vervuiling in deze EGR klep bij ongeveer 180.000km. Hij liep vast rond het vriespunt, de motor ging hierdoor in noodloop en de MOOO Valve maakte zeer luidruchtig zijn aanwezigheid kenbaar...
Een wat minder prettige ervaring op 2200km van huis en de Zweedse garage tarieven.
Gelukkig hadden we een VAG COM VCDS uitlees apparaat mee, waardoor we de storingen exact konden uitlezen en met een Nederlandse garage overleggen. Uiteindelijk hebben we in overleg met de Nederlandse garage elke ochtend de storingscodes gereset, en een klein schietgebedje gedaan hoeveel km het zou duren alvorens de motor weer in noodloop zou gaan. Op een vlakke weg haal je dan zo'n 90 a 100 km/uur, en in de heuvels ga je langzamer, weten wij nu uit ervaring.
Hoe zuidelijker we kwamen hoe langer het duurde alvorens de storingen terug kwamen en eenmaal terug in Denemarken konden we weer een beetje van de vakantie genieten met uitstapjes in de buurt van de snelweg op weg naar huis. Het voelde absoluut niet goed zo door te rijden, maar de prijsopgave van twee Zweedse garages overtuigde ons om door te rijden naar Nederland.
In Nederland hebben we de gehele EGR klep en in tweede instantie ook de bekende MOOO Valve laten vervangen. Nu loopt hij alweer maanden als een zonnetje en storingsvrij

De motor is tevens ietsje zuiniger geworden voor ons gevoel.
Wat ik mij niet had gerealiseerd bij de aanschaf van de bus, is dat bij de 140pk motor uit 2011 de EGR klep op een relatief gunstige plek zit achterop de motor goed bereikbaar voor een monteur. Er zijn blijkbaar diverse VW T5.1 uitvoeren waarbij de EGR klep zeer slecht bereikbaar is en je dubbele uurloon kosten hebt bij vervanging.
De diverse storingscodes waarmee we te maken hadden onderweg, gerelateerd aan de EGR klep. Ze kwamen in diverse variaties voor gedurende de reis. Soms knipperde alleen de gloeispiraal lampje, dan ging de motor niet in noodloop. In een andere combinatie ging nog een ander lampje branden en ging de motor in noodloop.
De storings codes:
4807 - EGR System
P0401 - Insufficiënt Flow
4881 - EGR Valve (N18)
P1440 - Open Circuit
4891 - EGR Valve (N18)
P0403 - Malfunction
4892 - EGR Valve (N18)
P0403 - Malfunction
9120 - EGR Sensor 1
P046C - implausible Signal
Minder interesant, maar wat foto's van de nieuwe Valeo EGR klep en MOO valve.