Was al een poosje op zoek naar een T5. Aangezien ik al een lease auto van de zaak en mijn vrouw een auto heeft, mocht het uiteraard niet te veel kosten. Het is vooral een hobby om eraan te sleutelen en in te rijden.
Vanwege het trekgewicht van 2500 kg, was ik op zoek naar een 2.5 liter 5 cilinder. Veel bussen bekeken, maar allemaal uitgeleefde bouwbussen voor veel geld.
Uiteindelijk een T5 L2H1 uit 2008 met 2.5 BNZ diesel 5 cilinder automaat gevonden met 148.000 Km op de teller.
Dat laatste sprak me vooral aan. Het was een enkele cabine met een stoel en 2 zitbank. In eerste instantie dacht ik die automaat had niet gehoeven, maar nu ik erin rijd, wil ik niet anders.
Op de foto's bij de advertentie zag je hier en daar schade en vooral de kleur was opmerkelijk: in bedrijfskleuren 2 kleuren paars gespoten!

Aangezien de bus op een avond er voor het eerst op stond en ik hem zag, direct gemaild dat ik wou kijken. 's Ochtends op tijd met mijn broer (twee zien meer dan één) op pad om als eerste te zijn. Onderweg gebeld en het droevige bericht ontvangen dat hij al verkocht was en ze hem kwamen halen...
Ontdaan omgekeerd naar huis. Later stond de bus er nog wel op, weer gebeld en kreeg de mededeling dat de kopers er van af hadden gezien.
Direct weer in de auto en ernaar toe met mijn broer.
Schade zat er zeker aan rondom, wielkasten weg, achterdeur gedeukt, bestuurdersdeur gedeukt en ontzet, achterbumper stuk, dorpel ingedeukt en veel meer kleinere deuken. Banden waren af en stond op stalen velgen. Olie lekkage bij de motor.
Omdat we al rekening hadden gehouden met overspuiten vanwege de paarse kleuren, kwam de schade goed uit omdat dit behoorlijk de prijs behoorlijk drukte en er dus veel budget overbleef voor het opknappen. Kan me wel voorstellen dat anderen hem daarom lieten staan.
Groene platen erop en een proefrit gemaakt. Motor en bak liepen soepel, trok niet scheef en airco deed het. Alleen met het snel nemen van korte bochten, klonk er een geluid uit de ophanging linksvoor. Ook was uitlaatgas bij koude motor in de cabine te ruiken.
Terug bij de handelaar weer op zijn plek gezet en het onderhandeling ritueel. We hadden al besloten dat we hem zouden nemen onderling, maar als echte Hollander toch iets terughoudender en er nog een paar honderd euro vanaf gekregen. Vol trots op weg naar huis.
Dit is hem geworden. De stalen velgen heb ik hier al vervangen door de definitieve andere vanwege de apk. De belettering, imperial en glasdrager op de zijkant waren al verwijderd. Ik heb hier al de geplakte "bolletjes" zoals ze op de deur zitten, verwijderd. Op de deur laten zitten omdat die toch vervangen werd.
Eerst besloten om hem apk te laten keuren. De keuring was verlopen en kon er dus niet mee rijden.
Banden en velgen vervangen door originele VW velgen. Bleek van de stalen wielen die eronder zaten het wiel linksvoor niet goed vast te zitten!
Hierdoor was een wielbout afgebroken en de gaten ovaal geworden. Wielbout met kobaltboor doorboord en er een veel tand dop erin geslagen.
Slagmoer sleutel erop en het restant draaide er gelukkig goed uit.
Lampen nagekeken en derde remlicht gemaakt.
Het geluid linksvoor in de ophanging was er nog steeds. Ik dacht: ik laat hem eerst keuren zodat ik weet wat eraan mankeert en maak dan alles in één keer.
Naar een apk station gegaan en tot mijn verbazing in één keer goed gekeurd. Blij maar ontdaan dat hij met een ophanging probleem goed is gekeurd voorzichtig naar huis gereden.
Een veel voorkomend probleem is slijtage aan de veerschotel lagers. Na opkrikken en voelen inderdaad speling waar te nemen. Direct 2 nieuwe besteld, samen met een set verse remblokken voor de voorkant omdat die ook niet al te dik meer waren.
Na demontage van de veerpoot voor het vervangen van de schotellagers de veer eraf gehaald, zodat de nieuwe erop kon.
Toen de veer linksvoor eraf was, bleef de schokbreker met naaf over en ontdekte ik direct het probleem. Ik kon met de hand de schokbreker in en uitschuiven, al was het een fietspomp die niet op een ventiel zat. Lek dus.
Direct 2 nieuwe veerpoten bestel, samen met reactie stangetjes omdat ik die er niet heel af kreeg en heb doorgeslepen. Na alles gemonteerd te hebben, reed de bus weer perfect en het geluid was weg.
Nu hij gekeurd en technisch goed is wist ik wat ik eraan had en zoveel mogelijk gestript zodat ik er nog wel mee kon rijden naar de werkplaats van mijn broer. Deze heeft een autoschade herstel bedrijf. Hij was hier net mee verhuist van een huur- naar een eigen pand. Ik had hem hier bij geholpen en o.a. alle elektra, lucht en spuitcabine aangesloten, zodat hij snel weer in bedrijf was. Hij wou me dan ook graag helpen de schade te herstellen en te spuiten.

Voor dat hij naar de werkplaats ging, eerst nog op de smeerkelder in mijn garage de montage beugels voor de achterbank erin gezet.
Lijkt een simpel klusje: Bank erin op de steunen en aftekenen. Er weer uit en boren en beugels met bouten en moeren vast zetten in de bodem na roestwerend de gaten behandeld te hebben. Dacht eerst onder de bus kijken voor ik ergens in boor...
Zo'n beetje de hele bodem is één samenvoeging van hitte schilden om de uitlaat. Eerst deze los maken, tank en uitlaat los en zakken (net 80 liter erin gedaan...) Koste ruim een halve dag sleutelen.
In de werkplaats verder gedemonteerd zodat we overal waar het paars was konden schuren en spuiten.
Na demontage eerst de gaten voor de schuiframen aan de zijkanten voor de DC gemaakt zodat de randen goed meegenomen kunnen worden met spuiten en ik als ik dit na het spuiten zou doen, de lak niet kan beschadigen. Na vele uren uitdeuken, dorpel stuk inlassen omdat die niet uit te deuken was en vele uren schuur en plamuurwerk, eindelijk klaar om de spuitcabine in te gaan: